Lars Mikkelsen Hemingby, f. ca. 1737. Hvor kom han fra?

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Kristin Aanerud Øiseth
Sted: HEMNES

Lars Mikkelsen Hemingby, f. ca. 1737. Hvor kom han fra?

Legg inn av Kristin Aanerud Øiseth » 7. januar 2016 kl. 19.53

I Aurskog/Blaker bd. I, s. 230, står det om Lars Mikkelsen g.m. Susanne Jørgensdatter (1738(mitt)-1793) og familien som var på Hemingsby i nøyaktig 100 år. Navnene Lars og Mikkel er nevnt tidligere under Hemingsby, men forfatteren antyder ingen kobling til disse. Jeg har imidlertid vanskelig for å slippe tanken på at det kan være slekt. Det har skjedd mye på slektforskningsfronten, ikke minst om finneslekter, siden Lillevold skrev om Aurskog. Det kunne jo være at noen nå sitter med opplysninger om Lars Mikkelsen?
Jeg har latt ham "ligge" noen år, men han dukket opp igjen da jeg leste om Susanne Jørns(Jørgens)datter f. 1738 i Taraldslia u. Sø-Rakkestad i Myrheims flotte HS bd. 6,3, s.219. Han skriver at denne Susanne kan være identisk med Lars Mikkelsens kone.
Hadde vært artig om noen kjenner til Lars Mikkelsen.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Lars Mikkelsen Hemingby, f. ca. 1737. Hvor kom han fra?

Legg inn av Else Berit Rustad » 7. januar 2016 kl. 20.38

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Sted: Sverige

Legg inn av Gunnar Østegården » 8. januar 2016 kl. 20.47

Jeg har ikke den bygdeboka for hånden, men jeg regner med att du mener en Lars Mikkelsen som er gift med Berte Olsdatter og en som er gift med Susanne Jørgensdatter. Jeg tror dette er samme mannen, og at han først var gm Berte og deretter med Susanne. Jeg er ikke sikker: Jeg har ikke funnet dødsfallet til Berte (før 1769 ??) i kirkeboka och jeg finner ikke giftemålet med Susanne. (før 1769 ??)
Han har i så fall fått barna: Ole (1757), Kari (1761) og Mikkel (1764) med Berte og senere fikk han barna: Jørgen (1769), Kari (1771), Ole (1774), Hans (1777), Kristine (1779), Lars (1782) med Susanne.
(Dette stemmer kanskje ikke helt med bygdeboka?)
Men om dette stemmer, bør Lars være sønn til Mikkel Andersen fra Ødegården u Nordby og Lisbet Larsdatter fra Hemingby u Haneborg.
Mikkel bør være sønn til Anders Halvorsen og Torun Mikkelsdatter.
Lisbet bør være datter til Lars Mathissen Hemingby.
Disse finner du sikkert i bygdeboka.

Mvh Gunnar

Kristin Aanerud Øiseth
Sted: HEMNES

Legg inn av Kristin Aanerud Øiseth » 10. januar 2016 kl. 19.45

Tusen takk! Her fikk jeg orden på personene. Når (hvis) Lisbet Larsdatter er mor til Lars Mikkelsen, faller det på plass. Det virker logisk slik, og da er det jo samme slekten på Hemmingby; Lars Mattisen er Lars' morfar. De barna du nevner han hadde med Susanne Jørgensdatter står oppført i bygdeboka under Hemmingby. Men den Lars Mikkelsen som er gift med Berte Olsdatter står ikke her. Vet du hvor de er omtalt? Dette paret var nytt for meg, og det kan jo være den samme Lars, som du sier.
Mvh
Kristin

Svar

Gå tilbake til «Aurskog-Høland»