Sakarias Brynildsen Braatens ektefelle

Moderator: MOD_Akershus

Svar
dn14228
Sted: SANDVIKA

Sakarias Brynildsen Braatens ektefelle

Legg inn av dn14228 » 1. juli 2012 kl. 12.49

Jeg forsøker å finne ektefellen til Sakarias Brynildsen Braaten, født 1720 -1724. I de kildene jeg har brukt, står det oppført forskjellige ektefeller:
- Ingeborg Torersdatter Mjølnebakk
- Ingeborg Torsdatter Langlien
Om noen kan oppklare dette, vil jeg være meget takknemlig.
Ulf Sand :?:

16607
Sted: OSLO

Re: Sakarias Brynildsen Braatens ektefelle

Legg inn av 16607 » 1. juli 2012 kl. 16.36

Jeg har ikke godt dokumenterte opplysninger å komme med, men ihvertfall noe det kan jobbes mere med. Uansett så tørr jeg si at det ikke er to forskjellige koner du har funnet, men samme dama som har bodd forskjellige steder, jeg regner du er kjent med gamle dagers bruk av stedsnavn som et slags "etternavn".

Bygdeboka for Aurskog/Blaker forteller at Sakarias har oppholdt seg på Mjølnebak i Høland og at Ingeborg Torersdatter kan være derfra. Og det kan være at hun bodde der. Da de trolover seg i 1753 oppgis ingen stedsnavn for noen av dem. Det som er verdt å merke seg er at kausjonistene kommer fra Kingsrud og Birkedalen (begge plasser i nærheten av Mjølnebak). Det som kan skape noe "forvirring" er at Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog (bind 1 side 221) nevner ei Ingeborg Torersdatter på Kinnestad i Setskog og som gifta seg i 1753. Og kirkeboka har ingen andre trulovninger for noen Ingeborg Torersdatter i 1753. Det må derfor antas at dette er riktig Ingeborg, og at hun derfor er født på Kinnestad.

I henhold til den mest vanlige kotymen så kaller jeg henne derfor Ingeborg Torersdatter Kinnestad som hovednavn i databasen min. Mjølnebak har nok kommet inn som stedsnavn for Ingeborg på grunn av den antagelsen som står i Aurskog/Blaker-boka. Grunnen til at du har funnet Langlien er fordi Ingeborg og Sakarias flytte til Langlien på Mangen og bodde der i mange år fram til hun døde.

Nevner at Sakarias også hadde barn med Karen Jensdatter Drøverud (mine forfedre) og Anne Olsdatter.

dn14228
Sted: SANDVIKA

Legg inn av dn14228 » 1. juli 2012 kl. 17.18

Hei,
Dette var spennende, og en total overraskelse ! Men likevel logisk. Som en forholdsvis dreven slektsforsker er jeg klar over at "etternavnet" endres etter bosetting, men den tanken slo meg ikke i dette tilfellet.
Så jeg takker tusen ganger for hjelpen !!!
Med hilsen, Ulf :D :lol:

Finn Sollien
Sted: SANDEFJORD

Legg inn av Finn Sollien » 1. juli 2012 kl. 18.53

Ingebor Torsdatter f. 1732 på Kinnestad Nordre og døpt i Setskog kirke 18/7. (Gårds og slektshistorie for Høland og Setksog I s. 221) Foreldre Torer Halvorsen og Marte Hågensd. Det er riktig at Sakarias hadde tre barn med to forskellige før han giftet seg med Ingebor. Sakarias og Ingebors barn f. i Høland: 1. Brynild 1753, 2. Hågen 1756, 3 Kari 1758, og 4. Martha 1761. I 1763 var Sakarias og Ingebor i Langlien, Aurskog.

Svar

Gå tilbake til «Aurskog-Høland»