Hei, jeg er akkurat i gang med å finne ut av familien på min bestefars side. Og kanskje aller mest historien rundt husmannsplassemn han ble født på.
Han het Johan Petor Fostaas og ble 2.11.13 født på husmannsplassen Fostaas på Løken i Høland. Gården lå under Haneborg (Fosser) også dengangen.
Min bestefar (som desverre gikk bort for 2 år siden) elsket den plassen over alt, men den gikk ut av familiens hender i 1920 årene ettersom bonden selv hadde behov for eiendommen.
Jeg har greid litt.. å tyde meg frem til at bestefar sin far het ett-eller-annet Jens Arnesen, og var gift med H. Karen Johannesdotter (tror jeg det skal være.)
Jeg vet at pappan til bestefar vokste opp hos sine besteforeldre (hvor i verden har jeg ingen anelse om) og dette var fordi hans mor (Tea) hadde fått ham utenfor ekteskapet. (hvem faren er vet jeg ingenting om.) Jeg har forsøkt å både gå gjennom, kirkebøker med vielser fra 06 - 14 uten å finne noen av navnene nevnt fra årene rett før bestefar ble født, har også gått gjennom alle som ble født i 1888 og 1889, uten å finne navnene dems i Løkens kirkebøker. Er det noen som vet hvor de kom fra, og hvordan de havnet på Fostaas gård? og når? og om det ev. har vært noen fra samme familie knyttet til gården tidligere?
Var innom gården (det er kun bryggerhuset som står igjen) nå i helgen, der var det risset inn O. Fostaas og datoen 9-6-06 (mulig det sto 08, men det var vrient å se)
Det var også risset inn ett navn til det var umulig å tyde, men datoen syntes godt.[/quote][/list]
Johan Petor Fostaas født 2.11.1913 Fostås, Løken i Høland
Moderator: MOD_Akershus
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Sted: JESSHEIM
Re: Helt fersk....
Ved dåpen til Margit Sofie i 1915 står det at de ble gift i 1910 (men ikke hvor) og hadde 3 barn
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-8
Jeg vil anta at dette er dåpen til Jens (uægte). Far er Reier Arnesen
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-32
Jens i 1910
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036375001689/
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-8
Jeg vil anta at dette er dåpen til Jens (uægte). Far er Reier Arnesen
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-32
Jens i 1910
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036375001689/
Jeg har ikke samla så mye informasjon om denne slekta, men gir deg her mer omkringliggende informasjon. Jeg bruker begrepet Halvorsrud-slekta siden det er det etternavnet de fleste i slekta etterhvert valgte. Jeg veit at det er ei grein som brukte/bruker Fostås, og det må da tydeligvis være din bestefar og hans etterkommere. Din bestefars 2 søstra brukte Halvorsrud så langt jeg mener å vite.
Halvorsrud-slekta kom inn på Fostås en gang mellom 1910 og 1913. Ved folketellinga i 1910 er det ei annen slekt (mi) som bor der, men bygdeboka for Høland sier at de flytta i 1910. Og da bestefaren din blei født i 1913 var ihvertfall Halvorsrud-slekta flytta inn.
Den slekta som hadde tilhold på Fostås tidligere har ingen forbindelse med Halvorsrud-slekta så langt jeg har oversikt over. Denne Fostås-slekta hadde forøvrig røtter tilbake der ihvertfall til 1801.
Fostås tilhører Fosser gård (som eies av Haneborg-slekt). Plassen blei kjøpt fra Auten gård og tillagt Fosser gård i 1886.
Halvorsrud, der slekta di har hatt mye tilhørighet, ligger ganske rett øst for Fostås. Dvs. østover fra der du var på besøk og på andre sida av den såkalte Foståstoppen. Halvorsrud tilhørte Auten gård.
Mora til pappaen til bestefaren din het vel ikke Thea, men Mina Hendrikke Jensdatter? Thea, eventuelt Matea, er kanskje ei søster. Ref forøvrig folketellinga 1910 for Halvorsrud.
Ønsker du å følge opp noe av dette med meg så gjøres det kanskje best ved at du sender meg en PM.
mvh Bjørn
Halvorsrud-slekta kom inn på Fostås en gang mellom 1910 og 1913. Ved folketellinga i 1910 er det ei annen slekt (mi) som bor der, men bygdeboka for Høland sier at de flytta i 1910. Og da bestefaren din blei født i 1913 var ihvertfall Halvorsrud-slekta flytta inn.
Den slekta som hadde tilhold på Fostås tidligere har ingen forbindelse med Halvorsrud-slekta så langt jeg har oversikt over. Denne Fostås-slekta hadde forøvrig røtter tilbake der ihvertfall til 1801.
Fostås tilhører Fosser gård (som eies av Haneborg-slekt). Plassen blei kjøpt fra Auten gård og tillagt Fosser gård i 1886.
Halvorsrud, der slekta di har hatt mye tilhørighet, ligger ganske rett øst for Fostås. Dvs. østover fra der du var på besøk og på andre sida av den såkalte Foståstoppen. Halvorsrud tilhørte Auten gård.
Mora til pappaen til bestefaren din het vel ikke Thea, men Mina Hendrikke Jensdatter? Thea, eventuelt Matea, er kanskje ei søster. Ref forøvrig folketellinga 1910 for Halvorsrud.
Ønsker du å følge opp noe av dette med meg så gjøres det kanskje best ved at du sender meg en PM.
mvh Bjørn
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Johan Petor Fostaas født 2.11.1913 Fostås, Løken i Hølan
Hei Nina, velkommen til Slektsforum! Ser du har fått et par gode svar her allerede, og det er jo kjempeflott!
Jeg har som moderator av forumene for Akershus endret headingen på innleggene, slik at de er enkle å finne i ettertid. Det er lurt å legge navn, fødselsdato og sted i heading på innlegg, da er det enklere for andre å se om innlegget kanskje kan ha noe med ens egen slekt å gjør
Lykke til med slektsforskningen, dette er en hobby man aldri blir "ferdig" med, og den som er så heldige å starte tidlig, har også mulighet for å ha eldre slektninger i live som kan spørres om opplysninger og historier!
Jeg har som moderator av forumene for Akershus endret headingen på innleggene, slik at de er enkle å finne i ettertid. Det er lurt å legge navn, fødselsdato og sted i heading på innlegg, da er det enklere for andre å se om innlegget kanskje kan ha noe med ens egen slekt å gjør

Lykke til med slektsforskningen, dette er en hobby man aldri blir "ferdig" med, og den som er så heldige å starte tidlig, har også mulighet for å ha eldre slektninger i live som kan spørres om opplysninger og historier!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning