Emma Marie f. 1882 i Høland
Moderator: MOD_Akershus
Emma Marie f. 1882 i Høland
Leter etter info om min oldemor på morssiden Emma Marie. Vet dessverre ikke etternavnet hennes som ugift, men hun giftet seg med Vognmand Thorvald Thoresen og slo seg ned i Etterstadgata 35 i Kristiania.
Syns å erindre at andre i familien har ment at hun kunne hete Markussen, men det blir bare gjetninger i så fall.
Noen som vet noe om Emma Marie her?
Hilsen
Terje Olsen
Syns å erindre at andre i familien har ment at hun kunne hete Markussen, men det blir bare gjetninger i så fall.
Noen som vet noe om Emma Marie her?
Hilsen
Terje Olsen
Re: Emma Marie f. 1882 i Høland
Hei
Hadde vært litt letter med å hjelpe hvis du kommer med opplysninger som du tydligvis har om Thorvald, da du ikke spør om han. Da vet i hvert fall folk kanskje om tidsepoken og hvor han eventuelt er født. Er det også Kristiania?
Jan Erik
Hadde vært litt letter med å hjelpe hvis du kommer med opplysninger som du tydligvis har om Thorvald, da du ikke spør om han. Da vet i hvert fall folk kanskje om tidsepoken og hvor han eventuelt er født. Er det også Kristiania?
Jan Erik
Hei!
Takk for respons
Det jeg foreløpig vet om Thorvald er at han er født 1874, og han døde 1919 i Kristiania. Om han er født der er ennå litt uklart. Men husker å ha blitt fortalt en gang at han dro til Amerika, men returnerte etter en stund. Når det gjelder Emma er en mulig fødselsdag 1. Jan. 1882.
Emma Marie og Thorvald fikk 7 barn.
1. Harry Arthur Thoresen f. Ukjent d. Ukjent (Gravlagt 9 aug. 1918)
2. Karl Georg Thoresen f. 1 Jul. 1900 d. 5 sept. 1977
3. Gunnar Thoresen f. Ukjent d. Ukjent
4. Alf Viktor Wilhelm Thoresen f. 8. Jul 1910 d. 30 jun. 1994
5. Johannes Thoresen f. Ukjent d. Ukjent
6. Thorbjørn Emanuel Thoresen f. 8 des. 1904 d. 4 aug. 1959 (Min bestefar)
7. Emily Thoresen f. Ukjent d. Ukjent.
Dette er den foreløpige infoen jeg har.
Med hilsen
Terje Olsen
Takk for respons

Det jeg foreløpig vet om Thorvald er at han er født 1874, og han døde 1919 i Kristiania. Om han er født der er ennå litt uklart. Men husker å ha blitt fortalt en gang at han dro til Amerika, men returnerte etter en stund. Når det gjelder Emma er en mulig fødselsdag 1. Jan. 1882.
Emma Marie og Thorvald fikk 7 barn.
1. Harry Arthur Thoresen f. Ukjent d. Ukjent (Gravlagt 9 aug. 1918)
2. Karl Georg Thoresen f. 1 Jul. 1900 d. 5 sept. 1977
3. Gunnar Thoresen f. Ukjent d. Ukjent
4. Alf Viktor Wilhelm Thoresen f. 8. Jul 1910 d. 30 jun. 1994
5. Johannes Thoresen f. Ukjent d. Ukjent
6. Thorbjørn Emanuel Thoresen f. 8 des. 1904 d. 4 aug. 1959 (Min bestefar)
7. Emily Thoresen f. Ukjent d. Ukjent.
Dette er den foreløpige infoen jeg har.
Med hilsen
Terje Olsen
- Hilde Elisabeth Wedde
- Sted: KONGSBERG
Hei!
Her er Thorvald og Emma i 1900-tellingen i Kristiania
Kan dette være Thorvald som reiser til USA i 1912

Her er Thorvald og Emma i 1900-tellingen i Kristiania
Kan dette være Thorvald som reiser til USA i 1912

Hilde Wedde
Leder Slekt og Data Buskerud
- Hilde Elisabeth Wedde
Emma og Thorvald gifter seg i Høland des 1899
.. og da får du hennes pikenavn, fødselsdato og fars navn
.. og da får du hennes pikenavn, fødselsdato og fars navn

Hilde Wedde
- Hilde Elisabeth Wedde
Hilde Wedde
Jøss, hva skulle jeg gjort uten dere.
Dette har jeg lett etter ganske lenge. Fint med mennesker med kunnskap
Jeg gyver på dette med en gang.
Atter en gang tusen takk...
Med hilsen
Terje Olsen

Dette har jeg lett etter ganske lenge. Fint med mennesker med kunnskap

Jeg gyver på dette med en gang.
Atter en gang tusen takk...
Med hilsen
Terje Olsen
Til Terje:
Et lite sammentreff mens vi venter på at de skannede kirkebøkene skal bli tilgjengelige igjen:
Ved tellingen i Oslo 15. september 1940 var Karl Georg Thoresen losjerende hos mine besteforeldre Anton Martinius og Thea Thoresen i Schweigaardsgt. 61, Oslo. Karl Georg var f. 1/7 1900 i Oslo, skomaker og ugift. Han hadde tidligere bodd i Markvn. 56.
Jeg har ikke funnet noen slektssammenheng selv om de het Thoresen, kanskje han ble tatt inn som leieboer pga navnet?
Stemmer dette med din grandonkel Karl Georg?
Hilsen Laila Kornstad.
Et lite sammentreff mens vi venter på at de skannede kirkebøkene skal bli tilgjengelige igjen:
Ved tellingen i Oslo 15. september 1940 var Karl Georg Thoresen losjerende hos mine besteforeldre Anton Martinius og Thea Thoresen i Schweigaardsgt. 61, Oslo. Karl Georg var f. 1/7 1900 i Oslo, skomaker og ugift. Han hadde tidligere bodd i Markvn. 56.
Jeg har ikke funnet noen slektssammenheng selv om de het Thoresen, kanskje han ble tatt inn som leieboer pga navnet?
Stemmer dette med din grandonkel Karl Georg?
Hilsen Laila Kornstad.
Hei Laila!
Det tror jeg faktisk kan stemme. Han var skomaker slik som to av brødrene sine og fødselsdatoen stemmer også. Jøss, dette var litt av en overraskelse. Men hvordan fikk du søkt etter noe som skjedde i 1940? Er litt fersk ang. digital søking dessverre
Tror ikke de var i familie, men det var kanskje pga navnet ja.
Mvh
Terje Olsen
Det tror jeg faktisk kan stemme. Han var skomaker slik som to av brødrene sine og fødselsdatoen stemmer også. Jøss, dette var litt av en overraskelse. Men hvordan fikk du søkt etter noe som skjedde i 1940? Er litt fersk ang. digital søking dessverre

Tror ikke de var i familie, men det var kanskje pga navnet ja.
Mvh
Terje Olsen
Jeg søkte ikke digitalt, men var på Oslo Byarkiv. Der kan man få se på Oslos bytellinger fram til 1948 og kjøpe kopier av dem.
Det er jo også mulig at min bestefar kjente Thorvald Thoresen, for begge hadde vært vognmenn.
Hilsen Laila Kornstad.
Det er jo også mulig at min bestefar kjente Thorvald Thoresen, for begge hadde vært vognmenn.
Hilsen Laila Kornstad.