Simsøen i Leirfjorden-Anna Andersdatter

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Nordland

Svar
dn05793
Innlegg: 70
Registrert: 30. november 2004 kl. 12.07
Sted: STEINKJER

Simsøen i Leirfjorden-Anna Andersdatter

Legg inn av dn05793 » 30. november 2004 kl. 18.30

Jeg er litt usikker på om jeg skal legge dette innlegget inn under indre eller ytre Helgeland, men prøver her.
Kjenner noen til hvor Anne Andersdatter som giftet seg med Hemming Jonassen Simsø den 21 sep 1760 kom fra?
Hemming og Anne ble forlovet den 11 juli samme år. Giftermålet er innført i Vefsn, noen av barna er døpt i Stamnes.
Anna Andersdatter er født rundt 1730 og bosatte seg på Sørra i Stamnes-Alstahaug.
Når sønnen Jonas døpes i 1763 er fadderene fra Forsland og Dolstad og de får minst to barn til hvorav en trolig døde tidlig og Heming blir født ca 1766.

dn05793
Innlegg: 70
Registrert: 30. november 2004 kl. 12.07
Sted: STEINKJER

Re: Simsøen i Leirfjorden-Anna Andersdatter

Legg inn av dn05793 » 5. desember 2004 kl. 12.24

Jeg har nå fått litt hjelp og har kommet fram til at Anna Andersdatter trolig er datter til Anders Pedersen som opprinnelig kom fra Snåsa. Anders Pedersen hadde tilhold på gårdene som i dag er i Mosjøen by (Moe og Dolstad), han hadde noen barn utenfor ekteskap på 1720 tallet.
Anna Andersdatter er født utenfor ekteskap og blir døpt i 1723, moren Dordi Jonnsdatter bor på den tiden hos sin halvbror på Andaas. Dordi sin mor som også heter Dorethe dør på Kvalfors ca 1724 og det blir holdt skifte på henne der. Jeg kjenner ikke til hvor denne Anders Pedersen kom fra i Snåsa.

Øystein

Svar

Gå tilbake til «Indre Helgeland - ukjent kommune»