1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. (LØST)

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Kristin Øveraas
Innlegg: 112
Registrert: 3. mars 2007 kl. 14.32
Sted: OSLO

1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. (LØST)

Legg inn av Kristin Øveraas » 29. november 2010 kl. 16.49

I januar 1916 gikk kveitefiskebåten Onward Ho ut fra Vancouver, Canada. Kort tid etter forliste den i en isstorm utenfor Alaska. Alle 31 mann forsvant.

Jeg har samlet en del opplysninger om båten, og mannskapslista og noen bilder har jeg sendt til personen som vedlikeholder dette nettstedet:

http://www.maritimequest.com/daily_even ... ard_ho.htm

(Bla helt til bunns på sida.)

Som dere ser, er mange av navnene på mannskapslista utvilsomt sunnmøringer. Når disse kan ha utvandret, vet jeg ikke, men dersom noen her kjenner dem igjen, hadde det vært fint om det kunne skrives her, så kan vi få oppdatert den utlagte mannskapslista med opprinnelsessted og fullt navn.

Kokken Jens B. Aas var baker i Ålesund, med egen familie der. Han var også kornettist i Frelsesarmémusikken. Han kom opprinnelig fra Åsbygda i Vestnes. Fordi han hadde flere søsken i Vancouver, dro han over på besøk for å tjene litt ekstra. Først som kokk i logging camps, men antakelig betalte fiskebåtrederiet enda bedre, så han tok EN tur ut. Kanskje er det flere på mannskapslista som heller ikke drev som fiskere, og som heller ikke var 'ekte' emigranter, men som ble fristet av en godt betalt tur på en ny og moderne båt? Det hadde vært interessant å finne ut.
Sist redigert av Kristin Øveraas den 7. november 2016 kl. 19.39, redigert 2 ganger totalt.

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5510
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 29. november 2010 kl. 18.19

Det ville utvilsomt hjelpe dersom du hadde noko meir enn forbokstaven, Ulstein og Brandal er det mange som heiter (og heitte).

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5510
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 29. november 2010 kl. 18.21

ein ting til: Sidan det var sunnmøringar ombord, er det sannsynleg at forliset er omtala i Sunnmørsposten - og i så fall står det nok kvar dei var frå. Trur Univ. bibl. i Oslo har mikrofilm.

Kristin Øveraas
Innlegg: 112
Registrert: 3. mars 2007 kl. 14.32
Sted: OSLO

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Kristin Øveraas » 29. november 2010 kl. 21.34

Det ville utvilsomt hjelpe med fornavn, ja, men det er nå slik det står i den lista som ble trykket i Vancouver-avisen, så jeg vet ikke mer p.t.

Godt mulig at det ble omtalt i Sunnmørsposten - det har jeg ikke anledning til å sjekke hos NB på nytt i de kommende månedene (første forsøk ga ikke treff), men det er jo også mulig at noen på slektsforum oppdager at de hadde bygdefolk ombord.

Spørsmålet er mest ment som et tilbud til den som måtte kjenne igjen et navn i kombinasjon med at de vet at vedkommende emigrerte, var sønn av emigranter eller reiste ute, og som ikke ble omtalt igjen etter 1916.

Kristin Øveraas
Innlegg: 112
Registrert: 3. mars 2007 kl. 14.32
Sted: OSLO

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Kristin Øveraas » 29. november 2010 kl. 21.50

Det ville utvilsomt hjelpe med fornavn, ja, men det er nå slik det står i den lista som ble trykket i Vancouver-avisen, så jeg vet ikke mer p.t.

Godt mulig at det ble omtalt i Sunnmørsposten - det har jeg ikke anledning til å sjekke hos NB på nytt i de kommende månedene (første forsøk ga ikke treff), men det er jo også mulig at noen på slektsforum oppdager at de hadde bygdefolk ombord.

Spørsmålet er mest ment som et tilbud til den som måtte kjenne igjen et navn i kombinasjon med at de vet at vedkommende emigrerte, var sønn av emigranter eller reiste ute, og som ikke ble omtalt igjen etter 1916.

Sigurd Eliassen
Innlegg: 75
Registrert: 5. desember 2004 kl. 20.09
Sted: BRANDAL

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Sigurd Eliassen » 29. desember 2010 kl. 23.21

Brandal, R i mannskapslista er Ragnvald Elias Peder Larsson Brandal fødd 31. oktober 1887 i Brandal i Hareid. Han var son av Lars Andreas Rasmusson Brandal og kona Karoline Nikoline Andrine Eliasdotter Solevåg på Brandal gnr. 40, bnr. 7 i Hareid. Sjå "Bygdebok for Ulstein og Hareid" band 5 side 49. Han er nemnd i "Ulstein og Hareid i Amerika" side 195. Ragnvald utvandra som ugift til Vancouver 10. mai 1912. Han vart gift med Johanne Olave Petrine Rasmusdotter Giske fødd 26. mars 1876 i Borgund. Ho utvandra 11. mai 1912 til Vancouver. Ho døydde i 1955, og dei var barnlause. På Sponlandsarkivet er der fleire bilete av Ragnvald. Eg legg ved eit par her.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Sigurd Eliassen
Innlegg: 75
Registrert: 5. desember 2004 kl. 20.09
Sted: BRANDAL

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Sigurd Eliassen » 30. desember 2010 kl. 0.23

Ulstein Sid Pilot i mannskapslista er Rasmus Sigvald Nikolai Olson Ulstein fødd 27. okt 1886 på garden Ulstein. Han var son av Ole Johan Johannesson Ulstein (frå Osnes) og kona Henrikke Martha Olsdotter Ulstein på Ulstein gnr. 5 Nilsgarden bnr. 7 i Ulstein - sjå "Bygdebok for Ulstein og Hareid" band 3 side 154. I boka "Ulstein og Hareid i Amerika" side 104 står det førlgjande om Rasmus:
"Rasmus tok til som fiskar straks han var konfirmert. Men det var dårleg tider for fiskarane, difor reiste han i mars 1910 saman med fleire andre herifrå til Amerika for å freiste lukka. Han kom til Everett, der det frå før var mange Ulsteiningar, men reiste derifrå til Vancouver og tok til med kveitefiske. Han arbeidde seg fram til styrmann på ein stor fiskebåt, "Onward Hoo". I eit uver i 1916 forliste båten, og heile mannskapet kom bort. Mellom desse var fleire frå Ulstein. Rasmus var eit vanskeleg namn for den amerikanske tunga. Han skreiv seg difor for Sig. Ulstein."
I databasen: "Emigranter over Ålesund 1878-1930" står det at reisedatoen er 2. april 1910.

Sigurd Eliassen
Innlegg: 75
Registrert: 5. desember 2004 kl. 20.09
Sted: BRANDAL

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Sigurd Eliassen » 30. desember 2010 kl. 1.02

Då har eg "støvsuga" boka "Ulstein og Hareid i Amerika" av Knut J. Hasund og Asbjørn Waage. Der fann eg tre til som kom vekk på "Onward Hoo".

På side 121 :
"Josef Rasmusson Ulstein 20.5.1888 -20.1.1916
Bror til Ragnvald. Saman med fleire andre herifrå reiste josef over i mars 1910. Han fekk rom på fiskebåten "Onward Hoo". Båten forliste og heile mannskapet kom bort. Sjå om dette under nr. 53. Rasmus Olson Ulstein."

Josef var son til kjøpmann Rasmus Johannesson Ulstein og kona Anne Marie Larsdotter Osnes.

På side 166:
"Johannes Knutson Ertesvåg 3.2.1892 - 20.1.1916
Den nest ygste av dei 4 borna til Knut Johannesson Ertesvåg og kona Marta Olsdtr. f. Håkonsholm, gardbrukar i Ertesvågane, bnr. 1 i Ulstein. Knut døde i 1893 før yngste barnet var født. Kona selde difor gardsbruket og flytta til Ulsteinvik, der vaks borna opp. Johannes tok til på sjøen straks han var vaksen. Våren 1911 reiste han ilag med Alfred Dimmen som hadde vore i Amerika før og som nå var ein snartur heim att. Johannes kom til Vancouver og fekk rom på fiskebåten "Onward Hoo". Dei dreiv kveitefiske. Båten forliste i eit uver og heile mannskapet kom bort."

Side 171:
Benjamin Berntson Dimmen 25.5.1889 - 20.1.1916
Bror til Alfred Dimmen og den yngste av syskjena. Benjamin eller Ben som han kalla seg i Amerika, fylgde broren i 1911 og tok til som fiskar på vestkysten. Ved nyttårs-tide i 1916 skulle fiskebåten "Onward Hoo" ut på ein ny tur. Ein av mannskapet, Elias Roppen, måtte gå iland på grunn av ein svollfinger. Ben var ledig nett då og gjekk difor ombord og overtok plassen. Båten forliste og heile mannskapet kom vekk."

Benjamin var son til Bernt Ananiasson Dimmen og kona Andrianne Andersdotter Drevik, gardbrukar på bnr. 1 i Ytre Dimna i Ulstein.

Sigurd Eliassen
Innlegg: 75
Registrert: 5. desember 2004 kl. 20.09
Sted: BRANDAL

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Sigurd Eliassen » 31. desember 2010 kl. 12.43

Her er eit bilete frå 1907 av Josef Peter Rasmusson Ulstein frå Sponland/Moaarkivet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Sigurd Eliassen
Innlegg: 75
Registrert: 5. desember 2004 kl. 20.09
Sted: BRANDAL

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Sigurd Eliassen » 31. desember 2010 kl. 15.03

Her er to bilete av Benjamin Andreas Kornelius Berntson Dimmen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Sigurd Eliassen
Innlegg: 75
Registrert: 5. desember 2004 kl. 20.09
Sted: BRANDAL

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Sigurd Eliassen » 31. desember 2010 kl. 15.12

Her er eit bilete av Johannes Alfred Knutson Ertsvåg fødd 4.2.1892 etter ministerialboka for Ulstein - og ikkje 3.2.1892 slik det står i "Ulstein og Hareid i Amerika"
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Innlegg: 743
Registrert: 27. februar 2009 kl. 17.10
Sted: ÅLESUND
Kontakt:

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Roger Johan Engvik » 3. januar 2011 kl. 16.01

Har sjekket filmrullene i Smp arkiv for de nærmeste ukene, men finner ikke forliset omtalt. Kan heller ikke se dødsannonser som har tilknytning til forliset.

Kristin Øveraas
Innlegg: 112
Registrert: 3. mars 2007 kl. 14.32
Sted: OSLO

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Kristin Øveraas » 18. januar 2011 kl. 23.48

Helt tilfeldig sjekker jeg status på dette innlegget, og oppdager først nå at dagens dato er 95-årsdagen for forliset...

Og så er det attpåtil flust med nyheter her! Takk til alle for god 'støvsuging'! Dette var jo over all forventning. :-)

Da skal jeg sørge for at en passende mengde av informasjonen blir oversatt og overbragt til nettstedet som er nevnt i første innlegg.

Jeg vil også høre med Fylkesfotoarkivet om kopi av bildene kan få lov til å sendes over for å publiseres samme sted.

Kristin Øveraas
Innlegg: 112
Registrert: 3. mars 2007 kl. 14.32
Sted: OSLO

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Kristin Øveraas » 19. januar 2011 kl. 19.55

Roger - den eneste båten som observerte at Onward Ho hadde problemer, var på vei nordover i et usedvanlig øde støk av verden, og det kan ha tatt mange uker før tapet ble meldt til Vancouver, og muligens enda lenger før det ble varslet som sikkert til Norge. Jeg tror derfor at de norske avisene like gjerne skrev om dette lenger utpå våren.

En ny opplysning jeg fant i dag - det blir tydeligvis stadig ny-digitalisert aviser rundt om:

http://ngb.chebucto.org/Newspaper-Obits ... 1916.shtml

Friday, March 31, 1916
….
"Halibut Steamer Onward Ho, which has been missing for two months, had 24 fishermen on board, including three Newfoundlanders, William SNOW, Coley's Point, James MARCH of Trinity Bay, and Dan BROWN of Bonavista Bay. The other members were Norwegians."

Siden denne avisa sier at alle de andre (fiskerne?) ombord var norske, er der fremdeles mulig å finne flere på vår side av dammen, men de resterende trenger jo selvsagt ikke å være fra Sunnmøre alle sammen.

Kristin Øveraas
Innlegg: 112
Registrert: 3. mars 2007 kl. 14.32
Sted: OSLO

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Kristin Øveraas » 20. januar 2011 kl. 23.00

Så sannelig - her dukket det opp en kar fra Sykkylven:

http://sykkylven.sogenemnd.no/dokument/ ... kylven.pdf

161. Blindheim, Svein Ellingsen (Simeng.)
f. 1/4 1888 i Minneapolis. (Swan Swanson). Heim i lag med mora ca. 1891. I febr. 1907 til Wash. Vart fiskar og stasjonerte i Stanwood, Ana- cortes og Juneau. I 1913 vart han skadd i ein fot ombord og gjekk med krykkje sidan. I 1915 var han med på fyrste turen til «Onward Ho», ein fiskebåt på 110 fot, ut frå Vancouver B. C. til havs på fiske. Båten kom ikkje att, og då det var sterk kulde, trur ein at båten vart nedisa. Mange sunnmøringar kom vekk den gongen.


Det lønner seg å lese videre på Googles side 2 og 3 osv...

"Mange sunnmøringar kom vekk" står det her. Nå har vi funnet sju!

Dessuten fant jeg akkurat et aviskutt på en webside som sier at fire av enkene gikk til sak mot rederiet i løpet av 1916. Hvis sakspapirene er arkivert, kan de antakelig gi flere fulle navn.

Kristin Øveraas
Innlegg: 112
Registrert: 3. mars 2007 kl. 14.32
Sted: OSLO

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Kristin Øveraas » 26. januar 2011 kl. 13.00

"O. Hessen" må vel være fra Hessa.

Er Hessen-gårdene omtalt i noen bygdebok som kan gi hint om riktig person?

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Innlegg: 743
Registrert: 27. februar 2009 kl. 17.10
Sted: ÅLESUND
Kontakt:

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Roger Johan Engvik » 2. februar 2011 kl. 13.21

Det er riktig tippa at O. Hessen har aner til Hessa, men han var født i Ålesund. I Bjarne Rabben sin Fiskarsoge for Sunnmøre og Romsdal - "Folk ved havet" - side 326 finner vi at 20.1. 1916 omkom Oskar Olsen Hessen og Joakim Olsen Hessen i forlis ved Alaskakysten.

De to var brødre og sønner av Ole Knut Andreas Severinsen Hessen f. 19. juli 1866 i Borgund og Emilie Petrine Karoline Pedersen f. 10. juli 1871 i Borgund. De giftet seg 10. april 1892 i Ålesund kirke og ble boende i Torvgaden. I folketellingen 1900 finner vi dem der. Ole og Emilie har da barna Oskar, Selma, Joakim, Artur og Erling.

Oskar Severin Olsen Hessen ble født i Ålesund 27. desember 1892. Broren Joakim Peter ble født i Ålesund 16. mars 1896.

Både i fiskarsoga og i folketellingen 1910, der vi finner dem losjerende i Steinvågvegen 14, er alder/fødselsdatoer feil. I folketellingen 1910 går det fram at Oskar er fyrbøter og at Joakim livnærer seg ved havfiske.

Her er de som emigranter fra Ålesund i mai 1911 på ved til Quebec, Kanada:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 11346#ovre

Familien på farssida kommer fra br.nr.10, gnr.118 Indre Hessa - garden Røysa får jeg opplyst av Svein Olav Klokk, som også var den som fant dem i fiskarsoga.

Kristin Øveraas
Innlegg: 112
Registrert: 3. mars 2007 kl. 14.32
Sted: OSLO

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Kristin Øveraas » 2. februar 2011 kl. 13.31

Takk, Roger! Du er en utmerket detektivkontakt. :-D

Da tror jeg at jeg foreløpig gjetter på at J.S.Petersen på mannskapslista er Joakim Peter som har en far som bl.a. heter Severinsen. Ikke at det stemmer etter vanlige navneregler, men emigrantene snudde og vridde jo på alle navn, så jeg syns ikke at dette er usannsynlig.

Alternativt er ikke Joakim Peter på lista, men var med likevel, siden lista inneholder 31 navn, mens båten hevdes å ha hatt 34 eller 36 ombord.

Og kanskje har søsknene Selma, Arthur eller Erling etterkommere i dag som kan ha noen bilder av Oskar og Joakim?

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Innlegg: 743
Registrert: 27. februar 2009 kl. 17.10
Sted: ÅLESUND
Kontakt:

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Roger Johan Engvik » 2. februar 2011 kl. 13.37

Der ligger i alle fall bilder på Sponlandarkivet med tingar Oskar Hessen som k a n være brødrene, men der var flere Oskar Hessen. Jeg skal få noen til å se om de kjenner guttene igjen. Har tatt ut print av bildene allerede.

Kristin Øveraas
Innlegg: 112
Registrert: 3. mars 2007 kl. 14.32
Sted: OSLO

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Kristin Øveraas » 2. februar 2011 kl. 13.44

En kommentar:

Oskar er 24 år og Joakim er 20 år når forliset skjer. At Joakim står som havfisker i 1910, som 14-åring, sier litt om hvordan tidene var for bare hundre år siden...

Stuert Jens er 35, og hadde bakerforretning i Ålesund i den tiden da Oskar og Joakim vokste opp. De tre har sikkert vært godt fornøyde med å treffes igjen 'over there' og attpåtil få hyre på samme båt ut fra Vancouver.

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Innlegg: 743
Registrert: 27. februar 2009 kl. 17.10
Sted: ÅLESUND
Kontakt:

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Roger Johan Engvik » 15. februar 2011 kl. 12.59

Kristin fant ut når forliset stod omtalt i Sunnmørsposten og her er artikkelen fra lørdag 25. mars 1916 - øvst på side 1.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Kristin Øveraas
Innlegg: 112
Registrert: 3. mars 2007 kl. 14.32
Sted: OSLO

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Kristin Øveraas » 15. februar 2011 kl. 19.05

I artikkelen navngis og stedfestes Helmer Aune og Helmer Westvik, så da har jeg lagt ut en egen etterlysning etter dem under Rissa i Sør-Trøndelag.

Skribenten av denne SMP-artikkelen stadfester dem vi har funnet over, og hevder så at de følgende som vi ennå ikke funnet, også er nordmenn:

Fred. Fredriksen - kaptein (Kan han ha tatt skipperutdannelse i Ålesund, tro?)
P.Andersen
P.Beck (Hvilket norsk navn kan dette opprinnelig ha vært?)
C.Bravak (Hvilket norsk navn kan dette opprinnelig ha vært?)
E.Edmundsen
K.Knutsen
H.Larvik
O.Olsen
J.S.Peterson
B.Schjeie
S.Simonsen
N.Strømstad

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Innlegg: 743
Registrert: 27. februar 2009 kl. 17.10
Sted: ÅLESUND
Kontakt:

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Roger Johan Engvik » 15. februar 2011 kl. 22.03

Av emigranter ut fra Ålesund finner jeg bare en Fredrik Fredriksen, og som yrke står søm. (sømand?)

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =6290#ovre

Kristin Øveraas
Innlegg: 112
Registrert: 3. mars 2007 kl. 14.32
Sted: OSLO

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Kristin Øveraas » 15. februar 2011 kl. 22.13

I så fall er han 51 år når Onward Ho går ut. Det er vel ikke utenkelig at kapteinen har såpass fartstid?

Men amerikansk borgerbrev - hm - får sjekke om ancestry.com har noe på ham.

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5510
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 15. februar 2011 kl. 22.33

I lenkja i den første postinga stod det "B. Schjie", i Sunnmørsposten står det "B.Schjeie".
Skeid er det mange av - men det kunne t.d. vere Skeide frå Ulstein.
I registeret til bygdeboka står det berre to mannlege "B. Skeide/Scheide", og begge er fødde etter 1916. - men det kunne t.d. vere son til ein utflyttar.

"Bravak" kunne vere t.d. Bre(i)vik (Ulstein, Borgund, Rovde, m.fl) eller Bratvik (Hitra).

Kristin Øveraas
Innlegg: 112
Registrert: 3. mars 2007 kl. 14.32
Sted: OSLO

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Kristin Øveraas » 15. februar 2011 kl. 22.47

Ja, jeg stoler mer på at den norske SMP-skribenten har skrevet navnet riktig enn at den engelskspråklige Vancouveravisa har gjort det, så jeg tror vi bør lete etter "B.Schjeie" - altså Skeie/Skeide.

Kristin Øveraas
Innlegg: 112
Registrert: 3. mars 2007 kl. 14.32
Sted: OSLO

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Kristin Øveraas » 21. februar 2011 kl. 10.23

Helmer Aune er funnet i bygdebok for Rissa, som Helmer Eliassen Aune(t), født 1886.
"Utvandret og døde på en fiskeskøyte som ble iset ned."

Se mer om dette på https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=94088

Kristin Øveraas
Innlegg: 112
Registrert: 3. mars 2007 kl. 14.32
Sted: OSLO

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Kristin Øveraas » 27. februar 2011 kl. 12.32

Da har Canada-laget funnet en hyrekontrakten for Onward Ho i et Vancouver-arkiv. Ikke lista for den fatale turen, men for en forutgående tur i 1915.

Kokken er Jens Bendiksen, og proviantrasjonene er spesifisert. :-)

Kaptein er også der Fred Fredriksen, og han står med alder 36. Da er han født rundt 1878-79.

I så fall er den 51-åringen som var vår førstemistenkte litt lenger opp her ikke aktuell lenger. Men i skipslistene i 1900 er der en som passer bra - fyrbøter i 1900, med Bergen som hjemsted:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 0393#nedre

I så fall er spørsmålet om han ER fra Bergen, eller om han bare bodde i Bergen i 1900.

Det kan se ut som om en del av mannskapet i BC i 1915 kom dit med Onward Ho da den ble solgt og gikk fra Hull UK til BC i 1914, og at noen av disse var norske. I så fall står de kanskje ikke ført som emigrert ut av Norge?

Kjenner noen til om en kan finne crew lists for britiske båter - altså hvem som gikk med Onward Ho så lenge den hadde base i Hull? Den fisket i Barentshavet, og det var kanskje lettere å få nordmenn på mannskapslista enn briter?

Kristin Øveraas
Innlegg: 112
Registrert: 3. mars 2007 kl. 14.32
Sted: OSLO

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Kristin Øveraas » 27. februar 2011 kl. 16.25

Kan legge til på det siste at Onward Ho var bygget på dette skipsverftet:
http://www.wrecksite.eu/wreck.aspx?151921

Båten var bare 9 år gammel da den forsvant, og den hadde allerede gjort seg offentlig bemerket noen ganger før det skjedde:

Onward Ho in short
1) Built in Hull, U.K. 1907.
2) Arrested by the Russians 1910. The incident covered by many UK newspapers.
3) Sold to B.C., Canada 1913/1914 for 80.000 $.
4) Stranded near Montevideo, on its way to B.C. (Details unknown)
5) Got into border crossing trouble in Ketchikan, Canada/Alaska 1915.
6) Lost off Alaska 1916, with 31-37 men and a full load of halibut on board.

Om den hadde norsk besetning i våre nære farvann i perioden 1907-1914, evt om noen ombord ble med fra Hull til B.C., gjenstår å finne ut av.

Kristin Øveraas
Innlegg: 112
Registrert: 3. mars 2007 kl. 14.32
Sted: OSLO

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Kristin Øveraas » 7. november 2016 kl. 19.38

Til slutt dukket Vancouver-konsulens arkiv opp på Riksarkivet, så dermed ble alle de norske i mannskapet identifisert. Og kapteinen var ikke fra Sunnmøre, men fra Oslo.

Interesserte kan finne mannskapslista her:
https://millymarmotprivate.wordpress.co ... last-crew/

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13030
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Paul Johan Hals » 7. november 2016 kl. 21.11

Så flott at dette ble løst. :D

Den andre hadselværingen som var med er vel kanskje denne: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 7534003490

Mvh Paul

Kristin Øveraas
Innlegg: 112
Registrert: 3. mars 2007 kl. 14.32
Sted: OSLO

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Kristin Øveraas » 7. november 2016 kl. 21.43

Her har du riktig Paul:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ge ... 0000190604

Sitat generalkonsulen:
Slektninger i Norge:
A.Andreassen, Sløveren, Strønstad
Sophia Olsen, Melbu

Men i Vancouverkonsulens mappe står det mye mer. Far var død. Mor var Sophia/Sofie. Men dessuten var der mange søsken. Paul hadde kjøpt to tomter i Vancouver, så det tok mange år før all arv var oppgjort. Se vedlegg for høytidelig notarialopplisting fra Vesterålen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13030
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: 1916: "Onward Ho" forliste ved Alaska. Sunnmør

Legg inn av Paul Johan Hals » 7. november 2016 kl. 22.42

Ja det er jo unektelig en forskjel på Andersen og Andreassen. :lol:
Da er han her i FT 1900: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 7541001867

Mvh Paul

Svar

Gå tilbake til «Sunnmøre - ukjent kommune»