Karen Margrethe Thoresdatter f ca 1820 i Borgund

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Innlegg: 899
Registrert: 4. desember 2004 kl. 22.42
Sted: MOLDE
Kontakt:

Karen Margrethe Thoresdatter f ca 1820 i Borgund

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 18. januar 2007 kl. 15.31

Borgund omfattet vel den gang mange av dagens kommuner? Derfor poster jeg det her.
Karen giftet seg i Hen kirke i Grytten prgj. 28 des 1845. Det er da oppgitt at hun er 26 år og har Eeg som etternavn/stedsnavn. Faren er ikke nevnt. Eeg navnet kan hun jo ha fått senere...
I 1865 bor hun fortsatt i Hen(Isfjorden) og er 44 år f i Borgund prgj.

Har sjekket det søkbare for Borgund uten resultat. Aktuell kirkebok for dåp og konfirmasjon er ikke scannet enda.

Noen som har noen tips eller forslag til hvor hun kan være født?

Mvh
Britt Iren

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Karen Margrethe Thoresdatter f ca 1820 i Borgund

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 18. januar 2007 kl. 18.05

Bygdebok for Vatne, bind 2 har følgende opplysninger under Eik.


Thore Iversen som også har fått farsnavna Ellingsen og Jonsen innvandra fra Huse på Harøya. Fødd ca 1774, d 1826.
gift med ei Anne Rasmusdtr, som kan være den Anne Rasmusdtr Brøste som flytta til Grytten pgj. i 1829.

Nevnt 5 barn, av dem også Karen Margrete, f 1820, n. 1826.

Eldste søstra, Margrete f 1805 som hadde sønnen Thore i 1829, dro i 1831 til Grytten for å tjene.

Vh Helge

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Karen Margrethe Thoresdatter f ca 1820 i Borgund

Legg inn av Tore Kristiansen » 18. januar 2007 kl. 18.26

Her er ei Karen Margrete Thoresdatter døpt i Skodje i 1820 med foreldre Thore Iversen og Anne Rasmusdtr.

Skodje sogn lå under Borgund prestegjeld fram til 1858.

Det ser også ut til at Thore Iversen og Anne Rasmusdatter får dattera Randi i 1822.

Det er litt rart men et par med de samme navnene, Tore Iversen og Anne Rasmusdtr, får ei datter i Grytten i 1810, Rannoug. Da ser det ut for at faren/foreldrene bor på Slettelie. Det er et ektepar med disse navnene som blir gift i Kors i 1805. Det er ei Anne Rasmusdtr på Brøste i FT1801. Tore Iversen finner jeg ikke i Grytten eller i Borgund i FT1801.

Dette gir deg kanskje noen videre tips i letinga?
:) Tore

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Innlegg: 899
Registrert: 4. desember 2004 kl. 22.42
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Karen Margrethe Thoresdatter f ca 1820 i Borgund

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 18. januar 2007 kl. 19.48

Tusen takk Helge og Tore!!! :D
Jeg var så opptatt av Borgund og kirkebøker at jeg glemte helt FS. Hadde nok ikke funnet sammenhengen til Borgund likevel.

Anne Rasmusdtr Brøste måtte være Fremmer-Brøste slekt. Og riktig i Nye Raumadalsfolket, s 66 finner jeg paret. Hun giftet seg som Tore fant, og brudgommen var Thore Iversen Lien av Lesja. De fikk dattera Rannoug i 1810. Ingen flere nevnt og det er jo forståelig da de flyttet ut av sognet.

De flyttet altså til Harøya, så til garden Eik? i Skodje og så flyttet Anne sannsynlig tilbake til Grytten som enke. Jeg lette etter Karen som innflyttet noen år før giftermålet, men ikke så langt tilbake som 1829. Ikke rart jeg ikke fant henne.

Mvh
Britt Iren

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Karen Margrethe Thoresdatter f ca 1820 i Borgund

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 18. januar 2007 kl. 20.47

Litt om garden Eik.
Garden Eik ligger i Vatne prestegjeld. Vatne ble utskilt fra Skodje som eget prestegjeld i 1866.
Eik hørte til Vestnes otting og Romsdal Fogderi til 1839. Men kirkelig har garden hørt til Vatne sogn så lenge det har funnest kirkebøker for sognet (1699).

Thore hadde forpakningskontrakt på Yst-Eik fra ca 1821, men var bare 4 år på bruket.
Han døde på Langset, på andre siden av Vestrefjorden der han bodde sine 2 siste leveår.
Vi kan vel også ta med de andre barna som er nevnt:

Randi f ca 1809, død 1820.
Petrine Kristine f. 1820, nevnt ved skiftet 1826.
Randi f 1822, nevnt 1826.

En må vel regne med døtrene ble med mora til Grytten og kan finnes der.

Barnefar til Margretes sønn, Thore 1829 var Rasmus Eriksen Helle.

Vh. Helge

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Innlegg: 899
Registrert: 4. desember 2004 kl. 22.42
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Karen Margrethe Thoresdatter f ca 1820 i Borgund

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 21. januar 2007 kl. 13.52

Takk igjen.

Fant enke Anne Rasmusdatter Brøste på 38 , fattig... som innflytter til Kors sogn, att dat 15 aug 1829. Finner ikke Karen reg i kirkeboka sammen med henne. Men Kari Thoresdatter Brøste blir konfirmert i Hen kirke okt 1834, foreldre er Thore Joensen og Ane Rasmusdatter Brøste.
Margretehe Thoresdatter Brøste på 27 år og hennes sønn Thore Rasmussen er reg som innflytter til Hen i 1831 fra Borgund. Mulig Karen bor og tjener sammen med søstera.
Margrete er døpt i Lesja http://www.arkivnett.ol.no/dbsok/ndetal ... Post=23088 og er derfor ikke blitt reg av forfatteren av Raumadalsfolket.
Her heter faren Thore Iversen og han finnes nok her. Hans mor heter Rønnaug og hans søster heter Margrete (som Thores og Annes døtre).

Svar

Gå tilbake til «Sunnmøre - ukjent kommune»