Ole Henningsen Normann

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Jarl Christen Christensen
Innlegg: 158
Registrert: 17. februar 2005 kl. 14.00
Sted: BODØ

Ole Henningsen Normann

Legg inn av Jarl Christen Christensen » 11. september 2005 kl. 18.20

Jeg søker etter opplysninger om fødested og aner til Ole Henningsen Normann, født 1759 angivelig på Sunnmøre, død 1808 i Torsken i Troms fylke. Jeg har sett opplysninger om at han skal være født i 1759 i Torsken, med foreldre Henning Junghans Eriksen Normann og Ellen Hartvigsdatter Hveding. Dette er av andre bestridt da Henning Junghans Normann bodde på Trondenes og alle hans barn født før og etter Ole Henningsen Normann er født i Trondenes. Kan noen hjelpe med opplysniger om Ole H. Normann

gj01405
Innlegg: 483
Registrert: 2. juni 2005 kl. 22.05
Sted: VALNESFJORD

Re: Ole Henningsen Normann

Legg inn av gj01405 » 13. september 2005 kl. 19.58

Det er mange som har søkt etter Ole Henningsen Normanns opphav.

For noen år siden kom jeg på en slektsside i kontakt med slektsforskeren Bjørn Jonsson Dale da jeg begynte å lete på Sunnmøre. Derfor skulle dette innlegget vært overført til Sunnmøre-distriktet. I tre militære ruller het det at Ole Henningsen Normann var innskrevet fra Torsken (40 år i 1801), men fra "Syndmør". Dale begynte da å lete etter Ole Henningsen på Sunnmøre, og fant som eneste aktuelle personer to stk. Ole Henningsen på Kalvestad på Sula - to brødre med samme navn. En av disse var født 1748 og den andre født 1755. Vi vet at den eldste broren overtok heimgården på Kalvestad, mens den andre, f. 1755, ikke ble boende der.

Vi vet at Ole kom nordover med ei jekt til Torsken. Normann-navnet har jeg ikke funnet noen forklaring på, men det kan være et navn han har tatt - eller at det rett og slett er slektsnavnet til mora Ragnhild Nilsdtr. (f. 1711). Faren het da Henning Olsen Vedde (1710-68). Dette er et meget viktig spor, tror jeg. Tror også at vi ikke må fordype oss i årstallet 1759, som står som fødselsår. Dette vet vi varierer med opptil 10 år i mange tilfelle.

Hermod Moursund

dn18553
Innlegg: 263
Registrert: 1. desember 2004 kl. 19.59
Sted: OSLO

Re: Ole Henningsen Normann

Legg inn av dn18553 » 13. september 2005 kl. 21.34

Jeg flyttet denne tråden til Sunnmøre - ukjent kommune og beholdt en kopi i Torsken-gruppa.
Mvh. Andreas Snildal
Moderator: Etniske minoriteter
Moderator: Troms
Les dette før du poster din melding

gj01405
Innlegg: 483
Registrert: 2. juni 2005 kl. 22.05
Sted: VALNESFJORD

Re: Ole Henningsen Normann

Legg inn av gj01405 » 15. september 2005 kl. 21.55

Kan legge til at de tre militære ruller jeg snakker om, er fra 1796, 1801 og 1804, og i alle heter det at Ole kom fra Sunnmøre.

Oles far, Henning Olsen Vedde, var oppkalt etter den styrtrike godseieren Henning Tygesen Castberg, som holdt til på Våge i Sula, og som Hennings far, Ole Endresen Standal, hadde svært mye kontakt med. Godseieren var også sorenskriver. Vi vet at Ole Henningsen Normann også ble lensmann etter ei tid i Torsken.

Hermod Moursund

Jarl Christen Christensen
Innlegg: 158
Registrert: 17. februar 2005 kl. 14.00
Sted: BODØ

Re: Ole Henningsen Normann

Legg inn av Jarl Christen Christensen » 18. september 2005 kl. 12.28

Tusen takk for svarene. Dette var nyttig informasjon. Er det noe informasjon å hente i kirkebøkene fra Berg og Torsken?

Svar

Gå tilbake til «Sunnmøre - ukjent kommune»