Marie Sivertsdatter, f på Næsset 1809

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj01508
Sted: Norge

Marie Sivertsdatter, f på Næsset 1809

Legg inn av gj01508 » 16. juli 2005 kl. 17.11

Beklager at jeg poster her, jeg vet ikke hvilken kommune Næsset går under idag. Dessuten går denne over flere kommuner.

Marie Sivertsdatter kom til Kvernes (Averøy) fra Stangik 8. nov 1829 og har oppgitt at hun skal arbeide som tjenestepige. Marie flytter tilbake til Stangvik med mannen Hans Johnsen Kloppen fra Dovre og sønnen Hans (uekte sønn med Hans Bendik Olsen, KrSund). Dette styrker forsåvidt tanken om at Marie opprinnelig kom fra Stangvik... men...

I 1865 er Marie og mannen losjerende hos sønnen Hans på gården Bugten på Hitra (Kvenvær) og der oppgir hun at hun er fra Næs Prgj i Romsdalen. Hun oppgis å være 69 her, men det er trolig feil, jeg har henne som født i 1809 basert på andre kilder.

Da Marie giftet seg med Hans Kloppen er hennes far nevnt: Sivert Olsen Røe, Næsset. Han har jeg ikke klart å finne

Jeg hadde utskrifter av alle dåp og vielser, men de er blitt borte under flyttingen til Australia så jeg kan ikke lenger si hvor det oppgis Næs, Næsset, Kvernes og Stangvik. Jeg har skrevet ned det meste av hva jeg har funnet, men vært sløv med noteringer av kilder. Er det noen der ute som har noen ideer om hvordan jeg kan finne opprinnelsen til Marie?

gj01467
Sted: åLESUND

Re: Marie Sivertsdatter, f på Næsset 1809

Legg inn av gj01467 » 17. juli 2005 kl. 17.27

Hei.

Jeg fant gjennom Family Search,org.
Sivert olsen Røe.

Han gar en datter født 1798 børseskogn Sør-Trøndelag.

Jeg vil tippe at det er rett person. Tellingen under 1865 var ganske nøyaktig så at alderen stemmer på 69 år det er jeg ganske sikker på.

Gå inn på start siden og slektsforskning, gå videre til FamilySearch skriv Sivert Røe.

Vennlig hilsen Lindis Rokstad

gj01508

Legg inn av gj01508 » 19. juli 2005 kl. 12.54

Hei Lindis

Takk for svar. Jeg tror kanskje at dette ikke er rett familie. Hvis det er som du sier at FT1865 er riktig og Maria Sivertsdatter var født i 1798, da ville faren Sivert bare vært 11 år ettersom han er født i 1787.

Takk for at du prøvde allikevel.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 18. september 2005 kl. 11.13

Siden det står ved vielsen i 1843 at faren til Marie heter Sivert Olsen Røe af Næsset, og det er en Rødgard i Eidsvågen i Nesset, kom hun nok ganske sikkert fra Nesset prestegjeld. Det var svært vanlig at folk fra Nesset i Romsdal dro til Kristiansundsområdet. En lokalhistoriker i Kristiansund, Einar Thurn Christensen, har påpekt at Nesset var den kommunen med flest innflyttere til Kristiansund på 1800-tallet. Flere enn noen kommune på Nordmøre.

Rødgarden står i en av de første bindene i Nessets gards- og ættesoge (forfatter av bind 1-4 var Ottar Roaldset), men disse bindene har vært utlånt fra Kristiansund folkebibliotek i noen uker nå, så jeg har ikke fått gjort oppslag der. Jeg har heller ikke tilgang til kirkebøkene for Nesset.

Jeg fant ikke Marie Sivertsdtr som innflyttet til Kvernes i 1829 eller årene rundt, men i akkurat disse årene var det flere kirkebøker som dekket Bremsnes og Kvernes, og kanskje jeg så i feil bøker?

Hvis du legger ut en etterlysning under Nesset i Romsdal etter Maries aner, er det nok lettere å få svar på opprinnelsen til Marie.
:) Tore

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 19. september 2005 kl. 21.59

Jeg har nå gått gjennom Rødgårdene, det er mange av dem, flere ganger, men finner ingen Sivert Olsen. Ole er det mange av, også en i Sjursstua. Han har 7 barn fra ca 1759-ca 1769, ikke alle har fødselsår. Ola Olsen, ca 1723-1802, gift med Marie Olsdatter, 1727-99, er bruker 1852-88.

Ser en på FT 1801 finner en derimot Siur Olsen http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=986#ovre , men han er dessverre tjenestegutt og derfor ikke mulig å knytte til gård. Det finnes også en Sivert Olsen, men han er bare 3 år. Siur er 32 og vil dermed passe bra som barn til nevnte Ole og Marit i Sjurstua, Rød. Forfatteren kan jo ha glemt/oversett ham (det er blitt meg fortalt at de første Nessetbøkene har visse mangler). Men dette er bare en teori. Når din Marie er født i 1809, er i hvert fall Siur Olsen, soldat i 1801, en god kandidat som far, andre ser jeg ikke hvis han er bosatt i Nesset i 1801. Siur, Sjur og Sivert brukes om hverandre som skrivemåte for samme person.

Randi Ingunn Selnes
Sted: AUKRA

Legg inn av Randi Ingunn Selnes » 27. september 2005 kl. 1.28

Har sjekka i kirkeboka for Nesset i åra fra 1796-1813, men ingen Marie Sivertsdtr. er født i denne perioden. To Marit Sivertsdtr. er født, den første i 1803 og den neste i 1804, men jeg kan ikke se at de har noe med Rød å gjøre. Faren var Sivert Olson Frisvoll og mora var kona Gjertrud Larsdtr. Granseter. Begge Marit-jentene hadde samme foreldre. De bodde på Gransetra i Eresfjorden da disse jentene ble født, men ble i 1805 gardbrukere på Frisvoll i Eresfjorden, ca 2 mil fra Rød. I b. 6 av Gards- og ættesoge for Nesset, er farsnavnet normalisert til Sjur, men i b. 5 og i kirkeboka står det Sivert. Må vel si at begge deler er riktig da disse navnene ble brukt om en annen etter hvem som skrev det ned. I b. 5 er bare den første Marit medtatt og i b. 6 finner vi bare den siste som er gift og plassert.
Så etter disse bøkene er det et åpent spørsmål hvor det ble av Marit Sivertsdtr. f. 1803? Jeg har ikke sjekka om hun døde.

Det viser seg ofte at det er store avvik, kanskje nærmere 10 år, på alderen som er oppgitt i folketellinga i 1865 og det som står ved dåpen i kirkeboka. Større avvik, jo mer de flytta på seg. Noe sikrere er det i 1875 med årstall, og atskillig bedre i 1900.

Det må i alle fall være noe som er feil i dine opplysninger om Marie Sivertsdtr. f. i Nesset i 1809, men lykke til videre med leitinga.

Med hilsen Randi Ingunn.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 11. september 2006 kl. 18.38

Hei, dette er en gammel sak, men jeg prøver meg på å nøste littegrann, og jeg skriver ned et par funn her. Jeg tror jeg har funnet to Maria Sivertsdtr i Kvernes på samme tid.

Jeg skrev i et forrige innlegg at jeg ikke fant innflyttinga til Marie Sivertsdtr i 1829. Nå har jeg funnet ei som kom flyttende i 1832. I Kvernes kirkebok, folio står det at hun kom fra "Christiansund men født i Stangvik". Det står ikke alder på henne, men attesten er datert 17/5 1832. Kvernes kirkebok 1830-1853, folio 398b-399a.

Da tenkte jeg at jeg kanskje fant henne som utflyttet fra Kristiansund, og der står hun: I Afgangslistene i Kristiansund kirkebok 1832-1842, side 563, står som nummer 2 i 1832: Maria Sivertsdatter, 28 1/2 Aar, Tjenestepige, Qværnæs, med Attest af 17. Mai 1832". Da skulle hun være født i årsskiftet 1803-1804. Denne Marie står ikke i innflyttingslistene i samme kirkebok.

Da Marie Sivertsdatter gifter seg (mest sannsynlig i Bremsneskirka) 9. juli 1843 med Hans Johnsen Kloppen, kalles hun for p. Maria Sivertsdtr Dyrsæt (Søbstad), hun er 34 år og Hans er 26. Fedrene er John Sivertsen Kloppen og Sivert Ols. Røe af Næsset. Kvernes kirkebok 1830-1853, folio 288b-289a. Alderen på denne Maria betyr at hun er født ca. 1809.

Disse to kan da ikke være den samme jenta? Siden Maria Sivertsdtr får døpt en sønn i Bremsnes i 28/10 1830, må hun ha levert attest til presten før det, hvis hun ikke er fra sognet. Men jeg er jo ikke sikker på om den Maria som flytter til Kvernes fra "Kristiansund men født i Stangvik" i 1832, er den samme som du henviser til i ditt første innlegg.

Jeg finner ingen Marie Sivertsdatter som står i innflyttingslista i Bremsnes kirkebok 1820-7, ei heller i innflyttingslista til Kvernes prestegjeld 1820-30, der det er inndelt i de tre sognene, Kvernes, Bremsnes og Kornstad. (Hvorfor de har to lister i to forskjellige kirkebøker, vet jeg ikke.)

Hun kan jo ha blitt født i Kvernes prestegjeld selv om faren kom fra Rød i Næsset. Men jeg finner heller ikke Maria(e) Sivertsdatter som konfirmert i noen av sognene i Kvernes (Kvernes, Kornstad, Bremsnes eller Kristiansund) i perioden 1821-1830. Et lite forbehold for den dårlige skrifta til presten. Den var ikke god å lese. :? Det var heller ingen Marie(a) Sivertsdatter som ble født i Bremsnes sogn i tida 1806-1813. Kanskje det finnes en presteattest på henne i prestearkivet ved Statsarkivet? Dette må da være en nøtt som kan knekkes?

gj01508

Legg inn av gj01508 » 8. september 2007 kl. 16.45

Hei Tore

Takk for innlegget ditt... enda ett år er gått siden den gang og jeg har i grunnen ikke kommet noe nærmere målet.

Jeg vil oppsummere de opplysningene jeg har. Det startet med Hans Hansen Bugten fra Hitra som var min tipp oldefar. Jeg hadde kun mutlige overleveringer angående hans opprinnelse og de gikk ut på at moren hans het Maria Sørvika og var fra Averøya... stort mer hadde jeg ikke. Det var en historie om at Maria skulle gifte seg men en Hans fra Kristiansund og mens hun var gravid omkom han på sjøen og derfor ble sønnen uekte. Dette kan jo selvsagt være oppspinn.

Jeg fant Hans' dåp 28 okt 1830. og der fikk jeg morens navn fra. Derfra fant jeg hennes innflytting til sognet 8 Nov 1829 fra Stangvik. Jeg har notert at hun skulle tjene på Søbstad.

Min teori er at faren var trolig fra Næsset og Maria kanskje født der også men jeg tror kanskje at de er hovedsakelig fra Stangvik. (Det er litt bekymingsfult at det er en Maria Sivertsdatter til som evt er født der ifølge ditt innlegg). Jeg har notert at de reiste tilbake til Stangvik 29 Aug 1845 og at Hans ble konfirmert i Halsa 4 Okt 1846. Jeg har notert at de hadde Todalshaug i Stangnes som destinasjon. Dette må være oppført i innflyttingslisten for Stangvik (har ikke notert kilden).

Jeg synes det er litt for tilfeldig at de har en sånn tilknytning til Stangvik så jeg har lyst å utforske det litt mer. Forhåpentligvis kommer kirkebøkene på nett snart.

I 1865 er Maria som tidligere nevnt losjerende hos sønnen på Hitra. Jeg vet ikke om det var tilfeldig da folketellingen ble foretatt eller om de bodde der mer eller mindre fast.

Det blir forhåpentligvis mindre enn et år til jeg tar opp denne saken igjen :oops:

Takk til alle for god hjelp!

Charlotte

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 12. september 2007 kl. 18.47

Ikke enkelt når folk flytter slik. :)

Kirkebøkene skal komme på nett i løpet av året, så vi får vel vente til da. Det blir nok litt lettere å lete da. :)

Svar

Gå tilbake til «Nordmøre - ukjent kommune»