Ystenes og Havdal

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn19444
Innlegg: 859
Registrert: 28. oktober 2005 kl. 12.59
Sted: TILLER

Ystenes og Havdal

Legg inn av dn19444 » 8. juni 2009 kl. 13.37

Jeg leter etter Ole Andersen som dro fra Møre og Romsdal til Sør-Trøndelag ca. 1816-1818. I en vielse i 1821 omtales han som Ole Andersen Ysteness og født om lag 1796. Han ble gift med Berit Henriksdatter Havdal, som muligens også var fra Møre og Romsdal.

Ole skal ha fått sønnen Andreas (Berit kan være mora) rundt 1815-1816. Andreas sitt fødested er senere omtalt som Romsdal, men Romsdal Amt omfattet vel den gang mer enn det vi kjenner som Romsdalen i dag.

Jeg har ikke klart å finne dette folket, og vet heller ikke helt hvor jeg skal lete...

Håper på hjelp!

Krister

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ystenes og Havdal

Legg inn av Tore Kristiansen » 8. juni 2009 kl. 14.35

Det er en gard på Nordmøre som heter Havdal. Den er omtalt i bind 3 i Gards- og ættesoge for Tingvoll av Hans Hyldbakk.

Men i følge Ryghs Gaardnavne finner du også Havdal i Rennebu og i Lånke.

Ystenes i Borgund er eneste Ystenesgard i Møre og Romsdal. Men det var/er? også en gard Ystines i Stjørdal.

IGI kan du søke etter Andreas Olsen. De fleste kirkebøkene fra Møre og Romsdal fra 1815-1816 er registrert med døpte i IGI-databasen. På Nordmøre mangler bare Kristiansund, i Romsdal mangler bare Aukra (kirkeboka 1808-1817 brant), og på Sunnmøre mangler deler av Hareid og Ulstein siden kirkebøkene der også brant.
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ystenes og Havdal

Legg inn av Tore Kristiansen » 8. juni 2009 kl. 15.07

Vielsen mellom Ole Andersen og Berit Henriksdtr. var på Hitra i 1821, og står nederst på høyresida: Dolm i Hitra, Ministerialbok nr. 634A03 (1818-1826), Ekteviede 1821, side 187.

Et uekte barn, Hans Olsen, ble døpt i Ørland kirke: Ørland, Ministerialbok nr. 659A04 (1818-1825), Fødte og døpte 1819, side 12, nr. 62 med foreldre med samme navn som de over, Ole Andersen og Berit Henriksdatter. Kan det være de samme folkene?

Det er litt lettere å se hva klokkeren har skrevet: Ørland, Klokkerbok nr. 659C01 (1818-1825), Fødte og døpte 1819, side 26-27.. Det står i alle fall: NB fra Romsdahl. Men der står det da Skavdahl og ikke Havdahl? Og når jeg kikker nærmere i ministerialboka, ser det ut som om det står Skavdahl der også.

Og Skavdal ligger i Bjugn, som i 1819 var en del av Ørland prestegjeld. Kan det ha vært plassen der Berit Henriksdatter bodde ved dåpen til Hans i 1819? Eller har presten skrevet feil?
:) Tore

dn19444
Innlegg: 859
Registrert: 28. oktober 2005 kl. 12.59
Sted: TILLER

Re: Ystenes og Havdal

Legg inn av dn19444 » 8. juni 2009 kl. 15.31

Ja, dette er rette folket. Vielsen og dåpen til Hans er allerede registrert, og de bodde nok på Skavdal på Bottengård da de fikk sønnen Hans i 1819.

Havdal kan være en feilskriving ved vielsen, men jeg har antatt at hun kanskje var fra en plassen med navnet Havdal, etter som det synes som om det er opphavsstedet til Ole Andersen som står ved hans navn.

Fra kirkeboka på Hitra (vaksinerte i 1827) vet jeg at Ole Andersen hadde en sønn, Andreas, som er oppgitt som 11,5 år og født i Romsdalen. SÅ han hadde tydeligvis med seg en sønn da han kom til Bjugn. Om mora var Berit Henriksdatter, vet jeg ikke. Men hun kan ha vært medbrakt, for jeg har ennå ikke funnet noen Berit Henriksdatter som passer i Ørland på denne tida.

Paret fikk for øvrig flere barn etter at de flyttet til Hitra.

Mange takk for hjelpa. Dette har ikke vist seg å være den letteste saken å løse.

Mvh.
Krister

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ystenes og Havdal

Legg inn av Tore Kristiansen » 8. juni 2009 kl. 15.45

Står det alder på Ole og Berit når de dør? Og stemmer den med vielsen i 1821?
Det samme med Andreas? Har du sjekket sjørullene og militærrullene for både Andreas og Ole?
Andreas blir han kalt for Olsen seinere? Altså var Ole Andersen faren? Jeg lurte bare på om han kunne være sønn av Berit Henriksdatter med en annen far. :?: :)
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ystenes og Havdal

Legg inn av Tore Kristiansen » 8. juni 2009 kl. 15.52

Det var en Ole Andreas som ble født på Ystenes i Borgund i 1796, men faren het Elling, så det hjelper vel heller ikke.
:) Tore

dn19444
Innlegg: 859
Registrert: 28. oktober 2005 kl. 12.59
Sted: TILLER

Re: Ystenes og Havdal

Legg inn av dn19444 » 8. juni 2009 kl. 19.24

Jeg setter pris på innsatsen, Tore.

Jeg har ikke dødsfallene til Ole Andersen og Beret Henriksdatter, men regner med at de døde før 1865, da jeg ikke finner dem i folketellingen. Jeg vet av erfaring at kirkeboka er "skrøpelig" etter 1845, men har ikke prioritert å søke dødsfallene. Enig i at dødsfallene muligens kan bekrefte/styrke fødselstidspunktet, men de vil neppe fortelle meg hvor jeg skal lete videre.

Jeg har sondert de militære rullene for Hitra (under Fosen), men Andreas og Ole er ikke innskrevet i de legdene som er aktuelle.

Jeg har også fundert på om Beret var mora til Andreas. Da han ble vaksinert, står det imidlertid oppført at far var Ole Andersen. Andreas står for øvrig sammen med tre andre søsken, så jeg føler meg trygg på at det er rette Andreas og rette Ole. Kan presten ha oppført stefaren som far uten å anmerke det?

Krister

Brukeravatar
dn19073
Innlegg: 462
Registrert: 8. mai 2005 kl. 23.36
Sted: SAUPSTAD

Re: Ystenes og Havdal

Legg inn av dn19073 » 23. oktober 2014 kl. 16.47

Hei.

Bare et lite spørsmål eller fundering:

Kan det ikke være Vinsternes ( Yinsternes ) isteden for Ystenes. Sett en V forran med en ekstra strek ned på V-en og det blir Y.

Vinsternes, Aure ?


Gunnar Andre

Svar

Gå tilbake til «Møre og Romsdal - ukjent sted»