Anton (von) Ibenfeldt

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Agnar Jarle Merkesnes
Innlegg: 121
Registrert: 11. januar 2005 kl. 19.49
Sted: KRISTIANSAND S
Kontakt:

Anton (von) Ibenfeldt

Legg inn av Agnar Jarle Merkesnes » 23. november 2016 kl. 11.57

Alfred Marius Ibenfeldt ble født 1/9-1891 og døpt 27/9-1891 i Bratsberg kirke i Trondheim.
Foreldre var Anton Ibenfeldt og Julie Marine Koppang.
Anton finner jeg ingen spor etter. Det eneste er at ved sønnens konfirmasjon 1906 i Kvernes, blir det antydet at han enten var i Lofoten eller kommer derfra.
Det er en stor Ibenfeldt-familie i Ålesund, men klarer ikke å kople Anton til disse.

gj21030
Innlegg: 702
Registrert: 26. januar 2014 kl. 19.15
Sted: AVALDSNES

Re: Anton (von) Ibenfeldt

Legg inn av gj21030 » 23. november 2016 kl. 12.27

Hei

Her hadde det vært fint om du la ut lenker! til det du har, for det må være noe som er feil i det du skriver...

Finner ingen Anton som er far til Alfred Magnus (ikke Marius som du skriver), men en Olaf.
Har du link til konfirmasjonen?

Dåpen: https://media.digitalarkivet.no/kb20061017040026 og http://digitalarkivet.arkivverket.no/ge ... 0005615000

Mvh Øystein

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Anton (von) Ibenfeldt

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 23. november 2016 kl. 12.38

konfirmasjon nr 32:


Møre og Romsdal fylke, Bremsnes i Kvernes, Ministerialbok nr. 569A06 (1900-1911), Konfirmerte 1906, Side 103
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050413021040

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Anton (von) Ibenfeldt

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 23. november 2016 kl. 12.45

Ser vi på original klokkerbok for Bratsberg så er Magnus og Olaf understreket. Det kan vel bety at det er tvil om disse navna? Hva har presten skrevet er jo også av interesse.

Sør-Trøndelag fylke, Bratsberg i Strinda, Klokkerbok nr. 608C07 (1890-1912), Fødte og døpte 1891, Side 5
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061017040026

gj21030
Innlegg: 702
Registrert: 26. januar 2014 kl. 19.15
Sted: AVALDSNES

Re: Anton (von) Ibenfeldt

Legg inn av gj21030 » 23. november 2016 kl. 13.27

Kan det være at denne Olaf etter dåpen ble "frikjent" som far til barnet og Anton ført som far i senere kirkebøker?
Begge jobber på sjøen, så de kan jo tenkes å jobbe sammen med Julie på en eller annen båt

Mvh Øystein

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Anton (von) Ibenfeldt

Legg inn av Tore Kristiansen » 23. november 2016 kl. 14.41

Det kan være at det ble en bidragssak i denne saken. Skal du lete der, kan du finne mye informasjon, men det kan ta si tid å lete i arkivene. Min tippoldefar mente han hadde lavere lønn enn det byfogden sa at han hadde, og jeg fikk også vite i dokumentene at han hadde ansvaret for si gamle mor. Jeg har ikke funnet når hun døde, men jeg vet nå da at hun levde i 1895.

I 1891 fikk amtmannen resolusjonsrett i bidragssaker.
Det er mange bidragssaker i amtmannsarkivene før 1891 også, men det statsarkivansatte i Trondhjem sa til meg da jeg spurte om dette i 2007, var at da resolusjonsretten kom i 1891 krevde amtmannen at alle bidragssaker skulle innom ham.
Ble det en bidragssak i denne saken, kan du finne ytterligere opplysninger i arkivene.

Mi erfaring med bidragssakene fra amtmannsarkivet i Romsdals amt, er at det virker som om det er amtmannen i det amtet der bidragsyteren (faren) bodde, som fikk resolusjonsretten.
Saken kom opp gjennom systemet, fra mora (eller kanskje fattigstyret hvis de hadde utgifter til mora og barnet), til den lokale fogden som igjen sendte saken til amtmannen for avgjørelse. Så vidt jeg har skjønt, hvis den som skulle betale befant seg i et annet amt, ble saken oversendt til den amtmannen.

Du kan håpe på at amtmannen i de aktuelle amtene der barnefaren skal ha bodd, har laget en egen serie for resolusjonssaker, slik amtmannen i Romsdal har gjort. Men du kan være uheldig, og det var snakk om den gangen da jeg sjekket dette for nesten 10 år siden, at de ansatte ved SAT sa at vi var heldige i Romsdals amt, for der hadde amtmannen skilt ut bidragssakene som egen serie.

Hvis amtmannen ikke har laget en egen serie i arkivet sitt for resolusjonssaker, må du lete i innkomne- og utgående brev i arkivet til amtmennene. Det kan det ta si tid. Amtmannen i Romsdal hadde, såvidt jeg husker, 1500-2000 brev i året på 1890-tallet, både innkomne og utgående. Da blir det litt å bla gjennom.
Men Statsarkivet i Trondheim har ansvaret for både Sør-Trøndelag og Nordland som kan være de aktuelle amtene der barnefaren bodde, så du slipper å dra til flere arkiv... :)

Resolusjonene fra amtmannen i Romsdal var stort sett bidragssaker, men han hadde også resolusjonsrett i veisaker, og det er flere snebrydningsentrepreneurer som fikk bøter pga. manglende brøyting av veiene. :)
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Møre og Romsdal - ukjent sted»