Sølvkors fra Finnmark?

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Finnmark

Svar
Vigdis Helene Nilsen Varhaugvik
Innlegg: 143
Registrert: 4. april 2006 kl. 16.10
Sted: AUKRA

Sølvkors fra Finnmark?

Legg inn av Vigdis Helene Nilsen Varhaugvik » 21. mars 2009 kl. 18.49

Vigdis Varhaugvik, Aukra, 14.4.2008 17:38 (1)
Et spørsmål litt på siden av hva som pleier å komme her, men prøver?
Dette sølvkorset fikk jeg av mi bestemor (fra Finnmark, Måsøy kommune)for kanskje 40 år siden, se bilder under. Smykket er ca 5,5 cm langt og vel 4 cm brett. Jeg har alltid trodd at det var et sjeldent gammelt smykke.
En dag oppdaget jeg plutselig at en kollega av meg hadde maken. Det smykke hadde hennes mor fått av en tysk soldat under krigen. Vet ikke hvor det kommer fra?
Såg en dag ei dame som ble gratulert med 85 års dagen i avisa, hun hadde også et likt sølvkors. Tok kontakt. Det viste seg at dama var konfirmert i Alta og korset hadde hun fått i konfirmasjonspresang. Navnet hennes er inngravert bak på korset. Det må vel ha blitt kjøpt hos en gullsmed i og med at det har en inngravering? Hun var konfirmert ca 1927.
Er det flere som har dette smykket?
Og vet noen om det har en katolsk bakgrunn?
Var også mye handel østfra i Fimmnark, kan det komme derfra?
Jeg tok kontakt med Gullsmedforbundet og fikk dette svaret:
Dette korset er nok solgt i Norge siden det er stemplet 830S. Andre land ville ikke brukt S'en, men den har jo vært påbudt i Norge. 'Mesterstemplet' (hvis det er det) er helt ukjent for meg. Ingen norsk produsent har brukt dette, ei heller noen kjent importør. Korset er lite 'norsk', et typisk katolsk kors produsert i Sydeuropa. Stemplet er nok utenlandsk (ukjent for oss) og korsert importert til Norge. Vennlig hilsen Per Bredo Østby.
mvh Vigdis
________________________________________
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Sølvkors fra Finnmark?

Legg inn av Else Berit Rustad » 21. mars 2009 kl. 21.12


dn22799
Innlegg: 411
Registrert: 4. juni 2008 kl. 21.56

Re: Sølvkors fra Finnmark?

Legg inn av dn22799 » 22. mars 2009 kl. 11.29

Det er altså så flott at du legger inn en link når du har sett lignende innlegg tidligere, Else :)

Dermed slipper man 'dobbeltpostinger' (selv om det er ulike forum) og hjelpere trenger ikke sette inn energi og ressurser
på å svare - dersom et lignende svar er gitt på et tidligere tidspunkt.

(Men jeg må si at jeg synes at trådstarteren selv burde ha gjort oss oppmerksomme på dette i utgangspunktet, og lagt
inn den aktuelle lenken... :roll: Ved etterlysning så er det så mange opplysninger som mulig som gjelder, også fra fortidige
'rop om hjelp' samt tilhørende, eventuell respons.)

Vigdis Helene Nilsen Varhaugvik
Innlegg: 143
Registrert: 4. april 2006 kl. 16.10
Sted: AUKRA

Re: Sølvkors fra Finnmark?

Legg inn av Vigdis Helene Nilsen Varhaugvik » 24. mars 2009 kl. 23.07

Takk for hjelpa Else B. Rustad, meninga var å legge inn linken, men det har ikke skjedd, har ikke vært inne å sett før nå. Har ikke brukt dette forumet så mye, synes det er vankeligere enn på debatt.

Håper noen kan fortelle oss mer om korset?
Bra Kristine Tangen at du passer på oss :shock: .

Mvh Vigdis

Svar

Gå tilbake til «Finnmark - ukjent sted»