Fotoprosjekt i Finnmark

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Finnmark

Svar
dn22204
Innlegg: 563
Registrert: 14. januar 2008 kl. 10.30
Sted: OSLO
Kontakt:

Fotoprosjekt i Finnmark

Legg inn av dn22204 » 27. januar 2012 kl. 9.51

Hei,

Jeg videreposter dette på vegne av Simen Georg Thomassen, en bruker på foto.no som etterlyser informasjon om forlatte og delvis forlatte hus og bygninger i Finnmark som har en interessant historie.

Han skriver på http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTra ... ?id=591049 :

Jeg har da startet et større fotoprosjekt. Har fått veldig god respons av de få som jeg har pitchet den til. Og lurte på hva dere synes og om det er noen her ute som kan hjelpe meg.

Ideen med prosjektet er å finne, kartlegge og dokumentere historien til forlatte og delvis forlatte hus og bygninger i Finnmark. Hvorfor de ble bygd, hva de ble brukt til og hva de brukes til i dag. Jeg blir også å portrettere eierne av bygningene.
..
Et av byggene jeg har lagt under vurdering, er Barnehjemmet i Korsfjord, Altafjorden. Jeg har selv vokst opp i Korsfjorden, og kjenner bygget ut og inn. I dag brukes bygget til diverse arrangementer som er arrangert av lokale innbyggere. Det har både vært brann der, med flere omkommende. Og det har også vært et overgreps regime på 1960 tallet. Bygget ble reist opp første gangen i 1914.

Som dere kanskje har forstått, så er det i hovedsak bygg/hus fra "gamledager". Jo mer nedslitt, og historie, jo bedre.

Nå er bare spørsmålet, er det noen her inne som vet om gamle nedlagte/delvis nedlagte bygg rundt om i Fylket? Har et par stk. Men trenger noen flere å velge mellom. Det er 6 bygg jeg skal ta for meg, men trenger minst ti stk. å velge mellom. Grunnet reiser og andre faktorer som spiller inn. Noen mener det blir for lite med 6 hus, andre mener det er for mange, hva tror dere?

Selve størrelsen og hvor mye tekstinnhold det skal være i boken er ikke fastslått enda. Men ca. 2-3 sider per hus.

Og er det noen som har tips og triks generelt til prosjektet, teknikker under fotograferingen, ekstra etc. Så hyl ut!

Håper noen virkelig tar seg bryet til å svare :) Takk på forhånd!


Han treffes på epost simengeorg at gmail.com eller jeg kan formidle kontakt.

Mvh
Petter Stene

Svar

Gå tilbake til «Finnmark - ukjent sted»