Ole Pedersen og Agnete Ellingsdatter i Norderhov

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Richard Fauskrud
Innlegg: 3
Registrert: 14. november 2008 kl. 11.38
Sted: LILLEHAMMER
Kontakt:

Ole Pedersen og Agnete Ellingsdatter i Norderhov

Legg inn av Richard Fauskrud » 21. mai 2021 kl. 15.32

Hei,
en slektning av meg har en gammel kiste der det er påmalt "Agnet Ellingsdatter Ano 1780". Jeg har forsøkt å spore opp denne Agnet(e) Ellingsdatter, men har ikke funnet noen blant forfedrene i Oppland og Hedmark der de fleste av dem befinner seg. Folketellingene 1801 for Hedmark og Oppland har ingen ved dette navn som er i live i 1780. Det er riktignok to i Biri i 1801, men den ene er født for sent og den andre har feil navn i 1801. Min slektning har imidlertid en forfar fra Buskerud. Den 3.9.1872 melder en Ole Pedersen (født ca. 1841) innflytting til Vardal i Oppland fra Norderhov. Han blir gift i Vardal 21.11.1872 med Johanne Olsdatter. Farens navn oppgis her å være Peder Hansen. Senere flytter disse til Fåberg/Lillehammer. Jeg antar, men er ikke sikker, at denne Ole Pedersen er identisk med den Ole som ble født 2.9.1841 og døpt 31.10.1841 i Norderhov som sønn av husmann Peder Hansen Frogs-eie og kone Siri Nilsdtr. (nr. 271 på denne siden: https://media.digitalarkivet.no/view/1111/78). Inspirert av dette begynte jeg å lure på om denne Agnet(e) Ellingsdatter også kunne være fra Norderhov. Jeg finner dog ingen ved dette navnet i folketellingen 1801 for Norderhov. Jeg tenkte imidlertid som så at kanskje det var en spesiell grunn til året 1780 på kista, så jeg begynte å lete i kirkebøkene for dette året på jakt etter ei Agnet(e) Ellingsdatter. Og den som leter han finner. Den 5.11.1780 var det konfirmasjon i hovedkirken og en av konfirmantene var den 19 år gamle "Agnete Ellingsd: Hve" (se denne siden: https://media.digitalarkivet.no/view/8525/103). Jeg har ikke klart å finne ut noe mer om henne og det er selvsagt et skudd i blinde å anta at dette er min "Agnet Ellingsdatter". Kan det kanskje være slik at hun er en slektning (kanskje en formor?) til ovennevnte Ole Pedersen og at hun kanskje døde før 1801? Er det noen som vet noe om dette og hva som skjedde med konfirmanten Agnete? Og kan min identifikasjon av Ole Pedersens foreldre ovenfor være riktig?
 
 

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Innlegg: 2362
Registrert: 30. april 2014 kl. 18.50
Sted: TOLVSRØD

Re: Ole Pedersen og Agnete Ellingsdatter i Norderhov

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 21. mai 2021 kl. 18.25

Vi har også ei gammel kiste. Der er det påmalt Guri Sjursdatter Klyve 1885.
Hun er bestemor til min kone og giftet seg i 1885. Dette er i Hardanger i Hordaland.

Min kone sier at det var vanlig å få kiste den gang når en giftet seg, ikke til konfirmasjonen.

Dette er det kanskje forskjellige tradisjoner på, avhengig av hvor en kommer fra i landet.

Du har lett etter ei Agnet som var konfirmant i 1780, men kanskje hun var brud i 1780?

Finner i FT-1801 ei Agnete Ellingsdatter fra Oppland.
013 Agnete Ellingsdatter - 0025 Ekern - 002 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1801 for 0525P Biri prestegjeld - Digitalarkivet

Fant ingen flere i FT-1801, hverken i Oppland eller Hedmark født mellom 1830 - 1860, uten at dette betyr så mye. Hun kunne kanskje være fra et annet fylke, som du antyer.

Håper jeg ikke har laget alt for mye tankearbeid for deg, framover.  :) :)

Ulf S.
 
 





 

Richard Fauskrud
Innlegg: 3
Registrert: 14. november 2008 kl. 11.38
Sted: LILLEHAMMER
Kontakt:

Re: Ole Pedersen og Agnete Ellingsdatter i Norderhov

Legg inn av Richard Fauskrud » 21. mai 2021 kl. 22.31

Hei,
neida, du har ikke laget så mye tankearbeid for meg. Det meste av tankearbeidet har jeg allerede gjort, og alle innspill mottas med takk. :)

Jeg er klar over at sannsynligheten for at dette er en bryllupskiste er større enn at det er en konfirmasjonskiste. Det er ikke en gang sikkert min slektning i det hele stammer fra denne Agnete Ellingsdatter. Det er ingen i dag som vet hvor kisten opprinnelig kommer fra. Den har bare vært i familien så lenge noen kan huske. Jeg har derfor som en arbeidshypotese gått ut i fra at den er fra en av forfedrene, men det er jo da kun en gjetning siden ingen kjenner opphavet til kisten.

Som jeg skriver i mitt innlegg er jeg klar over den Agnete Ellingsdatter som er nevnt i Biri i 1801-tellingen, men hennes navn er feil i denne tellingen. Hun het egentlig Agnete Erlandsdatter så dermed er hun uaktuell. Jeg har sett på forfedrene bakover, men ikke kommet over noen Agnete Ellingsdatter i Hedmark og Oppland. Derfor forsøker jeg meg nå på linjen til Norderhov. 

I folketellingen 1801 er det kun fire som heter Agnet(h)e Ellingsdatter i hele landet, ei i Biri (Oppland), ei i Ringsaker (Hedmark, hun er for ung), ei i Norddal (Møre og Romsdal) og ei i Eid (Sogn og Fjordane). Det er ingenting som tyder på at det er noen linjer til Møre eller Sogn blant forfedrene, så dermed har jeg ikke lett der. Det faktum at det kun finnes fire stykker i hele landet i 1801 tyder på at dette er en svært sjelden navnekombinasjon. Jeg har forsøkt meg på forskjellige stavemuligheter for navnene uten flere tilslag. 

Det er selvfølgelig en stor mulighet for at Agnete er død før 1801. Konfirmanten i Norderhov, for eksempel, finner jeg ikke igjen i 1801, men jeg har ikke lett etter et eventuelt dødsfall. Etter hva jeg kan se av kirkeboka for Norderhov er det ingen Agnete Ellingsdatter som gifter seg der i 1780. Av 1801-tellingen seg jeg at Elling er et svært vanlig navn i Norderhov, mens det kun finnes to som heter Agnete/Agneta. Ingen av dem er en Ellingsdatter. Både Agnete (forskjellige stavemåter) og Elling er svært vanlige navn i deler av både Hedmark og Oppland der de aller fleste forfedrene kommer fra, men kombinasjonen ser ut til å være svært sjelden.

Richard F.
 
 

Svar

Gå tilbake til «Hole-Ringerike-distriktet - ukjent kommune»