Skifte Birkenes, Aust Agder, Gunder Svendsen Østerhus, 1786

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Aust-Agder

Svar
78565
Innlegg: 7
Registrert: 21. august 2017 kl. 9.36
Sted: Danmark

Skifte Birkenes, Aust Agder, Gunder Svendsen Østerhus, 1786

Legg inn av 78565 » 30. september 2017 kl. 21.47

Jeg har ledt forgæves efter skiftet efter Gunder Svendsen Østerhus /Haabesland (Birkenes, A-A). Det er opgivet forskellige steder, at han er død 1786. Jeg har ikke kunnet finde hans skifte, hverken i denne skiftebog:

Nedenes sorenskriveri før 1824, H/Hc/L0040: Skifteprotokoll med register nr 27, 1788-1791

eller i denne

Nedenes sorenskriveri før 1824, H/Hc/L0039: Skifteprotokoll med register nr 26, 1783-1788

I nr. 27 har jeg fundet hans bror, Peder Svendsens skifte i 1790, opsl. 226b-227a.

Har jeg overset skiftet, eller er det at finde andetsteds?

Med venlig hilsen

Birgitte

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Skifte Birkenes, Aust Agder, Gunder Svendsen Østerhus, 1

Legg inn av dn23027 » 1. oktober 2017 kl. 12.24

Jeg finner heller ikke det skiftet etter Gunder Svendsen Østerhus, og nå har jeg lett flere ganger over flere år, også kikket under Tveit, Vest-Agder. Men i skiftet etter Peder Svendsen Østerhus er det jo bare broderbarn som arver, og navna stemmer jo ikke helt med bygdeboka... ( Nå er det vel ofte feil i bygdebøker, så dem skal man vel ikke stole helt på)
De første arvingene som står, er Svend Gundersen, Niels Gundersen, Grethe Gundersdatter, Anne Gundersdatter og Giertrud Gundersdatter ( den siste oppgis å være 13 år, mens Anne er ført med 10 år, så her er ikke rekkefølgen etter alder heller).
Etterpå er det Svendsbarn som står, og det er en annen bror.

Da bør jo dette være din Giertrud, vil jeg tro?
Jeg vet ikke om forfatteren kan ha funnet informasjon om årstallet 1786 og skifte et annet sted, f.eks. i skifte etter annen slektning, eller i forbindelse med overdragelse (eller i en tinglysing) av gårdsbruket.
Det jeg nå lurer på, er om den Gunder Svendsen som var bror til Peder over her virkelig er den samme som omtales på side 145 i bygdeboka. Det er såpass mange forskjeller i barnas navn at jeg slett ikke er skråsikker:) Det er veldig mange like navn i området.

Mvh
Linda


Kanskje det egentlig skal stå 20 år på alderen til Anne Gundersdatter i skiftet og ikke 10. Med litt godvilje kan muligens 1tallet bli et sammenklemt 2tall? :)

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Skifte Birkenes, Aust Agder, Gunder Svendsen Østerhus, 1

Legg inn av Else Berit Rustad » 1. oktober 2017 kl. 12.51

Linda skrev:Kanskje det egentlig skal stå 20 år på alderen til Anne Gundersdatter i skiftet og ikke 10. Med litt godvilje kan muligens 1tallet bli et sammenklemt 2tall? :)


Kan du legge ut lenke til denne protokollen, Linda?

Mvh
Else B.

78565
Innlegg: 7
Registrert: 21. august 2017 kl. 9.36
Sted: Danmark

Re: Skifte Birkenes, Aust Agder, Gunder Svendsen Østerhus, 1

Legg inn av 78565 » 1. oktober 2017 kl. 13.43

Kære Linda

Tak for respons på mit spørgsmål.

Her er linket til Peder Svendsens skifte i 1790:

https://media.digitalarkivet.no/view/24 ... ?indexing=

Jeg regner primærkilder for mere værdifulde end sekundærkilder. Hvis der er to primærkilder er det ekstra godt.

Navnene, der remses op i Peder Svendsens skifte og omtaler Gunder Svendsens børn, stemmer overens med de navne, der findes ved faddere senere i familien. Navnene er også at finde i Folketællingen i 1801

Guri og Kirsten, der nævnes i bygdebogen, har jeg ikke kunnet finde i Folketællingen 1801 eller i navnene på Faddere. Jeg mener, de to navne skal erstattes med Grethe og Giertrud.

Er du selv ud af Gunder Svendsens slægt? Du kan evt. skrive en privat besked, hvilket er muligt.

De bedste hilsner

Birgitte

78565
Innlegg: 7
Registrert: 21. august 2017 kl. 9.36
Sted: Danmark

Re: Skifte Birkenes, Aust Agder, Gunder Svendsen Østerhus, 1

Legg inn av 78565 » 1. oktober 2017 kl. 16.55

Kære Else B.

Mange tak for din respons.

Her er linket til Peder Gundersens skifte i 1790 maj 18.:

https://media.digitalarkivet.no/view/24 ... ?indexing=

Jeg mener, Anne er den yngste pige og at der helt sikkert står tallet 10 ved hendes alder. Jeg har ikke linket til Folketællingen 1801, men har downloaded den.
På side 22 finder du en Anne Gundersdatter i Riisvand, der må være født ca. 1779. Hun er tjenestepige, ligesom søsteren, Giertrud Gundersdatter, var på Abel ved Folketællingen.

Jeg kan ikke være 100% sikker på, at det er den rette Anne, men fødselsåret passer. Da Anne er fadder til søsteren Grethes første barn, Gunder, i 1808, bor hun på Haabesland, hvor hun oprindeligt kommer fra (eller Østerhus, men præsten bruger Østerhus / Haabesland lidt frit). Dette ses i 1810, da Grethe igen får en søn, Ole Andreas, hvor Anne Gundersdatter Østerhus er fadder. Om Anne bliver gift eller hvornår, har jeg ikke undersøgt.

De bedste hilsner

Birgitte

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Skifte Birkenes, Aust Agder, Gunder Svendsen Østerhus, 1

Legg inn av Else Berit Rustad » 1. oktober 2017 kl. 19.58

Linda skrev: Men i skiftet etter Peder Svendsen Østerhus er det jo bare broderbarn som arver,


I tillegg til brorsønnene og brordøtrene er også en søster av Peder nevnt: Anne Svendsdatter 59 år gammel og ugift.

Mvh
Else B.

78565
Innlegg: 7
Registrert: 21. august 2017 kl. 9.36
Sted: Danmark

Re: Skifte Birkenes, Aust Agder, Gunder Svendsen Østerhus, 1

Legg inn av 78565 » 1. oktober 2017 kl. 21.07

Ja, Anne Svendsdatter Østerhus dør 30. dec. 1803.

Mvh.

Birgitte

Svar

Gå tilbake til «Aust-Agder - ukjent sted»