Reier Knudsen - skolelærer - f 1822

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Aust-Agder

Svar
Bjørn Kåre Nilssen
Innlegg: 732
Registrert: 6. september 2012 kl. 16.01
Sted: KRISTIANSAND S

Reier Knudsen - skolelærer - f 1822

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 2. desember 2014 kl. 13.43

Jeg prøver å finne ut hva som skjedde med Reier Knudsen (Smedsland), som dukker opp i denne folketellinga fra 1865: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8161001897
Han var født på Leland i Grindheim sogn i Bjelland PrGj., men flyttet iflg mine familie-kilder til Arendal, hvor han visstnok "endelig" skal ha blitt gift, muligens rundt ca 1870.
Han er jo allerede 44 år i 1865 og ungkar, så jeg er rimelig sikker på at dette er rett mann.

Men etter 1865 forsvinner han fullstendig for meg, og det samme gjør tjenestepiken på samme adresse. Jeg har en mistanke om at det kan ha vært hun som ble hans brud, da det skal ha vært et foto tilgjengelig av brudeparet hvor "hun så mye yngre ut enn han". Men dette er jo bare en arbeidshypotese..

Jeg har store problemer med prestegjeld/sogn i Arendals-området.
På folketellinga står det at dette er i Østre Moland prestegjeld, Thromø sogn og Barbo* som bosted.
Men blant kirkebøkene for perioden etter 1865 står det Tromøy prestegjeld?
Hvordan henger egentlig dette sammen?
Jeg antar at Barbo er det samme som Barbu, som i dag er en bydel i Arendal, og at Austre Moland var en stor landkommune som omsluttet byen Arendal på alle kanter?
Er det slik at de som bodde på Barbu også benyttet Arendal kirke når de giftet seg, døpte barn osv? Tromøy kirke ligger jo voldsomt langt fra Barbu-området?
Jeg har prøvd å gå igjennom FT for 1875 for området, men der er det dessverre så mange dårlige scans, som er helt uleselige fordi de er for lyse, at det er ganske håpløst; eller ihvertfall ganske frustrerende...

Og når det står Tvedts prestegjeld - er det det samme som nå er Tveit i Vest-Agder/Kristiansand? Jeg ser at f.eks. Birkenes (AA) tidligere hørte til Tveit (VA).

Bjørn Kåre Nilssen
Innlegg: 732
Registrert: 6. september 2012 kl. 16.01
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Reier Knudsen - skolelærer - f 1822

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 3. desember 2014 kl. 0.07

Det ser ut til at han var med og telte til folketellinga i 1875:
http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/52196/2/
Men å finne ham selv i folketellinga har vist seg å være verre.

Jeg har ellers fått flere opplysninger - hans kone skal ha hett Amalie Pettersen.
Og de fikk visstnok 6 barn.

Amalie er like håpløs å finne som Reier :-(
Aner ingen ting om hvor Amalie kommer fra heller - eller når hun var født.

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Reier Knudsen - skolelærer - f 1822

Legg inn av dn23027 » 3. desember 2014 kl. 1.44

Jeg fant noen unger, og så kræsja nettleseren, så alt jeg hadde skrevet her, forsvant. Skal ikke skrive hva jeg sa høyt...Nå har jeg bladd vilt her for å finne igjen noe av det, så får du navn og alder på kona hans.
Barnedåp øverst her :


Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Barbu, Ministerialbok nr. A 1 /1 (1878-1883), Fødte og døpte menn 1881, side 48.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-42
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 340089.jpg

Mvh
Linda

Bjørn Kåre Nilssen
Innlegg: 732
Registrert: 6. september 2012 kl. 16.01
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Reier Knudsen - skolelærer - f 1822

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 3. desember 2014 kl. 12.18

Strålende (igjen) Linda !! :-)
Selv om det medførte at jeg ble sittende til 4:30 i natt og lete etter barn.. ;-)
Har 5 barn (så langt), hvorav det ene døde som baby. Fra 1878 til 1888.
Reier Knudsen døde også i 1898.

Skal altså være minst 2 til, som jeg ikke har funnet, siden min informant har funnet familiebilde med 6 barn på.

Bjørn Kåre Nilssen
Innlegg: 732
Registrert: 6. september 2012 kl. 16.01
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Reier Knudsen - skolelærer - f 1822

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 3. desember 2014 kl. 22.02

Nå begynner det å bli litt mere kjøtt på beinet her :-)

Har funnet kona, Marie Amalie Petersen (Pedersen) , født 1846 i Oslo, og datter av Ole Pedersen (å finne en Ole Pedersen i Oslo må vel være "piece of cake"? ;-) )

De ble gift i Tromøya kirke i 1869, og så langt har jeg funnet 10 fødte/døpte barn !
Derav har jeg funnet at 3 av dem døde som barn.
På det fotoet som finnes (men som jeg ikke har sett) skal det være 6 barn. Den eldste er gutt og ca 10 år. Så 2 jenter (jeg har 3 jenter her), en gutt, og to små. Så sannsynligvis døde nok en av de jentene ung også? Og eldstemann må være ganske mye mer enn 10 år, for det er 16 år mellom ham og den minste.

Reier Knudsen døde i 1898, men de er fortsatt kul umulig å finne spor etter hverken kona eller noen av barna etter dette, i søkbare kilder. Skulle jo tro at de ville kunne dukke opp ihvertfall i FT 1900/1910? Men nei da...

Svar

Gå tilbake til «Arendal-Lillesand-distriktet - ukjent kommune»