Randin Kristiansen og Amanda Nilsen
Moderator: MOD_Akershus
Randin Kristiansen og Amanda Nilsen
Jeg setter pris på om noen kan hjelpe meg. Jeg leiter etter mine tippoldeforeldre. Min oldemor heter Ragnhild og er født 5.5.1908, hun er enebarn så vidt jeg veit. Hennes foreldre heter Amanda Kristine Nilsen f.1887, faren heter Randin Kristiansen f.1889. Randin tjenestegjorde på Stokstad gård og Amanda på gården Berg. Tror Amanda var fra Sverige???
Dette er all info jeg har om de og finner ingenting om de. Noen som veit noe?
Dette er all info jeg har om de og finner ingenting om de. Noen som veit noe?
Re: Randin Kristiansen og Amanda Nilsen
Her er en god kandidat til Randin
FT1900 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =1346#ovre
født 30 nov 1889 døpt 2 feb 1890 Nr.9
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-98
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes i Nes, Ministerialbok nr. I 10 (1883-1898), Fødte og døpte 1890, side 95.
konf 9 okt 1904 Nr.3
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-273
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes i Nes, Ministerialbok nr. I 11 (1899-1918), Konfirmerte 1904, side 275.
FT1900 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =1346#ovre
født 30 nov 1889 døpt 2 feb 1890 Nr.9
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-98
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes i Nes, Ministerialbok nr. I 10 (1883-1898), Fødte og døpte 1890, side 95.
konf 9 okt 1904 Nr.3
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-273
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes i Nes, Ministerialbok nr. I 11 (1899-1918), Konfirmerte 1904, side 275.
Jeg har finni den øverste linken, men der er fødselåret 1890, veit at det er 1889 han er født pga skriv fra kirken.
"Kirkebok for Ullensaker opplyser at tjenestegutt fra Nes, Randin Kristiansen f. 1889, og tjenestepike fra Sverige, Amanda Kristine Nilsen f. 1887 den 6.03.1908 fikk en datter som ble døpt Ragnhild den 5.5.1908. Randin var da i tjeneste på gården Stokstad og Amanda Kristine på gården Berg"
Dette skrivet fikk vi fra kirken og er de eneste opplysninger vi har.
De to nederste linkene har jeg ikke funnet, men der er årstallet riktig. Så da kan det jo være han.
Tusen hjertelig takk
"Kirkebok for Ullensaker opplyser at tjenestegutt fra Nes, Randin Kristiansen f. 1889, og tjenestepike fra Sverige, Amanda Kristine Nilsen f. 1887 den 6.03.1908 fikk en datter som ble døpt Ragnhild den 5.5.1908. Randin var da i tjeneste på gården Stokstad og Amanda Kristine på gården Berg"
Dette skrivet fikk vi fra kirken og er de eneste opplysninger vi har.
De to nederste linkene har jeg ikke funnet, men der er årstallet riktig. Så da kan det jo være han.
Tusen hjertelig takk

Hei
Folketellingene er ikke helt pålitelige ang. årstall.
Legger ut dåpsattesten til Ragnhild f. 6 mars 1908 døpt 5 april 1908 Nr.10
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-51
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ullensaker i Ullensaker, Klokkerbok nr. I 2 (1901-1913), Fødte og døpte 1908, side 47.
Folketellingene er ikke helt pålitelige ang. årstall.
Legger ut dåpsattesten til Ragnhild f. 6 mars 1908 døpt 5 april 1908 Nr.10
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-51
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ullensaker i Ullensaker, Klokkerbok nr. I 2 (1901-1913), Fødte og døpte 1908, side 47.
Tusen takk for den også.
Men tror nok det er to forskjellige Randin. Fordi foreldrene heter ikke det samme(kun Faren) og året foreldrene er født er forskellige.
Som sagt har jeg vært inne på den første og tviler at det er han. Tror nok du har funnet han på de to andre. Isåfall heter han også Bernt, det visste vi ikke.
Tusen takk nok engang.
Men tror nok det er to forskjellige Randin. Fordi foreldrene heter ikke det samme(kun Faren) og året foreldrene er født er forskellige.
Som sagt har jeg vært inne på den første og tviler at det er han. Tror nok du har funnet han på de to andre. Isåfall heter han også Bernt, det visste vi ikke.
Tusen takk nok engang.

Vi tror at Randin og Amanda aldri giftet seg, vi tror Amanda giftet seg med Olaus Kristiansen (som var tjener på gården og fadder for Ragnhild) Kan være at Randin døde tidlig..
Jeg ser det er noe feil med årstallet på foreldrene.
Men moren heter Inga Marie Amundsdatter.
Hun bruker Marie på folketellingen og Inga på dåpen til Randin.
Her er giftemålet deres Nr. 2
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-174
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes i Nes, Ministerialbok nr. I 9 (1875-1882), Ekteviede 1881, side 451.
Men moren heter Inga Marie Amundsdatter.
Hun bruker Marie på folketellingen og Inga på dåpen til Randin.
Her er giftemålet deres Nr. 2
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-174
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes i Nes, Ministerialbok nr. I 9 (1875-1882), Ekteviede 1881, side 451.
Amanda og Olaus Kristoffersen giftet seg 2 januar 1909 Nr. 1 øverst
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-157
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ullensaker i Ullensaker, Klokkerbok nr. I 2 (1901-1913), Ekteviede 1909, side 148.
Der ser du at Amanda Kristine Nilsdatter er født 1887 i Østmark forsamling i Værmland
og faren heter Nils Nilsen
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-157
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ullensaker i Ullensaker, Klokkerbok nr. I 2 (1901-1913), Ekteviede 1909, side 148.
Der ser du at Amanda Kristine Nilsdatter er født 1887 i Østmark forsamling i Værmland
og faren heter Nils Nilsen
Så kjempe bra, vi hadde lysningen men fant ikke denne. Tror jeg har leita for mye frem og tilbake at jeg ikke ser tilslutt.
Dette er jo kjempe bra. Tusen tusen takk.
Dette er jo kjempe bra. Tusen tusen takk.

Litt rart at hun giftet seg under et år etter at Ragnhild er født, kan være noe i det vi tror at Randin døde da. 

Hei.
Den Randin Kristiansen som Arild har funnet i FT 1900 MÅ være riktig - det finnes KUN en på landsbasis med det oppgitte navn og fødselsår - som Arild skriver "alder/fødselsår" i FT er ikke alltid riktig.
Jeg hadde funnet frem en del fra Sverige til deg før jeg så at Vielsen til Amanda Kristina er funnet.
Hun har nok mest sannsynlig kommet til Norge uten at hun hadde meldt flytting og så "ordnet" det i etterkant før dåpen til Ragnhild.
Fra Min Emibas CD.
Post 797921
Nilsdotter, Amanda Kristina
Piga (ogift kvinna)
f. 25/3 1887
Utvandrad 29/11 1907
från Mulltjärn, Östmark, Värmlands län (Värmland)
till Norge
Källa: Emibas emigrationsakt: Östmark S 1907 032
Vedleggene viser hennes familie i Boopptegninger og henvisninger der.
Håper det hjelper deg videre i Sverige.
Den Randin Kristiansen som Arild har funnet i FT 1900 MÅ være riktig - det finnes KUN en på landsbasis med det oppgitte navn og fødselsår - som Arild skriver "alder/fødselsår" i FT er ikke alltid riktig.
Jeg hadde funnet frem en del fra Sverige til deg før jeg så at Vielsen til Amanda Kristina er funnet.
Hun har nok mest sannsynlig kommet til Norge uten at hun hadde meldt flytting og så "ordnet" det i etterkant før dåpen til Ragnhild.
Fra Min Emibas CD.
Post 797921
Nilsdotter, Amanda Kristina
Piga (ogift kvinna)
f. 25/3 1887
Utvandrad 29/11 1907
från Mulltjärn, Östmark, Värmlands län (Värmland)
till Norge
Källa: Emibas emigrationsakt: Östmark S 1907 032
Vedleggene viser hennes familie i Boopptegninger og henvisninger der.
Håper det hjelper deg videre i Sverige.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Lillian Kristiansen
På fødselen til Ragnhild står det ytterst til høyre at barnefaren er tilskrevet 4 april.
Det tyder kanskje på at han har flyttet.
Amanda og Olaus får en sønn "Kristoffer"som dør etter for tidlig fødsel i syvende måned
Nr.7 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-185
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ullensaker i Ullensaker, Klokkerbok nr. I 2 (1901-1913), Døde og begravede 1909, side 182.
Dåpen nr. 5
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-56
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ullensaker i Ullensaker, Klokkerbok nr. I 2 (1901-1913), Fødte og døpte 1909, side 52.
Det tyder kanskje på at han har flyttet.
Amanda og Olaus får en sønn "Kristoffer"som dør etter for tidlig fødsel i syvende måned
Nr.7 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-185
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ullensaker i Ullensaker, Klokkerbok nr. I 2 (1901-1913), Døde og begravede 1909, side 182.
Dåpen nr. 5
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-56
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ullensaker i Ullensaker, Klokkerbok nr. I 2 (1901-1913), Fødte og døpte 1909, side 52.
Tusen hjertelig begge to, der fikk jeg info om både amandas foreldre og at amanda skulle hatt et barn til.. Dette er helt utrolig for meg..
Tusen tak for all hjelp begge to, setter stor pris på det. Er veldig ny i dette ennå, mye å lære seg jeg.
Tusen tak for all hjelp begge to, setter stor pris på det. Er veldig ny i dette ennå, mye å lære seg jeg.
-
- Sted: RASTA
Hei
Ser at Amanda er ført utflyttet 29/11-1907 til Ullensaker,datteren Ragnhild er f.6/3-1908
Et kort svangerskap hvis ikke Randin har vært i Sverige da....,
men det blir vel vanskelig å finne ut av.
Hilsen Solveig
Ser at Amanda er ført utflyttet 29/11-1907 til Ullensaker,datteren Ragnhild er f.6/3-1908
Et kort svangerskap hvis ikke Randin har vært i Sverige da....,
men det blir vel vanskelig å finne ut av.
Hilsen Solveig
Kan jo være fordi hun var gravid at hun flyttet dit også da.. Man kan jo bor på forskjellige steder. De var jo i tjeneste på hver sin gård. 

Da betalte jeg for å ha AD online 1.mnd i sverige. Er det noen som kan dette? Prøver å søke videre på Amanda sine foreldre Nils Nilson og Lisa Olsdtr. Men jeg vet ikke helt hvordan det online systemet fungerer.
Hei Janca.
Når du har gått inn på AD med brukernavn og passord så ser du bildet med:
Sök arkiv - her skriver du inn östmark med svensk Ö - da kommer det opp for Östmark i det store feltet til venstre - klikk på den og du får opp alt for Östmark på høyre side. Husförhör, dåp, inn- utflytning osv. Da er det rett og slett og velge rett årstall - dobbelklikk på den som blir BLå og så "BLA" i sidene slik vi gjør i Kirkebøkene på DA.
Du kan bruke "glidelåsen" i feltet for Bilde/sidenr. - du kan flytte deg frem en side eller 5 sider - eller tilbake likedant. Du har forstørrelsesglass og det du trenger av "verktøy" øverst på siden. Dette lærer du fort skal du se
Ble dette forståelig?
Når du har gått inn på AD med brukernavn og passord så ser du bildet med:
Sök arkiv - her skriver du inn östmark med svensk Ö - da kommer det opp for Östmark i det store feltet til venstre - klikk på den og du får opp alt for Östmark på høyre side. Husförhör, dåp, inn- utflytning osv. Da er det rett og slett og velge rett årstall - dobbelklikk på den som blir BLå og så "BLA" i sidene slik vi gjør i Kirkebøkene på DA.
Du kan bruke "glidelåsen" i feltet for Bilde/sidenr. - du kan flytte deg frem en side eller 5 sider - eller tilbake likedant. Du har forstørrelsesglass og det du trenger av "verktøy" øverst på siden. Dette lærer du fort skal du se

Ble dette forståelig?

Lillian Kristiansen
Ja nå tror jeg at jeg skjønnte det. Gikk inn på Amanda sin far, Nils Nilsen. Står at han er født 1.9 på den du la ut, jeg fant en Nils som er født 31.08 tror du det kan være den samme? Finner ingen andre rundt den datoen.
Jeg fant den riktige Lisa ihvertfall, men ser at du har finni en fin familieoversikt for Amanda med foreldre og søsken. Hvor går jeg inn for å finne det?
Hei Janca.
Det er ikke ALLTID alle datoer stemmer helt - skal se litt på det - så etter vielsen deres 28/6 1885, men fant ikke den i Östmark.
Oversiken som du "kaller" det er Husförhörslengd eller församlingsbok.............skjønner ? Når du har vært i en bok så ser du oppe til venstre: Sök arkiv/volumer - trykk på den - ikke på det røde krysset, men teksten - da får du opp igjen den listen du hadde til høyre for alt som ligger ute for Östmark.
Det er ikke ALLTID alle datoer stemmer helt - skal se litt på det - så etter vielsen deres 28/6 1885, men fant ikke den i Östmark.
Oversiken som du "kaller" det er Husförhörslengd eller församlingsbok.............skjønner ? Når du har vært i en bok så ser du oppe til venstre: Sök arkiv/volumer - trykk på den - ikke på det røde krysset, men teksten - da får du opp igjen den listen du hadde til høyre for alt som ligger ute for Östmark.
Lillian Kristiansen
Jeg fant lysningen mellom nils og lisa. Giftet seg 28.januar 1885. Prøver meg litt frem her. Er ikke alt jeg klarer å tyde pga dårlig skrift. Men artig når jeg finner de rette.
Hei Janca.
Du finner lysningen som nr. 8 på Bilde 55 for året 1885 for Nils og Lisa. Lysningsdatoen står først og vielsesdato på høyre side - protokollen går over 2 sider ser du...............!!
Trodde muligens fedrene sto der slik som hos oss, men det gjorde det ikke
Godt mulig du har funnet rette dåpen, må se den først jeg da - skal finne den frem, men jeg må bort en liten tur NÅ.
Kan jo være det er noen andre som hjelper deg med AD også.
Du finner Nils på side 518 i Husförhörsleng for året 1885. Der får du NY info - innflyttet 1884 fra side 208 i samme Husförhör - der er han med sine foreldre og søsken. Faren hans er født i Norge 11/11 1823.
Finner du ikke ut av det skal jeg lage det til for deg og legge det ut sånn som sist - OK?
Du finner lysningen som nr. 8 på Bilde 55 for året 1885 for Nils og Lisa. Lysningsdatoen står først og vielsesdato på høyre side - protokollen går over 2 sider ser du...............!!
Trodde muligens fedrene sto der slik som hos oss, men det gjorde det ikke

Godt mulig du har funnet rette dåpen, må se den først jeg da - skal finne den frem, men jeg må bort en liten tur NÅ.
Kan jo være det er noen andre som hjelper deg med AD også.
Du finner Nils på side 518 i Husförhörsleng for året 1885. Der får du NY info - innflyttet 1884 fra side 208 i samme Husförhör - der er han med sine foreldre og søsken. Faren hans er født i Norge 11/11 1823.
Finner du ikke ut av det skal jeg lage det til for deg og legge det ut sånn som sist - OK?
Lillian Kristiansen
Hei igjen.
NEI - de giftet seg 28.juni 1885 - det er nr. 8.
NEI - de giftet seg 28.juni 1885 - det er nr. 8.
Lillian Kristiansen
Var ikke sikker på om det var januar eller juni. Igjen ikke lett å tyde skrifta her.
Ja jeg fant begge to. Tusen hjertelig takk for hjelpen...
Bare moro Janca.
Regner med at du så at Nils Johanson dør 1/8 1885 - det finner du i Dödsfall Bild 54 - nr. 49 i den boken som har med 1885. Han ble 61 år, 8 mndr., 22 dager.
I husförhöret synes jeg det står at han er Nesten BLIND.
Om du ser på det Husförhöret jeg henviste deg til og finner dåpen på første barnet deres - videre prøv om du finner vielsen. Ser ut som han har bodd i Gransjöen eller lignende - tror det er det det står i begravelsesprotokollen. Mulig du får flere opplysninger slik at du finner han igjen som FØDT i Norge.
Jeg regner med at DU nå finner ut av dette - om ikke så må du ikke være redd for å spørre om mere hjelp. Uansett så lærer man gangen i dette etter hvert.............skriften "venner" du deg til.............tar bare litt tid
Regner med at du så at Nils Johanson dør 1/8 1885 - det finner du i Dödsfall Bild 54 - nr. 49 i den boken som har med 1885. Han ble 61 år, 8 mndr., 22 dager.
I husförhöret synes jeg det står at han er Nesten BLIND.
Om du ser på det Husförhöret jeg henviste deg til og finner dåpen på første barnet deres - videre prøv om du finner vielsen. Ser ut som han har bodd i Gransjöen eller lignende - tror det er det det står i begravelsesprotokollen. Mulig du får flere opplysninger slik at du finner han igjen som FØDT i Norge.
Jeg regner med at DU nå finner ut av dette - om ikke så må du ikke være redd for å spørre om mere hjelp. Uansett så lærer man gangen i dette etter hvert.............skriften "venner" du deg til.............tar bare litt tid

Lillian Kristiansen
-
- Sted: KLØFTA
hei...
randin er broren til min oldefar.. jeg driver å forsker litt på de...
har du kommet noe sted på randin?
jeg sitter fast på inga... :/
mvh jane wangen
randin er broren til min oldefar.. jeg driver å forsker litt på de...

har du kommet noe sted på randin?
jeg sitter fast på inga... :/
mvh jane wangen