Julius Octavius Gundersen og Bolette Nielsen

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Vest-Agder

Svar
gj10796
Innlegg: 4
Registrert: 25. februar 2010 kl. 11.31
Sted: Danmark

Julius Octavius Gundersen og Bolette Nielsen

Legg inn av gj10796 » 25. februar 2010 kl. 11.41

Hej!

Min biologiske morfar, Bjarne Ormstrup Jensen, blev døbt Bjarne Gundersen, men da han i 1908 blev bortadopteret til et dansk ægtepar, blev hans navn ændret til Bjarne Ormstrup Jensen.

Kirkebog 1900-1903, Århus Sankt Pouls (Danmark), opslag 37, nr. 17:
"Fødselsår og dato: 21. Januar 1901
Hvor født: Absalonsgade 23, Århus, Danmark
Barnets fulde navn: Bjarne Ormstrup Jensen (oprindelig stod efternavnet Gundersen anført men dette er siden blevet streget over, og Ormstrup Jensen tilføjet) - se Fol. 401.
Forældrenes fulde navn og moderens alder: Ugift Bolette Nielsen og udlagt fader Grosserer Julius O. Gundersen i Kristiansand. 22 år. Absalonsgade.
Dåbsdagen: 23. Marts 1901 i kirken af Pastor Fryd.
Faddere: Arbejdsmand C.A. Jensen og hustru og P.K. Jensen og hustru.
Anmærkninger: Barnet har ikke fødehjemstedsret i ..... kommune her i landet ifølge Stiftamtets .... 10/4-1901."

Folie 401:
"Ved kgl. bevilling af 18. marts 1908 er barnet adopteret af arbejdsmand Peter Christian Jensen og hustru Thrine Jette Marie født Jacobsen af Århus med ret til at bære fornavnet Ormstrup og efternavnet Jensen."

Folketælling 1901, Århus Købstad, Absalonsgade 23 (Danmark), stuen t.v.:
Her står anført et ægtepar, deres lille pige, der er født omtrent samtidig med Bjarne, samt tre logerende: En ung Bolette Nielsen, en ældre Bolette Nielsen og så en dreng med Bjarnes fødselsdato. Den unge Bolette Nielsen:
Bolette Nielsen, 15. J (Juni? Juli? Januar?) 1878, født i Norge, logerende. midlertidigt nærværende på adressen, egentligt opholdssted i Norge
Dreng, 21-01-1901, født i Århus, midlertidigt nærværende, egentligt opholdssted i København.

Jeg har efterfølgende fået kontakt til en venlig slægtning til den udlagte barnefader, Julius Octavius Gundersen, i Norge. Det viser sig, at han var grosserer og fabriksejer og indehaver af en vinforretning med filialer i bl.a. Kristiansand og Oslo. Han var velhavende, forblev ugift hele livet og testamenterede dele af sin formue til velgørende formål. En af hans brødre var domprovst i Kristiansand og slægtsinteresseret. Jeg har fået tilsendt slægtsmateriale for Julius Gundersens aner, og dette er meget meget spændende! MEN:

1) Julius var "udlagt barnefader" - og jeg ved ikke, om han vedkendte sig faderskabet, eller om han overhovedet kendte til denne søn i Danmark. Hans efterkommere har ikke hørt noget om en søn i Danmark.

2) Bolette Nielsen har hverken jeg eller en meget venlig dansk slægtsforsker i Norge kunnet finde data på. Hun tog formodentlig til Århus med det ene formål at føde sit barn. Der var vist en livlig trafik mellem Kristiansand og Danmark med kvinder, der tog på "diskret ophold" dengang. Jeg har kun kunnet finde 2 unge Bolette Nielsen i Norge, med nogenlunde samme fødselsår som Bjarnes mor. Den ene var tjenestepige hos familien Ollendorf i Kristiania, og den anden var kul-handlerske i Kristiansand. Julius Octavius Gundersen havde en bror, der var kendt skuespiller i Norge, Sigvard Gundersen (gift med Laura Sofie Svendsen (Coucheron Gundersen)), og jeg mener, at familien Ollendorf kom i teatercirklerne i Kristiansand. Måske Julius har mødt tjenestepigen Bolette Nielsen hos familien Ollendorf?

Som I kan læse ovenfor, ved jeg ikke meget om Bolette Nielsen. Jeg ved ikke, hvem hun var, hvor hun kom fra, hvor hun opholdt sig efter fødslen (tog hun mon tilbage til Norge, og tog hun barnet med, eller lod hun det blive hos eventuelle slægtningen i Danmark, indtil han blev bortadopteret i 1908?) .

Mon I har mulighed for at hjælpe mig med at løse denne gåde?

På forhånd mange tusind tak for hjælpen!


Med venlig hilsen
Helle Ruby

Carsten Henrik Schanche
Innlegg: 3416
Registrert: 9. desember 2004 kl. 18.49
Sted: JESSHEIM

Re: Julius Octavius Gundersen og Bolette Nielsen

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 25. februar 2010 kl. 13.57

Det finnes en Bolette Andrea som er født 21-10-1878 og døpt 17-11 i Vanse i Vest-Agder. Far er Ole Mikael Nielsen

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-21

Hun er her i 1900 hos sin mor som er enke

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =2920#ovre

Hun gifter seg 26-4-1909

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-155

gj10796
Innlegg: 4
Registrert: 25. februar 2010 kl. 11.31
Sted: Danmark

Re: Julius Octavius Gundersen og Bolette Nielsen

Legg inn av gj10796 » 25. februar 2010 kl. 20.26

Tak skal du have Carsten! Du har ret - fødselsåret er jo det samme som hos "min" Bolette. Jeg er godt nok i tvivl, om det mon kan være hende.....

Mon nogen af jer ved, om der eksisterer arkiver i Norge, der opbevarer gammelt sokumentationsmateriale for virksomheder/fabrikker? Jeg ved, at Julius Gundersen havde en del ansatte i både Kristoansand og i Kristiania - her i blandt piger. Det kunne være interessant at se gamle medarbejder-oversigter og andet dokumentationsmateriale for hans virksomhed "J.O.Gundersen & Co." Jeg har på nettet fundet nogle gamle fotos af medarbejderstaben i 1905, men desværre er medarbejderne ikke navngivet på disse. Mon der findes arkiver i Norge, hvor man kan finde sådanne oversigter? Det kunne væe interessant at se, om der skulle være en Bolette Nielsen blandt medarbejderne!

Mange hilsner
Helle

gj10796
Innlegg: 4
Registrert: 25. februar 2010 kl. 11.31
Sted: Danmark

Re: Julius Octavius Gundersen og Bolette Nielsen

Legg inn av gj10796 » 27. februar 2010 kl. 3.29

Det kunne være interessant at se skiftet efter Julius Octavius Gundersen. Ved nogen, hvordan jeg kan få dette at se?

Venligst
Helle

Brukeravatar
Harald Søren Storaker
Innlegg: 711
Registrert: 4. desember 2004 kl. 14.56
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Re: Julius Octavius Gundersen og Bolette Nielsen

Legg inn av Harald Søren Storaker » 28. februar 2010 kl. 9.18

Det er store sjanser for at de to Bolette i Århus er i slekt. Har du funne fødselsdato og foreldrene til den andre Bolette?

gj10796
Innlegg: 4
Registrert: 25. februar 2010 kl. 11.31
Sted: Danmark

Re: Julius Octavius Gundersen og Bolette Nielsen

Legg inn av gj10796 » 28. februar 2010 kl. 11.57

Hej -

Ja, jeg har også tænkt tanken, at de kunne være i slægt, men jeg har ikke kunnet finde noget, der kunne bekræfte det. Her er data på den ældre Bolette (fra folketællingslisten):

Adresse: Absalonsgade 23, stuen til venstre, Århus, Danmark
Navn: Bolette Nielsen
Status: Midlertidigt nærværende
Køn: Kvinde
Fødselsdato: 1. december 1842
Ægteskabelig stilling: Enke
Religion: Folkekirken
Fødested: Kongs...... (jeg kan ikke tyde dette)
Stilling i familien: Logerende
Ægteskab indgået år: 1865
Ægteskab opløst (fx. ved dødsfald): 1900
Antal levende børn i ægteskabet: 5
Antal døde børn i ægteskabet (incl. dødfødte): 5
Anmærkninger - egentligt opholdssted: København

Jeg har ikke kunnet finde denne Bollette i andre folketællinger.

Noget, der er lidt mystisk er, at drengen står anført EFTER denne Bolette (normalt stod børn opført umiddelbart efter deres forældre), og altså ikke efter den unge Bolette, som passer med kirkebogen som barnets mor. Det er også lidt underligt, at drengens egentlige opholdssted står anført som "København", ligesom dette også står ved den ældre Bolette. Måske var hun en slægtning, der tog barnet til sig. Og måske er grunden til, at drengen blev bortadopteret i 1908, at denne gamle Bolette døde der.

Desværre har jeg ingen andre data på disse personer kunnet finde.

Mange hilsner
Helle Ruby

gj11776
Innlegg: 2
Registrert: 2. desember 2010 kl. 0.58
Sted: Danmark

Re: Julius Octavius Gundersen og Bolette Nielsen

Legg inn av gj11776 » 2. desember 2010 kl. 1.29

Hej!

Siden jeg sidst skrev her, har jeg fået Bjarne Gundersens adoptionssag. I denne kan det ses, at Bolette Nielsen bliver gift (mellem 1901 og 1909) med en mand, der hedder Christoffersen til efternavn. Hun får altså efternavnet Christoffersen, og i 1908 bor de i Kristiania.

I folketællingen 1910, som netop i dag er blevet tilgængelig, kan jeg i Kristiania se en Bolette Christoffersen med fødselsdatoen 15.06.1878. Dette MÅ være "min" Bolette, selvom jeg havde fødeåret 1877. Hun er født i Mosby pr. Kristiansand, og dette passer jo meget godt med, at Julius Octavius Gundersen netop havde sit virke der.

Husstandsmedlemmer
P.nr. H.nr. Navn Fødselsdato Fødested Familiestilling Sivilstand Yrke Bostatus
001 01 Hans Helbarth Christoffersen 1860.09.21 Drammen hf g Handelsreisende f
002 01 Bolette Christoffersen 1877.06.15 Mosby pr Chrsand hm g b
003 01 Gudrun Christoffersen 1902.12.28 Kristiania d ug b
004 01 Edith Christoffersen 1905.05.06 Kristiania d ug b
005 01 Hans Kjær Christoffersen 1908.04.05 Kristiania s ug b

Men hvem var hun? Hvem var hendes forældre? Havde hun søskende? Hvordan lærte hun Gundersen at kende - arbejdede hun på hans fabrik i Mosby? Og fik hun flere børn/efterkommere end de i folketællingen nævnte? Er der nulevende efterkommere? Kan man finde relevante fotos på nettet?

Jeg ved ikke, hvordan jeg skal komme videre. Jeg har forsøgt mig med opslag i de norske kirkebøger, men har desværre ikke haft held til at finde relevante data. Har nogen mod på at hjælpe mig?

På forhånd mange tak fra
Helle Ruby

gj05836
Innlegg: 750
Registrert: 14. november 2007 kl. 19.35
Sted: HAFSLUNDSØY

Re: Julius Octavius Gundersen og Bolette Nielsen

Legg inn av gj05836 » 2. desember 2010 kl. 12.35

Hei Helle !

Her er vel vielsen til Bolette og Hans H Kristoffersen i Gamle Aker 1902.
Par nr 55 :

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-214

Far til Bolette heter Peder Nilsen , hun er født 1877 , men jeg klarer ikke å tyde hennes fødested.
Hans er enkemann og han finner du i F.T. 1900 Kristiania i Dahlsbergstien 6.

Hilsen Mona

gj05836
Innlegg: 750
Registrert: 14. november 2007 kl. 19.35
Sted: HAFSLUNDSØY

Re: Julius Octavius Gundersen og Bolette Nielsen

Legg inn av gj05836 » 2. desember 2010 kl. 13.46

Hei igjen . . .

Da er vel dette dåpen til Bolette i Oddernes 1877.
Nr : 50 :

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-60


Hilsen Mona

gj11776
Innlegg: 2
Registrert: 2. desember 2010 kl. 0.58
Sted: Danmark

Re: Julius Octavius Gundersen og Bolette Nielsen

Legg inn av gj11776 » 2. desember 2010 kl. 16.26

Hej Mona!

Tusind tak for din hjælp! Jeg glæder mig til selv at se data i kirkebøgerne, men desværre er serveren lige nu ikke tilgængelig. Jeg prøver igen senere.

Tusind tak!

Mange hilsner
Helle

Brukeravatar
Harald Søren Storaker
Innlegg: 711
Registrert: 4. desember 2004 kl. 14.56
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Re: Julius Octavius Gundersen og Bolette Nielsen

Legg inn av Harald Søren Storaker » 4. desember 2010 kl. 14.03

Ei søster født i Tønsberg 1871 nr 58, og ei født 1868 nr 63
Antagelig er foreldrene disse, gift i Prestø, Danmark, 1865 LDS IGI. De er tilbake i Danmark 1873 LDS IGI
Bolette Christensen, født des. 1842 i Kongsted, Prestø LDS VRI
Peder Nielsen, født 10 januar 1840 i Stigs-Bjergeby, Holbæk LDS IGI
Eg har funne skanna kirkebokside med vielsen til Peder og Bolette i 1865 i Arkivalieronline.dk, men eg veit ikkje åssen eg lager link dit.

FT-1840
Holbæk, Tuse, Stigs Bjergby, gamle Bjergbye, Et hus, 22, FT-1840, B8016
Niels Hansen 50 Gift Huusmand
Inger Pedersdatter 40 Gift Hans kone
Hans Nielsen 13 Ugift Deres barn
Karen Marie Nielsen 10 Ugift Deres barn
Johanne Nielsdatter 7 Ugift Deres barn
Birte Sophie Nielsdatter 4 Ugift Deres barn
Peder Nielsen 1 Ugift Deres barn

FT-1845
Præstø, Fakse, Kongsted, Aastrup Bye, et Huus, 12, FT-1845, C3031
Christen Jensen 40 Gift Huusmand og Dagleier Faxø Sogn Præstø Amt
Maren Christophersdatter 31 hans Kone Her i Sognet
Ane Christensen 8 Ugift deres Børn Her i Sognet
Jens Christensen 6 deres Børn Her i Sognet
Bolette Christensen 3 deres Børn Her i Sognet

Svar

Gå tilbake til «Vest-Agder - ukjent sted»