Msr Hans Thiis Leganger

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane

Svar
Berit Carlsen
Innlegg: 576
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.44
Sted: ÅLESUND

Msr Hans Thiis Leganger

Legg inn av Berit Carlsen » 19. november 2009 kl. 20.30

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-105

Han var fadder til to Ole'er i Eid, først sønn til Ole Skorhaug på høyre side, venstre spalte litt nedenfor midten, og så til sønn til Erich Balsnæs, 3. nederst i høyre spalte samme side.
Siden han har Msr (Monsieur - herr) foran navnet, så kan det tyde på at han ikke tilhørte bondestanden.
Moren til Ole Balsnæs het Gjertrud Hansdatter og kan være datteren til denne Hans.
Ved giftemålet til Gjertrud og Erich i 1783 i Gloppen, står det at hun bodde på Andenes. De flyttet senere tilbake til Balsnæs, Eid. Jeg vet ikke hvor Gjertrud var født og heller ikke noe om hennes aner.
Finner i 1801 en prestegård, Leganger Prestegård, men der står Hans ikke oppført. Tenkte kanskje han var prest der i 1794, da han var fadder til de to Ole'r. Det hade vært fint om noen hadde bygdebok o.l. der denne prestegården sto nevnt og hvem som var prest rundt 1794.

Hilsen
Berit

Brukeravatar
dn22196
Innlegg: 2308
Registrert: 16. januar 2008 kl. 11.32
Sted: FJERDINGBY

Re: Msr Hans Thiis Leganger

Legg inn av dn22196 » 19. november 2009 kl. 22.44


Berit Carlsen
Innlegg: 576
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.44
Sted: ÅLESUND

Re: Msr Hans Thiis Leganger

Legg inn av Berit Carlsen » 19. november 2009 kl. 22.57

Takker for svar. Der brast håpet. Han er ikke den Hans jeg leter etter. Gjertrud Hansdatter, er f. i ca. 1752, så da kan Hans T. Leganger ikke være faren. Denne Gjertrud er min tipp x 3, og jeg leter etter hennes aner. Denne Hans T.L. mente jeg var en mulighet siden han hadde stått fadder til et av hennes barn. Men den gang ei!

Hilsen
Berit

Brukeravatar
Svehn Ruskelöv
Innlegg: 2603
Registrert: 31. juli 2012 kl. 10.30
Sted: Sverige

Re: Msr Hans Thiis Leganger

Legg inn av Svehn Ruskelöv » 20. november 2009 kl. 6.50

Hei Berit!

Jeg har lett i bygdebok for Leikanger under prestegarden der, og det finnes ikke noen som har tilknytning/forbindelse til Hans Thiis Leganger eller har etternavnet T. Leganger.

Tror att denne slekten Leganger i Nordfjord har en forbindelse med en slekt Leganger i Leikanger/Heröy i Möre og Romsdal.

Mvh,Svehn. 8)

Harald Lorentz Bakke
Innlegg: 952
Registrert: 2. september 2006 kl. 13.56
Sted: DAVIK

Re: Msr Hans Thiis Leganger

Legg inn av Harald Lorentz Bakke » 20. november 2009 kl. 7.42

Hans Thiis Leganger var f. i Eid 1776, son til sokneprest i Eid Samuel Bugge Leganger og Anne Laurentse Nagel.
Han var kaptein og kompanisjef, eigde og brukte Myroldhaug i Eid og døydde der 1842.
Gift tre gongar.

Dette iflg. Bygdebok for Eid-Hornindal.

Svar

Gå tilbake til «Sogn og Fjordane - ukjent sted»