Paul Torstensson Arneberg, død ca.1692:

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
72898
Innlegg: 71
Registrert: 11. mai 2015 kl. 17.22
Sted: SKI

Paul Torstensson Arneberg, død ca.1692:

Legg inn av 72898 » 21. mai 2015 kl. 13.46

Jeg arbeider med en teori om at Paul Torstensson Arneberg (fra Solør) var far til Ole/Oluf Paulsen Arneberg, og at denne igjen var far til Harald Olsen Ellingsrud (født ca.1670 i Skedsmo eller Aker).
Paul Torstensson Arneberg eide en periode både gården Nordre Østensøe i Aker og gården Ellingsrud. Harald Olsen Ellingsrud er fra Ellingsrud, og døde kanskje i 1696? Han hadde en eldre bror Ole/Olle, som bosatte seg i Ullensager.
Mitt spørsmål er altså om Harald (og Ole) er i slekt med disse Arneberg fra Solør?
Kan noen av dere ha kunnskap eller kjennskap som kan hjelpe meg litt videre?
Jeg venter spent.
vennlig hilsen
Terje O.

gj12576
Innlegg: 334
Registrert: 29. januar 2011 kl. 12.32
Sted: Sverige

Re: Paul Torstensson Arneberg, død ca.1692:

Legg inn av gj12576 » 21. mai 2015 kl. 19.04

Hej
Det här är inte ett direkt svar på din fråga, men möjligen kan informationen ändå kan vara till glädje i något sammanhang. Kanske var Colbjörn Thorstenssen Arneberg född
24 augusti 1629 inom Arneberg, Hof, Solør och död 31 Okt. 1720 inom Sörum Prestegård Akershus bror till den du söker?

Skiftet 1720
http://arkivverket.no/URN:sk_read/35360/22/

Sogneprest. Colbjørn Thorstenssen og Cathrine fikk 18 barn, hvorav 11 vokste opp.
Han var født på Arneberg og virket i Sørum i 60 år, hvorav Sogneprest fra 1662. Biskop Hersleb skrev etter en visitas at presten Colbjørn Thorstensen var den største bjørneskytter i Norge, 'og dugde mer hertil enn å være prest'. Colbjørn hadde store investeringer i jordeiendommer og sagbruk, som førte til stor rikdom. Ved finnemanntallet i 1686 var han eier av Løvhaugen på Grue Finnskog etter faren.


MVH
Ole P

72898
Innlegg: 71
Registrert: 11. mai 2015 kl. 17.22
Sted: SKI

Re: Paul Torstensson Arneberg, død ca.1692:

Legg inn av 72898 » 21. mai 2015 kl. 22.26

Hei, Ole.
Takk for svar fra deg.
Jeg skal samkjøre dine info med det jeg ellers kan få/ta imot av gode tips.
Dersom du kommer over mer som kan være til nytte, vil jeg mer enn gjerne
ta imot det. Smått eller stort, det er slik vi bygger opp slekts-puslespillene våre.
med vennlig hilsen
Terje O.

72898
Innlegg: 71
Registrert: 11. mai 2015 kl. 17.22
Sted: SKI

Re: Paul Torstensson Arneberg, død ca.1692:

Legg inn av 72898 » 25. mai 2015 kl. 11.43

Hei.
Ja, det er svært mye som tyder på at Colbjørn Tostensson Arneberg (1629-1720) var en av brødrene til Oluf Torstensson. Det står nemlig i gårdshistorien til Østensjø-gårdene i Oslo at denne Olufs enke, etter 1697, solgte Søndre Østensøe gård til Olufs nevø, som het Jakob Colbjørnssøn, bror til Anna Colbjørnsdtr. Når Jakob var nevø til Oluf Torstenssøn, betyr det at Oluf var bror til Colbjørn. Det er slik jeg forstår dette.

Ellers var det fint at du nevnte Finnemanntallet fra 1686. Der fremgår det at Sogneprest Colbjørn Tostensen hadde kjøpt Løfhøyden findetorp av Hans Kgl.Maj. og at torpet var bebodd av andre (side 91 f).
Om findetorpet Waalleberget/Vålberget står det, at det av Kongen var kjøpt og eid av Tosten Arnesen og hans bror Torger Arnesen og hans far, men bebodd av andre (side 87 f.).
Er det på noen måte mulig at Colbjørn Tostensson Arneberg (som eide Løfhøyden) er i slekt med Tosten Arnesen (som eide Vaalberget)? Er det altså en sammenheng mellom Arnesen og Arneberg?

vennlig hilsen
Terje O.

Svar

Gå tilbake til «Solør - ukjent kommune»