Jens Olsen Taarnebye - og hans 4. leiermål i 1823

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Brukeravatar
dn07339
Sted: OTTESTAD

Jens Olsen Taarnebye - og hans 4. leiermål i 1823

Legg inn av dn07339 » 23. juli 2013 kl. 23.09

Jens Olsen Taarnebye fra Hoff i Solør fikk tidlig i 1823 sitt fjerde uekte barn (dåp i februar 1823: Peter Andorff). Det var i Romedal i Hedmark. Jeg har flere ganger lett i kirkebøkene for 1807-23 for Romedal etter de tre første leiermålene. Bestemte meg for å pløye gjennom alt grundig i dag, men det var ingenting å finne.

Det er problematisk å finne riktig Jens i kirkebøkene. En del useriøse anetavler og bygdebøker kompliserer ting ytterlig. Flere slektsgranskere har ment at Jens Olsen Taarnebye var fra Tårnebye i Romedal - og ikke fra Tornbye/Tårneby i Våler i Solør. Det er nemlig en som passer til navnet i Romedal ved folketellingen 1801 og han står også omskrevet i bygdeboka (såvidt). Denne Jens skal ha blitt skoleholder senere. Men hvordan klarte han å få til det - med 4 leiermål? Og om Jens var fra Romedal, hvorfor nevnes dette om Solør? Og hvor er hans tre første leiermål når de ikke var i Romedal?

En annen teori har vært at Jens Olsen har vært fra Hovelsåsen i Solør (Åsnes, tror jeg det var). I såfall får han et uekte barn (Berte) med Pernille Jacobsdatter Kneppe den 4.11.1805 (i Solør). Det er lite å finne i bygdebøkene for Solør, men her er det kanskje noen som sitter på databaser og kan hjelpe?

I Romedalsboka bind 5-2 står det også noe interessant om Taarnebye i Romedal, nemlig at gården het Muggerud før og at den fra Ole Pedersen og Johanne Jensdatter kommer dit ca 1783 kalles Taarnebye - muligens oppkalt etter gården i Solør. Ole og Johanne nevnes som nybyggere i all sin tid. De var tjenestefolk på Presterud i Romedal da de giftet seg der i 1781. Men hvor de kom fra er usikkert. Kanskje fra Solør? I en bok jeg fant på NB/Bokhylla stod det at de kanskje kom fra Odal.

Jeg har sett over ekstrarettsprotokollene for Sør-Hedmark og for Solør - uten noe hell.

Jeg har mer eller mindre slitt med denne greina i 15 år nå - håper noen kan komme med noen friske tanker omkring hvordan jeg kan finne min Jens.

Se også denne tråden: Lenke (Digitalarkivet)

Takknemlig for innspill!

Svar

Gå tilbake til «Solør - ukjent kommune»