Kom overjæger John Knudsen Sømoe fra Åsnes?

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Jon Smidt

Kom overjæger John Knudsen Sømoe fra Åsnes?

Legg inn av Jon Smidt » 20. februar 2021 kl. 18.20

Jeg har i lengre tid lurt på hvor John Knudsen Sømoe (f. 1784/1788, d. 1855) kom fra. Han var skredder (og visstnok etter hvert skreddermester) på Osebakken utenfor Porsgrunn i første halvdel av 1800-tallet og døde i 1855. Oppgitt alder ved død i 1855 var 71, hvilket skulle tilsi at han var født ca. 1784, men etter oppgitt alder (30) ved vielse i Østre Porsgrunn 17. okt. 1818 https://media.digitalarkivet.no/view/7875/83179/7 skulle han være født ca. 1788. Det har vært umulig å finne sikre spor etter ham før han giftet seg. (Jeg har fulgt (og gitt opp) flere kandidater).
I ministerialboka for Ø. Porsgrunn 1818 tituleres han også "overjæger" https://media.digitalarkivet.no/view/7879/39339/9, hvilket skulle bety at han var eller hadde vært underoffiser i et jegerkorps. I det siste har jeg derfor spekulert på om han kom fra østlandsområdet, f.eks. fra Akershus eller Hedmark, der Det norske jægerkorps hadde sin base tidlig på 1800-tallet. I 1810 flyttet jegerkorpset sin hovedbase til Larvik og så til Skien/Porsgrunn, og jeg ser da en mulighet for at John Knudsen Sømoe kom fra indre Østlandet til Porsgrunn med jegerkorpset og møtte sin tilkommende, Karen Larsdatter Bruun, der. På dagens kart ser jeg at det på Gjesåsen nordøst for Flisa er en vei som heter Sømovegen. En skulle da tro at det har vært en plass der i nærheten som hette Sømo. Kan noen opplyse meg om det – og om hvem som i så fall bodde der rundt år 1800? Jeg legger ut en liknende etterlysning under «Eidsvoll»

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Re: Kom overjæger John Knudsen Sømoe fra Åsnes?

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 20. februar 2021 kl. 18.46

Ikke noe direkte svar.
Men dette er plasser i Norge når jeg søker på Sømo*
https://www.digitalarkivet.no/search/pr ... re_ass_no=

Mvh
Leif B.

Jon Smidt

Legg inn av Jon Smidt » 20. februar 2021 kl. 21.46

Tusen takk! Det var ikke noe dårlig svar det! Og jeg skal prøve å sjekke iallfall noen av disse. Jeg legger ellers merke til at alle er fra rundt 1900 (de eldste fra 1875). Jeg har tidligere også i bygdebøker funnet plasser som heter Sømo, men stort sett alltid har det vært plasser som ble etablert et stykke ut på 1800-tallet (iflg bygdebøkene iallfall). Ikke desto mindre: Jeg får bekreftet min mistanke om at min skredder kan ha kommet fra Hedmark eller Akershus. Jon

Brukeravatar
Brit Sæther
Sted: SKEDSMOKORSET

Legg inn av Brit Sæther » 20. februar 2021 kl. 22.05

Når jeg ser på vielsen så kan det jo hende at Søemoe er stedet han oppholder seg på i Porsgrunn. Er ikke sikkert dette er stedet han er født på - slik jeg ser det. 

Hilsen
Brit

Jon Smidt

Legg inn av Jon Smidt » 20. februar 2021 kl. 22.12

Ja, det er selvsagt mulig, men jeg har ikke funnet noe sted i Porsgrunn-trakten som heter Sømoe. Dessuten er det litt påfallende at ved Karen og Johns barns dåp er det stadig noen fra Karens slekt som er faddere, aldri noen som ser ut til å være fra Johns slekt. Det får meg til å tro at hans familie bodde langt unna Porsgrunn - og altså at John kanskje kom med jegerkorpset til Porsgrunn-trakten.
Er det forresten noen som kan gi meg noen gode råd om hvordan jeg eventuelt skulle kunne finne John Sømoe i militære ruller? Jeg synes det er vanskelig å finne fram i dem.
Hilsen Jon

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 8. april 2021 kl. 22.52

Det er en gard Sømoen/Sørmoen i Åsnes. Jeg tror ikke den garden er så gammel. På denne tida utgjorde dagens Åsnes og Våler Hof prestegjeld. I hele prestegjeldet finner jeg bare en kandidat 1780-90, en Jon Knutsen f. 1780 på garden Sjøli i Åsnes. Men denne Jon gifter seg i Hof i 1806 og får barn der ihvertfall fram til 1828.  Så han kan elimineres.
hilsen
Arild Kompelien

Jon Smidt

Legg inn av Jon Smidt » 8. april 2021 kl. 23.00

Takk for svar! Da får jeg vel eliminere Åsnes som opphavasted for John Sømoe.
Hilsen Jon

Svar

Gå tilbake til «Hedmark - ukjent sted»