Halvor Rasmusen - løst

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken
Innlegg: 104
Registrert: 7. januar 2008 kl. 16.57
Sted: HALDEN

Halvor Rasmusen - løst

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 30. januar 2015 kl. 13.39

Hei!
Jeg lurte på om denne familien er kjent for noen. Jeg har prøvd mange ganger, men av og til dukker det noe nytt opp som jeg må prøve å finne ut av. I bokhylla.no kom jeg over nedenstående proklama som jeg har fått hjelp til å tyde:

"Proklama
Under Skiftet efter afdøde enke Anne Sandersdatter Togerud og forhen ved Døden afgangne Mand Johannes Rasmusen Togerud ere Arvingerne paa Enkens Side ifølge Testamente:
a. Hendes Søster Guro Sandersdatters Datter Lukrits Olsdatter gift med Knud Engebrethsen og boende i Hallingdal, og
b. Hendes Søster Margith Sandersdatters efterladte Børn.
Paa hendes forhen afdøde Mands Side er opgivet som Arvinger, der ikke have meldt sig og om hvilke tilstrækkelig Oplysning mangler:
1) Hans forlængst afdøde Broder halvor Rasmusen ligeledes afdøde søn Halvor Halvorsens Søn Hjalmar eller Almor Halvorsen, der antages at opholde sig i Christiania.
2) Hans Søster Johanne Cathrine Rasmusdatter gift med Skipper Andreas Jensen af Hvidsteen, begge Døde, af deres Descendenter:
a. en søn Reinert Jensen, der antages at opholde sig i Christiania;
b. en fornængst afdød søn Matros Andreas Jensen, der har været bosat i Drøbak, hans efterladte Børn 
vis Navne ikke kjendes, men af hvilke en Søn opgives for mange Aar siden at være rømt i Udlandet, og 3 Døttre antages at skulle opholde sig i Christiania.
3) Hans Søster Maren Rasmusdatter gift med Johannes Bottolfsen af Vestbye Sogn, begge døde, og have blandt flere Børn efterladt en Søn ved Navn Andreas, der antages at opholde sig i Christiania og en Søn ved Navn Hans der skal være død i Christiania og have efterladt sig 3 Børn, hvis Navne og Opholdssted er ubekjendt.
Disse og de flere Arvinger, som de Afdøde maatte have efterladt sig, indkaldes herved med Varsel efter Lovens 5-2-4 til at legitimere sig for Drøbaks Skifteret og iagttage deres Tarv.
Ligeledes indkaldes i Henhold til Lov af 28de August 1851 Afdødes Kreditorer til inden 3 - tre - Maaneder at anmelde og bevisliggjøre deres Fordringer for Skifteretten.
Drøbaks Skifteret den 8de Decbr. 1865. Chr. Hjorthøy"

Dette ble langt, men det er egentlig "forlengst avdøde Halvor Rasmusen" som jeg er interessert i, om det kunne være han jeg leter etter som er min tipp-tipp oldfar, funnet i folketelling 1801 i Halden, og død der i 1828. Hvis han som det i proklamaet står også har en sønn som heter Halvor faller dette bort, for da er det ikke min så vidt jeg kjenner til, og jeg mener jeg kjenner etterslekten godt. Jeg har søkt etter Halvor Rasmusen med den sønn Halvor på Fam.search uten resultat. Dette er jo veldig gammelt, men hvis noen kjenner til dette, er jeg takknemlig for ethvert svar.

Mvh
Anne Marie Thoreløkken
Sist redigert av Anne-Marie Thoreløkken den 31. januar 2015 kl. 22.40, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Innlegg: 2373
Registrert: 30. april 2014 kl. 18.50
Sted: TOLVSRØD

Re: Halvor Rasmusen

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 30. januar 2015 kl. 15.08

Hei.
Du skriver at du lurer på om Halvor Rasmusen er din tipp-tipp oldefar.
Da har du sikkert noen grunner til å tro dette?
Det hadde vært fint for oss som prøver å hjelpe, om du kunne legge til flere spor.

Du har antagelig noen familiemedlemmer mellom deg og ham? Besteforeldre, oldeforeldre osv?
Hvis du også hkan lenke dem til kirkebøkene, eller Folketellinger, så blir det lettere å hjelpe. :)

Ulf S

Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken
Innlegg: 104
Registrert: 7. januar 2008 kl. 16.57
Sted: HALDEN

Re: Halvor Rasmusen

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 30. januar 2015 kl. 16.43

Hei og takk for ditt svar.

Ja skjønner, tusen takk for at dere prøver å hjelpe.
Jeg skal prøve å komme med noen relevante opplysninger. Halvor Rasmusen som er min tipp-tippoldefar, navnet er jeg sikker på og i FT 1801 for Halden står det at beregnet alder er 30 år, men ikke hvor han er født. Ingenting i kirkebøkene som jeg har funnet gir noen pekepinn om Halvors famile (Mor-far-søsken) såvidt jeg kan skjønne.
En del navn kan sammenlignes, f. eks. heter hans sønn (min tippoldefar) Andreas Halvorsen Hofgaard. De tar familienavnet Hofgaard i Halden først på 1800-tallet. Eldste datter til Halvor heter Maren...mye kan jo bare være tilfeldigheter, og en sønn av Andreas, Ludvig Edvard Hofgaard, dør i Drøbak 1886. Yrke er baker.
Halvor er selv høker og fra Statsarkivet har jeg fått disse opplysningene:
I serien "borgerskapsfortegnelser for Fredrikshald" har vi funnet Halvor Rasmussen innført som nr. 323: Høkker Halvor Rasmusen, gitt ved Laugrette i 1822, død 1828. Dette er de eneste opplysningene om ham her. Vi har sett gjennom borgerbrev fra denne perioden uten å finne noe.
Så han er både høker og borger av Fredrikshald. For å få borgerskap må han vel oppfylle visse krav, jeg mener å ha hørt at man måtte kunne skrive både engelsk og norsk for å få dette. På den tiden var det ikke lett å skaffe seg utdannelse og jeg tror kanskje han er oppvokst i en "høker-familie" noe jeg forstår denne familien fra Drøbak er. Men dette er bare gjetninger....

Mvh
Anne Marie Thoreløkken

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Innlegg: 2373
Registrert: 30. april 2014 kl. 18.50
Sted: TOLVSRØD

Re: Halvor Rasmusen

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 30. januar 2015 kl. 22.08

Hei igjen.

FT-1801 viser Halvor Rasmusen som far og Grethe Jørgensdatter som mor til Andreas Halvorsen
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8190002205

Du skriver at din tippoldefar heter Andreas Halvorsen Hofgaard. Vet du hva hans kone het?
Vet du hva din oldefar og kone het og når de var født? Hva med bestefar og bestemor, når født og hvor bodde de?

Hvorfor jeg spør er Hofgaard navnet. Lurer på om personene i FT-1801 som jeg viser til er feil.
Finner Hofgaard navnet også i Drammendistriktet.

Derfor er det lettere å gå fra dine besteforeldre og bakover, for da vet en at en er på rett spor.

Ulf S

Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken
Innlegg: 104
Registrert: 7. januar 2008 kl. 16.57
Sted: HALDEN

Re: Halvor Rasmusen

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 30. januar 2015 kl. 23.16

Heihei!

Det er riktig Halvor Rasmusen som du har funnet i FT 1801 for Halden. Jeg kjenner navnene på mine besteforeldre - oldeforeldre og tippoldeforeldre så det er jeg sikker på. Hofgaardnavnet har kommet inn i bilde først på 1800-tallet. Det står at Halvor har tatt navnet til sin arbeidsgiver Amund Linnes Hofgaard som drev handel i Halden, men som ganske riktig kom fra Drammen. Ingenting tyder på at de er i slekt, men "han skal i lang tid være i tjeneste" hos Amund Linnes Hofgaard. Det ser ut som han selv driver som høker så lenge han lever, altså til 1828. Det som er rart er at det ikke noen steder står hvor han er født...har ikke funnet ekteskapet med Grethe. En Halvor Rasmusen gifter seg i Berg kirke i 1797, men der står det et annet navn på bruden.
Hans førstefødte, Andreas, døpes i Fredrikshald 17. okt. 1797 i Fredrikshald og jeg har funnet alle 5 barna med Grethe Jørgensdatter. Hun dør 13.sept. 1818 på Fredrikshald og han gifter seg på nytt 21. jan 1820 med Marie Engebretsdatter Kvisler. Jeg har ikke funnet noen barn i dette ekteskapet.
Tenkte hvis noen kjente til familien i førstnevnte Proklama og om den Halvor som er nevnt der er født rundt 1770, hadde han kanskje vært en kandidat. Jeg vet det er en vanskelig nøtt å knekke dette, da det jo er så gammelt og det er vanskelig å finne om man ikke tilfeldigvis skulle treffe på noen som forsker samme familie.
Mvh
Anne Marie.

PS! Jeg fant ekteskapet til Johannes Rasmusen som bekrefter at han var høker her:

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Drøbak, Ministerialbok nr. I 1 (1816-1842), Ekteviede 1824, side 192.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-195
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010628.jpg

men heller ikke han kan jeg finne født. Ekteskapet står som nr. 6 på side 192. Han burde stå i folketelling 1801 et sted.....siden han er født i 1775.

Svar

Gå tilbake til «Frogn»