Wikier

Moderator: MOD_nyhetsgrupper

Svar
dn17500
Innlegg: 202
Registrert: 18. november 2004 kl. 15.06
Sted: GRESSVIK

Wikier

Legg inn av dn17500 » 25. februar 2008 kl. 17.44

I et veldig flott Slekt og Data nr 4 har vi blitt satt på sporet av fremtiden for oss slektsgranskere.

Selv er jeg lykkelig Embla-bruker og undres hvordan jeg kan kombinere dette programmet med en Wiki. Noen som kan noe om dette?

Jeg er ellers veldig imponert over et private initiativ som Slektswiki, men vil sette pris på om vi snart får en DISwiki. At vi slektsgranskere trykker våre kort tett til brystet gjør det ikke lett for oss å legge dem ut på en helt privat wiki.
Hilsen
Per Kåre

Per-Olav Broback Rasch
Innlegg: 1655
Registrert: 12. november 2005 kl. 20.11
Sted: BODØ

Re: Wikier

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 26. februar 2008 kl. 10.02

Hvis du vil at DIS-Norge skal vurdere dette bør du legge ønsket/spørsmålet inne på slektsforum, ikke nyhetsgruppene.

Det kan være at du trykket på Data og Multimedia inne på Slektsfaglige diskusjoner og derfor kom hit? Jeg vet ikke hvorfor det er slik, men et eget forum for Data hadde vært det beste.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

dn17500
Innlegg: 202
Registrert: 18. november 2004 kl. 15.06
Sted: GRESSVIK

Re: Wikier

Legg inn av dn17500 » 26. februar 2008 kl. 15.43

Jeg har oppretet dette emnet under Data og Multimedia på Slektsfaglige diskusjoner. Ser at det også ligge under nyehetsgrupper. Her må admin komme inn og gjøre noe fornuftig.
Hilsen
Per Kåre

Brukeravatar
dn21533
Innlegg: 15
Registrert: 2. januar 2008 kl. 4.27
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Wikier

Legg inn av dn21533 » 9. mars 2008 kl. 0.07

Hei:D
Jeg tror ikke det finnes noen gode metoder for å føre slektsdata direkte over i et wiki (jeg vil understreke at jeg altså tror, ikke vet). Det du derimot kan gjøre, er å opprette individuelle sider i et wiki for hvert individ :) Ganske tidkrevende, men sikkert verdt det!
Hvis embla oppretter egne numre for hver person/familie/gård, kan du jo f.eks. integrere dette nummeret i hver sidetittel, og kategorisere sidene etter geografi, gårder, "bragder", o.a.:) Jeg tror imidlertid at du vil være tjent med å ha en separat slektsside med anetrær og slikt, og referere, evt. lenke, til den enkelte persons wikiside derfra (nok en gang tro fremfor viten :wink:).
Noe du bør være forberedt på, er at en wiki krever ganske mye i startfasen - mange kjedelige "hjelpefiler" o.a. som skal settes opp, før du kan begynne det møysommelige arbeidet med å bygge opp wikien! (Hvilket er grunnen til at jeg, som admin i slektsWIKI, ennå ikke har bidratt med annet enn halvkjipe regler og retningslinjer :wink: )

Lykke til, i alle fall! :)

Brukeravatar
dn04942
Innlegg: 1179
Registrert: 17. desember 2004 kl. 7.14
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Wikier

Legg inn av dn04942 » 12. mars 2008 kl. 11.07

Til informasjon så har vi jobbet med ideer om å etablere en Wiki hos DIS-Norge, men det er foreløpig på et planleggingsstadium. Renate har en del viktige innspill som vi må hensynta for at det skal bli en nyttig tjeneste, ikke bare noe som oppstår og forvinner.

Brukeravatar
dn19471
Innlegg: 60
Registrert: 28. november 2005 kl. 19.46
Sted: BERGEN
Kontakt:

Re: Wikier

Legg inn av dn19471 » 8. juni 2008 kl. 20.40

Hei,

jeg har benyttet Wikitree i noen grad siden 2005. :!: http://www.wikitree.org/index.php?title=Main_Page Det fungerer greit og man kan lenke til artikler på andre Wiki-sider eller lage eksterne lenker, :arrow: f.eks. til KB, FT eller andre databaser på DA eller andre steder. Man kan legge inn foto fra egen PC. Alt fungerer ypperlig. :D

Mvh
:lol: Arnfrid

Brukeravatar
dn19471
Innlegg: 60
Registrert: 28. november 2005 kl. 19.46
Sted: BERGEN
Kontakt:

Re: Wikier

Legg inn av dn19471 » 8. juni 2008 kl. 20.51

..og en ting til, om Gedcom-filene våre er ryddige og greie, kan man få hjelp til å importere hele Gedcom-filer til Wikitree. Dette har imidlertid ikke jeg forsøkt.

Mvh
Arnfrid :roll:

Per-Olav Broback Rasch
Innlegg: 1655
Registrert: 12. november 2005 kl. 20.11
Sted: BODØ

Re: Wikier

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 8. juni 2008 kl. 21.09

Takk Arnfrid, kanskje noe jeg skal se på nå som skolen endelig er over 8)
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

Svar

Gå tilbake til « no.fritid.slektsforsking.it»