Christian Henrichsen f. 1755 og Ingebor Jensdatter f. 1765

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Kjersti Elgaaen
Sted: JAR

Christian Henrichsen f. 1755 og Ingebor Jensdatter f. 1765

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 4. september 2012 kl. 15.00

Hei!

Jeg leter så veldig etter opplysninger om Christian Henrichsen f. 1755 fra Søndre Knalstad og Ingebor Jensdatter f. 1765.

Jeg har funnet følgende:
Christian Henrichsens far: Christian ? Søndre Knalstad. Morens navn vet jeg ikke.
Ingebor Jensdatters far: Jens Christophersen. Klarer ikke tyde hvor han kom fra. Vet ikke morens navn. Jeg vet heller ikke om han var gårdbruker, husmann eller noe annet.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-111

De giftet seg 16.01.1796 i Vestby. I denne sammenheng står det at Christian var "landværn" (soldat?) og ungkarl fra Knalstad, og at Ingebor kom fra Vidsteen stranden.

I 1801 står de oppført med 2 barn, Hans og Jens, på gården Søndre Knalstad. Christian var da "Bonde og gårdbeboer".

Jeg lurer på om familien var gårdbrukere på Søndre Knalstad i generasjoner. Videre om Ingebor og Christian fikk flere barn. (Har egentlig ikke funnet flere, men jeg kan kanskje ha sett feil).

Jeg har ikke vært istand til å finne ut når Christian og Ingebor døde.

Her er det mye å gripe tak i, føler jeg. Jeg håper at det er noen der ute som kan hjelpe meg med dette. Skulle så veldig gjerne ha visst litt mere om denne grenen av familien.

Optimistisk og alltid takknemlig hilsen fra
Kjersti Elgaaen

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Christian Henrichsen f. 1755 og Ingebor Jensdatter f. 17

Legg inn av Else Berit Rustad » 4. september 2012 kl. 19.12

Kjersti skrev:Ingebor Jensdatters far: Jens Christophersen. Klarer ikke tyde hvor han kom fra. Vet ikke morens navn. Jeg vet heller ikke om han var gårdbruker, husmann eller noe annet.

Jens Christophersen Morkeyers datter Ingebor....osv. Flere av fadderne er fra Mork eller Mork Eye.

Mork Eye skulle bety husmannsplass under gården Mork, så da er det nærliggende å tro at Jens var husmann her.

Mvh
Else B.

Kjersti Elgaaen

Re: Christian Henrichsen f.1755 og Ingebor Jensdatter f.1765

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 4. september 2012 kl. 21.29

Takk for hjelpen så langt, Else! En av mange brikker kom på plass.

Håper inderlig på velvillighet til hjelp videre når det gjelder Christian og Ingebor, for jeg har "stanget hodet mot veggen" i veldig lang tid og klarer bare ikke å finne mer ut om dem.

Jeg er tålmodig og gir ikke lett opp, men av og til så trengs det vel nye øyne og hoder for å løse "nøttene" :? :wink:

Mvh
Kjersti

gj17569
Sted: Langhus

Legg inn av gj17569 » 27. desember 2012 kl. 12.04

Hei Kjersti! De siste dagene har jeg gått hardt inn for å finne ut mer om slekta vår, kan med sikkerhet si at slektsforskning er absolutt ikke lett! Jeg ser du skrivier om Knalstad gård (Søndre) og om Christian "Søndre" Knalstad. Det har seg slik at til denne personen kommer jeg også frem til ,tilbake i slekten, som far av en mann ved navn Hans Henrich ( Knalstad).
Jeg har ikke kommet så mye lenger tilbake enn det foreløpig, men fra 1797 og frem til idag har jeg dekket mye, men fortsatt en del hull.

nesten Nederst på første siden står det skrevet om Christan søndre Knalstad og Hans Henrich:.. mulig kone til Christian Søndre Knalstad?? http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... %2509%258E

Min familie stammer fra Knalstad gård (Søndre) og familienavnet har bært videre frem til idag. Familien min flyttet fra gården en god tid tilbake. Gården gikk over i Olsen familiens eie.

Det er kun min familie som bærer Knalstad navnet fortsatt, håper noe var til hjelp og vet du noe mer, kom gjerne med det!

mvh. Magnus Johan Knalstad :)

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 28. desember 2012 kl. 0.09

Hei Magnus Johan!

Dette var en hyggelig julepresang :D Takk for svaret ditt.

Ingebor Jensdatter var gift med Christian Henrichsen Søndre Knalstad. Hvis du går inn på linken du sendte meg der dåpen til Hans Henrich står oppført og blar deg frem til side 9 nesten øverst, står det at Christian S.Knalstads hustru Ingebor Jensdatter ble "introd" 12.05.1797, altså introdusert i kirken igjen etter fødselen. Jeg har senere funnet ut at Ingebor Jensdatter ble født i 1765, og at hun døde i 1811.
Jeg har ikke klart å finne ut når Christian Henrichsen Søndre Knalstad døde. Har du?

Det kan virke som vi begge nedstammer fra Christian Henrichsen Knalstad. Stemmer det?
Så langt jeg har klart å spore, så fikk Ingebor og Christian 2 barn: Hans Henrich og Jens. Jeg nedstammer fra Hans Henrich og videre fra hans yngste datter. Hva med deg?

Jeg har mange spørsmål som henger i luften. Er også interessert i gården Søndre Knalstad.
Når ble Søndre Knalstad overtatt av familien Olsen? Vet du noe om grunnen til at gården gikk ut av familien?
Hvor i Vestby lå/ligger gården?
Har du noe bilde av Søndre Knalstad? (Det finnes ikke fotografier fra den tiden, men sannsynligvis noe senere. Det hadde vært artig å ha :wink: )

Det hadde vært kjempefint om vi kunne utveksle informasjon om slekten.

Mvh Kjersti

Kari Rustad
Sted: VESTBY

Legg inn av Kari Rustad » 29. desember 2012 kl. 17.36

Hei!

Ingeborg Jensdatter kommer fra gården Sekkebekk. I Vestby gårdshistorie del1 (vgh1)
side 656-663 finnes mye slekt.
I vgh1 side 637 Knalstad S. Står alle barna med fødselsdata. Av fadderne er Ingeborgs brødre.
I ft 1801 Hvidstenstrand no.2 finner vi Christopher Jensen (skipper) med kone og barn,
samt brødrene Hans og Andreas, og moren Aase Hansen.
Slekta er stor og har røtter mange steder.
Ugjesterud (vgh1 side 611) og flere gårder.

Håper å ha kastet noe lys over denne siden.

Mvh
Kari

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 30. desember 2012 kl. 22.07

Hei Kari!

Takk for opplysningene med alle referansene! Det er kjempefint å vite hvor jeg kan finne opplysninger om slektsgrenen til Ingebor Jensdatter og også til Christian Henrichsen.

Det som er litt vanskelig nå, er at jeg dessverre ikke har mulighet til å få tilgang til Vestby gårdhistorie for tiden da jeg oppholder meg i utlandet. Det er lenge til jeg skal tilbake til Norge også. Føler meg nokså vingeklippet i denne sammenheng her jeg sitter langt fra Norge.

Jeg ville bli veldig takknemlig hvis du hadde anledning til å oppgi det du refererer til i vgh 1 på side 637 Knalstad S. - alle barna med fødselsdata og fadderne som er Ingebors brødre. Da har jeg ihvertfall en mulighet til å komme litt videre.

Tar imot all informasjon med stor takk!

Mvh
Kjersti

Svar

Gå tilbake til «Vestby»