hastighet på slektsprogrammer med mange personer
Moderator: MOD_Slektsprogrammer
-
- Sted: GJØVIK
hastighet på slektsprogrammer med mange personer
Hei.
Jeg har brukt TMG 3.5 ,TMG 7.0 og nå TMG 7.04. Jeg valgte TMG fordi det var det beste programmet jeg fant i tester.
Er det gjort noe tester på hastigheten på slektsprogram med f.eks over 500000 personer? Isåfall hvilke programmer er best om ikke TMG? Desto flere personer ,desto senere går vel programmet.....
mvh Erik
Jeg har brukt TMG 3.5 ,TMG 7.0 og nå TMG 7.04. Jeg valgte TMG fordi det var det beste programmet jeg fant i tester.
Er det gjort noe tester på hastigheten på slektsprogram med f.eks over 500000 personer? Isåfall hvilke programmer er best om ikke TMG? Desto flere personer ,desto senere går vel programmet.....
mvh Erik
Re: hastighet på slektsprogrammer med mange personer
Hvilken hastighet mener du? Sortering, utskrift, registrering av nye personer, eller? Og med hvilken PC, siste type med flere parallelle 64 biters prosessorer eller den enkleste, billigste bærbare?
De fleste slektsprogrammene er basert på standard databaseprogram. Det er jo ingen grunn til å finne opp hjulet en gang til
Slektsprogrammenes ytelse vil derfor også variere med når database programmene oppdateres. En test som en gjør idag, gjeller kanskje ikke neste uke.
Min egen personlige mening er att man velger et program som en liker selv. Det kan jo være visse begrensninger i antall personer, hvilke rapporter som kan skrives som gjør at man velger det ene framfor det andre, men de fleste vanlige slektsforskere finner vel ikke så veldig mange tusen av sine egne forfedre. Om det tar en time å lete fram hver person, sjekke kilde etc så kan man jo selv regne ut hva man rekker med på noen år.
Mvh
Niels
De fleste slektsprogrammene er basert på standard databaseprogram. Det er jo ingen grunn til å finne opp hjulet en gang til

Min egen personlige mening er att man velger et program som en liker selv. Det kan jo være visse begrensninger i antall personer, hvilke rapporter som kan skrives som gjør at man velger det ene framfor det andre, men de fleste vanlige slektsforskere finner vel ikke så veldig mange tusen av sine egne forfedre. Om det tar en time å lete fram hver person, sjekke kilde etc så kan man jo selv regne ut hva man rekker med på noen år.
Mvh
Niels
-
Hastighet på både sortering og registrering av nye personer.
Jeg har stasjonær PC Windows XP 32 biters. Prosessor 2800 MHz.
mvh Erik
Jeg har stasjonær PC Windows XP 32 biters. Prosessor 2800 MHz.
mvh Erik
- Otto Jørgensen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
En slikk test forutsetter først og fremstat at alle data i en database er i dentisk i en maskin kontra en annet.
Videre har ulike program ulike måter å løse selve databaseoppbyggingen.
Dernest er det selve maskinen:
En maskin er ikke lik en annen. Det gjelder ikkke bare OS, men både Ram ohg hastigheter på disker, en hutig disk kan være vel så effektiv som antall RAM.
Så en slik test er vanskelig for en amatør å få frem et seriøst bilde.
Videre har ulike program ulike måter å løse selve databaseoppbyggingen.
Dernest er det selve maskinen:
En maskin er ikke lik en annen. Det gjelder ikkke bare OS, men både Ram ohg hastigheter på disker, en hutig disk kan være vel så effektiv som antall RAM.
Så en slik test er vanskelig for en amatør å få frem et seriøst bilde.

Otto Jørgensen https://otjoerge.wordpress.com/
-
Takk for informativt svar.
mvh Erik
mvh Erik
Erik skrev:Hei.
mvh Erik
TMGs hastighet påvirkes sikkert av antall personer, men jeg har ikke erfaring med større TMGbaser enn ca 150 000 personnavn. I dette tilfelle består basen/prosjektet av 5 forskjellige fysiske datasett der alle ikke trenger å være aktivert til enhver tid.
Det er ikke plagsomt stor treghet med vanlige registreringsoperasjoner e.l., mens feks det å lage en ny navneindeks vil ta noe tid.
Det er viktig å kjøre Optimering og Filintegritetskontroll regelmessig, noe som både påvirker størrelsen på databasen og hurtigheten.
Torleif Haugødegård
-
Joda, jeg kjører optimering og filintegritetskontroll hvertfall 1 gang i måneden. Størrelsen på TMG mappa jeg har er for øyeblikket 2.5 GB. Bruker et prosjekt men med 2 vinduer ett for navnelista og 1 for registrering av personer. Forøvrig er alle personene i det ene prosjektet koblet sammen så derfor er også databasen stor. Siden personene er koblet sammen er det også vanskelig å dele prosjektet.
Erik
Erik
Har en "test-database" med 756.960 personer og 332.152 familier.
Før komprimering (filoptimering) var størrelsen på 1,5 GB og etter 1,09 GB
Før GEDCOM-import av 378.480 personer var databasesstørrelsen (ukomprimert) 744 MB og importen tok 1 time og 15 minutter. og var deretter oppe i 756.960 individer.
Legacy har ingen merkbar forskjell mellom en database med 5000 individer og "test"-databasen når det gjelder søking, utskrifter osv.
Min maskin er utstyrt med en Pentium Dual Core E5300 @ 2.6 GHz og 2 GB RAM.
Jeg bruker Windows XP Pro
Det som vel er mest interessant er vel kapasiteten til programmet. Her er generelle kapasiteter i Legacy 7.5 i følge hjelpefilen:
Personer og familier Filstørrelse opp til 1 milliard tegn (1 gigabyte).
Barn per ekteskap 60
Hendelser per person Ubegrenset
Ektefeller per person Ubegrenset
Foreldre per person Ubegrenset
Kilder per hendelse Ubegrenset
Bilder per person Ubegrenset
Antall oppføringer i historielisten 200
Adresselinjer per person 5
Telefonnumre per person 2
Generasjoner per anetavle Ubegrenset
Før komprimering (filoptimering) var størrelsen på 1,5 GB og etter 1,09 GB
Før GEDCOM-import av 378.480 personer var databasesstørrelsen (ukomprimert) 744 MB og importen tok 1 time og 15 minutter. og var deretter oppe i 756.960 individer.
Legacy har ingen merkbar forskjell mellom en database med 5000 individer og "test"-databasen når det gjelder søking, utskrifter osv.
Min maskin er utstyrt med en Pentium Dual Core E5300 @ 2.6 GHz og 2 GB RAM.
Jeg bruker Windows XP Pro
Det som vel er mest interessant er vel kapasiteten til programmet. Her er generelle kapasiteter i Legacy 7.5 i følge hjelpefilen:
Personer og familier Filstørrelse opp til 1 milliard tegn (1 gigabyte).
Barn per ekteskap 60
Hendelser per person Ubegrenset
Ektefeller per person Ubegrenset
Foreldre per person Ubegrenset
Kilder per hendelse Ubegrenset
Bilder per person Ubegrenset
Antall oppføringer i historielisten 200
Adresselinjer per person 5
Telefonnumre per person 2
Generasjoner per anetavle Ubegrenset
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
-
dette var interessant.
testbasen din er litt større enn det jeg har. Min familiedatabase inneholder 663032 personer.
Før optimisering var min database 2.52 GB og etter 2.40 GB så Legacy tar mindre plass.
Jeg har også prøvd Legacy før jeg bestemte meg for TMG ,men ettersom jeg får flere og flere personer går farten ned men ikke så mye. TMG 3.5 reagerte med en gang i forhold til TMG 7.04 ,men så hendte det også at 3.5 fikk "fatal errors". Har ikke hatt trøbbel med 7.04 enda.
Kanskje jeg skulle teste ut Legacy? Ser for meg ut som Legacy tar mindre plass og "jobber" raskere med mange personer ,men må nesten teste ut før man bare bytter program. Legacy er kanskje ikke så "massivt" som TMG.....men det er jo mange av funksjonene i TMG jeg ikke bruker....
Har vært borti Gedcom før selvsagt ,men det virker som når man overfører med gedcom at dataene ikke alltid kommer dit en vil og så får en masse redigering etterpå. TMG har også Gedcom men også GenBridge som tydeligvis er bedre til å overføre data til de rette plassene enn det Gedcom er. Vet ikke om Legacy støtter GenBridge når det gjelder overføring av databaser etc ,og vil jo helst slippe å redigere så mye.
mvh Erik
testbasen din er litt større enn det jeg har. Min familiedatabase inneholder 663032 personer.
Før optimisering var min database 2.52 GB og etter 2.40 GB så Legacy tar mindre plass.
Jeg har også prøvd Legacy før jeg bestemte meg for TMG ,men ettersom jeg får flere og flere personer går farten ned men ikke så mye. TMG 3.5 reagerte med en gang i forhold til TMG 7.04 ,men så hendte det også at 3.5 fikk "fatal errors". Har ikke hatt trøbbel med 7.04 enda.
Kanskje jeg skulle teste ut Legacy? Ser for meg ut som Legacy tar mindre plass og "jobber" raskere med mange personer ,men må nesten teste ut før man bare bytter program. Legacy er kanskje ikke så "massivt" som TMG.....men det er jo mange av funksjonene i TMG jeg ikke bruker....
Har vært borti Gedcom før selvsagt ,men det virker som når man overfører med gedcom at dataene ikke alltid kommer dit en vil og så får en masse redigering etterpå. TMG har også Gedcom men også GenBridge som tydeligvis er bedre til å overføre data til de rette plassene enn det Gedcom er. Vet ikke om Legacy støtter GenBridge når det gjelder overføring av databaser etc ,og vil jo helst slippe å redigere så mye.
mvh Erik
Nei, Legacy har ingen slik "genbridge"-funksjon. Dessverre. Men ta dette gjerne opp på Legacy norsk brukerforum. http://www.legacynorsk.com/phpBB2/index.php.
Etter som produsenten av Legacy setter en grense på 1 GB familiefil (database fra MS Access) tror jeg neppe at du får en slik kjempedatabase på 2.5 GB til å fungere. Nå er det jo slik at TMG ikke har en database for alt slik Legacy og noen få andre program har, men spredd på flere filer. Men utifra det antallet du opererer med burde en GEDCOM-import ikke være noe problem. Importfunksjonen i Legacy gir muligheter til å "styre" alle ukjente taggs til kjente taggs for Legacy. Derfor ser jeg ikke noe større problem ved en import. Men, som sagt, ta gjerne dette opp på det norske Legacy-forumet.
Etter som produsenten av Legacy setter en grense på 1 GB familiefil (database fra MS Access) tror jeg neppe at du får en slik kjempedatabase på 2.5 GB til å fungere. Nå er det jo slik at TMG ikke har en database for alt slik Legacy og noen få andre program har, men spredd på flere filer. Men utifra det antallet du opererer med burde en GEDCOM-import ikke være noe problem. Importfunksjonen i Legacy gir muligheter til å "styre" alle ukjente taggs til kjente taggs for Legacy. Derfor ser jeg ikke noe større problem ved en import. Men, som sagt, ta gjerne dette opp på det norske Legacy-forumet.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Nå har jeg testet ytterligere.
Importerte en GEDCOM-fil med 315.275 personer og er da oppe i totalt 1.072.235 personer, med totalt
464.353 familier
52211 unlike etternavn
3727 sentrale kilder
Databasens størrelse før/etter komprimering: 1.67GB/1.47GB Selve komprimeringen ble gjort på 35 minutter, noe som er en ekstrem lang tid i forhold til databasen med 5000 personer.
Oppstart av programmet hadde ingen merkbar forsinkelse i forhold til en database med ca 5000 personer.
Nå har jeg søkt etter personer med fødested Norway på følgende måte:
Finn hvem: Person
Hvor: Fødested
Hvordan: Inneholder
Hva: Norway
Lag liste
Søkeresultatet ble en liste med 107888 personer og søketiden var 55 sekunder.
Innmating av nye individer med kilder var like kjapp som i databasen med 5000 individer.
Nå er jo produsentens oppgave over maksima størrelse overskredet med ca 50% men fungerer meget tilfredsstillende enda.
Se mer på http://www.legacynorsk.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1515
Importerte en GEDCOM-fil med 315.275 personer og er da oppe i totalt 1.072.235 personer, med totalt
464.353 familier
52211 unlike etternavn
3727 sentrale kilder
Databasens størrelse før/etter komprimering: 1.67GB/1.47GB Selve komprimeringen ble gjort på 35 minutter, noe som er en ekstrem lang tid i forhold til databasen med 5000 personer.
Oppstart av programmet hadde ingen merkbar forsinkelse i forhold til en database med ca 5000 personer.
Nå har jeg søkt etter personer med fødested Norway på følgende måte:
Finn hvem: Person
Hvor: Fødested
Hvordan: Inneholder
Hva: Norway
Lag liste
Søkeresultatet ble en liste med 107888 personer og søketiden var 55 sekunder.
Innmating av nye individer med kilder var like kjapp som i databasen med 5000 individer.
Nå er jo produsentens oppgave over maksima størrelse overskredet med ca 50% men fungerer meget tilfredsstillende enda.
Se mer på http://www.legacynorsk.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1515
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
-
Siden du nevner at Legacy har en grense på 1GB familiefil...Min hovedbase er rundt 2.4 GB så etter det du nevner skulle den kanskje ikke fungere i Legacy siden den er så stor. Tror jeg burde spørre noen "Legacy folk" om det. noe sted jeg kan henvende meg? Har ikke testet ut enda ,men ser ut som en gedcom import kan gå bra ,men det må jo prøves ut.
mvh Erik
mvh Erik
Hadde vært fint å få det klarlagt. Du kan sende en forespørsel til: [email protected]
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Nå har jeg forsøkt flere ganger å presse Legacy på databasestørrelse. Det ble stopp i importen ved 2.22GB. Nå inneholder databasen 1.222.455 personer. Nå kan jeg utføre de fleste handlinger, slikt som søking og utskrifter, men det er ikke mulig å legge inn flere personer. Her kommer det et varsel som sier: Din familiefil er for stor og har nådd den kapasitet Legacy kan håndtere.
Så da kan man vel anta at øverste kapasitetsgrense er 2GB. Dette gjelder da selvfølgelig 32 bit system. Om 64 bit system har en høyere kapasitetsgrense, vet jeg ikke. På 16 bit system var grensen på 1GB.
Nå gjenstår å vente på et eventuelt svar på disse spørsmål fra produsenten.
Det jeg lurer på er hvem som kan klare å samle 1,2 millioner potensielle slektninger og hvor realistisk det egentlig er å stille krav om en større kapasitet.
Så da kan man vel anta at øverste kapasitetsgrense er 2GB. Dette gjelder da selvfølgelig 32 bit system. Om 64 bit system har en høyere kapasitetsgrense, vet jeg ikke. På 16 bit system var grensen på 1GB.
Nå gjenstår å vente på et eventuelt svar på disse spørsmål fra produsenten.
Det jeg lurer på er hvem som kan klare å samle 1,2 millioner potensielle slektninger og hvor realistisk det egentlig er å stille krav om en større kapasitet.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
-
Så vidt jeg kan se er familiefilen min 2.33 GB og plusser man på de andre datasettene blir den ca 2.4 GB. Fikk også svar fra Legacy.
Dette var en del av svaret
I will be honest, typically Legacy family files with more than 100 thousand people are sluggish. I sincerely doubt that a TMG file that has one million people and is 2.33 GB could ever be exported as a GEDCOM file into Legacy. However, I am only making an educated guess based on my 12 years of experience working in Legacy Technical Support. The best way to find out is to try the free standard version of Legacy and test your TMG GEDCOM import yourself.
osv....
Har også spurt om grensene for størrelsen Legacy kan ta ved import og eksport og om det er noen andre grenser ved 32 bit eller 64 bit ,Windows XP eller Windows 7
Utfra dette ser det ut som min database kan gå ganske sakte i Legacy (om jeg i det hele tatt får den inn) ,kanskje saktere enn i TMG og da er det jo ikke vits i å bytte program.
Jeg tror ikke det er realistisk å stille noe særlig krav til større kapasitet. De aller færreste klarer vel å samle mer enn 1000000 potensielle slektninger.
Dette var en del av svaret
I will be honest, typically Legacy family files with more than 100 thousand people are sluggish. I sincerely doubt that a TMG file that has one million people and is 2.33 GB could ever be exported as a GEDCOM file into Legacy. However, I am only making an educated guess based on my 12 years of experience working in Legacy Technical Support. The best way to find out is to try the free standard version of Legacy and test your TMG GEDCOM import yourself.
osv....
Har også spurt om grensene for størrelsen Legacy kan ta ved import og eksport og om det er noen andre grenser ved 32 bit eller 64 bit ,Windows XP eller Windows 7
Utfra dette ser det ut som min database kan gå ganske sakte i Legacy (om jeg i det hele tatt får den inn) ,kanskje saktere enn i TMG og da er det jo ikke vits i å bytte program.
Jeg tror ikke det er realistisk å stille noe særlig krav til større kapasitet. De aller færreste klarer vel å samle mer enn 1000000 potensielle slektninger.
-
Fikk svar raskt denne gangen
The family file limitation is 2 GB -- not the number of people. As I said previously, The best way to find out is to try the free standard version of Legacy and test your TMG GEDCOM import yourself. Please visit http://www.legacyfamilytree.com to download the free version.
Legacy Family Tree 7.5 is compatible with the Windows 7 64-bit operating systems. Please visit http://www.legacyfamilytree.com/helpWin ... dVista.asp for additional information.
så.....du hadde rett ,grensa er 2 GB og ikke mengden personer. Så min base blir nok for stor.
The family file limitation is 2 GB -- not the number of people. As I said previously, The best way to find out is to try the free standard version of Legacy and test your TMG GEDCOM import yourself. Please visit http://www.legacyfamilytree.com to download the free version.
Legacy Family Tree 7.5 is compatible with the Windows 7 64-bit operating systems. Please visit http://www.legacyfamilytree.com/helpWin ... dVista.asp for additional information.
så.....du hadde rett ,grensa er 2 GB og ikke mengden personer. Så min base blir nok for stor.
Jeg foreslår at du, for morro skyld?, at du produserer en GEDCOM-fil med dine drøyt 663.000 personer og importerer den.
Tror ikke du vil finne at Legacy er merkart saktere med det antallet. Som tidligere sagt, jeg merket ingen "driftsforskjell" på 5000 og 750.000. Kun importen var ekstemt mye lenger.
Tror ikke du vil finne at Legacy er merkart saktere med det antallet. Som tidligere sagt, jeg merket ingen "driftsforskjell" på 5000 og 750.000. Kun importen var ekstemt mye lenger.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
- Paul Johan Hals
Etter å ha lest gjennom denne tråden sitter jeg med en følelse at du, Erik, i utgangspunktet er negativ til å forsøke noe annet. Det er formodentlig en feilaktig oppfatning av meg.
Ett sammenligningsgrunnlag kan være størelsen på den GEDCOM-fila som skal overføres. Det kan godt tenkes at en database som gir filvolum på 2,5 GB i ett program bare gir 1.5GB i et annet. GEDCOM fila vil ha samme størrelse i begge tilfelle.
Prøv å lag en GEDCOM-fil av databasen din og sammenlign størrelsen på den med det som Torgeir har operert med. Han kan sikker fortelle hvor stor GEDCOM fila var hos ham.
At et program går "tregt" er en subjektiv oppfatning. En som arbeider med utvikling og support vil ha en helt annen oppfatning enn f.eks meg som er "hobbybruker".
En ting er i alle fall sikkert. Du får aldri vite sikkert om det ene programmet fungerer bedre hos deg enn det andre, om du ikke forsøker og sammenligner selv.
Lykke til
Mvh Paul
Ett sammenligningsgrunnlag kan være størelsen på den GEDCOM-fila som skal overføres. Det kan godt tenkes at en database som gir filvolum på 2,5 GB i ett program bare gir 1.5GB i et annet. GEDCOM fila vil ha samme størrelse i begge tilfelle.
Prøv å lag en GEDCOM-fil av databasen din og sammenlign størrelsen på den med det som Torgeir har operert med. Han kan sikker fortelle hvor stor GEDCOM fila var hos ham.
At et program går "tregt" er en subjektiv oppfatning. En som arbeider med utvikling og support vil ha en helt annen oppfatning enn f.eks meg som er "hobbybruker".
En ting er i alle fall sikkert. Du får aldri vite sikkert om det ene programmet fungerer bedre hos deg enn det andre, om du ikke forsøker og sammenligner selv.
Lykke til
Mvh Paul
-
jeg henger nok litt igjen i det gamle ja...men jeg kan jo ikke si at det ikke går før jeg har prøvd ,så det skal jeg gjøre når jeg får tid. Så får jeg bestemme meg etter å prøvd om det går bra eller ikke. Man lærer så lenge man lever.....
Erik
Erik
- Paul Johan Hals
Det samme sa jeg, da jeg begynte på Gjøvik Ingeiørhøgskole som 36 åring. Det er 30 år siden - og jeg regner meg fortsatt ikke for gammel til å lære.
Mvh Paul

Mvh Paul
- Gunnar Østegården
- Sted: Sverige
Dette temaet opptar meg.
For et par måneder siden kjøpte jeg ny PC fordi min 7 år gamle PC begynte å bli litt treg ved søking i databasen min.
Så viste det seg at den nye PC’n var enda mye tregere ved søk enn den gamle.
Forhandleren påsto dels at det berodde på en programvarekonflikt, dels at Windows 7 er mye tregere enn Windows XP.
Jeg bare klaget!
Og de testet maskinen mot databaseprogrammet mitt (Brother’s Keeper) og konstaterte at det var en lang rekke andre programmer som surrer og går i bakgrunnen samtidig med søk i databasen. Søk i databasen bruker 2% av PC’n kapasitet.
Jeg er veldig grønn, men klaget mange ganger. Men det viste seg at det var ingen programvarekonflikt, det var feil på PC’n - og tilslutt fikk jeg faktisk en ny av forhandleren. Den er i alle fall raskere enn min gamle PC.
Men det jeg nå lurer på – MÅ det være så mange programmer som rusler og går der i bakgrunnen??
Går det an å avinnstallere noen programmer? Og i så fall hvilke programmer?
Jeg BEHØVER jo bare database, ordbehandling, mail og internet – gjør jeg ikke det da?
Eller skal jeg forsøke å installere Windows XP?
ER det noen som har alle svarene? – eller har jeg stillt mitt spørsmål på feil forum?
Mvh Gunnar.
For et par måneder siden kjøpte jeg ny PC fordi min 7 år gamle PC begynte å bli litt treg ved søking i databasen min.
Så viste det seg at den nye PC’n var enda mye tregere ved søk enn den gamle.
Forhandleren påsto dels at det berodde på en programvarekonflikt, dels at Windows 7 er mye tregere enn Windows XP.
Jeg bare klaget!
Og de testet maskinen mot databaseprogrammet mitt (Brother’s Keeper) og konstaterte at det var en lang rekke andre programmer som surrer og går i bakgrunnen samtidig med søk i databasen. Søk i databasen bruker 2% av PC’n kapasitet.
Jeg er veldig grønn, men klaget mange ganger. Men det viste seg at det var ingen programvarekonflikt, det var feil på PC’n - og tilslutt fikk jeg faktisk en ny av forhandleren. Den er i alle fall raskere enn min gamle PC.
Men det jeg nå lurer på – MÅ det være så mange programmer som rusler og går der i bakgrunnen??
Går det an å avinnstallere noen programmer? Og i så fall hvilke programmer?
Jeg BEHØVER jo bare database, ordbehandling, mail og internet – gjør jeg ikke det da?
Eller skal jeg forsøke å installere Windows XP?
ER det noen som har alle svarene? – eller har jeg stillt mitt spørsmål på feil forum?
Mvh Gunnar.
Heisann
Generelt så er dei fleste pc'er levert med ein masse unødvendige program, dette i mange tilfeller for å få prisen ned...
Mange av desse programma kan avinstallerast, men her må du ha tunga beint i munnen for ikkje å avinstallere program som er nødvendige for at pc'en skal fungere.
Det greiaste er å installere ein rein versjon av OS'et og så installere det ein treng av program etterkvart.
I magasina PC World og Hjemme PC har det vøre forskjellige artikler i den siste tida om desse emner, foreslår at du tar ein titt på heimesidene til desse samt andre aktuelle steder som kan dukke opp for å finne meire info om dette tema.
Skal også være eit program - Crap remover
som muligens kan hjelpe deg med å slette såkallte unødvendige program.
Håper at dette kan hjelpe deg litt videre.
Mvh
Ingmar
Generelt så er dei fleste pc'er levert med ein masse unødvendige program, dette i mange tilfeller for å få prisen ned...

Mange av desse programma kan avinstallerast, men her må du ha tunga beint i munnen for ikkje å avinstallere program som er nødvendige for at pc'en skal fungere.
Det greiaste er å installere ein rein versjon av OS'et og så installere det ein treng av program etterkvart.
I magasina PC World og Hjemme PC har det vøre forskjellige artikler i den siste tida om desse emner, foreslår at du tar ein titt på heimesidene til desse samt andre aktuelle steder som kan dukke opp for å finne meire info om dette tema.
Skal også være eit program - Crap remover

Håper at dette kan hjelpe deg litt videre.
Mvh
Ingmar

mvh Ingmar Seth
Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/
Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/
Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/
Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/
Windows 7 har jeg ikke, men på XP kan jeg gi følgende råd. Trolig er det lignende på W7, andre kanskje kan komplettere.
Det er enkelt å se hvilke program som rusler å går i bakgrunnen, tast Ctrl-Alt-Delete så starter et program som på svensk heter aktivitetshanderaren. Det viser hvilke program og prosesser som er igang samt tre fliker til, en er prestanda. Prestanda (hva heter det på norsk?) viser grafisk hvor mye CPU kapasitet som brukes. Men om du ikke er ekspert skall du IKKE stoppe noen prosesser eller gjøre annet enn å se vad som skjer!!!. Det kan bli veldig feil.
Vad prosessene gjør er ikke enkelt å se ut i fra navnet. Er det noe som bruker mye kraft kan du søke på Internet for å finne en forklaring. En del "hjelpeprogram" som blir installert av en del større programprodusenter kan ta mye unødig kraft. Men er det noe du ser som ser feil ut, la en ekspert ta hånd om problemet, eller gi deg detaljert instruksjon om hvordan du skall få det rettet.
Det du skulle kunne gjøre er å koble bort Internet og stoppe antivirus og brannvegg for å teste. En del av de programmene tar mye resurser. Men, når du er ferdig, steng av maskinen, koble inn Internet og start igjen. Det ingen god ide å ha Internet oppkoblet uten sikkerhet! Er det stor forskjell på hvordan maskinen oppfører seg, kan du vurdere å bytte disse programmene med noen som ikke er så trege.
Lykke til med ny PC.
Mvh Niels
Det er enkelt å se hvilke program som rusler å går i bakgrunnen, tast Ctrl-Alt-Delete så starter et program som på svensk heter aktivitetshanderaren. Det viser hvilke program og prosesser som er igang samt tre fliker til, en er prestanda. Prestanda (hva heter det på norsk?) viser grafisk hvor mye CPU kapasitet som brukes. Men om du ikke er ekspert skall du IKKE stoppe noen prosesser eller gjøre annet enn å se vad som skjer!!!. Det kan bli veldig feil.
Vad prosessene gjør er ikke enkelt å se ut i fra navnet. Er det noe som bruker mye kraft kan du søke på Internet for å finne en forklaring. En del "hjelpeprogram" som blir installert av en del større programprodusenter kan ta mye unødig kraft. Men er det noe du ser som ser feil ut, la en ekspert ta hånd om problemet, eller gi deg detaljert instruksjon om hvordan du skall få det rettet.
Det du skulle kunne gjøre er å koble bort Internet og stoppe antivirus og brannvegg for å teste. En del av de programmene tar mye resurser. Men, når du er ferdig, steng av maskinen, koble inn Internet og start igjen. Det ingen god ide å ha Internet oppkoblet uten sikkerhet! Er det stor forskjell på hvordan maskinen oppfører seg, kan du vurdere å bytte disse programmene med noen som ikke er så trege.
Lykke til med ny PC.
Mvh Niels
Det som er problemet er som regel at for mange programmer er med i oppstarten, som nødvendigvis ikke bør være der. Det finnes en mengde programvare som du kan bruke til å rydde opp i dette. Ett av dem heter Startup Manager, gratisprorgram, og ett program til som med fordel kan brukes er CCleaner, samt Eusing Free Registrycleaner. Enkle å bruke, og hjelper deg med å holde maskinen i god trim. Hvis du vil ha direkte hjelp, så kan du laste ned TeamViever, ett fjernstyringsprogram, ved hjelp av dette kan jeg hjelpe deg med problemene, og gi deg en innføring i hvordan du bruker disse programmene selv. Er du Skype bruker, og har mikrofon og høyttaler på maskinen, kan vi ta direktekontakt.
- Gunnar Østegården
Ja, det ante meg nok;
- at’n må væra insjenjør fårr å fikse dette.
Jeg er jo littegranne skeptisk til å intstallere nye programmer for å kunne avinstallere noen andre.
Jeg var jo utrulig godt fornøyd med den gamle PC’n og har hørt om noen andre som har fått allskens problemer ved å intallere noe som dom har finni på internet.
Ja, på min gamle PC kunne jeg trykke Ctrl + Alt + Del for å få Aktivitetshanteraren – det får jeg ikke til på den nye.
Ellers finnes det jo en egen rutine i Windows for å avinnstallere diverse programmer. Som jeg har studert, – høyst avventende!
Men hvis Microsoft har lagt inn massevis av programmer for at PC’n skal bli; billigere – så er det vel ikke meningen at hvem som helst skal kunne avinstallere dem med et enkelt tastetrykk. Naturlig nok!
Jeg avventer trolig – til noe nærmere det kritiske punktet.
Men – den som følger gode råd; finner utveien!
Mvh Gunnar
- at’n må væra insjenjør fårr å fikse dette.
Jeg er jo littegranne skeptisk til å intstallere nye programmer for å kunne avinstallere noen andre.
Jeg var jo utrulig godt fornøyd med den gamle PC’n og har hørt om noen andre som har fått allskens problemer ved å intallere noe som dom har finni på internet.
Ja, på min gamle PC kunne jeg trykke Ctrl + Alt + Del for å få Aktivitetshanteraren – det får jeg ikke til på den nye.
Ellers finnes det jo en egen rutine i Windows for å avinnstallere diverse programmer. Som jeg har studert, – høyst avventende!
Men hvis Microsoft har lagt inn massevis av programmer for at PC’n skal bli; billigere – så er det vel ikke meningen at hvem som helst skal kunne avinstallere dem med et enkelt tastetrykk. Naturlig nok!
Jeg avventer trolig – til noe nærmere det kritiske punktet.
Men – den som følger gode råd; finner utveien!
Mvh Gunnar
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
Når en enkelt snakker om programmer, bør en også oppgi hvilke versjoner man har av programmene.
Å bare si navnet på et program og med det sammenligne det med et anet uten nærmere spesifisering der heller, blir som å sammenligne Annanas med Melon.
Resultatet vi bli helt feil.
En generell ting erogså at man sletter ikke programmer. Man avinstallerer disse. Man sørger for atmaskinen ikke er full av alle mulige programfiler som ikke er i bruk av noen. Noen hjelpemilder er her alt nevnt.
Har man ryddige forhold til sin datamaskin, databaser og programmer gir de fleste programmer meget gode forhold. Det er ofte feil å høre på uttalelser om at det ene programmet er bedre enn noeannet når man ikke har verifisert sammenligning og identiske forhold
Å bare si navnet på et program og med det sammenligne det med et anet uten nærmere spesifisering der heller, blir som å sammenligne Annanas med Melon.
Resultatet vi bli helt feil.
En generell ting erogså at man sletter ikke programmer. Man avinstallerer disse. Man sørger for atmaskinen ikke er full av alle mulige programfiler som ikke er i bruk av noen. Noen hjelpemilder er her alt nevnt.
Har man ryddige forhold til sin datamaskin, databaser og programmer gir de fleste programmer meget gode forhold. Det er ofte feil å høre på uttalelser om at det ene programmet er bedre enn noeannet når man ikke har verifisert sammenligning og identiske forhold

Har du ikke noe konstruktivt å komme med Otto, annet enn surmaget oppgulp, kunne du vel heller overse tråden?
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
- Gunnar Østegården
Men Torgeir!
- hvorfor tar du så hardt i?
Her er vi da gode busser!
- hvorfor tar du så hardt i?

Her er vi da gode busser!

- Otto Jørgensen
- Kontakt:
til Torgeir
I mitt innlegg var det ikke noe surmaget oppgulp Det var helt konkret og referer til at det meste som er sagt om sammenligninger ikke har noe sammenligning da utgangspunktet er å bli forskjellig for alle nevnte sammenligninger.
Det som her er konkret er de forslag som er nevnt for ryddig av PC-er m.m.
Jeg bare sitter på gjerdet og venter og ser om det kommer noekonkret.
Dessuten har jeg de siste 4 mnd vært uten skikkelig PC slik at jeg ikke selv har kunnet teste i XP, Vista eller 7 med det programmet jeg selv bruker.
Men jeg ser jo helt klart at kjøre min database på en bærbare 7 kontra en bærbar XP er som natt og dag. Det skyldes både operativsystem, Ram, hastighet på maskin og disk samt at XP-Maskinen er rimelig full og har liten plass til kverning av større database.

I mitt innlegg var det ikke noe surmaget oppgulp Det var helt konkret og referer til at det meste som er sagt om sammenligninger ikke har noe sammenligning da utgangspunktet er å bli forskjellig for alle nevnte sammenligninger.
Det som her er konkret er de forslag som er nevnt for ryddig av PC-er m.m.
Jeg bare sitter på gjerdet og venter og ser om det kommer noekonkret.
Dessuten har jeg de siste 4 mnd vært uten skikkelig PC slik at jeg ikke selv har kunnet teste i XP, Vista eller 7 med det programmet jeg selv bruker.
Men jeg ser jo helt klart at kjøre min database på en bærbare 7 kontra en bærbar XP er som natt og dag. Det skyldes både operativsystem, Ram, hastighet på maskin og disk samt at XP-Maskinen er rimelig full og har liten plass til kverning av større database.
Jeg skjønner skepsisen til å innstallere noe for å fjerne noe annet. Jeg har brukt de nevnte programmene i flere år, både på mine egne og andres maskiner, og er godt fornøyd med dem. Ccleaner kjører jeg rett før jeg slår av maskinen for dagen, og Eusing FRC ca. en gang i uken. Det disse to programmene gjør, er å tømme maskinen for midlertidige (temp) filer, og retter opp og fjerner feil i windowsregisteret, noe som er nødvendig for at Windows skal kunne kjøre så lett som mulig. I Ccleaner kan du også fjerne unødvendige programmer fra oppstarten på en enkel måte, slik at du får mer ram til rådighet. Hvis du i tillegg til å bruke disse to, kjører en defragmentering på harddiskene en gang i mellom, vil du merke at maskinen "puster" adskillig lettere. 

- Gunnar Østegården
Og det oppstår slike temp-filer -
og det oppstår feil i windowsregisteret - hver dag?
Det er altså ikke tilstrekkelig hvis man går inn i Internet Explorer og tømmer det som har opparbeida seg i løpet av ei internet-økt?
Ja, diskdefragmenteringer ordner Windows 7 automatisk en gang i uka, helt på egen hånd, ettersom jeg forstår!
Og det ender vel med at jeg tar sjansen på et eller annet slags opprenskingsprogram, tilslutt, skulle jeg tro!
Den som lytter til gode råd; blir vis - sier'om!
Mvh Gunnar.
og det oppstår feil i windowsregisteret - hver dag?
Det er altså ikke tilstrekkelig hvis man går inn i Internet Explorer og tømmer det som har opparbeida seg i løpet av ei internet-økt?
Ja, diskdefragmenteringer ordner Windows 7 automatisk en gang i uka, helt på egen hånd, ettersom jeg forstår!
Og det ender vel med at jeg tar sjansen på et eller annet slags opprenskingsprogram, tilslutt, skulle jeg tro!
Den som lytter til gode råd; blir vis - sier'om!
Mvh Gunnar.
Ja det er nok desverre slik. Det oppstår feil i Windowsregisteret omtrent med en gang du starter ett program. Og det blir liggende igjen en del rusk, selv om du bruker IE's egen metode til å fjerne temp filene. Så det er viktig å holde registeret rent, for å holde maskinen i gang. Jeg bruker maskine ganske mye, og er avhengig av at den er "frisk og rask til enhver tid, og saom sagt, de programmene som jeg har nevnt kan jeg ikke være foruten. e er i daglig/ukentlig bruk, og jeg har nok utsatt fornyelsen av maskinen ett år eller to. Og den får nok leve en stund til. 

- Gunnar Østegården
Jeg har etterhvert forsøkt å 'trimme' min Windows 7; ved at jeg har stoppet endel av de prosesser og programmer som går i bakgrunden og som jeg tror at jeg ikke behøver. Etter å ha fulgt endel anvisninger i september-nummeret av det svenske databladet PC FÖR ALLA. Der beskrives; 7 sätt att trimma ditt Windows 7.
Dette hadde en viss virkning.
Jeg fant ut at et ordsøk i databasen min nå tar ca. 3 minutter. (et bobbeltsøk: Ektemannens navn + hustruens navn) og jeg slo meg til ro med at det skulle ta 3 minutter. Jeg sparte ca. 20 sekunder.
Men så (tilfeldigvis) en dag hadde jeg startet Picasa (- bildebehandlingsprogram) og fant ut at da bruker den samme prosessen- med det samme søket - bare 1 minutt.
Picasa behøver ikke være aktivt vindu, og kan gjerne være minimert.
Dersom jeg lukker Picasa, går prosessen tilbake til sitt 'tidligere modus' og tar 3 minutter.
For meg virker dette ulogisk. Men Picasa har tydligvis en SVÆRT gunstig innvirkning på ordsøk i databaseprogrammet mitt. Er det noen som har noen forklaring på dette fenomenet?
Jeg bruker BK 6.4.30 og har en Acer Aspire 5742. Intel Core i3 CPU 2,40 GHz 4,00 GB RAM, 64-biters operativsystem.
Mvh Gunnar.
Dette hadde en viss virkning.
Jeg fant ut at et ordsøk i databasen min nå tar ca. 3 minutter. (et bobbeltsøk: Ektemannens navn + hustruens navn) og jeg slo meg til ro med at det skulle ta 3 minutter. Jeg sparte ca. 20 sekunder.
Men så (tilfeldigvis) en dag hadde jeg startet Picasa (- bildebehandlingsprogram) og fant ut at da bruker den samme prosessen- med det samme søket - bare 1 minutt.
Picasa behøver ikke være aktivt vindu, og kan gjerne være minimert.
Dersom jeg lukker Picasa, går prosessen tilbake til sitt 'tidligere modus' og tar 3 minutter.
For meg virker dette ulogisk. Men Picasa har tydligvis en SVÆRT gunstig innvirkning på ordsøk i databaseprogrammet mitt. Er det noen som har noen forklaring på dette fenomenet?
Jeg bruker BK 6.4.30 og har en Acer Aspire 5742. Intel Core i3 CPU 2,40 GHz 4,00 GB RAM, 64-biters operativsystem.
Mvh Gunnar.
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
Jeg vet ikke hvordan du har satt opp BK og hvilken størrelse på maskinen du har, men de opplysningene du oppgir høres helt riv ruskende feil ved en "normal" database.
Nå har bare jeg 30000 i min database, men det er aldri snakk om minutter i søke tide selv på min gamle XP som nå snart er 10 år.
Nå har bare jeg 30000 i min database, men det er aldri snakk om minutter i søke tide selv på min gamle XP som nå snart er 10 år.
- Gunnar Østegården
Programmet - C:\Program Files (x86)\Brother's Keeper 6\Bk6w.exe
Datafiler - C:\Brother's Keeper\Data.
Jeg har 600 000 navn og 230 000 familier i databasen.
Mvh Gunnar.
Datafiler - C:\Brother's Keeper\Data.
Jeg har 600 000 navn og 230 000 familier i databasen.
Mvh Gunnar.
Jeg vil heller tro at når du "lukker" Picasa går det i resident modus, dvs. ligger i minnet og sjekker endringer av bildefiler for å komme kjapt på banen med bilder.
Kan hende er det da enten en bug, eller dårlig designet kode som tar mye datakraft fra maskinen ved å ha hele tiden høy belastning av CPU.
Et annet program som også tar mye CPU er virusscannere i sanntid.
Ved å trykke på Alt-Ctrl-Del og velge å vise programutføringsprogrammet (Task Manager) så ser man jo mer detaljer.
Det er et valg i oppsettet når man viser alle tjenestene og programmene som tusler og går hvor man kan velge en rekke felter som kan vises. Her finner dere enormt mye info om hva som stjeler tid og krefter i maskinen og hva som evt. kan slåes av.
Hvis sanntidsskanneren i antivirusprogrammet er synderen kan man enten bytte til annet antivirusprogram eller laste ned Systools sitt procmon og studere nærmere hva som trekker krefter i sanntidsskanneren. Er det spesielle filer som skannes mye f.eks. og i såfall kanskje avinstallere disse hvis det er programmer det ikke er behov for og som ikke er viktige for operativsystemet (søk på programnavnet på Google før man evt. stopper tjenester, det kan være fatalt)
Også sysinternals sitt procexp kan fortelle mye om hva som skjer.
Kan anbefale disse programmene!
http://technet.microsoft.com/en-us/sysi ... s/bb842062
(Bruker det en god del ved debugging f.eks.)
Kan hende er det da enten en bug, eller dårlig designet kode som tar mye datakraft fra maskinen ved å ha hele tiden høy belastning av CPU.
Et annet program som også tar mye CPU er virusscannere i sanntid.
Ved å trykke på Alt-Ctrl-Del og velge å vise programutføringsprogrammet (Task Manager) så ser man jo mer detaljer.
Det er et valg i oppsettet når man viser alle tjenestene og programmene som tusler og går hvor man kan velge en rekke felter som kan vises. Her finner dere enormt mye info om hva som stjeler tid og krefter i maskinen og hva som evt. kan slåes av.
Hvis sanntidsskanneren i antivirusprogrammet er synderen kan man enten bytte til annet antivirusprogram eller laste ned Systools sitt procmon og studere nærmere hva som trekker krefter i sanntidsskanneren. Er det spesielle filer som skannes mye f.eks. og i såfall kanskje avinstallere disse hvis det er programmer det ikke er behov for og som ikke er viktige for operativsystemet (søk på programnavnet på Google før man evt. stopper tjenester, det kan være fatalt)
Også sysinternals sitt procexp kan fortelle mye om hva som skjer.
Kan anbefale disse programmene!
http://technet.microsoft.com/en-us/sysi ... s/bb842062
(Bruker det en god del ved debugging f.eks.)
- Gunnar Østegården
Alf skrev:Ved å trykke på Alt-Ctrl-Del og velge å vise programutføringsprogrammet (Task Manager) så ser man jo mer detaljer.
Databaseprogrammet Bk6w.exe*32 bruker 18 000kB
Diverse andre prosesser er:
Vertsprosess for Windsofows tjenester (13 ulike prosesser) tilsammen 160 000 kB
Windows utforsker 21 000 kB
Microsoft Windows Scearch Indeksering 15 000 k
Windows Audio Device Graphic 11 000 kB
I alt 68 prosesser, hvorav antivirus: ca 3 000 kB
Prosessorbruk(mens jeg søker i databasen) 20 %
Fysisk minne (mens jeg søker) 42%
Jeg aner ikke hva disse tallene betyr.
Men er takknemlig om noen på bakgrund av dette, kan stille en slags diagnose!
Mvh Gunnar.