Hvilke slektsprogrammer har begynnerhjelp?

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Brukeravatar
Knut Bryn
Sted: OSLO

Hvilke slektsprogrammer har begynnerhjelp?

Legg inn av Knut Bryn » 1. desember 2010 kl. 9.12

Jeg tar for tiden i mot spørsmål fra nye DIS-medlemmer som lurer på konkrete ting i forbindelse med sin slektsforskning. Denne veiledningstjenesten gir generelt ikke praktisk hjelp med bruk av slektsprogrammer, men det er det nok en god del som har behov for. Svaret på slike spørsmål blir derfor gjerne å vise til denne delen av Slektsforum.

Dette er ikke helt tilfredsstillende, og jeg ser for meg noen alternativer:

- Henvisning til DIS-grupper for de enkelte slektsprogrammene
    - Henvisning til programleverandørenes egne diskusjonsfora
    - Henvisning til programmleverandørenes kundeservice, fadderordninger e.l.

Kan jeg få tips om aktuelle steder hvor nybegynnere kan få hjelp med forholdsvis elementære spørsmål om de mest vanlige slektsprogrammene? Jeg må vel legge til at den gruppa jeg tenker på, som oftest trenger veiledning på norsk.

Med hilsen fra DIS-Norges veiledningstjeneste
Knut Bryn, Molde

dn21920
Kontakt:

Re: Hvilke slektsprogrammer har begynnerhjelp?

Legg inn av dn21920 » 1. desember 2010 kl. 9.39

Legacy:

1. Har utmerkede hjelpefiler innbakt i programmet - også i norsk språkdrakt.
2. En eldre, men likefull aktuell, manual finnes
for nedlasting her.
3. Legacys norske hjemmeside er her.
4. Legacys norske brukerforum er her.

I tillegg finnes det enkelte steder rundt i Norge brukergrupper for bruk av Legacy, bl.a finnes det en slik en i Oslo. Her kan jeg trenge en hjelp til å få til en landsomfattende oversikt.

Tillegg: I tillegg har Torgeir Abrahamsen tilbudt fjernhjelp via Teamviwer.
Sist redigert av dn21920 den 2. desember 2010 kl. 19.38, redigert 1 gang totalt.

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 1. desember 2010 kl. 17.20

Knut Bryn skrev:....
Kan jeg få tips om aktuelle steder hvor nybegynnere kan få hjelp med forholdsvis elementære spørsmål om de mest vanlige slektsprogrammene? Jeg må vel legge til at den gruppa jeg tenker på, som oftest trenger veiledning på norsk.

Med hilsen fra DIS-Norges veiledningstjeneste
Knut Bryn, Molde

Slektsprogrammet TMG har norsk brukergruppe på Google Grupper (ca 500 medlemmer) her:
https://groups.google.com/group/tmg-norge?hl=no
Spørsmål om TMG kan også stilles til norsk representant her:
http://www.tha.no/

T. Haugødegård

Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Kontakt:

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 1. desember 2010 kl. 18.33

Jeg har også spurt om vi ikke kan få en egen gruppe for hvert slektsprogram. Da slipper alle å måtte forholde seg til alle slektsprogrammene, og det blir mer oversktelig.

Så kan man abonnere på det ene programmet man er interessert i, uten å få mail om alt mulig annet som har med andre slektsprogrammer å gjøre.

Brukeravatar
Knut Bryn

Legg inn av Knut Bryn » 1. desember 2010 kl. 19.16

Takk til Henning og Torleif for nyttige lenker. Får jeg noe tilsvarende fra tre-fire programmer til, så har jeg vel dekket det grøvste.
Med vennlig hilsen

Knut Bryn
Moderator/Slekter

Brukeravatar
Knut Bryn

Legg inn av Knut Bryn » 1. desember 2010 kl. 19.22

Jeg kan bare si meg helt enig med Heidi. Ett forum for hvert program og ett for generelle spørsmål må være en god idé. Et søk viser at det er mer enn 100 tema som nevner Legacy og omtrent like mange der TMG er nevnt. Dette kan jo være en indikasjon på behovet for en oppdeling.
Med vennlig hilsen

Knut Bryn
Moderator/Slekter

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 1. desember 2010 kl. 21.04

Når det snakkes om slektsprogram finnes det en mengde og et relativt lite antall programmer er dominerende innenfor DIS-Norge.

DIS-Norge har en generell oversikt over de mest brukte programmene på http://www.disnorge.no/cms/slektsprogram.html De fleste av disse programmene har relativt gode kontakter og har også i større og mindre grad brukergrupper, faddere og support rundt om i Norge.

Og jeg er sikker på at ale disse stiller opp og bidrar så godt som mulig.

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 2. desember 2010 kl. 4.20

Jeg er helt enig med Knut og Heidi.

Siden DIS-Norge egentlig allerede har definert hvilke programmer de "anbefaler" - burde det være et forum for hvert anbefalt program, med hver sin moderator pluss hjelpegruppe.

Terskelen for å være med på epost-grupper eller leverandørstyrte fora kan være høy. Og - dette kunne bli et skikkelig bra tilbud til våre medlemmer.

Jeg vil i tillegg minne om at flere DIS-lag har brukergrupper som møtes flere ganger i året,noe som må være enda mer nyttig!!

Jeg er i USA for tiden, og her i den lokale slektsforskerforeninga har de en stor gruppe Family Tree Maker brukere som møtes en gang i måneden, de har en Mac (Reunion) gruppe som møtes en gang i måneden, og de har en "databruker gruppe" som møtes. Noe som kannskje også kan være en tanke!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
dn04942
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 2. desember 2010 kl. 7.07

Det er forlengst vurdert at det er fornuftig å ha egne arenaer for hvert program. Men vi må smøre oss med tålmodighet inntil nye slektsforum kommer på banen.

Skulle vi gjøre endringen nå vil det ta ressurser fra arbeidet med å får en ny og bedre løsning på plass.

Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Kontakt:

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 2. desember 2010 kl. 7.36

Vi bør ikke ta ressurser bort fra den nye løsningen (hvor langt unna er det egentlig?), og spesielt ikke hvis den snart er rundt hjørnet. På den annen side, dersom den er langt unna, kan jeg ikke skjønne at det ikke bare er å oppprette de få gruppene, det kan umulig ta lang tid.
Nå skal det også være sagt at jeg ikke kjenner dette forumet godt nok til å ha noen kvalitfiset mening om hvor arbeidskrevende det er å opprette nye grupper....

Når deg gjelde hvilke slektsprogrammer som eventuelt bør få sitt eget "forum" eller "rom", så bør det ikke ligge noen begrensninge på det. I utgangspunktet de som DIS anbefaler, men så lenge det finnes medlemmer som bruker er program, og som ønsker et forum, så bør vi være nøytrale og gi alle samme mulighet. Ting forandrer seg fort i denne verden, og "anbefalte"-listen kan likeså endre seg like fort.
For eksempel kom Ancestry.com ut med en Mac-utgave av Family Tree Maker nå for et par dager siden. De foreløpige omtalene er kjempepositive., så får vi se......

Det som også hadde vært et bra tiltak, hvis vi greier å få tak i folk som stiller opp, er det som LailaC nevner, "datahjelpgrupper". Vi bør ha for både Windows-brukere, Mac-brukere og eventuel Linux hvis det er noe som har behov for det og vil drive det. Nå antar jeg at de som først går over til Linux sannsynligvis er såpass "oppegående" at de greier seg selv, men uansett, rent prinsippielt dersom behov...

Vi ser at mange som går over til Mac, har behov for og ønsker en del bistand til overgangen, det er en del smarte løsninger som ikke er så lett å finne ut av selv. Nå får vi mange av disse inn i Reuniongruppa, og det er forsåvidt helt ok, men det kan ta fokus bort fra Reunion til tider.... :roll:

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 2. desember 2010 kl. 8.37

Jeg er litt skeptisk till at det igjen skal opprettes nye forum for programmer. I grunnen eksisterer slike allerede.

Vi må ikke glemme at ekisterende forum har noen opplegg allerede og hvor brukerne av disse programmene kan komme med sine innspill.

Vi må heller ikke glemme at det i Norge også er brukere av disse programmene som ikke er medlemmer av DIS-Norge.

Og ser man på en del av den markedsføring og oversikter som en del av disse "firma" tar opp, så er de naturligvis "konsentrert for markedsføring av sine program" og glemmer den andre mangfildet man har i Norge.

Men klarer DIS-Norge å få til samspill mot de forum som allerede er tilfjengelige, er sikkert det en løsning. Men spørsmplet, er om DIS-Norge skal bruke ressurser på dette nå, når de allerede har mange baller i luften som ikke enda er kommet på bakken.

Brukeravatar
7185
Sted: HAUGE I DALANE
Kontakt:

Legg inn av 7185 » 2. desember 2010 kl. 11.48

Knut Bryn skrev:Takk til Henning og Torleif for nyttige lenker. Får jeg noe tilsvarende fra tre-fire programmer til, så har jeg vel dekket det grøvste.

Hei Knut

Alle medlemmer i Norsk Familiehistorie som benytter det norske slektsprogrammet "Embla Familie og Slekt" har flere muligheter for begynnerhjelp.

Medlemssidene på http://www.embla.no har følgende ressurser:
- Forum
- Brukerstøttesystem
- Artikler om slektsprogrammet
- Skjermhjelp
- Wiki - skjermhjelp skrevet av brukerne
- Nyhetsbrev
- Online brukerstøtte

På CD-platen for Embla Familie og Slekt er det en video for innføring i bruk av slektsprogrammet.

Det er dessuten flere lokale Embla-brukergrupper rundt om i landet som samles med jevne mellomrom.

Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland

Brukeravatar
7185
Kontakt:

Legg inn av 7185 » 2. desember 2010 kl. 12.05

Laila N. Christiansen skrev:Terskelen for å være med på epost-grupper eller leverandørstyrte fora kan være høy. Og - dette kunne bli et skikkelig bra tilbud til våre medlemmer.

[Stein Inge Haaland]
Jeg kan ikke være enig med Laila i at terskelen for leverandørstyrte brukergrupper er høy. De fora som finnes her i Norge med norsk språk er beregnet for nybegynnere og er meget enkle å bruke. Jeg vil nok heller si at jeg hadde et svare streven med å finne mitt brukernavn og passord for å kunne svare på dette forumet.

En annen betenkelighet er å opprette flere forum som dekker samme program. Det er slett ikke alle som er medlem i DIS-Norge som driver med slektsgransking og som da ikke kan benytte disse fora. Flere forum vil også gjøre at man må poste sitt spørsmål flere plasser i håp om å treffe alle de som benytter det samme slektsprogrammet.

Laila N. Christiansen skrev:Jeg vil i tillegg minne om at flere DIS-lag har brukergrupper som møtes flere ganger i året,noe som må være enda mer nyttig!!

[Stein Inge Haaland]
Det er allerede flere slektsprogram som har brukergrupper som samles med jevne mellomrom der det er nok brukere i et område - og dette er meget nyttig for de som kommer. Problemet er alltid å få noen til stå for samlingene og temaene på møtene.

Laila N. Christiansen skrev:Jeg er i USA for tiden, og her i den lokale slektsforskerforeninga har de en stor gruppe Family Tree Maker brukere som møtes en gang i måneden, de har en Mac (Reunion) gruppe som møtes en gang i måneden, og de har en "databruker gruppe" som møtes. Noe som kannskje også kan være en tanke!

[Stein Inge Haaland]
Som jeg henviser til i punktet over så er dette mer enn en tanke i dag - det er en realitet i mange distrikt. Det kan selvfølgelig ble flere hvis det er interesse for det, men dette er ikke en ny tanke.

Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 2. desember 2010 kl. 12.13

Det beste er å legge opp lenker til brukerfora som finnes på norsk for alle program (som har det).

Det bør også anbefales de som er usikre på hva de skall velge å gå inn å titte på dissa fora. Det gir et godt bilde på hvor lett det er å få svar som ny bruker, hvilke problem de forskjellige program ikke har løst, og hvor lang tid det tar å få svar. Dette vil gi bedre informasjon enn ett nytt forum her, det er jo brukere av de forskjellige program som fortsatt ikke har sett fordelene ved å gå med i DIS.

Niels

Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Kontakt:

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 2. desember 2010 kl. 13.38

Nå må vi ikke glemme målet:
1. Vi ønsker å tjene våre medlemmer på best mulig måte som organisasjonen DIS.
2. Vi ønsker at folk bruker forumet mest mulig, vi ønsker høy aktivitet, masse engasjerte medlemmer og masse gode råd og tips om alt som har med slekt og data å gjøre.

Her er min mening:
1. Vi bør ha én "gruppe" eller "rom" eller faste "tråder" (jeg vet ikke hva den riktige betegnelsen er) her på forumet (IKKE FLERE FORUM!!!) for hvert slektsprogram, som våre medlemmer kan gå gå rett inn i og finne tips, løsninger, legge inn kommentarer etc.

2. Vi har en interesse av at folk bruker forumet mest mulig, og det er helt flott at det finnes mange tilbud "der ute", enten i regi av leverandøren eller andre ivrige brukere.
Det vi må ta stilling til er om vi ønsker å tilby våre medlemmer den servicen her "all in one place". Så kan medlemmene selvfølgelig i tillegg bruke andre eksterne fora så mye de vil.

3. Jeg synes ikke det er noen god ide at vi bare nøyer oss med å legge inn lenker til andre fora, vi må gjerne gjøre det også, men de skal vedlikeholdes også. Det bør i så fall være i tillegg til, ikke istedenfor.

4. Det er ingen som snakker om å opprette flere forum på samme program, det er en misforståelse.
Det er slett ikke alle som er medlem i DIS-Norge som driver med slektsgransking og som da ikke kan benytte disse fora.

Ikke sikker på om jeg forsto denne helt. Vi skal vel ikke bekymre oss for de som ikke er medlemmer? De vil vel finne sine forumer andre steder? Eller bli medlem? Andre eksterne forumer blir vel ikke berørt av om vi organiserer vårt forum slik at man finner alle spørsmål om ett slektsprogram på ett sted for hvert program. Kan det foreligge en misforståelse her????

5. Det er kanskje en god ide at det enkelte slektsprograms brukergruppe, får ansvar for "rommet sitt" og folk derfra er moderatorer:

6. Hvis det er noen brukergrupper for slektsprogrammer som ikke vil være her på Slektsforum, men heller vil anvise folk til andre fora, så er det litt synd.

Vi vil ha medlemmene mest mulig inn på Slektsforum: ALT FOR DIS!

Når det gjelder brukergrupper (som møtes én gang i mnd eller noe liknende), så kan vi (DIS-lagene) vel opprette så mange vi vil og på hvilket tema vi (DIS-laget) vil, så lenge det er DIS-relevant, finnes noen som vil drive dem og så lenge det er en etterspørsel?? Vi må vel ikke ta noen for-og-imot diskusjon på det? Er det et behov, så gjør vi det: ALT FOR MEDLEMMENE!!

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 2. desember 2010 kl. 14.21

Det jeg tenker på er vad som er best for den som er ny og skall velge ett bra program. Att man vill ha mye trafikk på Slektsforum på bekostning av det som er best for nye slektsforskere ser jeg ikke som en "pen" måte å markedsføre foreningen på. Det er som det er hevdet av flere mange baller i lufta for DIS, se till å få de ferdige, så kommer nok mer trafikk og forhåpentligvis flere medlemmer av seg selv.

Mvh

Niels

Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Kontakt:

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 2. desember 2010 kl. 15.59

Niels Hegge skrev:Det jeg tenker på er vad som er best for den som er ny og skall velge ett bra program. Att man vill ha mye trafikk på Slektsforum på bekostning av det som er best for nye slektsforskere ser jeg ikke som en "pen" måte å markedsføre foreningen på. Det er som det er hevdet av flere mange baller i lufta for DIS, se till å få de ferdige, så kommer nok mer trafikk og forhåpentligvis flere medlemmer av seg selv.

Mvh

Niels

Disse to tingene henger tett sammen og er ingen motsetning (skjønner ikke hvordan du greier å sette det opp imot hverandre?), og hvis innlegget mitt over blir lest slik det er forsøkt å fremstille det, så poengterer jeg nettopp at vi skal tenke på medlemmene! Nye medlemmer er også "medlemmer".
Mere interessant stoff på Slektsforum-> mer attraktivt for medlemmene-> flere medelmmer? osv
Slektsforum er ett av flere virkemidler til å være attraktiv for medlemmene, og da må det som ligger der være spennende og interessant.

Tanken var disse "slektsprogram-rommene" (som visstnok heter "diskusjoner") for hvert slektsprogram, først og fremt skulle være en slags "brukerforum" for tips, hjelp, hvordan løse ditt og datt" osv.
Det kan godt være en egen "diskusjon" for å diskutetere slektsprogrammer på tvers, slik det er i dag.

Det eneste jeg egentlig tenkte meg, var at vi oppretter en ny "diskusjon" pr. slektsprogram og at brukergruppene kan ta ansvar for å være moderatorer. Ikke noe mer styr enn det.

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 2. desember 2010 kl. 16.19

Det er en stor fordel for brukere av ett slektprogram å ha ett helt forum der alle tips-råd-problem vises, legges opp i forskjellige emnefelt så det er enkelt å finne for en som ikke har så stor erfaring. En tråd for hvert program/nettsted her på Slektsforum vill fort bli fylt med forskjellige emner og derfor uoversiktlig. Søkemuligheten her på dette forumet er jo også lite si og så.

Det er mye som behøver gjøres som er viktigere og gir bedre reklame. Mener jeg ;.-)

Mvh

Niels

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 2. desember 2010 kl. 16.20

Lager man "diskusjonsgrupper" eller hva en vil kalle det så er det å opprette nye "fora" for noe som alt eksistrer.

Dette gjør bare større frustrasjon ved at brukerne av respektive program, må bevege seg fra fora til fora for respektive program.

Jeg har ikke helt sansen for det. I gamle dager hadde vi nyhetsgrupper og de ble knyttet opp til DIS-Norge, men aktiviteten ble liten. Jeg for min del foretrakk å bruke Nyhetsgruppene direkte. Men nyhetsgruppene er i dag mer eller mindre døde.

Som nevnt har flere av programmene i dag divere fora.
Vil DIS-Norge speile disse inn i SF og suplere direkte eksisterende fora eller skal det lages nye? Den kanalen jeg har ansvaret for har passord og registrering og blir Spamkontrollert to ganger kontinuerlig og utidige innlegg innebærer utestenging.
Men jeg ser ikke helt poenget med å opprette et eget frora for samme program i SF. Jeg fretrekker her et fora som er fritt uten å være gjest :-)

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 2. desember 2010 kl. 16.21

Heidi Sitara Fjeldvig skrev:Det eneste jeg egentlig tenkte meg, var at vi oppretter en ny "diskusjon" pr. slektsprogram og at brukergruppene kan ta ansvar for å være moderatorer. Ikke noe mer styr enn det.

Dette har jo vært forsøkt "praktisert" tidligere.
Resultatet har enkelte ganger blitt at de som har stilt spørsmål til et spesifikt program, ofte ble "besvart" fra noen som ikke kjenner programmet og at det oppsto en viss form for markedsføring med henvisning til "sitt" program. Altså en form for "kundejakt".
Ingen var jo tjent med dette (muligens) og slik det foregår i dag med å henvise nye brukere til programmenes respektive brukerforum, har som oftest gitt det beste resultatet. I det minste har det ikke oppstått noen diskusjon om hvilket program som er "best".
Håper derfor at dagens praksis kan videreføres.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

dn21920
Kontakt:

Legg inn av dn21920 » 2. desember 2010 kl. 19.59

Jeg deler skepsisen med de andre debattantene her å legge dette inn under Dis' slektsforum.
Sammenblanding er allerede nevnt, således også ressursbruk til både tilrettelegging og styring av disse delfora. Dis bør ha helt annet fokus.

Bak Legacy er det noen ildsjeler som oversetter programmet på idéell basis, noen av de samme personene har opprettet eget norsk forum for programmet - det er ikke sikkert disse blir med på et tilsvarende delforum her på sidene til DIS. Kan godt tenke meg at disse personene ser aktiviteten på eget forum som "betaling" for egen innsats.

Jeg foreslår heller at det opprettes tråder med henvisning til de eksterne fora, for å synliggjøre opplysningene, med låsing av emnet her.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 2. desember 2010 kl. 20.18

Jeg bruker jo et annet program en det Henning omtaler, men har samme skepsis som Henning nevner.

Og de tråden som Henning omtaler, kan jo alt i dag legges inn i den oversikten over aktuelle programmer som ligger på sidene til DIS-Norge. Da er det bare å henvise tiol denne siden og en har alt et miljø som er til stede.

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 4. desember 2010 kl. 4.29

[Stein Inge Haaland]
] Jeg vil nok heller si at jeg hadde et svare streven med å finne mitt brukernavn og passord for å kunne svare på dette forumet.

Det kan da vel ikke være værre å ta vare på brukernavn og passord til dette forum og DIS-Norges sider enn det er å ha et brukernavn og passord for å være medlem av andre fora/grupper/mailinglister hva det enn måtte være.

-

Brukeravatar
7185
Kontakt:

Legg inn av 7185 » 4. desember 2010 kl. 9.06

Laila N. Christiansen skrev:[Stein Inge Haaland]
] Jeg vil nok heller si at jeg hadde et svare streven med å finne mitt brukernavn og passord for å kunne svare på dette forumet.

Det kan da vel ikke være værre å ta vare på brukernavn og passord til dette forum og DIS-Norges sider enn det er å ha et brukernavn og passord for å være medlem av andre fora/grupper/mailinglister hva det enn måtte være.

-

Hei Laila
Jeg synes nok at forumet til DIS-Norge er noe av det vanskeligste å komme inn på. Brukernavn og passord var tidligere trykket bakpå Slekt og Data slik at jeg måtte først finne medlemsbladet for å se hva mine innloggingsdetaljer var. Mitt brukernavn er for eksempel dn07185. Det er ikke noe jeg klarer å huske på og trenger derfor bladet å se på hver gang. I andre fora er brukernavnet satt av meg selv og er noe lett å husk som min e-post eller "Stein Inge" eller noe lignende. Passordet kan jeg heller ikke forandre selv. På de siste nummerne av Slekt og Data er brukernavn og passord ikke trykket på lenger, så jeg må alltid ha et eldre nummer av bladet lett tilgjennelig for å kunne ta del i aktiviteten her. Det er ivertfall slik jeg er blitt "opplært" til i sin tid og vel kanskje det vanskeligste forumet jeg tar del i med tanke på å logge inn.

Vennlig hilsen Stein Inge

Brukeravatar
dn04942
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 4. desember 2010 kl. 9.15

Nå skuffer du meg Stein Inge. Dette er slik det kanskje var for noen for ganske lenge siden. På hjemmesiden vår er det nå ei lneke som heter "Glemt passord". Den sender deg riktige data så ofte du har behov for det. Omtale har stått i feks Slekt og Data

Espen Berg
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 4. desember 2010 kl. 9.16

Stein Inge: klikk på "Glemt passord" på DIS-Norges hjemmeside for å få brukernavn og passord tilsendt på e-post: Glemt passord. Du må bare oppgi den e-postadressa du har registrert i medlemssystemet.

Brukeravatar
7185
Kontakt:

Legg inn av 7185 » 4. desember 2010 kl. 9.26

Tusen takk til Torill og Espen og god informasjon. Da trenger jeg ikke å huske på annet enn brukernavnet mitt og kan be om nytt passord hver gang jeg skal logge inn da jeg ikke finner en plass hvor jeg kan sette mitt eget passord.

Bare det å ha et så vanskelig brukernavn som ikke er satt av meg eller som kan forandres av meg anser jeg som noe "vanskelig" å bruke.

Vennlig hilsen
Stein Inge

Espen Berg
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 4. desember 2010 kl. 9.35

Stein Inge: du trenger ikke huske på brukernavnet ditt heller. Skriv inn e-postadressa på nevnte side så får du en e-post med både brukernavn og passord :)

Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Kontakt:

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 4. desember 2010 kl. 10.27

Jeg er i prinsippet enig med Stein Inge, om at det ikke er det mest brukervennlig å ha et brukernavn og passord som som du ikke får sette selv, slik det er vanlig på andre forum.
Men: Jeg har valgt en litt annen løsning enn Stein Inge:

I et par år nå har jeg brukt et program som heter "1Password". Det finnes for Windows, Mac, iPhone og iPad. Det er et program som både kan generere 128 bits kryptert passord, oppbevare de du selv legger inn (de kan legges inn automatisk ved første gangs pålogging) og de kan legge dem inn automatisk når du kommer til en webside der du har vært pålogget før. Sjekk ut her: 1Password.
I tillegg til å kryptere alle dataene du legger inn, har det også en rekke andre smarte funksjoner:
Bla.a oppbevaring av serienummer for programmer pluss masse mer.

Det er testes av sikkerhetsfolk og massevis av forumer og magasiner. Og har veldig gode omtaler, både på brukervennlighet og sikkerhet. Det er bare å søke opp omtaler på web, for å forsikre seg om det. Det fleste omtaler er for Mac, siden windowsversjonen er ganske ny. Men kryptering og sikkerhet skal være det samme.

Det som er fint med 1Password i tillegg er at du kan synkronisere mellom flere PC-er, Mac-er, iPhone etc, slik at du alltid er oppdatert.

Sjekk det ut selv, du kan laste ned en 30-dagers trial. Hvis du liker det, kan passordproblemet være løst for alltid!

dn21920
Kontakt:

Legg inn av dn21920 » 4. desember 2010 kl. 14.39

Har ikke de fleste nettlesere en passordhåndterer da?
(Husker sjeldent passordet mitt jeg).

dn22204
Kontakt:

Legg inn av dn22204 » 4. desember 2010 kl. 14.49

Jeg tror dette løses enklest ved å ha en "sticky" tråd øverst for hvert slekstprogram, som inneholder det Knut etterspurte. Ingen grunn til å endre dagens praksis etter min mening.

Mvh
Petter Stene

Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Kontakt:

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 5. desember 2010 kl. 11.11

Jo, det gjør de, men de er ikke særlig sikre. Hvis noen går inn og bruker PC-en din, får de også tilgang til passordene. Eller den blir stjålet.
Eller noen hacker seg inn på maskinen din, så kan de hente ut alle passordene. Ikke med 1password, der er databasen kryptert og man må ha passord for å komme inn. 128bits kryptering knekker man ikke uten videre.

Vigdis Jøsang
Sted: HAUGESUND

Legg inn av Vigdis Jøsang » 5. desember 2010 kl. 14.02

Hei

Jeg har vært på jakt etter et godt slektsprogram i lang tid, og har ennå ikke bestemt meg for hva jeg endelig skal gå for. Hadde det vært tilgang til åpne fora, for eksempel her på DIS SF, hvor man kunne gå inn på og sjekke tidligere spørsmål og svar, råd og tips og slik, uten å være medlem av de enkelte slektsprogrammenes forum (det blir man vel ikke før man har kjøpt programmet eller laste ned testversjon?), så hadde det kanskje gjort valget mitt lettere.

Det ene programmet jeg lastet ned og testet for en tid tilbake, hadde ikke en gang et åpen fourm, men et mailforum. Som nytt medlem fikk jeg ikke tilgang til tidligere mailer som var sendt, men kunne bare lese de som kom etter at jeg ble medlem. Og så kom det en hel drøss mailer som fylte opp mailboksen. For at jeg skulle ha noe "historikk" i tilfelle jeg skulle støte bort i lignende problemstilling, måtte jeg selv sørge for å ta vare på alle disse mailene. Slettet jeg dem, mistet jeg denne muligheten. Har man et forum, slipper mailboksen å fylles opp og man kan gjenfinne gamle svar, som kan være hjelp når man selv kommer opp i tilsvarende problemer.

Det beste brukerforumet jeg har vært bort i, er Legacy, som har strukturert de ulike problemstillinger i egne grupper / tråder ala Dis Slektsforum. Det var veldig lett å finne fram til de spørsmålene som gjaldt den problemstillingen jeg hadde. Tenk hvis det kunne være slik at ALLE de anbefalte slektsprogrammer hadde slike strukturerte diskusjonforum. Det er der jeg tenker at DIS SF kunne være et supplement, spesielt for de programmene som ikke har egne forum som er så godt strukturert.

Vigdis

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 5. desember 2010 kl. 14.37

Vigdis Jøsang skrev:Hei

Det beste brukerforumet jeg har vært bort i, er Legacy, som har strukturert de ulike problemstillinger i egne grupper / tråder ala Dis Slektsforum. Det var veldig lett å finne fram til de spørsmålene som gjaldt den problemstillingen jeg hadde. Tenk hvis det kunne være slik at ALLE de anbefalte slektsprogrammer hadde slike strukturerte diskusjonforum. Det er der jeg tenker at DIS SF kunne være et supplement, spesielt for de programmene som ikke har egne forum som er så godt strukturert.

Vigdis

Det å drifte et forum ala DIS eller Legacy, krever et ganske stort arbeide og det koster også å holde domenet i drift. Her er det produsenten av Legacy som betaler for domenet, men ingen ting ellers.

For Legacy-forumet, er det en av ildsjelene bak oversettingen (i oversettergruppa) som gjør denne kjempejobben på sin fritid, helt ulønnet, og brukerne som står for "supporten". :D Legacy har jo ingen norsk forhandler.

Samtidig er det også mulighet til å delta i en e-postliste, men der er det som du sier vanskelig å finne tidligere spørsmål og svar, uten å gå inn på arkivet for dette.
Det er selvsagt i både produsentens og brukernes interesse at forumet fungerer på enkleste mulige måte. :D
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 5. desember 2010 kl. 14.55

Kan bare for Brother's Keeper si at alle diskusjoner som har gått om det programmet siden 1998 i BK-Nordic er fullt tilgjengelige for alle og det er ingen hemmeligheter.
Dette er handtert av http://www.rootsweb.ancestry.com/ en av de største distributørene av slektsrelatert stoff.

Man kan også knytte seg opp til BK-Nordic. I grunnen er det ingen restriksjoner, men man snakker bare om BK. Utidigheter eller andre ubehagelige merknader eller ting som ligger utenfor tema innebærer utestengelse. Utover det er det ikke sensur.

Det foretas her ikke sammenligninger overfor andre program. Vurdering av et program kontra andre slektsprogram må en vurdere selv på eget grunnlag.
Sist redigert av Otto Jørgensen den 6. desember 2010 kl. 12.47, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 5. desember 2010 kl. 15.14

For å få det helt tydelig om Legacys brukerforum så behøver man ikke ha kjøpt programmet for å komme bruke brukerforumet. Det er åpent for alle. Det er jo naturlig, det koster jo ikke noe å bruke programmets basversion. Det er derfor mulig å lese om alle problem, muligheter og spesielle funksjoner før en har bestemt seg. Det er selvfølgelig også slik i andre program og de seriøse programleverandørene ser nok dette som naturlig del av markedsføringen. For å legge inn egne spørsmål eller svar må en på samme måte som de fleste fora registrere seg.

Mvh

Niels Hegge

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 5. desember 2010 kl. 23.56

Vigdis Jøsang skrev:Hei

Jeg har vært på jakt etter et godt slektsprogram i lang tid, og har ennå ikke bestemt meg for hva jeg endelig skal gå for. Hadde det vært tilgang til åpne fora, for eksempel her på DIS SF, hvor man kunne gå inn på og sjekke tidligere spørsmål og svar, råd og tips og slik, uten å være medlem av de enkelte slektsprogrammenes forum (det blir man vel ikke før man har kjøpt programmet eller laste ned testversjon?), så hadde det kanskje gjort valget mitt lettere.
.........
Vigdis

TMGs brukerforum bruker tjenesten Google Grupper der alle som har eller skaffer seg en konto hos Google kan bli medlem. Alle tidligere meldinger siden starten i juli 2008 kan søkes i og leses. Meldinger kan fås som daglig/ukentlig epost eller bare leses online ved pålogging til gruppas hjemmeside: https://groups.google.com/group/tmg-norge?hl=no

T. Haugødegård

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 6. desember 2010 kl. 22.40

Brukere av Disgen får ved kjøp et hefte med både en kjapp innføring i bruk av programmet og på de senere sider en mer detaljert info om de ulike egenskaper.

I tillegg er det også en tilsvarende introduksjon som også kan åpnes med F1-tasten i tillegg til mer utfyllende hjelp som dukker opp spesifikt for hver dialogside man er inne på.

Tilsvarende DIS-Norges Slektsforum har også Föreningen DIS et tilsvarende DIS Forum hvor man kan legge inn spørsmål og få svar, eller svare på andres spørsmål.

De fleste av delene er faktisk åpne også for ikke-medlemmer, men man må registrere seg før bruk.

Lenke: http://forum.dis.se/vb/

For å bruke programmet legalt skal man være betalende medlem og oppdateringer til oppdateringspris forutsetter uavbrudt medlemskap :-)

Vi har også faddere i Norge ved Knut Egil Hamre og meg selv. Tjenesten er beregnet på medlemmer i Föreningen DIS.

Et par lokallag i Norge har brukergrupper som fungerer uavhengig av faddertjenesten, noe som avlaster faddervirksomheten (men det er fritt frem å spørre om hjelp)

I DIS sine lokallag kjøres fortløpende kurs i bruk av Disgen (DIS-Norge startet opp som resultat av et slikt kurs :-) )

Feil man oppdager rapporteres til lokal fadder som forsøker å gjenskape feilen og evt. rapporterer videre til et feilmeldingsforum hvor et par ansvarlige sjekker nærmere, kan dog ta tid før man får feedback derfra da dette gjøres ved ledig fritid)

Om man kan klare seg med svensk finnes det også flere kurs som evt. kan brukes i Norge om det er ønskelig (har aldri fått forespørsel etter kurset på vår Slektsforskerdag som ble arrangert på Sørmarka for mange år siden hvor alle spørsmål som dukket opp var spørsmål om operativsystemet)

Håper dette er brukbar opplysning som svar på Knut Bryns spørsmål.

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»