GRAMPS 2010

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Espen Berg
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

GRAMPS 2010

Legg inn av Espen Berg » 15. mars 2010 kl. 10.03

Gramps 3.2.0 med kodenavn "I am your father" ble lansert idag (15.mars 2010).

Gramps 3.2.0 har flere forbedringer i forhold til Gramps 3.1.
* Ytelsen er økt slik at det går mye raskere å registrere personer og opplysninger (minre ventetid).
* Mange programtillegg finnes og det er mulig for alle å koble inn egne programtillegg mens Gramps kjører
* Hierarkisk visning av stedsnavn (trestruktur)
* Direkte kobling til karttjenester på Internett (f.eks. Google maps, OpenStreetMap) slik at man kan følge en persons hendelser på kartet
* Flere språk (bokmål og nynorsk er der allerede)
* Mulighet til å velge språk for rapportene når man skal lage en rapport uavhengig av hvilket språk man ellers bruker i Gramps

...og mange andre forbedringer og feilfikser.

Gramps 3.2.0 kan lastes ned fra http://www.gramps-project.org/
Installasjonsprogram for Windows og Mac OS X kommer iløpet av de nærmeste dagene.

Husk å lage en sikkerhetskopi av databasen din før du oppgraderer!

Gramps er basert på åpen kildekode og koster ikke noe.

Espen Berg
Kontakt:

Re: GRAMPS 2010

Legg inn av Espen Berg » 26. april 2010 kl. 17.30

Gramps 3.2.2 "Mea navis aëricumbens anguillis abundat" ble lansert på lørdag (24.april 2010).

Denne versjonen er en oppdateringsversjon med noen feilfikser:
* manglende ikoner er ordnet
* forbedret innlasting av programtillegg
* reparert noen feil på import/eksport av GPS-koordinater og datointervall
* reparert produksjon av Internettsider som ble feil i versjon 3.2.1
* reparert noen feil med unicode
* reparert krasj som skjedde sporadisk ved inntasting av spesielle data
* noen oppdaterte språkfiler (belgisk, kanadisk, tysk, spansk, fransk, hebraisk, ungarsk, italiensk, norsk bokmål, nederlandsk, slovakisk og svensk)

Denne versjonen er allerede klar for Windows og Ubuntu/Debian. For andre alternativer er kildekoden tilgjengelig. En versjon for Mac OS X kommer iløpet av den nærmeste tiden.

Det anbefales at denne versjonen tas i bruk om du har tidligere versjoner av Gramps. For å oppgradere bør du eksportere din(e) database(r) til en Gramps XML-fil før oppgraderingen.

Last ned fra http://www.gramps-project.com

Espen Berg
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 17. mai 2010 kl. 11.06

Gramps 3.2.3 "I used to eat there. Really good noodles." ble lansert idag (17. mai 2010).

Denne versjonen er en oppdateringsversjon med feilrettinger:

Feilrettinger:
* noen småfeil ang. import/eksport av GEDCOM
* private data (ikke ta med levende eller andre data som ikke skal deles)
* programkrasj på grunn av endringer i eksterne programbiblioteker
* oppdatering av nettsiderapportene
* tegnkoding for Windowsversjonen

Språkoppdateringer:
* Oppdaterte oversettelser for noen språk (belgisk, kanadisk, tysk, spansk, fransk, hebraisk, norsk bokmål, nederlandsk, polsk, slovakisk og svensk)

Denne versjonen er allerede klar for Ubuntu/Debian. For andre alternativer er kildekoden tilgjengelig. En versjon for Windows og Mac OS X kommer iløpet av de nærmeste dagene.

Det anbefales at denne versjonen tas i bruk om du har tidligere versjoner av Gramps. For å oppgradere bør du eksportere din(e) database(r) til en Gramps XML-fil før oppgraderingen.

Last ned fra http://www.gramps-project.com

Vidar Moen
Sted: OTTESTAD

Legg inn av Vidar Moen » 17. mai 2010 kl. 19.11

GRAMPS er et flott tiltak! Jeg kikket litt på Ubuntu-versjonen for noen måneder siden og syntes det så riktig bra ut.

Jeg hadde tenkt å anbefale det til noen venner som kjører MacOS, men der ser det ut til at det er en god del mer «teknisk krevende» å installere programmet der enn Mac-brukere flest antakelig er vant til. Man skal ikke se bort fra at man potensielt kan få en god del flere brukere på MacOS hvis dette forenkles.

Vet du om det kommer en mer intuitiv installasjonsmåte for MacOS?

Espen Berg
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 17. mai 2010 kl. 22.45

Jeg vet dessverre ikke noe mer om hva som gjøres i forhold til å forenkle installasjon av Gramps for OS X. Selv kjenner jeg ikke til bygging av programvare til OS X så enn så lenge har jeg ikke så mye å bidra med på den fronten, men jeg vet det er noen som jobber med saken.

Vi får håpe det kommer noe :)

Espen Berg
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 17. mai 2010 kl. 23.41

Windowsversjon av Gramps 3.2.3 er ute: Direktelenke til nedlasting

Espen Berg
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 18. november 2010 kl. 11.27

Gramps 3.2.5 ble lansert idag.

Idag (18.november 2010) ble Gramps 3.2.5 "I intend to live forever" sluppet. Dette er bare en liten oppdatering med noen feilrettinger. Det anbefales at dere oppgraderer til siste versjon.

Husk å eksportere slektsdatabasen til en Gramps-XML-fil før oppgraderingen. Gramps er fullstendig oversatt til både norsk bokmål og nynorsk (i tillegg til mange andre språk).

Informasjon om Gramps 3.2.5 kan finnes på Gramps sin Internettside.

Nedlasting fra Sourceforge

Knut Helge Nebell
Sted: HØNEFOSS

Legg inn av Knut Helge Nebell » 18. november 2010 kl. 15.29

Hei!

Jeg hadde tenkt å prøve dette programmet, men da må alle komponentene være samlet i en bolk.
Jeg har ikke klart å finne alle tillegsmodulene som må installeres, så jeg gir opp.

Jeg har søkt på plasseringen som disse bildene viser til, jeg fant noen men ikke alle.
Takknemlig om noen kan legge inn lenker til de forskjellige modulene.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn24975
Sted: OSLO

Legg inn av dn24975 » 18. november 2010 kl. 16.26

Ja, dette har jeg også forsøkt å installere tidligere og ikke hatt tålmodighet til å gjennomføre. De færreste gidder vel holde på slik på Windows-plattformen.

Et ordtak som gjerne brukes om Linux generelt passer ihvertfall på Gramps:

"Gramps is free if your time is worthless"

6878
Sted: SKJETTEN
Kontakt:

Legg inn av 6878 » 18. november 2010 kl. 22.00

Jeg har også prøvd å installere, men etter å ha installert gtk 2.12.9 ser det ikke ut til at gramps installasjon finner den. Bråstopp ... Og prøver jeg andre gtk pakker får jeg bare feil.

Det er snart 40 år siden jeg startet med unix, så jeg har sett litt av hvert, men dette er noe av det mest kronglete jeg har sett. Jeg skjønner ikke at noen gidder å lage programvare, for så å gjøre det håpløst for folk å ta det i bruk.

Espen Berg
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 19. november 2010 kl. 0.41

Gramps er et slektsprogram som i utgangspunktet er utviklet for Linux av Linuxutviklere. Selv kjører jeg det på Linux og har ingen problemer hverken med å installere det eller å kjøre det. Det går helt av seg selv. Pakkesystemene finner ut hva som evt. mangler av programpakker og tilbyr automatisk installasjon av dem samtidig.

Hvordan det utarter seg på Windows har jeg dessverre ikke kjennskap til bortsett fra at mange bruker det for Windows også. Prøvde å installere det på konas Mac og det gikk også fint etter at de påkrevde programmene var installert.

Espen Berg
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 19. november 2010 kl. 0.50

Dessverre er det eneste jeg kan bidra med til installasjon av Gramps for Windows denne lenken.

6878
Kontakt:

Legg inn av 6878 » 19. november 2010 kl. 2.09

Å installere etter det som står i tabellen som lenka fra Espen viste til går greit her, win7. Kjørte installasjonsprogrammene med administrator rettigheter, og restartet før jeg kjørte Gramps installasjons prog.

6878
Kontakt:

Legg inn av 6878 » 19. november 2010 kl. 13.23

Forøvrig, takk til Espen for hjelpa!

Espen Berg
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 19. november 2010 kl. 13.25

Ingen årsak Geir :)

Espen Berg
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 19. november 2010 kl. 13.27

Fint om dere gir meg tilbakemelding når dere finner klønete språk rundtforbi i Gramps slik at jeg får justert det til de neste versjonene. Gi meg en privat melding her på Slektsforum så fisker jeg det opp.

dn23400
Sted: SANDVIKA
Kontakt:

Legg inn av dn23400 » 7. februar 2011 kl. 15.50

Hva med Win 64 bit.....
Jeg er også i kategorien "vil prøve programmet" men får ikke installert.
Har fulgt tabellen opp til flere ganger, så kom lyset, jeg har win 64 og det er kanskje ikke bra.

Brukeravatar
Jan Olav Skaug
Sted: SVINGVOLL
Kontakt:

Legg inn av Jan Olav Skaug » 16. mai 2011 kl. 13.23

Jeg har tidligere sett litt på Gramps på Unix-plattformen og har lenge hatt lyst til å teste det ut på Mac/OSX. Installasjonen var imidlertid så tungvint at jeg ga opp. Nå ser jeg at programmet er tilgjengelig på samme måte som det fleste Mac-applikasjoner, nemlig som en .dmg-fil som pakkes ut og så er det bare å dra Gramps over til mappen for Programmer. Versjon 3.2.6 fant jeg her http://sourceforge.net/projects/gramps/files/

Installasjonen oppretter en gramps-mappe under /brukere/<din brukerid>/Bibliotek/Application Support/ Her ligger instillinger etc. samt en egen mappe "grampsdb" hvor de enkelte familitrær lagres. Det ser ut til at plasseringen av grampsdb kan tilpasses av bruker under Innstillinger (uten at jeg har testet det ut ennå).

Mvh
Jan Olav

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»