Skilsmisse

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
dn22360
Sted: LYSAKER

Skilsmisse

Legg inn av dn22360 » 22. mars 2009 kl. 18.33

I BK er det mulig å vise hendelsen "skilt", men ingen av rapportene viser dette. Tvert imot sier BK-rapportene at en gang gift betyr alltid gift. Jeg ønsker ikke å distribuere rapporter som oppfattes som ufølsomme.
Jeg vurderere derfor å bytte program. Hvordan oppfører de andre programmene seg på dette punktet?

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Re: Skilsmisse

Legg inn av dn04977 » 22. mars 2009 kl. 18.42

I Legacy kjem ein skilsmisse ut slik som dette:

NN giftet seg med NN den 13 Jul 2001 i XX kyrkje. Ekteskapet endte i skilsmisse i 2005.

Her kan du skreddersy kva som skal være med, samt forandre ordlyden.

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 23. mars 2009 kl. 0.54

Arnstein HetlandDet var en tilfeldighet at jeg så denne meldingen.

Jeg vil anbefale at du knytter deg opp som medlem i BK-Nordic. Der har du mulighet til åkommunisere med forhold som er knyttet til BK.

I tillegg er mye forklart i hjelpefilen.

Informasjon om BK-Nordig finner du på min hjemmeside for bk http://www.bkwin.info eller direkte på http://home.online.no/~otjoerge/bk/bkmail.htm En ide er også å bruke hjelpefilen. Det er derfor programmene har hjelpefil F1

I selve programmet ved bruk av F1 finner en også Registreringseksempler. Her er en rekke eksempler på familieforhold beskrevet med forslag til løsninger. Etterhvert som behoved dukker opp, vil denne oversikten utvides med nye eksempler. :D

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 23. mars 2009 kl. 8.27

Arnstein, når du står i redigeringssiden i BK klikker du på "Legg til hendelse" (nederst i v hjørne), og det kommer opp en ny linje. Klikk i første blanke rute på linjen og trykk s et antall ganger til Skilt kommer opp. Da er det bare å registrere det du ønsker om skilsmissen - tid -sted-kilde.

Når du vet hvor lenge ekteparet var gift kan du også registre det i datoruten. Dobbelklikk i ruta og du får muligheter til å legge inn to datoer!

Mvh
Osvald

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 23. mars 2009 kl. 8.50

Kan vel legge til at når har skrevet inn en person og etterpå skal legge til en partner, blir det automatisk laget en hendelse Gift. Er paret ikke gift klikker du på selve hendelsen og kan endre denne til f.eks samboer eller noe annet som passer for dette paret

dn22360

Legg inn av dn22360 » 26. mars 2009 kl. 22.50

Hei, og takk for svar.

Jo, jeg får lagt inn hendelsen "skilt" på redigeringssiden, men paret fremstår fortsatt som gift i rapportene, f.eks i etterslektstreet. Hvis ikke dette kan løses på en tilfredsstillende måte i BK, vurderer jeg å bytte program.

dn22360

Legg inn av dn22360 » 26. mars 2009 kl. 22.55

Hei, og takk for svar. Legacy er da en aktuell kandidat hvis jeg bestemmer meg for å bytte program.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 26. mars 2009 kl. 23.06

Angående å få med skilt så er det et spørsmål om at du i din rapport sier at du vil ha med denne hendelsen.

På Skilleark 2 (Inkluder feltene) kan du også velge hvilke hendelser du viil ha med, Det er en knapp som heter " klikk her for å ...."
Det er en god ide å trykke F1 og se hva hjelpefilen sier til det store antall mulligheter du har for hver rapport.

BK har også en brukerliste hvor mange brukere er tilstede og som kan hjelpe til med råd og tips. Dette i tillegg til det stor antall faddere som finnes.

Alle datofelt kan utvides hvis du klikker på datofeltet. Dette gir deg mulighet til å angi hvor lenge en hendelse/situasjon varer.

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 27. mars 2009 kl. 7.46

Arnstein Hetland skrev:Hei, og takk for svar. Legacy er da en aktuell kandidat hvis jeg bestemmer meg for å bytte program.

Hvis det er aktuelt å vurdere en annen kandidat, TMG, så ser Bokrapportens tekst slik ut for skilsmisse:

.... Kari Haugen giftet seg med Ola Nordmann i 1999. Hun og Ola ble skilt i 2008. ....

Rapporten Familie skriver teksten slik:
...................
Hovedperson* Kari Haugen
Navn, Gift: Kari Nordmann
Ekteskap* 1999
Skilsmisse* 2008
Far* NN
Mor* NN
...................

Torleif Haugødegård

Johan Arthur Hansen
Sted: HAUGESUND

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 27. mars 2009 kl. 8.22

I Embla kan et tenkt parforhold med skilsmisse se slikt ut i etterkommerbokrapport:

Ola Nordmann 1

Barn av Ola Nordmann og Kari Larsen
1. Per Nordmann 11 , Født: 1998
2. Siv Nordmann 12 , Født: 2000

Barn av Ola Nordmann og Bjørg Hansen
1. Petter Nordmann 13 , Født: 2008

Parforhold 1: Kari Larsen 1-1

Familiehendelser
De giftet seg i 1997.
De tok ut seperasjon i 2004.
De ble skilt i 2005.

Parforhold 2: Bjørg Hansen 1-2

Familiehendelser
De giftet seg i 2006.

Per Nordmann 11
Per Nordmann ble født i 1998. Han er sønn av Ola Nordmann og Kari Larsen.

Siv Nordmann 12
Siv Nordmann ble født i 2000. Hun er datter av Ola Nordmann og Kari Larsen.

Petter Nordmann 13
Petter Nordmann ble født i 2008. Han er sønn av Ola Nordmann og Bjørg Hansen.

Mvh. Johan Arthur Hansen

dn22799

Legg inn av dn22799 » 27. mars 2009 kl. 20.21

Embla 'holder ikke mål', mildt sagt...

dn23333
Sted: FOLDFJORDEN

Legg inn av dn23333 » 27. mars 2009 kl. 20.45

Hei

Aase har fjernet setning som virket provoserende - beklager.
Når noen ønsker å få belyst/opplyst et sak synes jeg svarene skal være opplysende med seriøse begrunnelser, enten man er fornøyd med et produkt eller ikke.
Argumenterer vi på en ordentlig måte bistår vi "spørreren" å bli bedre istand til å gjøre egne vurderinger - ut fra egne behov.

Med vennlig hilsen
Aase Todal
Sist redigert av dn23333 den 27. mars 2009 kl. 21.58, redigert 1 gang totalt.

dn22799

Legg inn av dn22799 » 27. mars 2009 kl. 20.59

Når min mening er at er noe ikke holder mål, så gjør det ikke det - ut fra mine egne, personlige erfaringer, opplevelser, vurderinger o.a.

Og når noe ikke holder mål, og jeg ikke begrunner dette ytterligere; så betyr dèt selvsagt at jeg ikke er fornøyd med noe når det gjelder
det jeg omtaler - i dette tilfellet et såkalt 'slektsprogram'.

Og ingen her har vel 'forkjørsrett' og større rett til å uttale seg, enn andre - eller...? ;)

Brukeravatar
Lars Harald Alstadsæter
Sted: KODAL
Kontakt:

Legg inn av Lars Harald Alstadsæter » 27. mars 2009 kl. 21.28

Kristine Tangen skrev:Når min mening er at er noe ikke holder mål, så gjør det ikke det - ut fra mine egne, personlige erfaringer, opplevelser, vurderinger o.a.

Og når noe ikke holder mål, og jeg ikke begrunner dette ytterligere; så betyr dèt selvsagt at jeg ikke er fornøyd med noe når det gjelder
det jeg omtaler - i dette tilfellet et såkalt 'slektsprogram'.

Og ingen her har vel 'forkjørsrett' og større rett til å uttale seg, enn andre - eller...? ;)
Kristine.

Nei, ingen har større rett enn andre til å uttale seg. Selvfølgelig ikke.

Men slik denne diskusjonsstrengen har utviklet seg, så virker det som om din dom over Embla er basert på et enkelt innlegg fra en "tilfeldig" (Johan Arthur Hansen) Embla-bruker. Det vil i tilfelle være et svært sviktende grunnlag å felle en dom på. Du skriver kun følgende: "Embla 'holder ikke mål', mildt sagt..."

Det er ikke akkurat svært opplysende for oss som leser ditt innlegg.

Når så Aase Linusdotter Todal, basert på ditt korte innlegg, følger opp med kraftig kritikk av debattanters forsøk på å svare, da blir det helt feil for meg.

Jeg er en av dem som tester og prøver ut mange slektsdataprogram. Jeg synes derfor din udokumenterte og ubegrunnede dom over Embla ikke passer seg.

Jeg synes heller ikke ditt innlegg ovenfor (som jeg har sitert først i mitt innlegg) rettferdigjør det du skriver om Embla. I et diskusjomnsforum som dette kan vi ikke gjemme oss bak følelser og generell misfornøydhet.

Skal du ha noen troverdighet her bør du begrunne din formulering om at "Embla ikke holder mål, mildt sagt...".

Og bare for å ha sagt det: Embla er ikke blant mine favoritter, men programmet og produsenten fortjener anstendig behandling. Det har du ikke bidratt til.

mvh
Lars H

Johan Arthur Hansen

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 28. mars 2009 kl. 1.23

Kristine Tangen har åpenbart hatt dårlige erfaringer med Embla og det skal hun selvfølgelig få mene. Kanskje burde hun skrevet hva som eventuelt ikke funker.
Jeg har brukt Embla i 8 år og lagt inn 65000 navn uten annet problemer enn litt "knirk" her og der. De feilene som har vært har aldri hindret meg i arbeidet med å legge inn nye navn. På brukermøtene til Embla har vi flere som har gått over fra de mest kjente programmene og det er ikke fordi de ikke har vært gode nok, men kanskje mest for at Embla er enkelt for de som ikke er så godt bevandret i dataens verden. Det er veldig oversiktlig med opptil 7 generasjoners oversikt i et skjermbilde. Klart at programmer som f.eks TMG kan mye mer, men for enkelte betyr det mindre. Behovene er nok forskjellige.
Dette temaet var vel heller ikke om hvilke programmer som er best, men spesifikt om skilsmisse og hva som står i rapporter.
Mvh. Johan Arthur Hansen :)

dn22799

Legg inn av dn22799 » 28. mars 2009 kl. 14.03

Jeg gjentar: "Når min mening er at er noe ikke holder mål, så gjør det ikke det - ut fra mine egne, personlige erfaringer, opplevelser, vurderinger
o.a.

det jeg omtaler - i dette tilfellet et såkalt 'slektsprogram'. "

Er ikke dèt 'opplysende nok', så vet jammen ikke jeg. (For min del kan jeg ikke si det klarere.)

Ellers finner jeg det det både fullstendig upassende, ditto meningsløst samt unødvendig at enkelte her faktisk velger å 'gå personlig' som
visse her over, og tillater seg/velger å felle ubegrunnede dommer over andre bidragsytere.

Brukeravatar
Bjørn-Tore Olsen
Sted: BODØ
Kontakt:

Legg inn av Bjørn-Tore Olsen » 28. mars 2009 kl. 15.07

Dette temaet var vel heller ikke om hvilke programmer som er best, men spesifikt om skilsmisse og hva som står i rapporter.

Helt enig Johan. Hva den enkelte syns om et spesielt program eller ikke, er totalt meningsløst i denne sammenheng.
Hvis man ikke har svar på det som det blir spurt om så kan man heller la være å svare. Tenker på alle de nye brukerene av SF, hva vil de tro?
La oss tenke oss godt om, hva vi skriver her inne.
Mvh.
Bjørn-Tore Olsen
Medlem i DIS-Salten Slektshistorielag

Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 28. mars 2009 kl. 15.25

Som Johan skriver og viser så vil ein eventuell skilsmisse komme ut i ein rapport i Embla.

Og det er well det strengt tatt trådstarter spør om.

Vi får holde oss til tema. :twisted:

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Johan Arthur Hansen

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 28. mars 2009 kl. 16.31

Når Kristine Tangen bruker betegnelsen " i dette tilfellet et såkalt 'slektsprogram", så skjønner jeg selvfølgelig at hun har opplevd noe veldig ubehagelig med Embla.
Hun skriver ikke noe om hvilken versjon av programmet dette gjelder - om det er en gammel eller ny versjon hun har opplevd som "ikke å holde mål"
Men det var jo et annet tema egentlig.

dn22799

Legg inn av dn22799 » 28. mars 2009 kl. 18.30

Bjørn-Tore Olsen skrev:
Helt enig Johan. Hva den enkelte syns om et spesielt program eller ikke, er totalt meningsløst i denne sammenheng.
Hvis man ikke har svar på det som det blir spurt om så kan man heller la være å svare. Tenker på alle de nye brukerene av SF, hva vil de tro?
La oss tenke oss godt om, hva vi skriver her inne.

- og hva den enkelte måtte synes og mene om en annen bruker/andre brukere, er blant annet totalt meningsløst i denne sammenhengen.

Så jeg er helt enig. Og de nye brukerne; hva vil de kunne tro? Man får tenke seg nøye om, før man trykker "OK" - både her og ellers.

Og om dere finner mitt innlegg meningsløst, så - hvorfor har dere ikke "reagert" når andre har kommet med ca. tilsvarende tidligere??

Jo, her er det bare noen som får ytre seg om sine meninger - slett ikke alle.
Sist redigert av dn22799 den 28. mars 2009 kl. 18.32, redigert 1 gang totalt.

dn16129

Legg inn av dn16129 » 28. mars 2009 kl. 18.31

Hei

Arnstein Hetland sier at ingen av rapportene i BK viser hendelsen "skilt"

Har nå selv prøvd å legge inn hendelsen skilt og den viser at i rapporten

"Slektbok for generasjoner" kommer både hendelsen "Gift" og "Skilt" med

"Etterkommer raport" er det bare "Gift" som vises

Hvis jeg har gjort det riktig?, viser det seg at BK ikke viser hendelsen "skilt" i alle rapporter.

Leif Mikalsen

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 28. mars 2009 kl. 18.59

Er det feil eller mangler i rapportene, så er det en ønskelig tilbakemelding via meg eller direkte til produsenten.

Adresse for begge deler finner en under Hjelp/Assistanse.

Alle ting som kan forbedres tas alltid i mot med takk, ta med opplysning om hvilket versjonnummer som brukes, se Hjelp / Om BK.

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»