Slektsprogram med enkel kopling til word-vedlegg

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
9541
Innlegg: 26
Registrert: 22. mars 2011 kl. 23.54
Sted: GIMSE

Slektsprogram med enkel kopling til word-vedlegg

Legg inn av 9541 » 20. november 2018 kl. 22.15

Spør for en venn som ønsker seg et enkelt program for Windows-PC (evt nettbasert).
Et hovedønske er å kunne skrive nokså utførlige historier / biografier om personene, gjerne vha separate word-dokumenter. Dokumentene må kunne formateres litt, dvs rent tekst er ikke bra nok.
Det er ikke viktig med muligheter for publisering av interaktive trær på nettet.
Det er heller ikke viktig med oppkopling mot og søkemuligheter i andres slektstrær.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Slektsprogram med enkel kopling til word-vedlegg

Legg inn av Otto Jørgensen » 20. november 2018 kl. 22.45

Enkel og grei løsning finner du i

https://www.bkwin.info/

Last ned og prøv. Brukermanualen er integrert del av programmet og aktiveres overalt ved hjelp av <F1>

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Slektsprogram med enkel kopling til word-vedlegg

Legg inn av Otto Jørgensen » 20. november 2018 kl. 22.45

Uregistrert versjon er gratis, koster ingen ting ved egen nedlasting

https://www.bkwin.info/nedlasting/funks ... rsjon.html
Sist redigert av Otto Jørgensen den 21. november 2018 kl. 13.39, redigert 1 gang totalt.

9541
Innlegg: 26
Registrert: 22. mars 2011 kl. 23.54
Sted: GIMSE

Re: Slektsprogram med enkel kopling til word-vedlegg

Legg inn av 9541 » 20. november 2018 kl. 23.22

Takk. Sjøl bruker jeg BK, men jeg nøler litt med å kalle det et enkelt program. Det er gammeldags så det suser, men virker fint for meg fordi jeg har lært meg de fleste krumspring. Jeg nøler med å anbefale det til en nybegynner.

Forøvrig så har det den svakheten når det gjelder tillenkede mediafiler (som vel er det som er aktuelt her) at det ligger utenfor BK å passe på hvor de ligger, backup etc. Det burde jo være en oppgave for BK's databasesystem.

Eller er det noe jeg ikke har forstått?

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Slektsprogram med enkel kopling til word-vedlegg

Legg inn av Otto Jørgensen » 21. november 2018 kl. 0.01

Forutsetter at du snakker om versjon 7.3.3. ?

Å legge bilder, tekst, kilder, mediefiler, etc. til den enkelte person i programmet og detaljert beskrevet i brukerveiledningen. :)

Dette kan du få ut i rapporter .
Dog er det noe vanskelig å få mediefiler ut i rapport, men eller er det greit.
Men alt du skriver inn som biografi får du i alle rapporter i alle varianter:
Målet for arbeidet vi driver med i denne hobby er jo å få ut presentasjoner.

Det kan være litt triste farger (grå) i registreringsbildene hvis man ikke selv setter litt farge på omgivelsene, men det viktigste er jo hva man får ut til å presentere for omgivelsene ;)

Hvis man følger anvisningen for innlegging av mediefiler er ikke det noe problem. Det er klare anbefalinger om, hvor man legger bl.a. bilder. Dette tjener man raskt inn når man skal flytte data mellom maskiner eller sky.

Brukeravatar
dn18596
Innlegg: 477
Registrert: 8. desember 2004 kl. 14.49
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: Slektsprogram med enkel kopling til word-vedlegg

Legg inn av dn18596 » 21. november 2018 kl. 7.32

Jeg har bare erfaring med Legacy og Gramps og begge kan lage tekst filer. Jeg tror sikkert att de fleste PC programmene kan det. Derimot er det ikke så vanlig på de nettbaserte.

Men det er som med alle dataprogram, for å nytte av dem må en ta seg tid til å lære seg hvordan de fungerer. Første gang jeg prøvde Gramps hadde jeg for travelt, og det gikk ikke så bra, nå sist tok jeg meg tid og fant ut av programmets egenheter og det fungerer bra. Så prøv ett par tre og se hvor fort man lærer seg å legge inn personer og slekter.

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Innlegg: 2563
Registrert: 12. august 2010 kl. 0.20
Sted: FJERDINGBY

Re: Slektsprogram med enkel kopling til word-vedlegg

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 21. november 2018 kl. 10.50

Enig med Nils
Gramps og Legacy standard er gratisprgrammer.
Begge to er på norsk.

https://gramps-project.org/introduction-WP/

http://www.legacynorsk.com/
Mvh
Leif B.

Brukeravatar
dn04977
Innlegg: 1752
Registrert: 14. november 2004 kl. 18.33
Sted: SØVIK
Kontakt:

Re: Slektsprogram med enkel kopling til word-vedlegg

Legg inn av dn04977 » 21. november 2018 kl. 10.58

Heisann.

Legacy i siste versjon har fått ein "egen" del for historie i tillegg til dei vanlige notatane og mediafiler.

Eg er ikkje sikker på om denne biten er tilgjengelig på Standard utgava som er gratis, men den er i allefall på DeLuxe utgava som no i desse dager (Fram til 26.11) selgest for kun 17,48 US$ noko som er svært billigt.

Sammenlikninga mellom Standard og DeLuxe ser du her:

https://legacyfamilytree.com/DownloadLegacy.asp

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Johan Arthur Hansen
Innlegg: 1404
Registrert: 28. februar 2005 kl. 17.17
Sted: HAUGESUND

Re: Slektsprogram med enkel kopling til word-vedlegg

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 21. november 2018 kl. 17.21

Er " ein "egen" del for historie" det samme som biografifeltet i andre slektsprogram - eller er dette noe utenom dette? Mvh. Johan Arthur Hansen

9541
Innlegg: 26
Registrert: 22. mars 2011 kl. 23.54
Sted: GIMSE

Re: Slektsprogram med enkel kopling til word-vedlegg

Legg inn av 9541 » 22. november 2018 kl. 23.32

Jeg bruker BK 7.3.2. Tror ikke 7.3.3 er veldig forskjellig.

Det var litt flåset av meg å kalle BK gammeldags. Men jeg får bange anelser når jeg ser bruk av F-taster (feks F3). Dessuten reagerer programmet overhodet ikke på høyreklikk eller mouseover. For mediefiler brukes terminologien "sti og navn". Alt i alt får jeg dessverre assosiasjoner til forrige århundre.

Men som sagt, jeg har lært meg de fleste tingene, og har ikke sjøl planer om å skifte. For nybegynnere derimot, høres det litt trasig ut å måtte drive med "mediefiler" karakterisert med "sti og navn". Jeg synes kanskje at mediefiler knyttet til en person kunne bli automatisk navngitt ved bruk av BK-nummer. Og som sagt at de ivaretas av BK's databasesystem, feks mht backup.

Jeg er ingen BK-ekspert, så det kan tenkes at jeg har oversett eller misforstått noe. Isåfall er jeg glad for rettledning!

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Slektsprogram med enkel kopling til word-vedlegg

Legg inn av Otto Jørgensen » 23. november 2018 kl. 0.29

Bruk av funksjonstaster er for mange veldig bra og er en hurtig måte for mange til å nå funksjoner uten å bruke musematte eller skjermtasting. Men man trenger jo ikke bruke disse. De fleste oppgaver kan nås på mange måter.

Jar man litt problemer med bevegelse i fingrene er bruk av tastatur meget greit og er også meget hurtig.

Jeg bruker både ekstern mus, musematte på bærbar og tastatur til ulike funksjoner etter eget behov.

Er det noen funksjoner som ikke virker, da er det naturlig at du melder i fra om dette slik at produsenten evt. kan rette opp dette.

Generelt er det fullt mulig å komme med direkte tilbakemeldinger. Hvordan dette ønskes er omtalt på Websiden. Alle ønsker, feil, og andre ting meldes straks til produsenten.

Finn F3 har vært der i mange år og versjoner og kan gjenkjennes av alle som også skifter fra gamle utgaver til versjon 7. Tar du musa over funksjonen får du frem "Tooltip". Dette får du også over de fleste andre taster.

Derfor er det både plikter, gleder og ønsker som skal til. Feil er helt nødvendig at de meldes, så jeg imøteser gode konstruktive tilbakemeldinger om feil du har og ønsker som du ønsker. Alt videreformidles til produsent.

Det er prøvd å rettlede mest mulig ved direkte informasjon i alle skjermbilder. Man kan skrive ut hele den norske rettledningen som ligger til programmet, eller man kan få kjøpt en dansk versjon. Ved at Instruksjonen og hjelpen er knyttet til programmet er det lett å oppdatere og korrigere dersom det er noen som burde beskrives bedre.

Ser med glede på mange konstruktive tilbakemeldinger.

9541
Innlegg: 26
Registrert: 22. mars 2011 kl. 23.54
Sted: GIMSE

Re: Slektsprogram med enkel kopling til word-vedlegg

Legg inn av 9541 » 23. november 2018 kl. 20.57

Otto skrev:Bruk av funksjonstaster er for mange veldig bra og er en hurtig måte for mange til å nå funksjoner uten å bruke musematte eller skjermtasting. Men man trenger jo ikke bruke disse. De fleste oppgaver kan nås på mange måter.
...
Ser med glede på mange konstruktive tilbakemeldinger.


Takk for tålmodighet med mine nokså ukonstruktive innlegg.
Jeg gjentar at BK er det programmet jeg bruker. Det virker feilfritt, og dekker stort sett mine behov. Jeg har ingen planer om å skifte det ut.
Samtidig er jeg på jakt etter noe som er "enklere" og mer "moderne", men kanskje ikke med så mange avanserte funksjoner. Men har ennå ikke funnet det <smilefjes>

dn10375
Innlegg: 685
Registrert: 18. november 2004 kl. 18.09
Sted: HAMAR
Kontakt:

Re: Slektsprogram med enkel kopling til word-vedlegg

Legg inn av dn10375 » 1. desember 2018 kl. 9.56

Ole skrev:.......
Samtidig er jeg på jakt etter noe som er "enklere" og mer "moderne", men kanskje ikke med så mange avanserte funksjoner. Men har ennå ikke funnet det <smilefjes>

Noen moderne slektsprogram har grafiske, interaktive slektstre
Eksempel på visnings-/navigasjonsmuligheter:

Du kan vise mange/alle aner, etterkommere og slektninger til en person
Du kan forminske/forstørre visningen av treet
Du kan klikke på en person i treet og få opp informasjon om henne
Du kan vise/gå til en annen person som er i slekt med den du klikker på
Du kan vise aner/etterkommere, søsken, ektefeller, onkler/tanter mfl. til den personen du klikker på
Du kan legge til nye aner direkte i treet
Du kan skrive ut treet til PDF-fil eller skriver

Eksempel på interaktivt grafisk slektstre som viser onkler og tanter til fokusperson Olav:
Bilde

https://www.tha.no/slektsprogram-egensk ... slektstre/

Johan Arthur Hansen
Innlegg: 1404
Registrert: 28. februar 2005 kl. 17.17
Sted: HAUGESUND

Re: Slektsprogram med enkel kopling til word-vedlegg

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 2. desember 2018 kl. 15.24

Kun engelsk tekst? Mvh. Johan Arthur Hansen

Johan Arthur Hansen
Innlegg: 1404
Registrert: 28. februar 2005 kl. 17.17
Sted: HAUGESUND

Re: Slektsprogram med enkel kopling til word-vedlegg

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 2. desember 2018 kl. 15.25

Kun engelsk tekst? Mvh. Johan Arthur Hansen

Brukeravatar
Dag Arne Danielsen
Innlegg: 75
Registrert: 4. desember 2004 kl. 15.36
Sted: FLORVÅG

Re: Slektsprogram med enkel kopling til word-vedlegg

Legg inn av Dag Arne Danielsen » 2. desember 2018 kl. 20.54

Hei.

Du skiver:
"Et hovedønske er å kunne skrive nokså utførlige historier / biografier om personene, gjerne vha separate word-dokumenter. Dokumentene må kunne formateres litt, dvs rent tekst er ikke bra nok."

Ta en titt på Family Book Creator, som kan skrive ut rapporter på norsk og i Word.
Dokumentene kan formateres og tar med bildefiler.
https://www.familybookcreator.com/en/

Bare et vennlig innspill.

Mvh Dag Arne

9541
Innlegg: 26
Registrert: 22. mars 2011 kl. 23.54
Sted: GIMSE

Re: Slektsprogram med enkel kopling til word-vedlegg

Legg inn av 9541 » 2. desember 2018 kl. 22.00

Takk for alle innspill så langt!
Jeg trodde jeg skulle finne et program som er ENKELT, moderne, norsk og uten kopling til de store nettbaserte globale slektstrærne.
Men sant å si er jeg ikke kommet i mål.
Sjøl fortsetter jeg å bruke Brothers Keeper.
Men jeg tror min venn vil synes det er tungvint og gammeldags :(

Johan Arthur Hansen
Innlegg: 1404
Registrert: 28. februar 2005 kl. 17.17
Sted: HAUGESUND

Re: Slektsprogram med enkel kopling til word-vedlegg

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 3. desember 2018 kl. 0.24

Embla er norsk og er enkelt og oversiktlig og med muligheter til utskrift i både Word, RTF og PDF m.m
Mvh. Johan Arthur Hansen

dn10375
Innlegg: 685
Registrert: 18. november 2004 kl. 18.09
Sted: HAMAR
Kontakt:

Re: Slektsprogram med enkel kopling til word-vedlegg

Legg inn av dn10375 » 3. desember 2018 kl. 16.29

Johan skrev:Kun engelsk tekst? Mvh. Johan Arthur Hansen

Som vist på nettsida har Heredis en versjon på engelsk og en på fransk.
Den franske er ute i versjon 2019, mens den engelske 2019 kommer snart.
Ellers finnes egen versjon for Mac og det er egen app for iOS og Android.

https://www.tha.no/slektsprogram-egensk ... oner-eier/

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Slektsprogram med enkel kopling til word-vedlegg

Legg inn av dn01013 » 13. desember 2018 kl. 13.16

Litt usikker på dine formuleringer. I subjektlinja angir du krav til direkte kopling med Word-filer, mens mindre krav formuleres direkte.

Integrering med word-filer (*.doc/*.docx) er svært tricky for utviklere da formatet som skal leses ved utskrift av slektshistoria hvor vedlagte word-filer skal være del av ny fil, er avhengig av word-versjon.

Går man derimot via *.rtf, så er situasjonen noe annerledes, og det finnes ferdige komponenter/programsnutter som programutviklere kan kjøpe/laste ned for integrering.

Derimot om ønsket er å eksportere til word-lesbare filer, så har vel de fleste programmer en slik støtte i form av eksport til *.rtf som er et tekst-format som støttes av de fleste tekstbehandlingsprogrammer som Word og lignende.

9541
Innlegg: 26
Registrert: 22. mars 2011 kl. 23.54
Sted: GIMSE

Re: Slektsprogram med enkel kopling til word-vedlegg

Legg inn av 9541 » 17. desember 2018 kl. 20.43

Alf skrev:Litt usikker på dine formuleringer. I subjektlinja angir du krav til direkte kopling med Word-filer, mens mindre krav formuleres direkte.
...

Kanskje er det jeg som er litt usikker på hva jeg egentlig er på jakt etter :D
Når det gjelder tillenkede dokumenter så ser jeg at flere programsystemer kan lenke til feks wordfiler. Men det ser ut til at jeg ikke slipper jobben med å passe på at disse filene ligger der de skal, og evt ta backup.
Dette til forskjell fra "personpostene" i systemet. Disse kan jeg søke fram (innenfor programsystemet), eller jeg kan huske personens entydige personnummer. Men jeg trenger ikke vite hvor postene ligger lagret, og det er ingen risiko for at jeg glemmer å ta dem med ved migrering eller eksport.
Jeg skulle vel ønsket at også "eksterne mediefiler" kunne håndteres av programsystemet uten å bruke terminologi ("sti", "filnavn" etc) fra operativsystemet.
Dette ligner kanskje på mulighetene i Legacy til å opprette "Notater" og "Historier". Bare det at det kreves håndtering av filene vha eksterne "apper" istedet for interne markup-muligheter i notater og historier.
Dette ble kanskje ikke klarere :shock:

Johan Arthur Hansen
Innlegg: 1404
Registrert: 28. februar 2005 kl. 17.17
Sted: HAUGESUND

Re: Slektsprogram med enkel kopling til word-vedlegg

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 18. desember 2018 kl. 14.14

Hva er problemet med Word ved bruk av slektsprogram som BK, Embla, Legacy m.m? Mvh. Johan Arthur Hansen

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»