Hvordan bruker jeg TNG?

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Jan Roger Holmberg
Innlegg: 17
Registrert: 21. juni 2016 kl. 10.30
Sted: KRÅKERØY

Hvordan bruker jeg TNG?

Legg inn av Jan Roger Holmberg » 6. februar 2018 kl. 11.51

Jeg begynte vel slik som de fleste TNG brukere – lastet inn gedcom-filer tatt ut fra Legacy (eller et annet lokalt prog). Etterhvert oppdaget jeg at TNG hadde gode redigeringsmuligheter som ble mye bedre når en tar i bruk flere faner samt klipp og lim. Dette gjorde at jeg begynte å endre TNG-basen direkte og ikke via gedcom.
TNG-basen min går på et WEB-hotel i Damnark. Fordel, var veldig glad for det når PCen gikk føyken for et halvt år siden. Ulempe, en må bestandig ha tilgang til Internettet og det var uvant at ting ble publisert med en gang uten å være verifisert og klart.
Nå tror jeg at jeg har funnet en god metodikk. Kjører TNG lokalt på PC vha wamp-server og gjør alle oppdateringer og endringer der, uavhengig av internettet. Når jeg har behov for å oppdatere TNG-basen på WEB-hotellet, tar jeg en backup av tabellene lokalt, overfører filen til WEB-hotellet vha Filezilla og tar en restore av tabellene der. En handling som tar ca. 1 min. Jeg har brukt dette opplegget en stund nå - uten problemer.
Oppfordrer andre TNG brukere til å fortelle noe om TNG bruken, sikkert ting å lære.
-Jan Roger

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»