Deling av info

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
dn26781
Sted: Lørenskog

Deling av info

Legg inn av dn26781 » 20. april 2016 kl. 20.33

Hei! Jeg er ny her, og leser så øyet blir stort og vått...:-)Har prøvd ulike programmer, og er nå i en fase hvor jeg må gjøre et valg. Ser at mange anbefaler å ha ett program "på maskinen" og et internett-program i tillegg. Det virker fornuftig, men jeg er litt usikker på hvor lett det er å utveksle info mellom to slike programmer? Noen erfaringer på hvordan det funker i praksis? Og så har jeg et spørsmål: Eks: Jeg har registrert min mors fetters familie i åtte generasjoner, og ønsker å sende disse opplysningene til ham for en "dobbeltsjekk". Har noen erfaringer fra ulike programmer med å gjøre dette på en enkel måte (uten papir)?

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Deling av info

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 21. april 2016 kl. 0.34

Jeg bruker Legacy De Luxe lokalt på mine PC'er, og publiserer/deler disse data med slekta på nett ved hjelp av TNG. Det fungerer helt utmerket. All registrering gjøres lokalt i Legacy, og innimellom eksporterer jeg derfra en fil i GEDCOM-formatet (en internasjonal standard for utveksling av slektsdata) som jeg kopierer over på nett-versjonen, hvor jeg så importerer den.

Jeg vil nok tro at som helt fersk så holder det i massevis for deg å bruke det ene, lokale programmet.

Om du skal eksportere et utvalg av personer/data til en annen person så kan du gjøre dette som en Legacy-fil (om både du og mottakeren bruker dette).

Dersom dere bruker forskjellige program så er GEDCOM-formatet løsningen for å sende fram og tilbake.

Om mottakeren ikke bruker noe program i det hele tatt (som er situasjonen til de fleste i slekta mi som jeg sender til) så er løsningen min å lage rapporter/slektstavler av ulike typer, i pdf/Acrobat-format.

Brukeravatar
Dag Arne Danielsen
Sted: FLORVÅG

Legg inn av Dag Arne Danielsen » 21. april 2016 kl. 17.10

Hei.

Du skriver : "Ser at mange anbefaler å ha ett program "på maskinen" og et internett-program i tillegg. Det virker fornuftig, men jeg er litt usikker på hvor lett det er å utveksle info mellom to slike programmer? Noen erfaringer på hvordan det funker i praksis?"

Jeg har i vel ti år brukt programmet "Familiy Tree Maker" (FTM) med alle mine data lagret på min egen maskin.
Les mer her: http://www.mackiev.com/ftm/

I tillegg bruker jeg "TreeSync", som er inkludert i FTM og som helt automatisk oppdaterer data fra min PC til mitt slektstre på internett. Ønsker jeg å holde mine slektdata på nettet via "TreeSync" skjult for andre enn min nære familie, så er det svært enkelt.

For utskrift av flotte rapporter på norsk direkte rette fra FTM, bruker jeg "Family Book Creator".
Les mer her: http://www.familybookcreator.com/en/

Lykke til ! :D :D

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 21. april 2016 kl. 19.08

Eg bruker samme opplegget som Bjørn Kåre Nilssen, Legacy på lokal pc og TNG for å vise fram heile eller deler av slekta på nettet. (Kan styre tilgangen til dataene på nettet ved hjelp av passord på TNG)

Legger over data frå den lokale pcen og til TNG ved hjelp av gedcom, enkelt og greitt og det fungerer utmerket.

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

dn26781

Legg inn av dn26781 » 22. april 2016 kl. 22.34

Tusen takk! :-)

dn26781

Legg inn av dn26781 » 22. april 2016 kl. 22.35

Tusen takk for gode råd! 😄

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 29. april 2016 kl. 0.50

Data fra Brothers Keeper kan deles på ulike måter.
Har mottaker samme program er det å lage utdrag av databasen det enkleste.
Eller har mottaker et annet program, så er Gedcom veien.

De valgmuligheter til å selektere ut data er identisk for begge måter.

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»