Flergangs-oppføring pga samme person i flere grener.

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
57048
Sted: NØTTERØY

Flergangs-oppføring pga samme person i flere grener.

Legg inn av 57048 » 2. februar 2014 kl. 18.32

Hei!
Finns det et slektsprogram som varsler og spør om dette kan være samme person innad i et slekts- tre? Mener jeg har hørt om et slikt program. Har brukt MyHerritages.no, og dette varsler bare utad hvis det er andre som har en person som har samme opplysningene. Men dette , at det ikke varsler innad, gjør at jeg har bl.a en person oppført 5 ganger med alle samme opplysninger.( og dette gjelder ganske mange, pga inngifting )Barn, foreldre, søsken osv. Urolig mye ekstra-arbeid på denne måten.
Har nå lyst å prøve ut et annet program, jeg blir så frustrert av denne "dobbeltføringen", og får ingen lettforstålig svar på spørsmål om hva jeg bør gjøre. Kanskje det er noen her ute som kan svare på dette også??
Milsen Anne Wagner.

Johan Arthur Hansen
Sted: HAUGESUND

Re: Flergangs-oppføring pga samme person i flere grener.

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 2. februar 2014 kl. 19.02

Trodde alle slektsprogram hadde den muligheten!
Mvh. Johan Arthur Hansen

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 2. februar 2014 kl. 19.05

De fleste seriøse program har mulighet til å søke etter det som blir kalt "Dobbeltgjengere". Da finnes det også (som regel) flere muligheter til å eventuelt "slå sammen" den eller de personer som programmet finner. Da blir det også gitt mulighet for bruker å gjennomgå de(n) det måtte gjelde. Eventuelt å merke som dobbeltgjenger eller ikke. Mulighet finnes da til å "slå sammen" eller "flette" slike personer om det er ønskelig.

Som sagt, seriøse programmer kan hjelpe deg.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

Johan Arthur Hansen

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 2. februar 2014 kl. 19.13

Eller få beskjed om det når du legger inn navn som finnes fra før av.
Mvh. Johan Arthur Hansen

Brukeravatar
55901
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 2. februar 2014 kl. 19.23

Johan skrev:Eller få beskjed om det når du legger inn navn som finnes fra før av.
Mvh. Johan Arthur Hansen

Heldigvis har endelig Legacy Familytree i nyeste versjon 8, fått den mulighet til å kontrollere om personen(e) man legger inn er en som tidligere er registret eller ikke. Man kan da samtidig "krysse av" for at dette ikke er en "dobbeltgjenger".
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 2. februar 2014 kl. 20.47

The Master Genealogist (TMG) har i flere år hatt brukerstyrt, halvautomatisk søk etter dobbeltgjengere både ved nyregistrering av en person og ved søk i allerede registrerte personer.
Og det er ikke så enkelt som bare å søke etter personer med eksakt samme navn.

Når dobbeltgjengere er funnet kan disse slås sammen til en 'overlevende' person som overtar alle (ønskede) data og koblinger til andre personer.

torleif h

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 2. februar 2014 kl. 22.29

Brothers Keeper har ikke direkte automatisk rutine på dette, men det er innebygget verktøy slik at du kan søke etter dubletter i egen database.
Det er også rutine verktøy for å finne loop i databasen.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 2. februar 2014 kl. 22.32

Men, Otto, BK sjekker jo ved hver nyregistrering! Dersom du legger til Ole Nilsen, så vil så klart BK også automatisk sette opp en liste med alle andre Ole Nilsen i databasen slik at du kan få sjekket om du allerede har registrert denne i databasen din fra før.
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 2. februar 2014 kl. 22.40

Du kan også legge inn personer uten at det sjekkes. Her er mange muligheter. :)

Legger du inn Ole Hansen Kvål kan jo det være samme person som Ole Hansen Utvik.
Det er i grunnen bare stedsnavnet som er forskjellig. Det samme kan være Ole Hansen og Olle Hanssen.

Hjelpeverktøyet kjører igjennom hele databasen og du får frem alternative personer og du MÅ selv vurdere om dette er samme person eller ei.
Du kan da gjøre ditt valg. Dette krever at du gjør kvalitativ vurdering av det du får frem av data.

57048
Sted: NØTTERØY

Legg inn av 57048 » 4. februar 2014 kl. 22.26

Hei!
Tusen takk for svar, da tror jeg at jeg skal prøve dette programmet, og ta den lange veien å få ført anene mine over etter hvert. Det at programmet registrere at det kan være samme person, når jeg skriver inn nye navn, er kjempebesparende av tid og jobb. I MyHerritages er det 2 versoner, moderne og klassisk. Den moderne har en koble til\ koble fra funkjon,men den fletter ikke grenene sammen, den klipper den av. Så da er jeg jo i grunnen like langt .Men ellers er programmet helt greit syns jeg. Prøvde å slette en person, for siden å koble vedkommende til igjen, men det gikk ikke.
Hilsen Anne Wagner

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 5. februar 2014 kl. 18.21

Hei.

Er du klar over at MyHeritage (MH) har ett program du kan laste ned fra nettsiden til din PC.
Programmet heter Family Tree Builder (FTB) og er gratis.
Når man har installert programmet på egen PC kan man laste ned databasen fra MH.
Programmet har flere redigeringsmuligheter blant annet duplikat-kontroll.

Ulempen er at når man har tatt programmet i bruk må man alltid gjøre tillegg/endringer i FTB og laste disse opp til MH.
Men det finne mange fordeler også blant annet en bedre kontroll på det som heter Matcher.
Man kan også kutte ut opplastningene og beholde FTB som ett PC-program.
Mvh
Leif B.

gj17779
Sted: NESODDTANGEN

Legg inn av gj17779 » 22. februar 2014 kl. 10.23

Torgeir skrev:
Johan skrev:Eller få beskjed om det når du legger inn navn som finnes fra før av.
Mvh. Johan Arthur Hansen

Heldigvis har endelig Legacy Familytree i nyeste versjon 8, fått den mulighet til å kontrollere om personen(e) man legger inn er en som tidligere er registret eller ikke. Man kan da samtidig "krysse av" for at dette ikke er en "dobbeltgjenger".

Dette er en viktig funksjon. Hvordan går du fram for å sette denne innstillingen? Har nettopp fått Legacy8 og holder på å sette meg inn i alle de mange funksjonene.

Brukeravatar
55901
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 22. februar 2014 kl. 10.42

Dette er en viktig funksjon. Hvordan går du fram for å sette denne innstillingen? Har nettopp fått Legacy8 og holder på å sette meg inn i alle de mange funksjonene.

Under Skreddersy - 2 Registrering - 2.1 Nyregistrering.
I nederste valgmulighet: Kontroller for dubletter ved innlegging av nye personer Her må det være "krysset av" for at den funksjonen skal fungere.

Lykke til :D

Johan Arthur Hansen

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 22. februar 2014 kl. 12.11

Det er en slik funksjon det er i Embla og som du kan velge vekk hvis en ikke ønsker den funksjonen. Skriver du inn en dublikat, så popper det opp et vindu med beskjed om at "det er en eller flere personer i familietreet med samme navn" Du trenger ikke søke etter dubletter.
Mvh. Johan Arthur Hansen

gj17779
Sted: NESODDTANGEN

Legg inn av gj17779 » 22. februar 2014 kl. 20.52

Torgeir skrev:

Under Skreddersy - 2 Registrering - 2.1 Nyregistrering.
I nederste valgmulighet: Kontroller for dubletter ved innlegging av nye personer Her må det være "krysset av" for at den funksjonen skal fungere.

Lykke til :D

Gjelder det for gratisversjonen også?

Brukeravatar
55901
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 22. februar 2014 kl. 21.05

Inga skrev:Gjelder det for gratisversjonen også?

For sikkerhets skyld, prøvde jeg med "uregistrert versjon" og da virker det her.

Mvh
Torgeir

gj18592
Sted: Horten

Legg inn av gj18592 » 23. februar 2014 kl. 9.29

Anne skrev:Har brukt MyHerritages.no, og dette varsler bare utad hvis det er andre som har en person som har samme opplysningene. Men dette , at det ikke varsler innad, gjør at jeg har bl.a en person oppført 5 ganger med alle samme opplysninger.( og dette gjelder ganske mange, pga inngifting )Barn, foreldre, søsken osv. Urolig mye ekstra-arbeid på denne måten.

Jeg går ut fra at du mener Family Tree Builder fra MyHeritage.

Programmet sjekker allerede om en person du legger til kan være identisk med en eksisterende. Om du har registrert personen fem ganger (!) uten å legge merke til det selv og uten at programmet har sagt fra bør du absolutt aktivere funksjonen (den er aktivert som standard, så den har nok blitt deaktivert ved et uhell).

Fra menyen velger du Verktøy, deretter Alternativ. Du aktiverer kontrollen under Advarsler. Velg Ja for Når man legger til mulig duplikat.

Du kan uansett sjekke de allerede eksisterende personene i slektstreet. Det kan ta noen minutter (avhenger av antall personen som sjekkes såklart). Fra menyen velger du Verktøy -> Finn duplikater.

Jeg prøvde selv nå nettopp, med rundt 4000 personer, og det tok knapt et par minutter. Det er ikke avskrekkende.

Forøvrig så fungerer kontrollen ved hver nyregistrering bra i FTB, så hvordan du har fått den deaktivert vet jeg ikke.

gj20463
Sted: VEAVÅGEN

Legg inn av gj20463 » 3. januar 2016 kl. 21.52

Hei,

Jeg ser at dette er en gammel tråd, men jeg må korrigere litt:

Leif skrev:Ulempen er at når man har tatt programmet i bruk må man alltid gjøre tillegg/endringer i FTB og laste disse opp til MH.

Det stemmer ikke. Dersom du oppretter slektstre på MyHeritage.com for deretter å laste det ned i FTB kan du redigere begge steder. Det er kun dersom du oppretter i FTB og laster det etterpå at du mister muligheten til å redigere på nett.

Kjetil

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»