Samme mor/far, men ulike mødre/fedre (Legacy 7.5)?

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
dn25949
Sted: NAMSOS

Samme mor/far, men ulike mødre/fedre (Legacy 7.5)?

Legg inn av dn25949 » 4. juni 2012 kl. 15.59

Jeg støter på et problem i Legacy 7.5, nemlig hvordan på en enkel måte registrere at noen har samme far, men annen mor (og motsatt). Jeg har prøvd å rette dette opp (tungvint å forklare hvordan), men det blir bare rot og plutselig stod f.eks. en person som forelder til samme jenta tre ganger.

Er det en enkel funksjon for dette i Legacy noen kan fortelle meg om?

Takk for svar!

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Samme mor/far, men ulike mødre/fedre (Legacy 7.5)?

Legg inn av Paul Johan Hals » 4. juni 2012 kl. 18.11

Jeg kan prøve.
Begynn med å ta backup av databasen.
Hvis du har en backup som er tatt rett før du prøvde å legge inn dette forholdet er det enklest å gå tilbake til den, for så å legge inn på nytt. Men det er vel ikke ofte man er så heldig.
Så må du kople barnet fra foreldrene. Når barnet er i barnefeltet (nederst) høyreklikker du på det og velger "Koble fra foreldrene". Dersom du har fått registrert samme forhold flere ganger må du nok gjenta operasjonen. NB! Sjekk at ikke personene er registert flere ganger i navnelista.
Velg så det paret som er foreldre. Hvis du bare har den enes navn, må du opprette et nytt par hvor den andre settes som ukjent.
Klikk i barnefeltet og velg "Kobling til eksisterende datter". Da får du opp navnelista og kan velge.
Vet ikke om dette hjalp. Hvis ikke, har kanskje jeg oppfattet problemet feil

Det generelle utgangspunktet er at foreldreparet er registrert før en legger til barn.

Lykke til.

Mvh Paul

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 4. juni 2012 kl. 21.55

I slike tilfelle synes jeg det enkleste er å legge til det riktige foreldreparet, hvis det ikke er på plass (et barn kan ha mange foreldrepar!). Så kobler jeg fra alle de som er feil, og sitter da igjen med kun det riktige.
Å koble fra barn medfører at det forsvinner fra skjermen, og så kan det bli kronglete å finne igjen..

Det er en svakhet med Legacy at hvis du legger til en eksisterende far eller mor til et barn så får du ikke noe spørsmål om du også vil legge til evnt ektefelle som mor/far. Eller i tilfelle flere ekteskap, velge hvilket par som er riktig. Dette burde være meget enkelt for Legacy å oppdage, og melde fra om. Istedet for så lager den bare automatisk en ny 'ukjent' ektefelle til far/mor, og kobler barnet til denne.

Jeg har meldt ifra om dette problemet, men det syntes de dessverre var helt unødvendig å gjøre noe med :(
Er redd dette lager unødige problemer for mange.

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 4. juni 2012 kl. 22.48

Bjørn skrev:I slike tilfelle synes jeg det enkleste er å legge til det riktige foreldreparet, hvis det ikke er på plass (et barn kan ha mange foreldrepar!). Så kobler jeg fra alle de som er feil, og sitter da igjen med kun det riktige.
Å koble fra barn medfører at det forsvinner fra skjermen, og så kan det bli kronglete å finne igjen..

Du er inne på noe vesentlig der, ja.

Mvh Paul

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»