Hvordan registrere kvinners pikenavn i Legacy 7.5?

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
dn25949
Sted: NAMSOS

Hvordan registrere kvinners pikenavn i Legacy 7.5?

Legg inn av dn25949 » 4. juni 2012 kl. 12.50

Jeg har lett etter en løsning på dette, men finner kun en løsning hvor gifte kvinners pikenavn må føres inn som vanlig etternavn.

Finnes det ikke en egen løsning (ikke helt lik, men som minner om mulighetene på geni.com) hvor en kan legge inn pikenavnet i en egen rubrikk?

Takk for svar!

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Hvordan registrere kvinners pikenavn i Legacy 7.5?

Legg inn av Paul Johan Hals » 4. juni 2012 kl. 13.23

Jeg bruker også Legacy 7.5, men har alltid (også i de program jeg brukte tidligere) registrert kvinnene med pikenavnet. Imidlertid kan man legge inn alternativt navn på en person og bruke det om man ønsker. Hvis man registerer med pikenavnet er det også en funksjon i forbindelse med utskrifter, hvor man i navnereisteret kan få oppført kvinner under pikenavnet og under ektefelles etternavn.

Vet ikke om dette kan være til hjelp for deg.

Mvh Paul

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 4. juni 2012 kl. 15.28

I Legacy kan du legge inn 'navn som gift', som et felt under ekteskap. Både mann og hustru kan ha nytt navn her.
Mange var gift både to og tre ganger, og skiftet vel da navn også?
Med den norske tradisjonen med å benytte gårdsnavnet som etternavn skifter jo dette etternavnet etter som hvor man bor, og ikke ettersom om man er gift eller ikke.

Jeg bruker konsekvent etternavnet som kvinnene ble født med som ettenavn.
Samme for menn - selv om de flytter til en annen gård så beholder de samme etternavn. I noen tilfeller har jeg konstruert etternavnet som gård1-gård2, men er ikke helt komfortabel med dette, selv om det har sine fordeler.

dn25949
Sted: NAMSOS

Legg inn av dn25949 » 4. juni 2012 kl. 15.42

Takk for svar!

Jeg er ganske fersk bruker av Legacy, så jeg tar det som et godt råd fra mer erfarne brukere og gjør om de kvinnenavnene jeg hittil har registrert. Har nemlig ført opp både pikenavn og navn som gift, men synes det blir veldig uoversiktlig. Det med utskriftsfunksjonen skal jeg også prøve.

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 4. juni 2012 kl. 18.22

Bjørn skrev: I noen tilfeller har jeg konstruert etternavnet som gård1-gård2, men er ikke helt komfortabel med dette, selv om det har sine fordeler.

Da kan kanskje muligheten med alternativt navn være brukbar? Det er, såvidt jeg vet, ingen begrensning på hvor mange alternative navn en person kan ha.

Mvh Paul

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 4. juni 2012 kl. 21.58

Paul skrev:Da kan kanskje muligheten med alternativt navn være brukbar? Det er, såvidt jeg vet, ingen begrensning på hvor mange alternative navn en person kan ha.

Helt enig. Bruker dette som oftest, men noen ganger er det nyttig å se direkte i Familie-view hvor han/hun "flyttet" fra/til. Det er så mange navn som går igjen i generasjon etter generasjon at det av og til er bra å ha noen som stikker seg litt ut.. ;)

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»