Spørsmål om TNG og Drupal
Moderator: MOD_Slektsprogrammer
Spørsmål om TNG og Drupal
Jeg vurderer å legge ut mitt arkiv på nett. Jeg vil da også åpne for at andre kan legge ut sine ting på samme side.
Vet at det er noen prosjekter som har brukt TNG sammen med Drupal. Mitt spørsmål er om dette er nødvendig? Fungerer ikke TNG på web uten Drupal i bånn? Holder det at nettleverandøren tilbyr msql-støtte?
Vet at det er noen prosjekter som har brukt TNG sammen med Drupal. Mitt spørsmål er om dette er nødvendig? Fungerer ikke TNG på web uten Drupal i bånn? Holder det at nettleverandøren tilbyr msql-støtte?
-
- Sted: KONGSBERG
- Kontakt:
Re: Spørsmål om TNG og Drupal
Du kan selvsagt kjøre TNG uten Drupal. Drupal vil bare gi deg en del ekstra med tanke på å bygge opp et "nettsted" som da inneholder mer enn bare slektsdatabasen (der TNG er motoren). MySQL er en forutsetning, men det er mange leverandører som tilbyr MySQL i sine web-hotell.
Heisann
TNG fungerer utmerket heilt aleine på eget domene.
Om du vil så kan du sjå det her på min TNG side
Mvh
Ingmar
TNG fungerer utmerket heilt aleine på eget domene.
Om du vil så kan du sjå det her på min TNG side
Mvh
Ingmar

- Heidi Sitara Fjeldvig
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Atle skrev:Jeg vurderer å legge ut mitt arkiv på nett. Jeg vil da også åpne for at andre kan legge ut sine ting på samme side.
TNG fungerer supert "alene" når det gjelder slektsdata. Den inneholder det meste av hva du trenger i den sammenhengen.
Du kan styre brukernes tilgang på en enkel måte, og du kan la folk legge inn data. Du må bare være bevisst på hvor "masteren" ligger. På nett eller på PC-en (Macen). Selv har jeg valt å ikke la folk registrere data, da jeg vil ha full kontroll over data og kilder selv, og laster kun data fra min Mac til TNG med jevne mellomrom. Men folk får registrere seg for å få tilgang. Mange går inn og kikker og sender meg mail hvis de finner noe de mener er feil eller hvis noe mangler.
Jeg har websider laget i flere andre verktøy, både Rapidweaver, iWeb og Wordpress. Hvert til sitt bruk, i tillegg til TNG for slektsdata. Jeg har brukt TNG i flere år siden versjon 7 og er kjempefornøyd med den.
Fjeldvigslekt
Takk for hjelp.
Jeg har minimal erfaring med Drupal, Joomla er min greie. Vet det finnes et tillegg til Joomla som gjør at TNG kan kjøres undet det, men har ikke lykkes å oppspore det ennå. Derimot har jeg oppsporet tillegg til Drupal. Derfor greit at TNG kan kjøres alene....
Jeg har minimal erfaring med Drupal, Joomla er min greie. Vet det finnes et tillegg til Joomla som gjør at TNG kan kjøres undet det, men har ikke lykkes å oppspore det ennå. Derimot har jeg oppsporet tillegg til Drupal. Derfor greit at TNG kan kjøres alene....
- Arne Berthel Kristiansen
- Sted: Langevåg, Sula
Ingmar!!!!
Har noen få spørsmå om TNG..
1. Er det mulig å sperre databasen for innsyn (bl.a. for visning på internett), men la de* som gis tilgang se all informasjon?
2. Det er vel mulig å lage en tilgang (innlogging) for slektens * medlemmer og mer?
3. Hvor mye koster siste versjon av TNG??
Har noen få spørsmå om TNG..
1. Er det mulig å sperre databasen for innsyn (bl.a. for visning på internett), men la de* som gis tilgang se all informasjon?
2. Det er vel mulig å lage en tilgang (innlogging) for slektens * medlemmer og mer?
3. Hvor mye koster siste versjon av TNG??
Mvh Arne B. Kristiansen 

Hei Arne,
Jeg heter ikke Ingmar. men kan kanskje svare likevel
.
1+2 - Du kan sperre helt for innsyn, tillate inviterte å logge inn, bestemme om du alene eller de som er innlogget kan endre data. Med andre ord alt som en kan ønske seg. - Nesten, jeg skulle ønske å ha mulighet å sperre deler av databasen. Idag kan jeg gjøre det om jeg setter personer som nålevende, men det fungerer dårlig om jeg har dødsår 1700
3 - Informasjon om TNG finner du her. Kostnaden er som du ser 33$. Oppdateringer til ny versjon en brøkdel. Oppdateringer av samme versjon, gratis.
Jeg har ikke hatt min side igang så lenge, la den først opp helt låst for å se hvordan det fungerte, bilder, tema, farger etc etc. Nå er det fortsatt en del som jeg vill endre på, men det blir når jeg får tid.
Jeg heter ikke Ingmar. men kan kanskje svare likevel

1+2 - Du kan sperre helt for innsyn, tillate inviterte å logge inn, bestemme om du alene eller de som er innlogget kan endre data. Med andre ord alt som en kan ønske seg. - Nesten, jeg skulle ønske å ha mulighet å sperre deler av databasen. Idag kan jeg gjøre det om jeg setter personer som nålevende, men det fungerer dårlig om jeg har dødsår 1700

3 - Informasjon om TNG finner du her. Kostnaden er som du ser 33$. Oppdateringer til ny versjon en brøkdel. Oppdateringer av samme versjon, gratis.
Jeg har ikke hatt min side igang så lenge, la den først opp helt låst for å se hvordan det fungerte, bilder, tema, farger etc etc. Nå er det fortsatt en del som jeg vill endre på, men det blir når jeg får tid.
Sist redigert av dn18596 den 8. april 2012 kl. 21.27, redigert 1 gang totalt.
Vennlig hilsen
Niels
Niels
Hei Atle,
Om du har satt opp en side med Joomla, er det lett å legge opp TNG. Men, om du vill ha det integrert med Joomla (eller Drupal eller ---) så er så att du sjelden kan bruke den siste versjonen av Joomla eller TNG. Det tar jo tid fra en ny versjon er ferdig till alle tillegg kan oppdateres. Og alt dette skjer jo av ivrige entusiaster, så det er spørsmål når noen er entusiastisk nok till å få det klart
Det er en del fine sider som tydeligvis fungerer med integrering, men jeg har valgt å la TNG leve sitt eget liv ved siden av andre ting jeg har på min side.
Om du har satt opp en side med Joomla, er det lett å legge opp TNG. Men, om du vill ha det integrert med Joomla (eller Drupal eller ---) så er så att du sjelden kan bruke den siste versjonen av Joomla eller TNG. Det tar jo tid fra en ny versjon er ferdig till alle tillegg kan oppdateres. Og alt dette skjer jo av ivrige entusiaster, så det er spørsmål når noen er entusiastisk nok till å få det klart

Vennlig hilsen
Niels
Niels
Heisann
Har du forsøkt med å legge inn forskjellige databaser/forskjelligt navn på desse
Altså lage ein base med "Kun" dei som du vil vise fram i stedet for å sperre deler av din "hovedbase".
Mvh
Ingmar
Niels skrev:Du kan sperre helt for innsyn, tillate inviterte å logge inn, bestemme om du alene eller de som er innlogget kan endre data. Med andre ord alt som en kan ønske seg. - Nesten, jeg skulle ønske å ha mulighet å sperre deler av databasen. Idag kan jeg gjøre det om jeg setter personer som nålevende, men det fungerer dårlig om jeg har dødsår 1700
Har du forsøkt med å legge inn forskjellige databaser/forskjelligt navn på desse

Altså lage ein base med "Kun" dei som du vil vise fram i stedet for å sperre deler av din "hovedbase".
Mvh
Ingmar

mvh Ingmar Seth
Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/
Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/
- Arne Berthel Kristiansen
- Sted: Langevåg, Sula
Takk for det Niels.... Eller hvordan er det med brukervennligheten til bruk og drift av TNG.??
Mvh Arne B. Kristiansen 

Hei
Er noko "knotete" å få satt opp første gangen, men følger du oppskrifta slavisk så kjem du i mål utan noko problemer.
Videre drift er enkelt, berre å laste opp ein ny gedcom med nye data etterkvart som du får nye data i programmet ditt.
Mvh
Ingmar
Er noko "knotete" å få satt opp første gangen, men følger du oppskrifta slavisk så kjem du i mål utan noko problemer.
Videre drift er enkelt, berre å laste opp ein ny gedcom med nye data etterkvart som du får nye data i programmet ditt.
Mvh
Ingmar

mvh Ingmar Seth