Legacy - Gruppebilder

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Brukeravatar
dn27765
Sted: SYLLING

Legacy - Gruppebilder

Legg inn av dn27765 » 18. november 2011 kl. 11.28

Gjelder Legacy 7.5 "Deluxe".

Er det noen som vet hvordan man kan knytte et gruppebilde til treet? Ønskelig resultatet er utsnitt av hver person fra gruppebildet som foretrukket personlig bilde for den enkelte. Tilsvarende funksjon finnes i FTB via ansiktsgjenkjennelse.

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: Legacy - Gruppebilder

Legg inn av dn18596 » 18. november 2011 kl. 16.20

Hei,

Ikke riktig svar på hvordan Legacy kan gjøre det, men en mulighet som fungerer med alle program.

Jeg bruker Picasa for å holde orden på mine bilder. Picasa har også funksjonen ansiktgjenkjenning der du kan få ut ansiktene fra ett bilde med flere. Det er enkelt å velge hvor mye som skall med og er det ett ansikt som ikke kommer med automatisk kan det legges til manuelt.

Det som er viktig er att man har ett bilde med god oppløsning. Ansiktene fra ett bilde ved en treff vi hadde der det var 20 personer ble litt for grynete. Er det ett bilde som skannes ville jeg dele det opp og benytte den høyeste oppløsningen.

Håper du får det til som du ønsker

Vennlig hilsen
Niels

PS
Picasa koster ikke noe.
DS

Brukeravatar
12178
Sted: VORMSUND

Legg inn av 12178 » 18. november 2011 kl. 16.36

Legacy har hittil ingen funksjon til å markere fjesene i et bilde. men er bilde tatt i en spesiell anledning så kan den legges til denne, og legge med informasjon om hvem som er på bildene.

Slik markering av fjes har blitt populært fra diverse nettsider som gjør dette, og har vært i noen bildegalleri programmer, og blir nok mer utbredt i framtiden i flere andre programmer som tar ut informasjon som legges med i bildene.
Jon Anders Strand

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 18. november 2011 kl. 17.40

Jeg var kanskje ikke tydelig nok :? Picasa kan altså "klippe ut" ansiktene på personene fra et bilde. Disse kan så lagres med egne filnavn og legges inn i slektsprogrammet, Legacy eller hvilket som helst du bruker.
Fordelen ved å ikke være bundet av å ta alle personer fra ett bilde er att om du har fler, kan du velge det beste alternativet for hver person. Det pleier alltid å være en eller annen som gjesper eller gjør noe annet.

Niels

Brukeravatar
dn27765
Sted: SYLLING

Legg inn av dn27765 » 20. november 2011 kl. 18.58

Da skal jeg utdype litt vedrørende behandling av bilder. Jeg har kommet over mange gamle private sort/hvitt bilder som jeg ønsker å bevare digitalt. Først og fremst må disse scannes og etterbehandles/optimaliseres med dedikert programvare.

Så er det få gjort rede for innholdet så langt det lar seg gjøre, da er jeg er avhengig av hjelp til identifisering. Nå er det ikke ansiktsgjennkjennings-funksjonen i seg selv som er viktig, for den erstatter ikke mennesklig vurderingsevne. Denne nettbaserte slektstjenesten jeg for tiden benytter lar mine medlemmer (nær slekt) studere bildene jeg laster opp i ro og mak, og markere direkte ved et justerbart utsnitt hvem som er hvem. Om personen eksiterer i slektstreet knyttes denne til bildet, og utsnittet genereres til hovedprofilbilde (som fremkommer i f.eks. rapporter) dersom annet ikke finnes fra tidligere. På detaljsiden for personene i treet vises det ikke bare samtlige bilder en er knyttet til, men også hvor en er plassert i bilde. Og det er akkurat denne detaljen jeg etterlyser i alternative tjenester.

Ser Legacy har en Add-On som gjør at en kan sette flytende merkelapper på et bilde, men der er ingen tilknytning mellom disse og slektstreet. Ja, Google var tidlig ute med Picasa's ansiktsgjenkjenning, og ser at tilsvarende metode kan benyttes der ved å samarbeide i et Picasa album, men da må det fortsatt manuelt kobles til slektstreet, og en ser fortsatt ikke hvem som er hvem i et gruppebilde i Legacy uten en beskrivelse.

Kanskje dette er en funksjon som integreres mer i slektsprogrammer i fremtiden.

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 20. november 2011 kl. 19.17

Har du prøvd å legge ut spørsmålet hos LegacyNorsk?
http://www.legacynorsk.com/

Der kan man, såvidt jeg har forstått det komme med forslag til nye funksjoner også.

Mvh Paul

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»