Online slektsforskning - Nytt system under utvikling

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
dn22321
Sted: GJESÅSEN

Online slektsforskning - Nytt system under utvikling

Legg inn av dn22321 » 20. februar 2012 kl. 19.36

Jeg har abonnement både på myheritage og geni.com

Som mange har oppdaget, fungerer ingen av disse noe bra.
Kilder er feil, eller rett og slett ikke oppgitt.. trær som krysses i hytt og pine.
Og "Smartmatch" som jeg døpte om til "plain stupid match" på forumet til myheritage.
På det verste er tilogmed kjønn feil.

På Myheritage har jeg i tastende stund 148.916 "smart matches". Og iogmed man må kvittere for at det er rett person eller ikke, for så å bekrefte det igjen, så tilsvarer det 297.832 klikk!! Som jeg nevnte til de i forumet, det gidder jeg rett og slett ikke.
Dessuten har du NULL styring av informasjonen man faktisk får.
I tillegg kommer alle problemer på kryss av språk.

Jeg lagde først et lite dataprogram som skannet resultatene på websidene til myheritage for så å ta sammenligningen etter mine egne algoritmer. Resultatsider på 300+ matcher kokte ned til 2-3 som var reelle og av interesse.

Men hele tiden var det spørsmålet om troverdigheten.

Jeg fant da ut at kanskje man burde lage noe bedre.
Det finnes jo kun et korrekt svar angående en person. Man kan ikke være født flere ganger, man kan ikke dø flere ganger, og alt der i mellom. Det er ingen "kanskje".

Løsningen må være at det finnes et online arkiv med personer. Ingen dubletter, ingen krysninger. Alle kan redigere personopplysninger. Og alle kan oversette til sitt eget språk. Sammenlign det med en wikiside. Kildehenvisning er av høyeste prioritet. Og da gjelder ikke "naboen har sagt..".

Så har man et eget program, ala myheritage, som man lager sitt eget tre i. Man er herre over egne data, og jobber lokalt.

Hver gang du starter opp programmet, sjekker programmet webstedet for å sjekke om noen av dine personer har blitt endret informasjon på. Dersom du har kun fødselsåret på en person, og noen annen har lagt inn full dato med direkte link til kirkeboka, vil du ha førstehåndskilde og kan selv velge om du ønsker å legge inn informasjonen.

Du vil ha mulighet til å gå direkte til websiden for aktuell person, for selv å kunne verifisere kildemateriellet brukt for innleggelse av dataen. Så bestemme deg om du ønsker å legge inn informasjonen du har fått eller ikke.

Dette vil avlette ekstremt mye søk. Det holder at 1 person i hele verden legger inn person X og Y og de har barnene A, B og C. Viser det seg at du har C i ditt tre vil du få melding om at person C nå har fått foreldrene X og Y, samt søsknene A og B. Dersom registrerende er fra India, vil du jo få helt feil språk, men korrekte datoer og navn.. du kan da velge om du ønsker å gå på "wikisiden" og legge inn oversettelse til Norsk som da igjen hjelper alle andre norske som har samme person i treet.

Osv...

Det blir nok en betaltjeneste, en 10-kroning eller 2 i måneden.. Men tror det er en billig løsning for å få en stabil og trygg kilde til slektsforskningen.

Websiden er allerede godt i gang og kjøres betatesting på.. og programvaren er under utvikling og viser seg fungere etter tanken..

Hva dere mener om tanken bak prosjektet?

Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Online slektsforskning - Nytt system under utvikling

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 21. februar 2012 kl. 7.56

Likner ikke dette veldig på ancestry.com?
Og da får du tilgang til mange ulike kilder og søkesteder, samt andre folks trær osv.

Allikevel har du füll styring på hva du selv vil legge inn.

dn07176
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av dn07176 » 21. februar 2012 kl. 9.14

Dag skrev:Det finnes jo kun et korrekt svar angående en person. Man kan ikke være født flere ganger, man kan ikke dø flere ganger, og alt der i mellom. Det er ingen "kanskje".

Her er eg nok ueinig. Det er masse kanskje i min base - informasjon om mange personar er lite tilgjengeleg og fragmentert, og det er ikkje alltid like lett å vere skråsikker. Vi blir sikrare etter kvart som informasjon vert kjent, men utan muligheit til å registrere fragment som muligheit/teori for å arbeide vidare med - ofte mot fleire personregistreringar som kan vere same person - finn eg dette vanskeleg å jobbe med. Eg har mange som er registrert som fleire personar i basen, men som er merka at dei kan vere identiske (eg slår ikkje saman dublettar før eg er heilt sikker). Det er nok av døme frå tidlegare på at det eg har trudd var ein person har vist seg å vere to med same namn. Å skille kva av informasjonen som er lagt inn som høyrer til kven kan i ettertid vere vanskeleg.

Eg har mange som er registrert med fleire ulike fødselsdatoar (med kjeldeangjeving og kvalitetsgredering av alle kjelder, sjølvsagt), og i nokre tilfeller har ein person fleire "kandidat"-foreldre registrert; igjen, med kjeldeanvisning og diskusjon av alternativa, som eit utgangspunkt for å arbeide vidare med.

Korleis har de tenkt å handtere motstridande informasjon i kjeldene?

Dag skrev:Hva dere mener om tanken bak prosjektet?

Tanken er i og for seg god, men eg er litt redd at online-delen vil passe dårleg inn i min måte å arbeide med dette på. Kvaliteten på lokalt program med tanke på fleksibilitet og bruk vil avgjere om resultatet blir bra for min del.

dn24975

Legg inn av dn24975 » 21. februar 2012 kl. 10.48

Heidi skrev:Likner ikke dette veldig på ancestry.com?
Og da får du tilgang til mange ulike kilder og søkesteder, samt andre folks trær osv.

Det virker som det likner mer på werelate.org?
Vanskelig å mene noe spesielt uten å se systemet, men det blir nok vrient å få et tilstrekkelig antall brukere hvis det skal være en betalingstjeneste. Alt er imidlertid mulig hvis systemet er godt nok.

dn22321

Legg inn av dn22321 » 21. februar 2012 kl. 12.47

Håvard: Jeg ser den, men det er fortsatt kun et korrekt svar. Iogmed flere kildeanvisninger så må en av datoene være feil.
Så da må en av kildene være mer troverdig enn den andre. Som du nevner: kvalitetsgradering.

Motstridende informasjon i kilder er et problem. Men siden kilden ikke kan være fra samme sted, burde en av de være mer troverdig enn den andre. Hadde vært interessant og tatt et spesifikt tilfelle og lagt inn den personen sammen med alternativene for å se hvordan websiden takler det.

Jeg regner med at det i et sånt tilfelle er mange meninger.
Hva som hadde vært veldig greit er å hatt et "team" som er av de beste i faget til å vurdere sannferdigheten i hver av kildene og sette en prioritetsliste og dermed karaktersette kildene i sånne tilfeller.

Som sagt; skulle vært interessant og testet et sånt tilfelle i betaen.

Med primærkilder er det jo ingen problem.

dn22321

Legg inn av dn22321 » 21. februar 2012 kl. 13.10

Asbjørn skrev:
Heidi skrev:Likner ikke dette veldig på ancestry.com?

Det virker som det likner mer på werelate.org?
Vanskelig å mene noe spesielt uten å se systemet, men det blir nok vrient å få et tilstrekkelig antall brukere hvis det skal være en betalingstjeneste. Alt er imidlertid mulig hvis systemet er godt nok.

Werelate er en god sammenligning. Men ser ingen mulighet til å endre språk/oversette en person der. Så om noen går inn på en av de jeg har lagt inn der, så vil ingen utenfor norden forstå det som står om han.
Snedig at så ikke er tilfelle så lenge det er wiki som er grunnstammen der. Mulig de måtte ofre det grunnet andre nødvendigheter.

Ancestry.com har jeg faktisk ikke testet stort. Lagt inn noen navn, men når jeg får treff fra andre trær må man betale $25 i måneden.. Tragisk..

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Sted: Sverige

Legg inn av Gunnar Østegården » 21. februar 2012 kl. 20.23

Dag skrev:Med primærkilder er det jo ingen problem.

Primærkilde og primærkilde; fru Blom! Om det er ei kirkebok du tenker på; så er vel ikke den heller strengt tatt noen primærkilde.
Og: - Kirkebøker inneholder også feil!

Mvh Gunnar.

dn22321

Legg inn av dn22321 » 21. februar 2012 kl. 20.26

Fikk nettopp en ekstrem trist oppdagelse nå.

Et VELDIG godt eksempel på kildehenvisninger som er feil.
Jeg har nok dessverre vært med og spre feil info selv kan det se ut som. Og jeg mista plutselig halve slektstreet..

digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71838&personpostnr=183&merk=183

Her er min oldefar Anton Leonhard Johansen oppgitt som sønn av Johan Henrik Andreassen og Anthonette Magrethe Christensdatter.
Dette var person 7 av opprinnelig 29000 navn som jeg har, lagt inn for noen år siden. Fersk i faget og glad for å finne igjen oldefaren min og tippoldeforeldre.. resten har gått sin vante gang i Myheritage.

Nå i ettermiddag fikk jeg treff på min oldefar.. men til min forundring sto det der Johan Hendrik Andreassen og Anne Olsdatter.. "Hvem i all verden er Anne Olsdatter..??"

Så jeg begynte å pløye kirkebøker.. og riktignok...
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071026610127.jpg
Person 22.. Anton Leonard, sønn av Johan Hendrik Andreassen og Anne Olsdatter...

Tragisk!!

Flere år arbeid, mange tusen navn borte-vekk..

Kildehenvisning, samt å faktisk lese og bekrefte at det er korrekt er alfa og omega i dette gamet..
Eksempel til skrekk og advarsel...
Sist redigert av dn22321 den 21. februar 2012 kl. 20.34, redigert 1 gang totalt.

dn22321

Legg inn av dn22321 » 21. februar 2012 kl. 20.28

Gunnar skrev:
Dag skrev:Med primærkilder er det jo ingen problem.

Primærkilde og primærkilde; fru Blom! Om det er ei kirkebok du tenker på; så er vel ikke den heller strengt tatt noen primærkilde.

Mvh Gunnar.

Ja, jeg oppdaget det nettopp.. "primærkilder".. the hard way..
Folketellinger kan ikke kalles det heller vil jeg tro...

Så spørsmålet blir: Hva skal man tro på?

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 21. februar 2012 kl. 20.54

Primærkilde og primærkilde.

Eksempler på kirkebøker er feil har man på både nålevende og døde slektninger og kjente.

Notering i kirkeboka er borskjellig fra klokkerbok til ministralbok samt at jordmorsprotokollen sier noe annet. Offentlig myndighet brukte kirkeboken som sanhet, men både mor og jordmorsprotokoll hadde annendato :D

Kan nevne at Rana Slektshistorielag har gått igjennom kirkebøkene og resultatet står i dere medlemsblad og det er ikke morsom lesning. Utrolig mye feil. :(

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 21. februar 2012 kl. 22.30

Gunnar skrev:Primærkilde og primærkilde; fru Blom! Om det er ei kirkebok du tenker på; så er vel ikke den heller strengt tatt noen primærkilde.
Mvh Gunnar.

Hva er da ei primærkilde? Ei kirkebok vil i de aller fleste tilfeller være ei primærkilde. Ei primærkilde er den kilda som ligger nærmest i tid til en hendelse.

Om den er pålitelig eller ikke er noe helt annet, og har ingenting å gjøre med om den er primær eller sekundær.

(Var litt rask med forrige)
hilsen
Arild Kompelien

dn22321

Legg inn av dn22321 » 22. februar 2012 kl. 23.48

En ting er da i hvertfall helt klart..

I steden for alle hver for seg for hver person i sitt tre, så er det bedre 'alle' jobbet mot en felles fil.
Jeg vet det er utopi, men var jeg ikke sikker på at noe bedre burde lages, så ble jeg i hvertfall det i går.

På det jeg har laget til nå er kildehenvisning like nødvendig som selve grunninfoen.

Hver hendelse har direkte link til kildemateriellet brukt.

Hver hendelse har en verifikasjonslink, slik at en som følger linken til kildemateriellet, har mulighet til å markere sin mening om troverdigheten til kilden. Graderes 1-5 hvor 5 er høyst troverdig. Vurdering for kilde vises som antall stemmer:snitt.

Hver personakt har full historikk lagret til enhver tid og kan følges tilbake dersom en endring er feil.

Hver personakt har et diskusjonsforum som man kan legge inn merknader og meninger om informasjonen som er lagt ut.

Dersom man kan vise til ministrialbok og klokkerbok på hendelsene fødsel/dåp, konfirmasjon, vigsel og død, samt skifte, burde man klare å opparbeide en høy troverdighet for enkeltpersonen i det minste.

Å få noe sikrere enn dette vet jeg ikke.. Noe jeg har glemt?

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 23. februar 2012 kl. 0.46

Det du snakker om virker i det minste lovende. Men uten å ha sett det eller vet hvordan det fungerer i praksis er det vanskelig å si noe mer.

For å være helt konkret, jeg liker å få ting inn med teskjeer for å unngå misforståelser, hvordan er gangen i innlegging av data?

La oss si jeg har lagt inn et barn med et sett foreldre med kjente data. Kan hvem som helst forandre det jeg har lagt inn? Eller hvordan er gangen i rettelser. Eller er det slik at andre ikke kan foreta rettelser men legge inn merknad med begrunnelse om hvorfor det jeg har lagt inn er feil?
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
Anne M. Berge
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Legg inn av Anne M. Berge » 4. mars 2012 kl. 0.23

Denne tråden er noe rotete, for dere diskuterer mange forskjellige saker om hverandre. :wink:

Men online slektsgransking er nok fremtiden på mange måter, og dere har sikkert fått med dere planene om HBR (Historisk befolkningsregister).

Jeg prøvde få igang diskusjon og informasjonsutveksling om WeRelate i en annen tråd her.

Et system med én person=én side, og hvor man må forsøke finne beste mulige opplysninger og kilder en gang for alle er i alle fall et idealistisk prosjekt. Vi har vel mange sett hvordan en del samarbeidsnettsteder som MyHeritage og Geni.com, og brukernes trær på Ancestry.com, alle lager flere problemer enn de løser, og viser seg mest egnet til å spre feil enn til å sortere dem vekk.

I en ekte samarbeids/felles slektswiki må man løse problemene i felleskap. Jeg ser vel for meg at der det kan være to mulige foreldrepar til et barn, så skal ingen av dem stå som foreldre, men det bør være beskrivelse av problemet og lenke til begge foreldrepar i tekstfeltene.

HBR-wiki i regi av store og pålitelige aktører sikter på å bli nettopp en slik en-gang-for-alle slektsnettsted, og jeg vil anta at de må løse problematiske forbindelser på en lignende måte.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

dn22321

Legg inn av dn22321 » 28. januar 2013 kl. 17.56

Da har jeg kommet såpass langt at jeg har fått et større selskap til å ta utviklingen av mitt system. Samt investeringsinteresse nok til å ta utviklingskostnadene.

Jeg har tatt kontakt med Generalsekretær Mette Gunnari i DIS-Norge for å høre om DIS-Norge kan ha interesse av å komme med innspill under utviklingen for å gjøre systemet så perfekt som det kan la seg gjøre.

Systemet kommer til å gi 2 ulike modus; De som vil drive slektsforskning på normal måte som i dag, samt også å kunne gi mulighet for de som ikke gidder/orker/har tid til å å drive med slektsforskning til å få sitt slektstre. Dette er et produkt som ikke finnes alternativ for i dag.

Dessuten kommer systemet til å bli "Plain & Simple". Altså ingen fancy dikkedarier som er totalt unødvendig for å få et slekstre som har meget høyt nivå av sikkerhet på personer.
Jeg kommer til å la kilder være primært synlig og vil kunne direktekobles for at andre også enkelt kan verifisere. Dess flere som verifiserer info om person i forhold til kildemateriell, dess høyere rating på person.

Jeg er nå ute etter å finne interesserte i DIS-Norge som vil være med i betatesting og som har innsikt i slektsforskning til å kunne bidra med synspunkter til forbedring av produktet.

Forventet release 1. mai.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 28. januar 2013 kl. 18.46

Ligger det i den kontakten du har hatt med DIS-NORGE noen økonomisk støtte eller bindingere til DIS-Norge :?:

Ellers er alle ideer spennende :)

dn22321

Legg inn av dn22321 » 28. januar 2013 kl. 19.31

Nei, ingen "hefting" eller betingelser.
Jeg ønsker bare best mulig produkt hvor DIS-Norge med sin lange erfaring har mulighet til å være med og forme/bidra til et produkt som kanskje kan være et mulig tilbud til medlemmer ved senere tidspunkt..

dn22321

Legg inn av dn22321 » 12. august 2016 kl. 19.44

Det har gått litt tid siden denne tråden ble oppdatert.

I mellomtiden har jeg blitt frastjålet idéen, selskapet gått konkurs, og jeg selv har tatt tråden ved å lære meg php og mysql selv.

I dag er prosjektet http://www.geneasky.com

Geneasky er garantert verdens (med Norge/Skandinavia i fokus) beste program med fokus på kilder.

Alt er per i dag gratis, det er kilder og globalt tre som er hovedfokus.

For en fullverdi versjon har jeg igjen håndtering av global persons bilder.

Håper derfor at flere ønsker å prøve sine GEDCOM-filer og samarbeide med å finne kilder for hendelser.
Alt er 100% "live". Dvs. om noen gjør endringer som berører ditt tre, får du melding i dét du logger deg inn..
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 13. august 2016 kl. 11.15

Dag skrev:I dag er prosjektet http://www.geneasky.com

Jeg har prøvd linken din men får 404 Error.
Mvh
Leif B.

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 13. august 2016 kl. 11.29

Linken virker hos meg. http://www.geneasky.net/

Fortsetter i ny tråd om import av GEDCOM
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=141045
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 14. august 2016 kl. 13.48

Jeg bruker WIN7 og Google Chrome
Jeg får fremdelses error
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mvh
Leif B.

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Sted: Sverige

Legg inn av Gunnar Østegården » 14. august 2016 kl. 14.09

Leif skrev:Jeg bruker WIN7 og Google Chrome
Jeg får fremdelses error

Ja, samme her!
Og jeg bruker Windows 10 og Opera.

Mvh Gunnar.

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 14. august 2016 kl. 15.04

Bruker Windows 10 og ikke noen 404 verken på Chrome eller IE.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 15. august 2016 kl. 9.27

Dag skrev:Det har gått litt tid siden denne tråden ble oppdatert.

I mellomtiden har jeg blitt frastjålet idéen, selskapet gått konkurs, og jeg selv har tatt tråden ved å lære meg php og mysql selv.

I dag er prosjektet http://www.geneasky.com

Geneasky er garantert verdens (med Norge/Skandinavia i fokus) beste program med fokus på kilder.

Alt er per i dag gratis, det er kilder og globalt tre som er hovedfokus.

For en fullverdi versjon har jeg igjen håndtering av global persons bilder.

Håper derfor at flere ønsker å prøve sine GEDCOM-filer og samarbeide med å finne kilder for hendelser.
Alt er 100% "live". Dvs. om noen gjør endringer som berører ditt tre, får du melding i dét du logger deg inn..

Påstander som "garantert verdens beste" bør en være forsiktig med...

Linken "www.geneasky.com" endres automatisk til http://www.geneasky.net/ i herværende Chrome.

Etablerte et tre med 1 person, prøvde import.
Klikker på "Last opp GEDCOM"-knappen, får opp en firkant og ikkeno mer, intet skjer.

Ser etterhvert at det må legges inn minst 100 personer i treet manuelt før det tillates import av GEDCOM.
Og så står denne; "Advarsel: den importerte filen blir opplastet til nåværende tre og overskriver data i den!"

dn22321

Legg inn av dn22321 » 21. november 2016 kl. 15.11

Ja, det var geneasky.com som var hoveddomenet, men så viste det seg at one.com som domenet står på, ikke hadde backup. Og det er ganske viktig. One.com hadde den gang bare backup for seg selv, altså om deres egne systemer skulle kræsje av en eller annen grunn.

Har nå lagt om til http://www.geneasky.net som hoveddomene, men de som husker .com adressen får også mulighet til å komme til siden.

Verdens beste var kanskje å ta i ja, men etter å ha testet en del programmer, så er kilder ganske omstendelig, og de siste versjonene av GeneaSky så har også programmet fått innebygget søketjenesten for folketellingen i 1910 samt 1-klikks import fra digitalarkivets kirkeboksider.
https://www.youtube.com/watch?v=HSGapy-obwI

Det må legges inn minst 100 personer for å laste opp ditt tre til det globale treet. Dette for å unngå at personer laster opp enkeltpersoner uten noen relasjoner.
Når du lager et nytt tre får du forslaget om å legge inn en person, eller laste opp en GEDCOM-fil.

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»