Embla-hendelser og redigering av GedCom
Moderator: MOD_Slektsprogrammer
Embla-hendelser og redigering av GedCom
Har versj 9 av Embla og har noen spørsmål ang. hendelser i Embla. Registreringene mine ble importert med GedCom Ansel fra Legacy 8. Det det gjelder er hendelsen "Navnedag":
- Er det noen som vet hvor den er og hvordan den ser ut i en Gedcomfil?
- Hvordan er syntaksen for å bytte "Navnedag" ut med hendelsen "Dåp"
med tanke på redigering av GedCom vha. notisblokken på pcen?
Legger ut dette innlegget her, fordi Emblas brukerforum er stengt for nye innlegg.
Takker for all hjelp jeg kan få.
Vennlig hilsen
Terje Norin
- Er det noen som vet hvor den er og hvordan den ser ut i en Gedcomfil?
- Hvordan er syntaksen for å bytte "Navnedag" ut med hendelsen "Dåp"
med tanke på redigering av GedCom vha. notisblokken på pcen?
Legger ut dette innlegget her, fordi Emblas brukerforum er stengt for nye innlegg.
Takker for all hjelp jeg kan få.
Vennlig hilsen
Terje Norin
-
- Sted: HAUGESUND
Re: Embla-hendelser og redigering av GedCom
Det er vel ikke Emblas brukerforum som er stengt, men kontoret er stengt til den nye personen kommer på plass om kort tid. Mvh. Johan Arthur Hansen
-
Ser at dette står helt nederst under Navnedag. Om dette er til hjelp vet jeg ikke! Har faktisk aldri brukt denne hendelsen. Se vedlegg. Mvh. Johan Arthur Hansen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
Lagte en liten gedcomfil i Ansel og la inn en navnedag som hendelse.
I Wordpad sto det følgende på denne hendelsen: Se vedlegg. Mvh. Johan Arthur Hansen
I Wordpad sto det følgende på denne hendelsen: Se vedlegg. Mvh. Johan Arthur Hansen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Sted: KRISTIANSAND S
Hvor kommer den "navnedag"-tag'en fra? Det heter da ikke det i Legacy, som du eksporterte Gedcom fra?
Fra Legacy heter dåp CHR .
I Norge er navnedag noe helt annet enn den dagen barnet fikk navnet (dåp).
Se http://www.birthday.no/navnedager/ , som også er et framifrå verktøy for å finne personers fødselsdatoer..
Forøvrig vil jeg sterkt anbefale å bytte ut Notisblokk/Notepad som følger med Windows til noe mye bedre, some f.eks. Notepad++ , som også er gratis.
https://notepad-plus-plus.org/
Fra Legacy heter dåp CHR .
I Norge er navnedag noe helt annet enn den dagen barnet fikk navnet (dåp).
Se http://www.birthday.no/navnedager/ , som også er et framifrå verktøy for å finne personers fødselsdatoer..
Forøvrig vil jeg sterkt anbefale å bytte ut Notisblokk/Notepad som følger med Windows til noe mye bedre, some f.eks. Notepad++ , som også er gratis.
https://notepad-plus-plus.org/
- Otto Jørgensen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
I Gedcom er det to tager for Dåp:
BAPM {BAPTISM}:
The event of baptism (not LDS), performed in infancy or later. (See also BAPL, and CHR.)
( N ) DÅP = En dåpshandling (ikke LDS) utført i barndommen eller senere. (Se også BAPL, CHR og CHRA i manualen for GEDCOM.)
KOMMENTAR: Kan dette også tolkes som "En handling hvor en person i barndommen eller senere får navn". Slik det står i dokumentet er ikke dette nødvendigvis en religiøs handling i motsetning til BAPL= VOKSENDÅP (LDS) utført av en viet prest i LDS-kirken.
CHR {CHRISTENING}:
The religious event (not LDS) of baptizing and/or naming a child.
( N ) DØPT = En religiøs handlingt (ikke av LDS) hvor et barn blir døpt og/eller gis navn.
KOMMENTAR: "Christening" passer godt i norsk kirketradisjon hvor barn ble "kristnet" og ble båret til dåp i "kristnaklede". Dette er jo en handling som brukes i alle kristne trossamfunn så vidt jeg vet.
Samme kode bør kunne brukes for både kirkedåp og hjemmedåp, da det er stedet hvor handlingen foregår som gir forskjellen.
Navnedag er i grunnen ikke definert inmnen Gedcom, men brukes allikevel ofte i Norge i de tilfeller hvor man ikke døper barnet, men allikevel har en festlighet rundt barnet i noenlunde samme tidspunkt som en evt. dåp ville finne sted.
Forskjellen mellom CHR og BAPT er liten. Dene passet bedre tidligere og den andre er mer moderne. Det kan man vel relatere til hva presten sier i sin seremoni:
"Hva skal barnet hete?"
"Hva heter barnet?"
BAPM {BAPTISM}:
The event of baptism (not LDS), performed in infancy or later. (See also BAPL, and CHR.)
( N ) DÅP = En dåpshandling (ikke LDS) utført i barndommen eller senere. (Se også BAPL, CHR og CHRA i manualen for GEDCOM.)
KOMMENTAR: Kan dette også tolkes som "En handling hvor en person i barndommen eller senere får navn". Slik det står i dokumentet er ikke dette nødvendigvis en religiøs handling i motsetning til BAPL= VOKSENDÅP (LDS) utført av en viet prest i LDS-kirken.
CHR {CHRISTENING}:
The religious event (not LDS) of baptizing and/or naming a child.
( N ) DØPT = En religiøs handlingt (ikke av LDS) hvor et barn blir døpt og/eller gis navn.
KOMMENTAR: "Christening" passer godt i norsk kirketradisjon hvor barn ble "kristnet" og ble båret til dåp i "kristnaklede". Dette er jo en handling som brukes i alle kristne trossamfunn så vidt jeg vet.
Samme kode bør kunne brukes for både kirkedåp og hjemmedåp, da det er stedet hvor handlingen foregår som gir forskjellen.
Navnedag er i grunnen ikke definert inmnen Gedcom, men brukes allikevel ofte i Norge i de tilfeller hvor man ikke døper barnet, men allikevel har en festlighet rundt barnet i noenlunde samme tidspunkt som en evt. dåp ville finne sted.
Forskjellen mellom CHR og BAPT er liten. Dene passet bedre tidligere og den andre er mer moderne. Det kan man vel relatere til hva presten sier i sin seremoni:
"Hva skal barnet hete?"
"Hva heter barnet?"
Otto Jørgensen https://otjoerge.wordpress.com/
"Navnedag" kom fra Embla og det er den jeg svært gjerne vil erstatte enkelt vha notepad med "Dåp", men har ikke peiling på tagger, hvor de skal stå, eller syntaksen. Derfor vil jeg veeeldig gjerne ha hjelp.
vh. Terje Norin
vh. Terje Norin
- Otto Jørgensen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Du har gedcom fra Embla.
Ta og instasller det programmet du tror du vil ha og import gedcom dit.
Du får da muligens en feilmelding eller feilmeldingsliste hvis det er ille.
Ta utgangspunkt i den feillisten og brukerstøtten i det programmet du prøver å importere til kan muligens da enklere hjelpe deg med hva du skal gjøre.
Ta og instasller det programmet du tror du vil ha og import gedcom dit.
Du får da muligens en feilmelding eller feilmeldingsliste hvis det er ille.
Ta utgangspunkt i den feillisten og brukerstøtten i det programmet du prøver å importere til kan muligens da enklere hjelpe deg med hva du skal gjøre.
Otto Jørgensen https://otjoerge.wordpress.com/