printe ut slektstre

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Brukeravatar
dn29246
Sted: OSLO

printe ut slektstre

Legg inn av dn29246 » 15. februar 2013 kl. 21.03

Jeg bruker MyHeritage Family Tree Builder på min pc. Det fungerer godt synes jeg

Men nå har jeg hjulpet en annen i familen med å finne slekt og den er stor!

Jeg har egen printer men synes det ikke blir mulig å printe ut et så stort tre.

De innebygde diagram/rapporter osv. synes jeg bare blir rotete og feil tekst størrelse.
Samme for pdf fil. Det blir et kaos uten like med så mange folk.

Har noen erfaring eller tips til hvor en kan få printet ut slektstre? Eller annen måte å gjøre slikt mer oversiktlig for andre?

beklager om jeg har postet på feil sted

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Re: printe ut slektstre

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 16. februar 2013 kl. 2.01

Det finnes jo eksterne programmer som kanskje er bedre egnet?
Som f.eks. http://progenygenealogy.com/products/fa ... harts.aspx
kanskje?
Legacy har en ganske OK innebygd charting generator også.

Om du skriver til en stor PDF fil så kan du få den trykt opp på et trykkeri, Allkopi el.l.
http://slekt.bknilssen.no - Mest Smedsland/Sveindal/Åseral/Eiken, indre V-Agder og Bergen/Hordaland

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 16. februar 2013 kl. 12.21

Stort tre? Hvor mange generasjoner.?

Mitt tre i Legacy = Horisontal chart med leselig skrift
5 generasjoner = 5 A4 ark (uten foto) = 105 x 30 cm
10 genersjoner = 60 A4 ark (uten foto) = 630 x 60 cm

Jeg tror halvsirkel git det beste resultatet men for at skriften skal være leselig er det litt vanskelig å beregne.
Mine 10 generasjoner klarte jeg å presse ned på 40 ark. 10x4 = 300 x 210 cm
Mvh
Leif B.

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 16. februar 2013 kl. 13.18

Det er jo to minst to slags tretyper - aner og etterkommere.
Etterkommer-tre kan fort bli enormt store.
Et problem er duplikatgreiner, dvs når slekt gifter seg med slekt, som ihvertfall i min slekt skjedde flere ganger. Charting Companion håndterer disse mye bedre enn Legacy.
Den kan også lage fan-chart/vifte av etterkommere, selv om jeg synes det ser litt rotete ut..

Alle tavleprogram jeg har sett har visse mangler dessverre.
Derfor er et program som kan redigere PDF etterpå nyttig. Min favoritt der er Xara. Bytter f.eks. ut tusenvis av b. med f., eller May med mai på et blunk. Og så kan man klippe greiner, tegne inn nye, flytte rundt på ting, legge inn bilder og tekst akkurat som man vil.

Hvis jeg f.eks. skal lage en tavle av alle etterkommerne etter en av de eldste anene mine vil alle 16 generasjonene fylle opp minst 75m i bredden med Legacy, men bare 60cm i høyden (712 A4-ark!). Det er jo ikke særlig realistisk eller oversiktlig å skrive ut noe sånt, selv om Charting Companion kan lage dette vertikalt (som vil ta mye mindre plass). Det må deles opp.

Når det gjelder utskrifter så finnes det faktisk mange eldre storformatskrivere som står og støver ned rundt omkring. Jeg fikk en med 150cm papirbredde helt gratis. Måtte koste på den et nytt glidelager til en 50-lapp og så var den i full drift igjen :) Kan selvsagt ikke måle seg med nyere skrivere mht fotokvalitet, men f.eks. til slektstrær er den helt ideell.
http://slekt.bknilssen.no - Mest Smedsland/Sveindal/Åseral/Eiken, indre V-Agder og Bergen/Hordaland

Brukeravatar
dn29246

Legg inn av dn29246 » 16. februar 2013 kl. 13.43

Her var det kommet mange forslag.Tusen takk

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal starte med,men får bare hoppe i det.

Pdf filen er kjedlig synes jeg, selv om en den veien får med alle generasjoner (6)

Å legge over all informasjon i et nytt program, det høres ut som en enorm jobb.Det tror jeg nesten går ut.

Programmet jeg bruker har mange funksjoner innenfor diagrammer.Det eneste jeg sliter med er at jeg ikke får redigert størrelsen på selve teksten.Det ville jo ha hjulpet enormt.

Men får se på muligheten til å få et trykkeri til å ta jobben.

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 16. februar 2013 kl. 13.55

Kathrin skrev:Å legge over all informasjon i et nytt program, det høres ut som en enorm jobb.Det tror jeg nesten går ut.

Programmet jeg bruker har mange funksjoner innenfor diagrammer.Det eneste jeg sliter med er at jeg ikke får redigert størrelsen på selve teksten.Det ville jo ha hjulpet enormt.

Men får se på muligheten til å få et trykkeri til å ta jobben.
Det er ikke snakk om å legge over dataene i et annet program, men å bruke de samme datene fra et annet program. Hvis du kikker på Charting Companion så ser du at de leverer en egen versjon for MyHeritage. Jeg har Legacy-versjonen, men regner med at selve programmet gjør det samme - bare med forskjellige dataformat som utgangspunkt. Programmet koster $30, og de har vel også demo-versjon tror jeg. Jeg syntes ihvertfall det var en god investering.
Det finnes flere slike program, men Charting Companion var det jeg likte best.

Brukeravatar
dn29246

Legg inn av dn29246 » 16. februar 2013 kl. 21.41

ah ok.

Mulig jeg misforstår,men MyHeritage programmet har disse tingene,bare at det blir håpløst å printe ut. Enten blir teksten så liten at det ikke går å lese,ellers må en printe ut store mengder og lime sammen.

Det blir klønete

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 16. februar 2013 kl. 23.06

Jeg har aldri brukt MyHeritage, så jeg vet ikke hva du kan kontrollere av skriftstørrelser osv. Det hørtes i utgangspunktet ut som om du ikke hadde noen kontroll over dette?
Jeg vil tro at eksterne, dedikerte slektstre-programmer har flitt flere muligheter og fleksibilitet enn de som er innebygd i slektsprogrammet?

Men det er jo uansett umulig å skrive ut mer enn litegrann på ett A4-ark, og samtidig skulle kunne lese teksten.

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 17. februar 2013 kl. 9.27

Slektsprogrammet The Master Genealogist (TMG) har en grafikkmodul som kan skrive ut ane- og etterkommertre som også kan redigeres videre av brukeren. Rapportene kan sendes direkte fra TMG til en utskriftstjeneste hos TMG-leverandøren i USA som sender rull-papir tilbake etter noen dager.
Eksempelvis blir et typisk anetre med 10 generasjoner 37x540 cm i retning nedenfra og oppover.
Samme tre som sirkel blir 102 cm i diameter.
Et etterkommertre med 16 generasjoner blir hele 27 meter bredt x 33 cm høyde, forsåvidt ikke umulig å henge på veggen i neste slektsstevne.

Torleif H

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 17. februar 2013 kl. 14.19

Torleif skrev:Et etterkommertre med 16 generasjoner blir hele 27 meter bredt x 33 cm høyde, forsåvidt ikke umulig å henge på veggen i neste slektsstevne.
Ikke umulig, men ganske upraktisk å følge linjene når man må bevege seg sidelengs opptil 25m! Blir lett kaotisk stevne når alle skal finne sine greiner.. ;)

Når det gjelder redigering i programmet så kan du gjøre dette i Legacy også, legge til tekster, flytte ting rundt osv. Men for virkelig god kontroll må det over i et eksternt program etterpå, som f.eks. Xara.

Brukeravatar
gj14530
Sted: Frankrike

Legg inn av gj14530 » 17. februar 2013 kl. 14.47

Hi, sorry to write in english.
If you need a graphical tree with all persons belonging to your genealogy, take a look to Ancestris, and use one of its reports named "All-in-one chart". With it, you will be able to produce .svg file like this one I've just made on a very little gedcom file (kennedy genealogy (take the file kennedy.svg)). Once the .svg file created, you can open it, using Inkscape ("inkscape kennedy.svg"), or you can transform it as a .png file ("inkscape kennedy.svg -y 0.5 --export-png=kennedy.png") or something else. With huge genealogies, you can have output files many meters long :-). Francois

Brukeravatar
dn29246

Legg inn av dn29246 » 22. februar 2013 kl. 17.48

Hehe jeg er litt forvirra over hva jeg skal prøve.Men får ta en runde i tankeboksen
Men tusen takk for kreative forslag!!

Hello and thank you for the reply Francois. My issue is that I already got a family tree and I don't really want to re-create another one ,using a new program again.

In My Heritage Family Tree Builder,there's a feature called "All-in-one chart" along with other possibilities .

I think i would like to upload a file and let a more professional company print it out.

This way one can edit the text size better and get a much more realistic view of the chart before printing.

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 22. februar 2013 kl. 22.34

Vet ikke om dette er med til å minske forvirringen akkurat -
men når du har en fil i pdf (Acrobat) eller svg-format så kan disse nromalt skaleres/printes akkurat så store eller små du vil uten at de mister kvaliteten. Dette er ikke tilfelle dersom du skalerer foto, eller tekst lagret som bilder (f.eks. jpg eller png).
Du kan altså skrive ut et 25 m langt tre på ett A4-ark, men da blir skriften som fluelort. Eller du kan skrive ut ett navn over flere kvadratmeter papir.
Derfor tror jeg du vil få mer ut av å prøve deg litt fram på egen hånd med din egen skriver.
Prøv med tekst i størrelsen 10pt og nedover til f.eks. 2pt , og se når du synes det blir for smått til å kunne leses på papir. Da vet du hva du må stille font-størrelsen på i utskriften. Det er vanskelig å bedømme på skjermen.

Brukeravatar
dn27765
Sted: SYLLING

Legg inn av dn27765 » 12. mars 2013 kl. 21.30

Myheritage Family Tree Builder har muligheter til å justere skriftstørrelse, type og farge for tittel, navn, faktatekst of fotnote i diagram.

Bilde

På hovedmenyen kan en gå til Diagram > Diagram Alternativ, eller knappen Diagram på verktøylinjen og deretter velge knappen Alternativ. Se skjermbilde

Tore Haraldsen Trollsaas
Sted: LILLESTRØM

Legg inn av Tore Haraldsen Trollsaas » 16. mars 2013 kl. 14.19

Kathrin skrev:Hehe jeg er litt forvirra over hva jeg skal prøve.Men får ta en runde i tankeboksen.

Et alternativ kan være å kontakte firma som har print/plotting som tjeneste. (Kanskje CopyCat?) og spørre om tips.

Enkelte kan da gi deg en plotter-/printer-driver som du installerer på pc'en som en hvilken som helst annen printer-driver. Deretter kan du velge denne plotter-/printere-driveren ved utskrift og "brukerdefinert" papirstørrelse (f.eks. løpende 50 meter). Så printer du ut til fil på USB-pinne og leverer USB-pinnen til firmaet for printing....

Men det koster trolig flesk å få det printet ut :?

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 16. mars 2013 kl. 14.26

PDF995 er en printerdriver for PDF og den kan brukes til de aller fleste formater, både standard og selvdefinerte. De fleste PDFdirvere klarer dette.

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 16. mars 2013 kl. 14.56

Eksempel på grafisk slektstreutskrift fra TMGs utskriftstjeneste:

Anetre nedenfra og oppover, 10 generasjoner, ca 38x760 cm rullpapir, pris ca kr 400.

Ingen spesielle drivere nødvendig, direkte overføring av TMGs rapportfil til TMG i USA.

Torleif H.

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»