Slektsbok i Legacy?

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
dn25949
Sted: NAMSOS

Slektsbok i Legacy?

Legg inn av dn25949 » 24. mai 2012 kl. 10.05

Jeg vet det finnes flere tråder om slektsbøker, men tar sjansen på å lage en selv likevel.

Jeg har sånn smått begynt å leke med ei "lita" slektsbok i Legacy, men ser at det krever en del "fininnstillinger" når det kommer til layout, språket, etc. Vet noen om det finnes en oppskrift/beskrivelse av framgangsmåte for Legacy om å bruke disse kjempefine funksjonene (på norsk lr engelsk)?

Takk for svar!

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: Slektsbok i Legacy?

Legg inn av dn18596 » 24. mai 2012 kl. 12.05

Hei,

Jeg har ikke sett noen bruksanvisning, men det er mulig det finnes, søk på Legacys forum, både det norske og engelske.

Generelt vill jeg si att alle program skaper en kjedelig stil, Det kan ikke bli anderledes når man skall beskrive født, døpt (konfirmert), gift og død for ett antall mennesker med samme ord.
- Det jeg har gjort er først å gå igjennom tekstene for "handlinger" slik att det passer med hvordan jeg vill si det. - Jeg bruker korte stedsnavn og har et format der velkjente steder (Bergen, Oslo etc.) skrives uten fylke og land men steder/gårder som er sjeldne i min familie skriver jeg med både kommune og fylke.
- Jeg har prøvd meg fram til oppsett som passer meg, kilde, notat etc og gjør så en RTF fil for å redigere i ordbehandler. Jeg bruker LibreOffice (tidligere OpenOffice) og er godt fornøyd med det. Den litt kjedelige gjentagelsen som kommer fra Legacy, NN giftet seg med MM - - - MM giftet seg med NN, endrer jeg. NN født xxxx, døpt xxxx etc, ev tidligere ekteskap , MM det samme og etter dette NN giftet seg med MM. Om en av partene har senere ekteskap, tas det med etter dette. Det viktige er att det blir lettlest, enkelt og tydelig.

Håper dette gir deg noen ideer du kan bruke.
Vennlig hilsen
Niels

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 24. mai 2012 kl. 13.26

Hvilken versjon av LibreOffice bruker du, som du er godt fornøyd med?

Jeg sliter mye med å få ting linet opp i bok/rapporter i RTF. Spesielt hvor det er en rekke med barn, og så står det et nr litt til venstre for "den utvalgte". Som i Etterkommerbok.
Dette blir helt rufsete i RTF+LibreOffice, men OK i PDF.

Dessuten er rtf-importen av registeropføringer etc ødelagt i siste offisielle versjon. Har levert bug-report på dette, og fått beskjed om at dette nå er fikset, og vil komme med i neste versjon.

Import av PDF i LibreOffice er ubrukelig.
Xara Designer importerer PDF helt flott, men er ikke så velegnet for lange dokumenter, som slike slektsbøker ofte blir..

Legacy er ganske kraftig, men ikke spesielt godt designet, så det blir ganske fort rotete og uoversiktlig å finne ut hvor du gør de forskjellige tingene.
Jeg har f.eks. lagt inn ganske mange søsken med etterkommere bakigjennom. Dette medfører ofte at greiner vokser sammen igjen etter noen generasjoner (det er ikke så folksomt i indre Agder..). Da mangler Legacy funksjonalitet for å oppdage dette, og lister istedet opp de samme linjene mange ganger i stedet for å påpeke/henvise til duplikatoppføringene.

Men kanskje er det en innstilling for dette et eller annet sted som jeg ikke har oppdaget?

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 24. mai 2012 kl. 14.04

Jeg har nå LibreOffice 3.4.4 og Ubuntu Linux. Jeg leger med en PDF side som er eksportert fra Legacy RTF og skrevet ut i PDF. Dette er en test, så det viser ikke hvordan jeg "retter til" teksten.

Legacy finner dubletter og markerer det i utskriften som vist på personene 26 og 27. Det er mulig att det er kombinasjoner av samme person i flere slektsgrener som ikke programmet finner, jeg har ikke gjort noen test med det.
Vennlig hilsen
Niels

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 24. mai 2012 kl. 19.45

Jeg fant ikke noe vedlegg?
Hvor er det du stiller inn dette?

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 25. mai 2012 kl. 13.45

Det gikk for fort igår, jeg hadde en avtale og glemte i hasten vedlegget. Håper det kommer med nå :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vennlig hilsen
Niels

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 25. mai 2012 kl. 15.57

Takker!
Fant innstillingen også i Legacy. Den hadde "gjemt seg" under Rapportvalg/Format, og ikke under "Ta med".
Hvis det nå bare var et tilsvarende valg for Charts...

Mulig at jeg har litt spesielle ønsker her, men det har seg slik at jeg pt ikke fokuserer spesielt på hverken aner eller etterkommere, men mer på hvordan greinene er flettet sammen på kryss og tvers og tilbake. Det straffer seg ved rapporter og tavler ;)
Men det er nå litt fascinerende å se f.eks. at jeg er i slekt med noen av mine søskenbarn via 79 forskjellige linjer ;)

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»