Problemer med å installere Embla

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
dn19093
Sted: MANDAL

Problemer med å installere Embla

Legg inn av dn19093 » 28. oktober 2008 kl. 15.44

Har nettopp kjøpt den siste versjonen av Embla Familie og Slekt (versjon åtte), men får ikke installert programmet. :( Får opp en feilmelding fra Windows og installasjonen stopper. Bruker Windows XP. Feilmeldingen lyer slik her:
Feil ved instalasjon:
AppName:irsetup.exe, AppVer: 8.1.1004.0, Modname:irsetup.exe, ModVer:8.1.1004.0, Ofsett: 000a69f9

Etter å ha vært i kontakt med utgiver ble det sendt en ny CD, men det samme problemet fortsetter. Får beskjed om å innaktivere virusprogram, noe jeg har gjort. Har innaktivert alle fungsjoner i Norton mens installasjonen pågår.

Lurer på om det er noen som har ide om hva dette skyldes og kan hjelpe meg her? :roll:

Har tidligere brukt versjon 5 hos Embla.

Mvh Liv Anette Trædal :)

gj06733
Sted: KLøFTA

Re: Problemer med å installere Embla

Legg inn av gj06733 » 28. oktober 2008 kl. 19.55

Jeg har tenkt å kjøpe den om ikke så lenge.For det står på hjemme siden dems,at du kan laste ned en demo.For jeg er usikker om det koster noe for den?
Kansje du må inn på kontroll panelet og opp noe der.F.esk brann muren.Du får ringe til firma som du kjøpte av.For dem har et telefon nr på hjemme siden.

Brukeravatar
dn10139
Sted: BORGENHAUGEN
Kontakt:

Legg inn av dn10139 » 28. oktober 2008 kl. 21.36

Her er det tydeligvis feil med selve installasjonsprogrammet, men leverandøren av Embla bør kunne gi deg ett hint om hva du bør gjøre. Forøvrig så kan det jo tenkes at leverandøren har en side med "ofte stilte spørsmål," (FAQ) som du kan titte på. Siden det er såpass grov feil som du henviser til her, så bør de ha en løsning allerede. Mulig du må inn i Windows registeret og lempe ut en del av det som tidligere installasjoner har lagt inn. Jeg anbefaler å avinstallere Embla, og foreta en "registerrens" med f.eks. programmet CCleaner, du finner det her: http://www.ccleaner.com Deretter kan du prøve å installere på nytt, hvis du har fått noen form for løsning på problemet fra leverandøren. 8)
Det fins alltid en utvei, sa musen, den lå i kattens mage.

Til hjemmesiden min

dn19093

Legg inn av dn19093 » 28. oktober 2008 kl. 22.27

Ole Eddy Monsø skrev:Her er det tydeligvis feil med selve installasjonsprogrammet, men leverandøren av Embla bør kunne gi deg ett hint om hva du bør gjøre. Forøvrig så kan det jo tenkes at leverandøren har en side med "ofte stilte spørsmål," (FAQ) som du kan titte på. Siden det er såpass grov feil som du henviser til her, så bør de ha en løsning allerede. Mulig du må inn i Windows registeret og lempe ut en del av det som tidligere installasjoner har lagt inn. Jeg anbefaler å avinstallere Embla, og foreta en "registerrens" med f.eks. programmet CCleaner, du finner det her: http://www.ccleaner.com Deretter kan du prøve å installere på nytt, hvis du har fått noen form for løsning på problemet fra leverandøren. 8)

Har nå testet programmet på en lånt bærbar maskin med Windows Vista og det ble lagt inn der uten problemer. På hjmmesiden til Embla anbefaler de XP, så der ligger ikke problemet. Med mindre der er en feil med XP´en..

Jeg har vært i kontakt med utgiver, men problemet var ukjent. Derfor sende de en ny CD til meg for med tanke på at det var en feil med CD´en. Når ikke det gikk skulle jeg få fjernhjelp, det er bare det at det ikke er folk der til å hjelp før torsdag :? Det løser jo problemet med at jeg nå ikke får gjort noe, men det grunnleggende problemet forblir en uløst sak.

Har skrelt maskinen for tidliger Embla-filer (tror jeg, de ligger ike på et sted så det er vanskelig å vite sikkert)) men det fikk jeg beskjed om hadde ikke noe å si. Jeg har også kjørt CCleaner, men heller ikke det hjalp.
Så lenge jeg ikke har fått dette til har jeg heller ikke betalt for medlemskap og produktet og kommer da ikke inn på medlemssiden. Siden utgiver hevder at dette er et ukjent problem vil jeg sikkert ikke finne noe der heller ??
Det må være et program eller annet på min maskin som gjør at installeringen klikker og feilmeldingen kommer opp. Men hva?? :shock:

Mvh Liv Anette

dn19093

Legg inn av dn19093 » 28. oktober 2008 kl. 22.31

Trond Øverby skrev:Jeg har tenkt å kjøpe den om ikke så lenge.For det står på hjemme siden dems,at du kan laste ned en demo.For jeg er usikker om det koster noe for den?
Kansje du må inn på kontroll panelet og opp noe der.F.esk brann muren.Du får ringe til firma som du kjøpte av.For dem har et telefon nr på hjemme siden.

Det koster ikke noe å laste ned demoen. Har brukt Embla tidliger og har vært fornøyd. synes det er et greit og oversiktlig program for en som ikke er en reser på data. Kan en god del, men langt i fra alt. For min del holder dette programmet, om jeg bare får lagt det inn igjen:-)

Mvh Liv Anette

Brukeravatar
dn10139
Kontakt:

Legg inn av dn10139 » 28. oktober 2008 kl. 23.38

Muligheten for at det er noe som er installert tidligere som forårsaker at installasjonen stopper opp, er helt klart til stede. Jeg søkte på feilmeldingen du fortalte om i første innlegg, men fant ikke noe lignende på nettet. Det gjenstår å undersøke om det finnes noe på siden til Indigo Rose, som har levert installasjonsprogrammet. Men det blir ikke i kveld, nå er det god natt. :D

Til hjemmesiden min

dn19093

Legg inn av dn19093 » 28. oktober 2008 kl. 23.52

Fant selv et eller anna på siden til firmaet IndigoRose som har laget programmet.
Utdrag av mail fra urgiver:

"...jeg bruker et program for å lage selve installasjonsrutinen. Dette programmet heter Setup Factory og blir laget av et firma som heter IndioRose. Når filen du henviser til en det nærliggende å tro at IRSetup betyr IndioRose Setup"

Søkte så på dette navnet og fikk opp en side med noe me filnavnet "irsetup" i. Men det ligger litt over mine datakunskaper.
Her er linken:
http://www.indigorose.com/site/search.p ... Search#947

Vet ikke om denne hjelper stort, men kanskje ....håper jeg :)
Vet heller ikke om det har noe betydning, men den irsetup-filen legger seg i en mappe som heter "Prefetch" i Windows.

Mvh Liv Anette

Brukeravatar
dn10139
Kontakt:

Legg inn av dn10139 » 29. oktober 2008 kl. 9.11

Liv Anette Trædal skrev:Fant selv et eller anna på siden til firmaet IndigoRose som har laget programmet.

Se der ja, litt av vært å lese der. Jeg skal prøve å finne noe der, men det vil nok ta litt tid. 8) Det at filen irsetup.exe legger seg i Prefetch-mappen er jeg litt usikker på, men vi får se hva jeg finner. 8)

Til hjemmesiden min

gj06733
Sted: KLøFTA

Legg inn av gj06733 » 29. oktober 2008 kl. 15.59

Takk for svare. Det er like greit¨å legge din der,en å skrive alt på pappir.For det kan for bli noe ark av en sånn jobb.

dn19093

Legg inn av dn19093 » 29. oktober 2008 kl. 20.20

Saken står ennå uløst. Har prøvd et nytt tips jeg fikk ang Ms NET.Framework, men det hjalp heller ikke å installere dette programmet. Har vært i kontakt med en bekjent som er flink på data, men han kunne ikke hjelpe uten at han kom hjem hit og så hva som skjedde i installeringsprossesen. :?
Kan være jeg til syvende og sist ikke slipper unna en formatering av maskinen. La inn nytt orerativsystem rundt nyttår uten at det ble gjort. Det kan være det ligger noe gammelt grums et sted som fororsaker problemet. :roll:

Mvh Liv Anette :)

Jarl Engstrøm
Sted: LARVIK

Legg inn av Jarl Engstrøm » 29. oktober 2008 kl. 20.39

Liv Anette Trædal skrev:[quote=
Har skrelt maskinen for tidliger Embla-filer (tror jeg, de ligger ike på et sted så det er vanskelig å vite sikkert)) men det fikk jeg beskjed om hadde ikke noe å si. Jeg har også kjørt CCleaner, men heller ikke det hjalp.
Så lenge jeg ikke har fått dette til har jeg heller ikke betalt for medlemskap og produktet og kommer da ikke inn på medlemssiden. Siden utgiver hevder at dette er et ukjent problem vil jeg sikkert ikke finne noe der heller ??
Det må være et program eller annet på min maskin som gjør at installeringen klikker og feilmeldingen kommer opp. Men hva?? :shock:

Mvh Liv Anette

Hei
Liv Anette
Har du installert andre program etter du har prøvd å installere Embla?
Vist ikke kan du prøve å stille pcen tilbake til før installasjon av v8.
Oppskrift:
1: Jeg mener slektstreet ditt ligger i mappa ”C:\Programfiler\Mitt familietre”
Er ikke helt sikker om det ble byttet navn etter v5 men du kan åpne mappa å se om iconet til Embla er der, er iconet der, da er det riktig mappe.
Der er ei mappe som har slektstreets navn.
Brenn denne mappa på en cd, eller brenn helle ”Mitt familietre” på en cd.
Da har du sikret deg jobben du har gjort til nå.
2: Stil tilbake pcen med systemgjenoppretting, til før du installerte Embla.
3: Avinstaller Embla på vanlig måte med hjelp av kontrollpanel osv.
4: Slett mappa ”Mitt familietre” Husk punkt 1 først.
5: Start pcen på nytt, for deretter installer v8 på nytt.
6: Etter Embla har startet la cden være i pcen og Klikk ”Fil” ”Søk etter alle familietrær” på pcen.
Merk familietreet dit og følg instruksjonene.

Brukeravatar
dn10139
Kontakt:

Legg inn av dn10139 » 30. oktober 2008 kl. 15.35

Liv Anette Trædal skrev:Saken står ennå uløst. Har prøvd et nytt tips jeg fikk ang Ms NET.Framework, men det hjalp heller ikke å installere dette programmmet....

Og mitt forsøk på å finne løsning via ett forum på Indigo Rose, ga stort sett ikke noe resultat. Det eneste jeg fikk klarhet i, når jeg presenterte feilmeldingen du fikk, er at dette måtte være XP som feilet, og at den versjonen av installasjonsprogrammet som var brukt, ikke hadde crashet med XP med SP2 og SP3 tidligere. Noe mer kom det ikke ut av det, desverre. Ser at du får hjelp av fler, det med å bruke gjenopprettingsfunksjonen er absolutt verdt ett forsøk. 8)

Til hjemmesiden min

dn19093

Legg inn av dn19093 » 30. oktober 2008 kl. 22.55

Har nå funnet ut hva problemet er med at jeg ikke får installert slektsprogrammet. Det er en feil i kjernen på Windows, og eneste løsning er formatering. Riktig nok lå det noen gamle programfiler i registeret, og det ble fjernet uten at det løste problemet. Fikk "fjernhjelp" hos utgiver av slektsprogrammet i dag. :)
Så nå er det bare å bite i "det sure eple", brett opp armene og gjøre det jeg burde gjort for lengst..formatere :?
Håper å få hjelp til det i helgen, for jeg har aldri gjort det før....
Takk for alle gode råd og tips i saken...

Mvh Anette

Brukeravatar
dn10139
Kontakt:

Legg inn av dn10139 » 31. oktober 2008 kl. 20.02

Jaha, det var Windows som var synderen, ja. Da kan du egentlig slippe unna den formateringen, ved å la Windows foreta en reparasjon. Hvis du da ikke har foretatt oppdatering til Internet Explorer 7 og Servicepack 3. Da kan det oppstå en del forviklinger, når du skal installere oppdateringer. Om du velger å prøve, så er det ganske enkelt å reparere Windows. Start installasjonen, hopp over det første tilbudet om å reparere, fortsett å installere frem til det punktet som Windows sjekker om den kan finne en tidligere versjon av seg selv, finner den det, så får du valget med å reparere den installasjonen, eller installere på nytt. Velger du å reparere, så reparerer den seg selv, og lar ellers alt være som det var, det vil si du må også installere oppdateringene for Windows på nytt, men slipper å installere alt det andre, som du jo må ved en formatering. 8)

Til hjemmesiden min

dn19093

Legg inn av dn19093 » 2. november 2008 kl. 22.10

Takk for svar og gode råd her. :) Det hadde vært kjekt å slippe unna en formatering, men tror det ikke er noe vei utenom. PC´en ble ikke formatert når jeg la inn nytt oprativsystem for snart 1 år siden og det ligger mye "grums" igjen fra tidligere. :? Får heller ta den jobben. Tror jeg blir mer fornøyd når det er gjort. PC´en er 4 år gammel og jeg har ikke formatert den tidligere.

Mvh Anette :)

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»