Hva er landskyld og hvor er registeret?

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Brukeravatar
7185
Innlegg: 64
Registrert: 1. desember 2004 kl. 1.10
Sted: HAUGE I DALANE
Kontakt:

Hva er landskyld og hvor er registeret?

Legg inn av 7185 » 26. januar 2007 kl. 15.14

Hei

I programtesten for I - Registrering, står følgende;
09 - Kan knyttes til eget register for landskyld (benyttet før 1700)?

Er det noen som kan meg en liten forklaring på "landskyld"? Er det et spesielt oppsett med definerte felt? Er det et register som allerede finnes og som kan lastes ned fra nettet eller studeres på annen måte?

Er dette noe som er viktig for en slektsgransker i Norge?

Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland

Ole Bjørn Darrud
Innlegg: 492
Registrert: 18. november 2004 kl. 0.04
Sted: TRANBY

Re: Hva er landskyld og hvor er registeret?

Legg inn av Ole Bjørn Darrud » 28. januar 2007 kl. 16.55

Landskyld er den årlige leien en leilending betalte jordeieren. Landskyld var i eldre tider også den verdi som ble lagt til grunn ved kjøp, salg og skifter. Landskyld ble dels også benyttet som skattegrunnlag.
Kfr Norsk Historisk leksikon.

Mao er en oversikt over hvem som har hvilke eierparter (landskyld-enheter) på et gitt tidspunkt en meget viktig kilde for å pusle sammen slektskap på 1600-tallet. Spesielt når en ser flere slike "skattelister" i sammenheng.
Eksempel på en slik lister er Jordebok for Telemark 1615:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... r=&spraak=


vh
Ole Bjørn

Brukeravatar
7185
Innlegg: 64
Registrert: 1. desember 2004 kl. 1.10
Sted: HAUGE I DALANE
Kontakt:

Re: Hva er landskyld og hvor er registeret?

Legg inn av 7185 » 28. januar 2007 kl. 17.33

Tusen takk Ole Bjørn. Det var meget oppklarende.

Jeg må nok blotte min mangel på kunnskap enda en gang og si at jeg ikke helt forstod alle de kolonnene på den siden i Digitalarkivet som du henviste til. Det var heller ingen forklarende oversikrift på kolonnene. Neste spørsmål må dermed bli, hvilke kolonner eller felt som et landskyldregister bør/skal inneholde?

vennlig hilsen
Stein Inge Haaland

Ole Bjørn Darrud
Innlegg: 492
Registrert: 18. november 2004 kl. 0.04
Sted: TRANBY

Re: Hva er landskyld og hvor er registeret?

Legg inn av Ole Bjørn Darrud » 28. januar 2007 kl. 19.56

Det finnes ikke noen definisjon på hvordan slike lister er lagt opp. De varierer fra gang til gang, skriver til skriver og landsdel til landsdel.
På samme måte som kirkebøker over tid har forandret seg.
Jeg er usikker på om jeg ville lagt det inn som en del av en standard komponent i et slektsprogram.

Kanskje som en tilleggsmodul der du lage en enkel database.
Typisk i slike eiendomsoversikter kan 1 gård eies av en eller mange med ulike eierandeler.
En person kan eie andeler i mange gårder. Eierandelene utrykkes i mange forskjellige måleenheter. En gårds verdi varierer også fra liste til liste. Gårdene skrives forskjellig.
Databasen bør kanskje gi bruker mulighet til å linke eiere i forskjellige lister (årstall) med hverandre for å markere samme person, og andre mulige/sikre/usikre slektsrelasjoner.
Kommentarfelt, felt for å drøfte hvordan relasjonene bør tas med.
Dette er ikke non spec, kun litt tankeflukt rundt emnet.

Ole Bjørn

Svar

Gå tilbake til «Diskuter DIS-Norges programtester»