Vedlikehold av databaser

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Vedlikehold av databaser

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 17. oktober 2006 kl. 1.21

Blant testkriteriene under Vedlikehold savner jeg et punkt som kunne kalles Kontrollsøk eller Problemsøk - om det er mulig å kjøre et kontrollsøk på databasene.

Det vil i stor grad dreie seg om datoer er rimelige - om hendelser kommer i rett rekkefølge, (fødsel før vielse), alder ved vielse og død rimelig (år innstilles før søk), mors alder ved barnefødsel, personer uten kjønn.

Ble minnet om dette ved gjennomkjøring av egen base. Jeg fikk mange overraskelser. For det første ser det ut til å være uunngåelig at man skriver feil år nå og da, og når man skriver av kilder tenker man ikke alltid på om mors alder virker rimelig. Og ved import av andres databaser kan slike søk gi god pekepinn på hva som bør ses nærmere på.

Brukeravatar
dn09848
Sted: Finland

Re: Vedlikehold av databaser

Legg inn av dn09848 » 17. oktober 2006 kl. 8.55

Dette er (delvis?) dekket av: II-B6 Revidering (logisk sjekk) av databasen mhp alder ved giftemål, mors alder etc?).

yt, Per Harald

gj01177
Sted: HOMMERSÅK

Legg inn av gj01177 » 17. oktober 2006 kl. 10.32

Heisann

Jeg bruker Embla Familie og Slekt og er veldig fornøyd med konsistenssjekken her.

Den dekker:mors alder ved barnets fødsel,duplikate navn,ektefellers aldersdifferanse,alder ved ekteskap,alder ved død,personer uten familie bånd,å sette i live el. ikke i live for de som er døde

Første gang jeg kjørte denne var der en god del feil kan man si så jeg er glad for at jeg fant ut den sjekken var her haha

Hege :)

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 17. oktober 2006 kl. 16.16

Ja, det dekkes nok av II-B6. Jeg fant det ikke på Vedlikehold, og synes det logisk sett hører mer hjemme der enn på skjermvisning. Men det er ikke det viktigste så lenge det er med.

Svar

Gå tilbake til «Diskuter DIS-Norges programtester»