I Registrering/ F Relasjoner

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Ole Bjørn Darrud
Innlegg: 492
Registrert: 18. november 2004 kl. 0.04
Sted: TRANBY

I Registrering/ F Relasjoner

Legg inn av Ole Bjørn Darrud » 31. desember 2004 kl. 18.39

I-F1 Kan legge inn andre parforhold enn giftemål på samme person?
Forklaring: Et parforholds ulike "stadier" skal kunne legges inn som separate hendelser (eks. forlovelse, giftemål, skilsmisse).Det har til alle tider vært ulike typer parforhold. Spesielt når det blir barn av det har vi som slektssamlere behov for å markere hva slags forhold det dreier seg om. I tidligere tider var det mest vanlige ekteskap, trolovelse og "utenomekteskapelige forhold" som resulterte i "uægte" barn. I nyere tid er det blitt vanlig med formelle forhold uten vigsel, noe som stiller ytterligere krav til programmet. Slektsprogram bør derfor ha mulighet til å legge inn andre forhold enn det tradisjonelle vigsel.
Poeng: 5= mer enn 3 forhold per par, 1= 1 forhold i tillegg.

I-F2 Kan legge inn annen barn - foreldre relasjon enn biologisk?
Forklaring: Et barn kan ha ulike knytninger til sine ”foreldre”. For eksempel stebarn, fosterbarn, adoptivbarn. Disse rollene må det være mulig å registrere i relasjonen foreldre/barn. Det er de biologiske foreldrene som skal vises i slektstre etc.
Poeng: 5= Adoptiv, foster og ste- + kan definere selv, 1= 1 av de nevnte

I-F3 Andre personer i databasen enn foreldre/ektefolk/barn kan knyttes til en hendelse?
Forklaring: Det finnes mulighet for å knytte en allerede innlagt person til en hendelse som deltagende/tilstedeværende. Eksempler her er faddere knyttet til en dåp, forlovere, gjester til et bryllup. Hvilken rolle personen(e) har bør også kunne markeres.
Poeng: 5= roller kan også markeres, 3= personer kan knyttes til hendelse uten rolledefinisjon

I-F4 Kan legge inn parforhold mellom personer av samme kjønn?
Forklaring: Parforhold mellom hhv menn og kvinner skal være mulig å registrere.
Poeng: 5=OK

6878
Innlegg: 326
Registrert: 18. november 2004 kl. 1.16
Sted: SKJETTEN
Kontakt:

Re: I Registrering/ F Relasjoner

Legg inn av 6878 » 11. januar 2005 kl. 23.34

Jeg foreslo når utkastet til testspekk ble sendt ut på DIS-forum et punkt vedr det å kunne markere usikkerhet (eller rett og slett "er feil") i forbindelse med en relasjon, spesielt barn-foreldre relasjon. Kan ikke se noe slikt i punktene over over, men kan være fanget opp andre steder i testen (f.eks "surety"?). Flere program har denne muligheten og den brukes ofte i slektstavler.

Geir

Ole Bjørn Darrud
Innlegg: 492
Registrert: 18. november 2004 kl. 0.04
Sted: TRANBY

Re: I Registrering/ F Relasjoner

Legg inn av Ole Bjørn Darrud » 11. januar 2005 kl. 23.56

Du finner dette på III A 12.

6878
Innlegg: 326
Registrert: 18. november 2004 kl. 1.16
Sted: SKJETTEN
Kontakt:

Re: I Registrering/ F Relasjoner

Legg inn av 6878 » 12. januar 2005 kl. 0.20

Burde vel fortsatt under III A 12, men det som står der er halvparten av hva jeg ønsker. Det jeg savner er det å kunne se f.eks et spørsmåltegn "i" linjen mellom f.eks far og barn, en stipplet linje, eller en spesell farge/ramme for faren eller .... for å indikere usikkerhet/hypotese. Pluss at det også kan indikeres på flere måter i rapporter. Men det er mulig at jeg ikke nevnte det når jeg foreslo dette tidligere - finner ikke meldinga.

Geir

Svar

Gå tilbake til «Diskuter DIS-Norges programtester»