Nye testkriterier

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Ole Bjørn Darrud
Innlegg: 492
Registrert: 18. november 2004 kl. 0.04
Sted: TRANBY

Nye testkriterier

Legg inn av Ole Bjørn Darrud » 31. desember 2004 kl. 18.16

Det er nå etablert nye/oppdaterte testkriterier for slektsprogram.
Testingen av programmene ihht disse nye kriteriene settes nå i gang.

Det er nå i alt 178 hovedkriterier, mot 126 tidligere.
Ca halvparten av disse nye kriteriene er knyttet til "rapporter".

Det er også foretatt en reorganisering/splitting av eksisterende av kriterier.

Kriteriene vil bli vist i grupper i dette forumet.

Imøteser kommentarer.
Vesentlige endringer i kriteriene vil det neppe bli plass til nå.
Endringene er basert på tidligere drøftelser i DIS-forum/vedtak i styret.

Mvh
Ole Bjørn

6878
Innlegg: 326
Registrert: 18. november 2004 kl. 1.16
Sted: SKJETTEN
Kontakt:

Re: Nye testkriterier

Legg inn av 6878 » 1. januar 2005 kl. 5.51

Hei,

Kan du ikke også legge ut dette som en fil slik at det går an å laste det ned samlet?

Godt Nytt År!

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Nye testkriterier

Legg inn av Otto Jørgensen » 1. januar 2005 kl. 14.31

Ser gjerne at jeg får hele dette oppsettet tilsendt som en epostsending i Word, evt som Exelformat

Jeg anser ikke det hensiktsmessig å komme med kommentarer før jeg evt har lest hele oppsettet i en sammenheng

Ole Bjørn Darrud
Innlegg: 492
Registrert: 18. november 2004 kl. 0.04
Sted: TRANBY

Re: Nye testkriterier

Legg inn av Ole Bjørn Darrud » 1. januar 2005 kl. 17.20

Hei

nye testkriterier kan hentes her:

a) excel fil med overskrifter:
http://www.dis-norge.no/slektsprog/files/Program.xls

b) rtf fil med underliggende beskrivelse/poengkriterier:
http://www.dis-norge.no/slektsprog/file ... p04_v3.rtf

c) som over + bilde/gedcomfiler for å gjennomføre testen
NB ca 1,5 mbit
http://www.dis-norge.no/slektsprog/files/DIS050102.zip
(endret 2.1. mhp gedcom bildeadresse/adopsjon)

NB dersom du ønsker å teste import av bildefiler må disse lagres slik på din disk:
C:\Data\Slektsprogram\Bilder\

Mvh
Ole Bjørn

Brukeravatar
dn18596
Innlegg: 477
Registrert: 8. desember 2004 kl. 14.49
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: Nye testkriterier

Legg inn av dn18596 » 4. januar 2005 kl. 11.52

Jeg har ikke prøvd så mange program, tiden rekker ikke til. Men jeg har funnet en mangel på de jeg har kontrolert, det virker som de fleste ikke tenker på muligheten å koble andre filer enn multimedia og tekstnotater til personer og hendelser.

I forbindelse med en annen diskusjon ser jeg at det er flere som gjerne samler kopier på kildematerialet. Jeg har konsekvent lagt opp PDF filer på allt jeg tar fra Internet (lenker kan endres over tiden) og fra bøker og andre dokument jeg har tilgang til eller låner. Jeg bruker nå Legacy og har funnet at det går å fuske, lagre PDF som lydfiler. Det fungerer, men krever litt mer tid ved registrereingen.

Med alle filer i en katalog er det enkelt å brenne av en backup. javascript:emoticon(':D')
Very Happy

Niels Hegge

Brukeravatar
dn09848
Innlegg: 58
Registrert: 3. desember 2004 kl. 10.46
Sted: Finland

Re: Nye testkriterier

Legg inn av dn09848 » 5. januar 2005 kl. 13.21

Hei!

Jeg savner UNICODE support. Norske bokstaver er selvf. viktigst, men alikevel... Synes de som støtter fortjener et par poeng et sted for det ;-)

Det ser ut som noe kommer 2 ganger:
IV-A5 Norsk opplæringsbistand med demodatasett?
IV-B3 Har opplæringsbistand med demodatasett?
Kunne vel slåes sammen...? Forslag: Norsk 5p, Dansk/Svensk 3p, Engelsk 2p, ingen 0p.
Sånn det er nå får man automatisk 5 poeng om man får poeng i IV-A5
Og om demodatasettet er over norske konger eller utviklers slekt har vel ingen betydning? Kanskje jeg missforstår helt hva som menes?

mvh
Per Harald

Ole Bjørn Darrud
Innlegg: 492
Registrert: 18. november 2004 kl. 0.04
Sted: TRANBY

Re: Nye testkriterier

Legg inn av Ole Bjørn Darrud » 5. januar 2005 kl. 20.10

Nils,

takk for innspillet.
Er det noen spesiell grunn til at du velger PDF i stedet for f.eks rtf?

Mvh
Ole Bjørn

Ole Bjørn Darrud
Innlegg: 492
Registrert: 18. november 2004 kl. 0.04
Sted: TRANBY

Re: Nye testkriterier

Legg inn av Ole Bjørn Darrud » 5. januar 2005 kl. 20.16

Per Harald Jonson skrev:Hei!

Jeg savner UNICODE support. Norske bokstaver er selvf. viktigst, men alikevel... Synes de som støtter fortjener et par poeng et sted for det ;-)

Det ser ut som noe kommer 2 ganger:
IV-A5 Norsk opplæringsbistand med demodatasett?
IV-B3 Har opplæringsbistand med demodatasett?
Kunne vel slåes sammen...? Forslag: Norsk 5p, Dansk/Svensk 3p, Engelsk 2p, ingen 0p.
Sånn det er nå får man automatisk 5 poeng om man får poeng i IV-A5
Og om demodatasettet er over norske konger eller utviklers slekt har vel ingen betydning? Kanskje jeg missforstår helt hva som menes?

mvh
Per Harald


Takk for innspill.
bakgrunnen for at både IV-A5 og IV-B3 er med er at IV-A5 er rette mot de som har norsk støtte vedr. dette.
IV-B3 fanger opp denne støtten hos internasjonale program.
Jeg skal imidlertid se over dette før kriteriene fryses.

UNICODE?
Anne de testede program takler norske tegn.
Tegnstandard kommer inn i bildet ved import/eksport.
Det er ANSEL som er den offisielle tegnstandarden som skal kunne skrives og leses av slektsprogram.

Mvh
Ole Bjørn

Brukeravatar
dn09848
Innlegg: 58
Registrert: 3. desember 2004 kl. 10.46
Sted: Finland

Re: Nye testkriterier

Legg inn av dn09848 » 7. januar 2005 kl. 12.13

OK. GEDCOM 5.5 anbefaler ANSEL, mens forlsaget til GEDCOM 6 anbefaler UNICODE. Om jeg forstår 5.5 spesifikasjonen rett er UNICODE godkjent, men ikke anbefalt fordi få programmer støtter det.

Uansett er det bokstaver som er helt ok å beskrive i ANSEL som ikke blir importert i programmer som ikke er Unicode kompatible...

Eksempel som jeg husker i farten er "c med en liten v over". Om mitt program importerer den er i og for seg uinteresant da det kan ikke vise den bokstaven uansett ;-)

Ellers er jeg imponert over det arbeid som legges ned i programtesting!

mvh
Per Harald

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Nye testkriterier

Legg inn av dn01013 » 7. januar 2005 kl. 16.28

I 5.5 er MacIntosh, ASCII , ANSEL og UNICODE godkjent. Ingen andre.
Vær oppmerksom på at ASCII ikke støtter annet enn a-z og A-Z av bokstaver (ASCII er kun tegnene i området 0-127). Over 127 snakker man enten om OEM, IBM Codepage etc som ikke er tillatt i flg. standard, ei heller ANSI er tillatt:-)(Leftover fra v.4.0)

6878
Innlegg: 326
Registrert: 18. november 2004 kl. 1.16
Sted: SKJETTEN
Kontakt:

Re: Nye testkriterier

Legg inn av 6878 » 8. januar 2005 kl. 1.26

Hadde det ikke gått an å lage et subfora for diskusjon av ting som ikke finnes i testene nå. Da kunne man ha tema for hver enkelt ny ting uten å lesse ned dette temaet med hummer og kanari.

Eller skal man prøve å plassere det nye under den del av testen som ligger nærmest? eller ....

6878
Innlegg: 326
Registrert: 18. november 2004 kl. 1.16
Sted: SKJETTEN
Kontakt:

Unicode

Legg inn av 6878 » 8. januar 2005 kl. 1.40

Det finnes allerede minst ett slektsprogram som støtter Unicode, og flere kommer.

Hvis jeg ikke tar feil har vi tester for andre "data" som ikke kan eksporteres til GEDCOM 5.5. At GEDCOM 5.5 ikke supporter Unicode er derfor ikke noe argument. Jeg tenker også på at de grafiske tegnene (ikke nødvendigvis tegnkoden) i Unicode kan brukes internt i programmet, på rapporter og web uten å i det hele tatt bli eksportert. Det må følgelig presiseres hva som menes med Unicode support.

Men det som er spørsmålet er om en norsk bruker har behov for Unicode. Jeg synes det bør argumenteres noe for hva Unicode kan brukes til, dvs tegn som ikke dekkes av 5.5 i dag. Jeg kan tenke meg enkelte ting, men siden jeg ikke har behovet står jeg over.

Kan det bli spørsmål om deler av Unicode, eller ulike opsjoner - det er omtrent 10 år siden jeg "leste" denne mursteinen av en standard og mye kan ha endret seg.

Ole Bjørn Darrud
Innlegg: 492
Registrert: 18. november 2004 kl. 0.04
Sted: TRANBY

Re: Nye testkriterier

Legg inn av Ole Bjørn Darrud » 8. januar 2005 kl. 8.56

Geir

du er hertlig velkommen til å åpne en helt ny tråd her.

Mvh
Ole Bjørn

6878
Innlegg: 326
Registrert: 18. november 2004 kl. 1.16
Sted: SKJETTEN
Kontakt:

Re: Nye testkriterier

Legg inn av 6878 » 8. januar 2005 kl. 12.19

Hjertlig takk for det generøse tilbudet.

Det er mulig at jeg går surr i terminologien, men jeg bruker flat visning og da er ikke tråder lett synlige. Nye fora og emner er derimot lett synlige. Nye fora og emner er noe som er lett synlig for alle. Eller har jeg oversett noe?

Hvis jeg har rett, så hadde det kanskje vært ryddigst å ha et subforum med de eksisterende/planlagte kriteriene og et for andre nye emner - ellers blir de eksisterende blandet med nye mer eller mindre tilfeldige tema som legges inn. Greit å ha gjeldende test liggende i en ryddig liste slik det var når du la inn utkastet. Da kunne man man også f.eks legge inn et nytt forum når ny versjon av testene legges ut. F.eks. kunne Unicode ha vært et Tema i et subforum for nye ting - det er i alle fall lite synlig slik det er lagt inn nå.

Men det finnes kanskje bedre måter å gjøre det på?

Geir

Brukeravatar
dn18596
Innlegg: 477
Registrert: 8. desember 2004 kl. 14.49
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: Nye testkriterier

Legg inn av dn18596 » 9. januar 2005 kl. 17.33

Hej,

PDF har flere fordeler, det er en bitmap fil som gir en kopi på siden/sidene og kan enkelt skrives ut. Det kan ikke redigeres, i det minste ikke uten å gå via OCR program. Den kan ikke infekteres med virus. Forskellige program gir en enhetlig fil som enkelt kan leses. Jeg får samme filtype fra mine skannede boksider som nedlastede websider. De fleste har Acrobat reader, om ikke så bør de skaffe det, det er gratis. Nå kan en også få gratis program for a skrive PDF.

Med den omfattende bruk PDF har fått, er det også trolig att også neste generation kommer til å ha mulighet å lese det, i det minste om det føres over til nye kommende media. Selv RTF kan kanskje komme til å by på problem(?)

RTF format er OK når dokumentet bare innehåller text, men en får ikke med bilder og formatering av dokumentet. Det er også enkelt å endre i dokumentet.

Rapporter fra registreringsprogrammet tar jeg gjerne ut i RTF og bruker litt tid på layout så sluttrapporten blir penere. Selv bruker jeg helst Star/Open office som gir veldig bra resultat (Open office er gratis / Star office billigt). En timmes ekstra arbeid er veldig lite tid i fohåll till det hele og gir et mer professionelt intrykk. Bilder kan flyttes og teksten i vanskelige familiehendelser anpasses rakere en å forsøke finne det beste i registerprogrammets valgmuligheter.

Niels

Svar

Gå tilbake til «Diskuter DIS-Norges programtester»