Hvor kan jeg finne dokumenter fra advokater?

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Oddvar Lundseng
Sted: STEINKJER

Hvor kan jeg finne dokumenter fra advokater?

Legg inn av Oddvar Lundseng » 31. mars 2021 kl. 23.00

Min farfar kjøpte en gård i Bindal kommune i 1920. For å kunne betale gården fikk han låne penger av en nær slektning. Noen år senere ble han utsatt for en arbeidsulykke slik at han ble ufør. Det ble betalingsproblemer og han ble saksøkt av sin slektning via overrettssakfører Petter Wildhagen i Brønnøysund. Etter en tid ble gården solgt ved 3. gangs tvangsauksjon høsten 1939. Jeg har kopi av tvangsauksjonsskjøtet som finnes i pantebok 20 for Brønnøy sorenskriverembete.Det jeg er på jakt etter er dokumentasjon fra Petter Wildhagens saksmappe, dvs.:·         korrespondanse med den nære slektningen·         korrespondanse med min farfar·         korrespondanse med sorenskr.embete i Brønnøysund vedr. gj. føringen av tvangsauksjonen     Jeg har vært i kontakt med Arkivverket, men de finner ingenting. Hvor kan jeg lete videre? I hvilke arkiver havner saksdokumentene fra advokater i slike sivile saker?

Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hvor kan jeg finne dokumenter fra advokater?

Legg inn av Astrid Mollan » 2. april 2021 kl. 12.34

Har du spurt her? https://www.domstol.no/Enkelt-domstol/b ... -tingrett/

De bør vite hvor arkivet deres er. 

Arkivet til advokaten kan også finnes. Kanskje overtok noen advokatpraksisen hans. Om det finnes regler for hvor lenge og om arkiver til private advokater skal oppbevares vet jeg ikke. Spør advokatforeningen. De har nok oversikt over det meste. https://www.advokatforeningen.no
Astrid M

Oddvar Lundseng
Sted: STEINKJER

Re: Hvor kan jeg finne dokumenter fra advokater?

Legg inn av Oddvar Lundseng » 4. april 2021 kl. 23.00

Takk for tipset.
Jeg skal prøve å ta kontakt med disse så snart påska er over, så får vi se

Mvh
Oddvar L

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»