Kilder til forretningsdrift, underslag og rettssak

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Slektsfaglig

Svar
Marit Bue
Innlegg: 31
Registrert: 18. juni 2013 kl. 21.21
Sted: ELVERUM

Kilder til forretningsdrift, underslag og rettssak

Legg inn av Marit Bue » 31. januar 2021 kl. 21.50

Jeg har en slektsnøtt som jeg gjerne vil ha litt hjelp til å finne ut av. Det gjelder en av mine oldefedre, Johan Kristian Hansen Bø (f. 1855, d. 1932) fra Sokndal i Rogaland. Fra en tremenning i USA har jeg fått følgende opplysninger: ”Johan Kr. had gone into partnership with a man on a small store. His partner ran off with the store’s assets. Although the court decided that Johan Kr. was not to blame, he felt honor-bound to reimburse all of the creditors. He did so which created a real economic hardship for the family.” Jeg vil gjerne finne ut litt mer om dette. Hvilke kilder kan tenkes å ha opplysninger om denne forretningen, underslaget  og rettssaken, og hvordan finner jeg fram i disse kildene?

Her er litt bakgrunnsinformasjon om mannen det gjelder:
  • Johan Kristian Hansen Bø ble født i 1855 på et småbruk på Bø i Sokndal (Rogaland). 
  • Han ble konfirmert i 1869. I kirkeboka er det oppgitt at han bodde på Bø.
  • Ved folketellingen i 1875 bodde han i Egersund og jobbet på Brændevinssamlaget.
  • I 1887 giftet han seg med Sigrid Kristine Kristoffersdatter fra Brandsberg i Sokndal. I kirkeboka står det at han var bosatt på Bø og jobbet som snekker. 
  • Johan Kristian og kona fikk åtte barn i perioden 1888-1902. Ved dåpsinnførselen til alle barna står det at Johan Kristian var snekker og gårdbruker. 
  • Johan Kristian overtok småbruket på Bø etter sine foreldre i 1888 (faren hans døde dette året og moren ble sittende som føderådsenke).
  • Johan Kristian satt i styret for Sokndal Landsogns Sparebank fra 1888-1894 og som revisor fra 1894-1902. Omtrent samtidig satt han også i styret for Sokndal Meieri.
  • I 1902 emigrerte Johan Kristian til USA. 
Ut i fra opplysningene over tror jeg han må ha vært deleier i forretningen en eller annen gang i tidsrommet fra 1869 (da han ble konfirmert) til 1887 (da han giftet seg). Jeg vil gjerne ha noen tips til hvordan jeg kan komme videre i denne saken. 

Mvh
Marit
 
 

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Kilder til forretningsdrift, underslag og rettssak

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 1. februar 2021 kl. 13.22

Det har vært en rettsak sies det, og da må en vel bla i rettergangsmateriale fra nevnte periode for området.

https://media.digitalarkivet.no/rg/browse  Kanskje er det ikke skanna for denne perioden, og da må en på arkivet.

Ellers så vil en jo under eiendomssøk finne tinglysninger. Har eksempelvis banken eller private utlånere krevd pant i eiendom så vil en jo finne det der.
Panteregistre og pantebøker.
En del aviser fra 1800-tallet er også tilgjengelige på Nasjonalbiblioteket og har selv erfart at rettssaker var interessert stoff for avisredaksjonene.

Håper dette var til litt hjelp, andre er nok mer ekspert på dette enn jeg og kan sikkert gi mer utfyllende svar.

Lykke til. 

 
 

Marit Bue
Innlegg: 31
Registrert: 18. juni 2013 kl. 21.21
Sted: ELVERUM

Re: Kilder til forretningsdrift, underslag og rettssak

Legg inn av Marit Bue » 3. februar 2021 kl. 21.30

Tusen hjertelig takk for svar og for gode tips!

Tidligere har jeg bladd gjennom rettergangsmaterialet for aktuelt tidsrom, men jeg har ikke funnet min oldefars navn på registersidene. Jeg skal ta en ny titt og se om jeg kan ha oversett noe. 

Jeg har søkt mye i aviser på Nasjonalbiblioteket, og funnet masse interessant der, bare ikke når det gjelder denne saken. 

Dette med eiendomssøk for å finne opplysninger om den aktuelle forretningsdrift hadde jeg ikke tenkt på selv. Det skal jeg jammen sjekke ut. 

Mvh
Marit 

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»