Militær offiserskarriere, 1900-tallet

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Brukeravatar
Knut Erling Harg
Sted: SKIEN

Militær offiserskarriere, 1900-tallet

Legg inn av Knut Erling Harg » 30. januar 2021 kl. 15.12

Jeg strever med å følge en krigsskole-utdannet offiser, for å få oversikt over alle hans stasjoneringer og beordringer. Finnes det noe sted der jeg kan lete etter dette samlet, eller finnes det bare ruller pr. tjenestested (som jeg ikke vet hvor var)? 

Konkret dreier dette seg om Rolf Gran (f. 1.11.1887), eksamen fra Krigsskolen i 1908. Jeg vet ikke om han fikk noen militær stilling etter krigsskoleeksamen, men i folketellingen 1910 er han notert som premierløytnant "på besøk" i Bergen, men det ser ikke ut som han er bosatt eller stasjonert der. I januar 1913 begynner han på Evenstad skogskole (kanskje for å følge en helt annen karriere enn den militære?), men blir så stasjonert som kaptein på Drevjemoen (nær Mosjøen) fra juli samme år. Ble han beordret dit, siden han avbrøt skogskolen for å reise dit? Det er altså fem år, fra eksamen i 1908 til kapteinstillingen i 1913, som jeg ikke har oversikt over. Jeg regner med at militære arkiver kan kaste lys over dette. Men hvor?

Etter at han giftet seg i 1916, ser det ut til at han bare var offiser på deltid (reserveoffiser?), siden han hadde sivile jobber som hovedbeskjeftigelse. Kan slik reserve-tjeneste finnes registrert noe sted?

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Re: Militær offiserskarriere, 1900-tallet

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 30. januar 2021 kl. 17.41

Kun et kort svar på ditt siste spørsmål:

Han var yrkesoffiser også etter vielsen. Sjef for 8. kp. av Sør-Hålogaland regiment 1/10-1917. Fastlønt så antar at han var tilknyttet Hæren til sin død 1926.

Norsk militært tidsskrift (trykt utg.). 1976 Vol. 146 Nr. 3 : side 113-115

https://www.nb.no/items/c8e4f27d7d58850 ... %20gran%22

Edit: korreksjon: han var ansatt hos Norsk Hydro i Glomfjord til sin død.

Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 30. januar 2021 kl. 17.57

August 1908: Kadet Rolf Gran utnevnt til surnumerær premier løitnant i Akershus. infanteribrigade:
Departements-tidende. 1908 Vol. 80

https://www.nb.no/items/d1e001b45052b4c ... %20gran%22

Mulig du finner flere utnevnelser i dette tidskriftet i de årene du har vil ha oversikt over?

Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Knut Erling Harg

Legg inn av Knut Erling Harg » 30. januar 2021 kl. 20.15

Takk, Gry! Her har du funnet to interessante referanser! Den første (fra 1976) har jo store deler av familien Grans slektshistorie, og gav noen drypp jeg ikke hadde fra før. Den andre, fra 1908, bekrefter at Rolf Gran ble utnevnt til "surnumerær" premierløytnant umiddelbart etter krigsskoleeksamen. "Surnumerær" betyr jo overtallig eller overflødig, så dette er vel en utnevnelse uten konkret stilling. Siden det gjelder alle kadettene på listen (inklusive bestemann i kullet, en ikke ukjent Vidkunn Quisling, se nr. 1), regner jeg med at dette var en rent administrativ ordning for å gi dem militær grad og ansiennitet, under påvente av beordring til egnet stilling. Og det er altså denne første beordringen hans jeg er på jakt etter. Jeg kan ikke tro at det gikk 5 år etter fullført krigsskole før han fikk sin første stilling? 

Det kan være fristende å gjette at nummereringen på kunngjøringen viser til plassering etter eksamens-resultat. Jeg vet det stemmer for Quislings del, og i så fall var Rolf Gran nr. 6 i kullet. Merk også at ansiennitet tildeles med én dags forskjell nedover listen, slik at den som står øverst alltid vil ha "lengst ansiennitet" ved senere vurdering. Kanskje noen kjenner praksis på Krigsskolen på denne tid?

Litt supplement, siden du er innom Rolf Grans sivile karriere. Etter at han giftet seg i 1916, ble han ansatt som revisor i en lokal bedrift i Hemnesberget og avsluttet altså fulltidsstillingen som kaptein. I 1920 ble han ansatt som revisor i Glomfjord Smelteverk (ikke Norsk Hydro, de kom senere), men hadde fortsatt en (liten?) gasje som (reserve-?)kaptein. Siden driften av smelteverket ble innstilt allerede i 1921, måtte han se seg om etter annet arbeid, blant annet ved å påta seg flere oppgaver i Forsvaret. Sommeren 1924 var han kaptein for kadettene i Stavern (da Fredriksvern), hvor han blant annet hadde kronprins Olav som elev. Han ble boende i Glomfjord frem til sin død, og døde på Oslo Militære Sykehus i april 1926. (Kilde: Rolf Grans døtre, hvorav én var min svigermor). 

Jeg ville tro at alle store og små beordringer og oppdrag for en offiser er samlet på ett tjenestekort et eller annet sted. Vet du, eller noen andre, om slike gamle kartotek er tilgjengelige, enten fysisk eller digitalt?

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 31. januar 2021 kl. 13.30

Bare hyggelig  :)
 -  og fint å lese om hans sivile karriere også.

Nå har jeg funnet noen opplysninger som kan kaste lys over perioden 1908-1913:

1910:

Du skriver at han er i Bergen på besøk i FT1910. Her er han (med feilstavet navn Gram) bosatt på et pensjonat. Viktig opplysning er at hans sedvanlige bosted er Hamar. https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 6708061075

I Morgenbladet 16.03.1910 er han nevnt: Surn. Premierløitant i 2den Akershusske Brigade utnevnt til fastlønnet Premierløitnant, Bergenske Brigade.

I Morgenbladet 22.12.1910 er han nevnt: Ansatt 4. Brigade som Premierløitnant.

1912:

I Østerdølen 22.11.1912: Ved opptak Evenstad Skogsskole står han oppført med bosted Vang -  (Hamar kommune).

1910-1913:

Det ser ut til at han var tilknyttet 4. Brigade på Vestlandet fra ultimo 1910-1913, siden han juni 1913 utnevnes fra surn.lt i 4. Brigades infanteri til kaptein i infanteriet og beordres som regimentsintendant Søndre Hålogaland infanteri (Dagbladet 03.06.1913).

Divisjonen ble først opprettet som 4. brigade i henhold til forsvarsordningen av 1911:
https://no.wikipedia.org/wiki/4._divisjon_(Norge)

Nå har du en oversikt over hvilke avdelinger han var tilknyttet så mitt tips videre er å kontakte Riksarkivet om de har mer utfyllende informasjon om hans militære karriere:

http://forsvaretsmuseer.no/Forsvarsmuse ... ke-arkiver

Hvis du er tilknyttet Facebook så er det en utmerket gruppe hvor du kan søke medlemskap og få flere svar fra erfarne folk - Norsk Militærhistorisk Forening (lukket gruppe).

Lykke til!

Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Knut Erling Harg

Legg inn av Knut Erling Harg » 1. februar 2021 kl. 10.46

Anmerkningen om at hans sedvanlige bosted var Hamar, hadde jeg ikke notert (jeg var antagelig for opprømt over i det hele tatt å finne ham, til tross for feilstavingen!). Jeg tror du har rett i dine antagelser, og at rekkefølgen blir omtrent slik:
medio 1908: Uteksaminert fra Krigsskolen, ingen umiddelbar beordring. 
1908-1910: Bosatt på Hamar/Vang (foreldrenes bopel da), muligens også privatlærer ved Nes Jernverk (kilder sier "to år som huslærer" der) 
Ult 1910: Reiser til Bergen for å tiltre i 4. brigade (fra 1.1.1911?), bor på pensjonat
Ult 1912: Avslutter på Vestlandet, reiser tilbake til Hamar/Vang. Søker Evenstad skogskole.
Jan. 1913: Begynner på skogskolen
Medio 1913: Avbryter skolen for å bli stasjonert ved Drevjemoen

Jeg skal bruke dine konkrete funn om stasjonering til å søke videre i Riksarkivet. Takk for hjelpen! 

Det som undrer meg, er at en som var nummer 6 i kullet på Krigsskolen går i to år etter uteksaminering uten å bli beordret til en militær stilling. Var det vanlig på den tiden? Noen krigsskolekadetter ser ut til å havne i en militær karriere, som fulltids offiserer. Andre, som Rolf Gran, ser ut til å kombinere en sivil karriere med deltids lønnet offisersarbeid. Var dette den enkeltes valg, eller var de avhengig av behovene i Forsvaret? Var krigsskolen forbundet med etterfølgende tjenesteplikt? Beordring?

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»