Sjanse for å finne bilder av oldefar.

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Slektsfaglig

Svar
dn39650
Innlegg: 8
Registrert: 13. september 2019 kl. 17.10
Sted: HAREID

Sjanse for å finne bilder av oldefar.

Legg inn av dn39650 » 17. januar 2020 kl. 15.50

Hei,

Eg er ute etter gode råd for framgangsmåte for å finne gamle bilete av min oldefar.
Eg har ganske mykje informasjon frå hans liv basert på kildene, men sidan heile kjernefamilien døde av tuberkulose på 20 talet med unntak av min mormor som da var 4 år og hennes bror, har vi svært lite informasjon om Halfdan Hauge og ingen kjente bilder.

Det har etterkvart blitt et svært viktig personlig delmål for meg i min slektsforskning å finne et bilde av oldefar.

Halfdan Nikolai Hauge var født i 1889 i Bergen, og blei etterkvart skipstømmermann.
Eg har funne annotasjonsrullen med oversikt over båter han var med på.

Eg har kontaktet slekten etter hans bror som emigrerte til USA, og slekten etter hans søster i Haugesund, men ikke kommet noen vei..

Har blant annet tenkte at det må finnes mannskapsbilder fra båtene han jobbet på, ev bilder i arkiver etc?

Tar imot gode tips med takk:)

dn39650
Innlegg: 8
Registrert: 13. september 2019 kl. 17.10
Sted: HAREID

Re: Sjanse for å finne bilder av oldefar.

Legg inn av dn39650 » 18. januar 2020 kl. 11.59

Annotasjonsrulle...
http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no ... 142216.jpg

Denne innholder mønstringer fra 1907 helt frem til siste turen han var på i 1926.

Men kan det være at han har jobbet også på andre båter?

Fra slektninger i USA fikk jeg et bilde av mannskap på en lugar... Dette har teksten :
"Fra S/S Arna, Julaften hos Chiefen" og undertekst Xmas Niko on the Ocean..

Har spekulert i om Niko kan være Halfdan Nikolai Hauge.. men har ingen andre holdepunkter en mellomnavnet og at tilsynelatende ingen andre i den norske delen av slekten har navnet Niko eller nikolai....
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6437
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Sjanse for å finne bilder av oldefar.

Legg inn av Astrid Mollan » 18. januar 2020 kl. 21.49

Han måtte ha pass. Jeg har kopi av pass med foto fra 1920.
Astrid M

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»